תכנית קרית שחקים הרצליה
צילום: משה צור אדריכלים

אושרה תכנית הענק בהרצליה להקמת 7 מגדלי מגורים: ייבנו 1,650 דירות

הותמ"ל אישרה את תכנית 'קרית שחקים' הכוללת הקמת הדירות במבנים של 22 עד 60 קומות. עוד כוללת התכנית מרכז תחבורה מטרפוליני נרחב והיכל ספורט עירוני
מורן ישעיהו | (12)

הוועדה לקידום מתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל), אישרה את תכנית 'קרית שחקים' בהרצליה להקמת 1,650 יחידות דיור ב-7 מגדלים לצד מבני ציבור, מסחר ותעסוקה.

התכנית משתרעת על שטח של 204 דונם והיא ממוקמת מצפון למחלף שבעת הכוכבים, בסמיכות לתחנת הרכבת של הרצליה ולפארקים גליל ים והרצליה.

 

אחת מהחברות שיוזמות ובונות בפרויקט היא מנרב פרויקטים הנסחרת בבורסה.

התכנית אושרה למרות התנגדויות שהגישו מאות מתושבי העיר להקטנת גובה המגדלים שיכללו 22 עד 60 קומות. "הגבהים המופיעים בתכנית תלושים מהמציאות והסביבה כולה. מדובר על בניינים שגובהם עולה על מרכז עזריאלי בתל-אביב. אין לעיר צורך בהם כעת, אין תשתית תחבורתית מוכנה כעת ולא תשתית ביוב לתמוך בהיקף הפרויקט", נטען.

רפי אלמליח, מנהל אגף בכיר לתכנון ופרויקטים ברשות מקרקעי ישראל, מסר כי "מדובר בתכנית גדולה ואיכותית במרכז הארץ המגדילה את היצע הדיור שקידמנו בהתאם לעקרונות פיתוח אורבניים ומושתת על תחבורה ציבורית ועקרונות הקיימות. התכנית הוחלטה לאישור לאחר שורה של תיאומים כדי להיטיב את התכנון ולענות על הצרכים הנדרשים במסגרתו".

מתוך כלל יחידות הדיור, 330 יחידות דיור יוקצו עבור דירות קטנות, וכן נבחנת האפשרות להקמת 500 יחידות לדיור מיוחד. נוסף על מגורים, התכנית כוללת 200 אלף מ"ר עבור שטחי תעסוקה ומסחר, 12 דונם עבור שטח ציבורי פתוח, 7 דונם עבור הקמת בתי ספר יסודיים, 6,600 מ"ר להקמת מעונות יום וגני ילדים וכן 5,000 מ"ר לצרכי ציבור תרבות ופנאי. 

 

עוד מציעה התכנית הקמת מרכז תחבורה מטרופוליני שישלב רכבת כבדה, מערך 'מהיר לעיר', מסוף אוטובוסים עירוניים ובין עירוניים, וכן מערך חנייה ציבורית תת קרקעית. התכנית גם מייעדת עתודה לקו מטרו תת קרקעי או לקו רכבת קלה. מעל המרכז מתוכננים היכל ספורט ושימושים מסחריים.

 

תכנון המתחם נעשה תוך הפרדה מוחלטת בין הולכי רגל ורוכבי אופניים במפלס הרחוב, ולבין תנועת רכבים שתעבור במערכת דרכים תת-קרקעית בלבד. מפלס הרחוב כולל מפגש בין שני רחובות מרכזיים, האחד יכלול פעילויות מסחר ובילוי והשני, יכלול שבילי אופניים המקשרים לציר ירוק מטרופוליני של פארקים מצפון, ומדרום לשכונה, שבילי הולכי רגל ומוקדי מסחר.

