תכנית קרית שחקים הרצליה
צילום: משה צור אדריכלים

אושרה תכנית הענק בהרצליה להקמת 7 מגדלי מגורים: ייבנו 1,650 דירות

הותמ"ל אישרה את תכנית 'קרית שחקים' הכוללת הקמת הדירות במבנים של 22 עד 60 קומות. עוד כוללת התכנית מרכז תחבורה מטרפוליני נרחב והיכל ספורט עירוני
מורן ישעיהו | (12)

הוועדה לקידום מתחמים מועדפים לדיור (הותמ"ל), אישרה את תכנית 'קרית שחקים' בהרצליה להקמת 1,650 יחידות דיור ב-7 מגדלים לצד מבני ציבור, מסחר ותעסוקה.

התכנית משתרעת על שטח של 204 דונם והיא ממוקמת מצפון למחלף שבעת הכוכבים, בסמיכות לתחנת הרכבת של הרצליה ולפארקים גליל ים והרצליה.

 

אחת מהחברות שיוזמות ובונות בפרויקט היא מנרב פרויקטים הנסחרת בבורסה.

התכנית אושרה למרות התנגדויות שהגישו מאות מתושבי העיר להקטנת גובה המגדלים שיכללו 22 עד 60 קומות. "הגבהים המופיעים בתכנית תלושים מהמציאות והסביבה כולה. מדובר על בניינים שגובהם עולה על מרכז עזריאלי בתל-אביב. אין לעיר צורך בהם כעת, אין תשתית תחבורתית מוכנה כעת ולא תשתית ביוב לתמוך בהיקף הפרויקט", נטען.

רפי אלמליח, מנהל אגף בכיר לתכנון ופרויקטים ברשות מקרקעי ישראל, מסר כי "מדובר בתכנית גדולה ואיכותית במרכז הארץ המגדילה את היצע הדיור שקידמנו בהתאם לעקרונות פיתוח אורבניים ומושתת על תחבורה ציבורית ועקרונות הקיימות. התכנית הוחלטה לאישור לאחר שורה של תיאומים כדי להיטיב את התכנון ולענות על הצרכים הנדרשים במסגרתו".

מתוך כלל יחידות הדיור, 330 יחידות דיור יוקצו עבור דירות קטנות, וכן נבחנת האפשרות להקמת 500 יחידות לדיור מיוחד. נוסף על מגורים, התכנית כוללת 200 אלף מ"ר עבור שטחי תעסוקה ומסחר, 12 דונם עבור שטח ציבורי פתוח, 7 דונם עבור הקמת בתי ספר יסודיים, 6,600 מ"ר להקמת מעונות יום וגני ילדים וכן 5,000 מ"ר לצרכי ציבור תרבות ופנאי. 

 

עוד מציעה התכנית הקמת מרכז תחבורה מטרופוליני שישלב רכבת כבדה, מערך 'מהיר לעיר', מסוף אוטובוסים עירוניים ובין עירוניים, וכן מערך חנייה ציבורית תת קרקעית. התכנית גם מייעדת עתודה לקו מטרו תת קרקעי או לקו רכבת קלה. מעל המרכז מתוכננים היכל ספורט ושימושים מסחריים.

 

תכנון המתחם נעשה תוך הפרדה מוחלטת בין הולכי רגל ורוכבי אופניים במפלס הרחוב, ולבין תנועת רכבים שתעבור במערכת דרכים תת-קרקעית בלבד. מפלס הרחוב כולל מפגש בין שני רחובות מרכזיים, האחד יכלול פעילויות מסחר ובילוי והשני, יכלול שבילי אופניים המקשרים לציר ירוק מטרופוליני של פארקים מצפון, ומדרום לשכונה, שבילי הולכי רגל ומוקדי מסחר.

 

יו"ר הותמ"ל וסגן הממונה על התקציבים, אריאל יוצר: "הועדה אישרה היום תכנית ייחודית בהרצליה, אשר מנצלת את היתרונות הגלומים בסמיכות לתחנת הרכבת העירונית, וכוללת יחידות דיור ומגרשים למסחר ותעסוקה בניצול קרקע בצפיפות מרבית כיאה למדיניות הציפוף במרכז אזור הביקוש, אשר ישרתו באופן מיטבי את דיירי השכונה, העיר וצרכיה. מדובר על צעד משמעותי של פיתוח תא שטח בלב המטרופולין, אשר יכלול מתחם תחבורה ייחודי בארץ לצד מוקדי המגורים והתעסוקה אשר קושר מגוון פתרונות תחבורה יחד עם היכל ספורט עירוני".