 

יו"ר הותמ"ל וסגן הממונה על התקציבים, אריאל יוצר: "הועדה אישרה היום תכנית ייחודית בהרצליה, אשר מנצלת את היתרונות הגלומים בסמיכות לתחנת הרכבת העירונית, וכוללת יחידות דיור ומגרשים למסחר ותעסוקה בניצול קרקע בצפיפות מרבית כיאה למדיניות הציפוף במרכז אזור הביקוש, אשר ישרתו באופן מיטבי את דיירי השכונה, העיר וצרכיה. מדובר על צעד משמעותי של פיתוח תא שטח בלב המטרופולין, אשר יכלול מתחם תחבורה ייחודי בארץ לצד מוקדי המגורים והתעסוקה אשר קושר מגוון פתרונות תחבורה יחד עם היכל ספורט עירוני".

 

מתכננת מרחב תל אביב ברשות מקרקעי ישראל, גילי טסלר: "תוכניות מועצמות בנייה כגון אלו עונות על הצורך בהתייעלות תכנונית ושימוש בקרקע באופן כללי מחד ובניצול מיטבי והעצמת זכויות בסביבות מתחמי תחבורה עתירי נוסעים ומשתמשים. המאמץ שנעשה במתחם זה המוקף כבישים מעיד על הידוק ההקשרים והשימושים המעורבים. זוהי מדיניות מובהקת במחוז תל אביב וככזו רק תלך ותתעצם".

קיראו עוד ב"נדל"ן"

 

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    דירה = קורת גג 01/12/2019 04:53
    הגב לתגובה זו
    דירה = קורת גג
  • 11.
    מומחה לקנוניות 21/11/2019 15:49
    הגב לתגובה זו
    אני מניח שהעיריה מתנגדת.,זה לא נראה כ"כ לטובת התושבים. בכל מקרה אם העיריה לא תפריע ראש העיריה לא יבחר שנית.
  • 10.
    יורם 21/11/2019 13:56
    הגב לתגובה זו
    בנית סלאם עם עומסי תחבורה נוראים. גם כך היר פקוקה.
  • 9.
    לא יאמן 21/11/2019 10:34
    הגב לתגובה זו
    פסיכים
  • 8.
    מגדלי בבל למי זה טוב .?,תחשבו לבד (ל"ת)
    מוקי 21/11/2019 07:03
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    הרצלייני 20/11/2019 23:08
    הגב לתגובה זו
    ראש העיר! הילחם יחד עם אנשיך המפלצות הנדל"ן. לכך נבחרתם! אף אחד מעירנו לא רוצה ולא זקוק לבניה מסוג זה. זכור שאתם נבחרתם לתת שרות מיטבי לתושבי העיר ולא לאף אחד אחר
  • 6.
    דן 20/11/2019 22:22
    הגב לתגובה זו
    אנחנו סומכים על ראש עיריית הרצליה שיתן להם סטירה למשוחדים בוותמל .וגם עוד הערה קטנה חברת מנרב מעורבת בזה בוותמל חקירה משטרתית דחוף
  • 5.
    מטורפים על כל הראש (ל"ת)
    g 20/11/2019 21:50
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    עוד כמה שנים נדע את מי שיחדו... (ל"ת)
    g 20/11/2019 21:50
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מיואש מהטימטום של חו 20/11/2019 21:01
    הגב לתגובה זו
    לא נראה שמיים רק בניינים והרבה זיהום אוויר
  • 2.
    שכחתם לציין שמנרב פרויקטים 25%- מזה (ל"ת)
    דן 20/11/2019 18:36
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ברכה 20/11/2019 18:27
    הגב לתגובה זו
    עיר בונים עם שיקולים עתידיים . האוכלוסייה תכפיל את עצמה תוך 25 שנה ולכן החשיבה צריכה להיות עם העתיד בכל מה שקשור לתחבורה , בניה וכל מה שקשור .
רז אברהם. קרדיט: רון כהןרז אברהם. קרדיט: רון כהן
מחירי הדירות

מבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך

רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית

רז אברהם |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.

עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל

עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.

ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.

בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990), ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.

זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.

נתנאל שכונת המשתלה
צילום: אסף פרץ

קניתם דירה ב-80/20 לפני שנתיים - האם תוכלו לבטל את העסקה?

גל של ביטולים צפוי להגיע למבצעי ה-90/10, 80/20, אבל במקרים רבים הרוכשים לא יוכלו לבטל - הנה התרחישים הצפויים

רן קידר |

הרוכשים במבצעים של 80/20 ו-90/10 מגלים שהעסקה שעשו פחות טובה ממה שהעריכו. בשלוש השנים האחרונות השוק היה מוצף בהצעות כאלו, ומסתבר שבמקרים רבים על רקע הירידה במחירי הדירות, העסקה כבר לא משתלמת. כלומר, ההנחה שמתבטאת במבצע המימוני נמוכה מהירידה במחיר הדירה בפועל. כלכלית - הרוכש אמור לקום וללכת. משפטית - הוא לא תמיד יכול.

הביטולים החלו השנה ומוערכים בקרוב ל-2,000 בעיקר בדרום - רוכשים שלא יכלו לעמוד בתנאים, ובעסקאות יוקרה בת"א בהם רוכשים הפסידו והעדיפו לצאת מהעסקה. אבל זה יכול להיות כדור שלג שיתעצם. אנחנו לפני גל של מסירות וביטולים משיקולים כלכליים. אבל לרוכשים יש כמה משוכות לעבור.

ראשית, הם צריכים להבין שהמקדמה ששמו כנראה הלכה "לפח".  האם שווה להפסיד את המקדמה של ה-10%, או 20% כקנס כדי להימנע מההפסד הכלכלי על הדירה שמסתכם כנראה בכמה אחוזים (ירידת מחירים של 5%-10% מול הנחת מימון של כ-5%)? השאלה מה ההסכם מול הקבלן. מבירורים שערכנו עולה כי ברוב המקרים הקנס מסתכם ל-10% מערך הדירה. כלומר במבצעים של 90/10  אתם אמורים להשאיר את ה-10% אצל הקבלן. בעסקאות של 80/20  (בהנחה שזה לפי המודל של קנס 10%) אתם אמורים לקבל החזר מהקבלן כי שילמתם כבר 20%. לכו תרדפו אחרי הקבלן וגם יהיו לכם משוכות משפטיות - סילוק המשכנתא שלקחתם במקביל לרכישה שהיתה בערבות של הקבלן שמימן אותה (עד למסירה). גם בעסקאות בשיעורי מבצעים אחרים יהיה כמובן צורך להסיר את המשכנתא. בסוף המשכנתא עליכם וכדי להסיר אותה צריך הסכמה של הקבלן ושל הבנק.

עורכי דין בתחום הנדל"ן מספרים שיש צורות שונות של הסכמי רכישה בעסקאות כאלו. יש הסכמים עם הגנות על הרוכשים ויש שחשופים לחלוטין לחסדי הקבלן. כלומר, יכול להיות שלמרות שצפוי גל של ביטולים בגלל הפסדים, התוצאה תהיה אחרת כי הקבלנים לא יוותרו לרוכשים ואלו יצטרכו לשלם את ה-80%-90% או להגיע למאבק משפטי מול הקבלן.  

מאבק משפטי זה לרוב נזק לשני הצדדים. יכול להיות שלפני השלב הזה, הצדדים ינסו להידבר. השלב הזה של המו"מ - השלב המסחרי עשוי להיות חבל הצלה לשני הצדדים. הקבלן רואה כעת שוק קשה. שוק של קונים. היקף העסקאות יורד, המחירים יורדים. הדבר האחרון שהוא צריך זה ביטולי עסקאות. הוא ינסה לשמור על העסקה וכדי לשמור עליה הוא עשוי לספק לרוכש הנחה נוספת - כספית או מימונית. הוא לא ירצה להגיע לבית משפט או למצב שהרוכש לא יכול או לא ישלם לו את היתרה של ה-80%. במקרה כזה הלכה העסקה, וזה עלול להיות בעיה גדולה מול הבנק הממן-מלווה ובכלל - לא רק שאין מכירות יהיו ביטולים (מכירות שליליות).