 

מתכננת מרחב תל אביב ברשות מקרקעי ישראל, גילי טסלר: "תוכניות מועצמות בנייה כגון אלו עונות על הצורך בהתייעלות תכנונית ושימוש בקרקע באופן כללי מחד ובניצול מיטבי והעצמת זכויות בסביבות מתחמי תחבורה עתירי נוסעים ומשתמשים. המאמץ שנעשה במתחם זה המוקף כבישים מעיד על הידוק ההקשרים והשימושים המעורבים. זוהי מדיניות מובהקת במחוז תל אביב וככזו רק תלך ותתעצם".

קיראו עוד ב"נדל"ן"

 

תגובות לכתבה(12):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    דירה = קורת גג 01/12/2019 04:53
    הגב לתגובה זו
    דירה = קורת גג
  • 11.
    מומחה לקנוניות 21/11/2019 15:49
    הגב לתגובה זו
    אני מניח שהעיריה מתנגדת.,זה לא נראה כ"כ לטובת התושבים. בכל מקרה אם העיריה לא תפריע ראש העיריה לא יבחר שנית.
  • 10.
    יורם 21/11/2019 13:56
    הגב לתגובה זו
    בנית סלאם עם עומסי תחבורה נוראים. גם כך היר פקוקה.
  • 9.
    לא יאמן 21/11/2019 10:34
    הגב לתגובה זו
    פסיכים
  • 8.
    מגדלי בבל למי זה טוב .?,תחשבו לבד (ל"ת)
    מוקי 21/11/2019 07:03
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    הרצלייני 20/11/2019 23:08
    הגב לתגובה זו
    ראש העיר! הילחם יחד עם אנשיך המפלצות הנדל"ן. לכך נבחרתם! אף אחד מעירנו לא רוצה ולא זקוק לבניה מסוג זה. זכור שאתם נבחרתם לתת שרות מיטבי לתושבי העיר ולא לאף אחד אחר
  • 6.
    דן 20/11/2019 22:22
    הגב לתגובה זו
    אנחנו סומכים על ראש עיריית הרצליה שיתן להם סטירה למשוחדים בוותמל .וגם עוד הערה קטנה חברת מנרב מעורבת בזה בוותמל חקירה משטרתית דחוף
  • 5.
    מטורפים על כל הראש (ל"ת)
    g 20/11/2019 21:50
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    עוד כמה שנים נדע את מי שיחדו... (ל"ת)
    g 20/11/2019 21:50
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מיואש מהטימטום של חו 20/11/2019 21:01
    הגב לתגובה זו
    לא נראה שמיים רק בניינים והרבה זיהום אוויר
  • 2.
    שכחתם לציין שמנרב פרויקטים 25%- מזה (ל"ת)
    דן 20/11/2019 18:36
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ברכה 20/11/2019 18:27
    הגב לתגובה זו
    עיר בונים עם שיקולים עתידיים . האוכלוסייה תכפיל את עצמה תוך 25 שנה ולכן החשיבה צריכה להיות עם העתיד בכל מה שקשור לתחבורה , בניה וכל מה שקשור .
בנייה. קרדיט: Xבנייה. קרדיט: X
מחירי הדירות לאן

מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים

המחירים הרשמיים "לא יורדים" אבל הקבלנים כבר מחלקים ריהוט, שכר דירה, מימון למשכנתא ואפילו רכב חדש; חמישה חודשים ברציפות המדד יורד, ירידה של 16% בקצב העסקאות אבל מסך עשן של מבצעים מנסה לשמור על האמת בפנים - שוק הנדל"ן מתאמץ לשדר יציבות כשהקרקע רועדת
צלי אהרון |


מחירי הדירות נמצאים כבר חמישה חודשים ברצף של ירידות, כך לפי נתוני הלמ"ס. שגם ככה מודדים בצורה לא נכונה. אבל נניח שהם כן היו מודדים באופן שמשקף את המציאות - עדיין, מאחורי הנתון של הירידות מסתתרת תמונה מורכבת הרבה יותר, כזו שבה המחירים בשטח יורדים בקצב חד יותר, אבל “על הנייר” הם מוצגים גבוהים יותר. 

ההסבר לכך טמון בצורת המדידה של הלמ"ס ובאינטרס של גורמים מרכזיים בשוק לשמור על “מחיר רשמי” גבוה. לפי הלמ"ס, נרשמה ירידה של כ-0.2% במחירים בחודש האחרון, ובסך הכול ירידה מצטברת של 16% במספר העסקאות בשנה החולפת. אבל חשוב להבין: הנתונים עצמם מתפרסמים בעיכוב של כחודשיים וחצי, הם מתבססים על שכר דירה ולא על מחירי דירות למכירה, ובעיקר - אינם משקללים לתוכם את מבצעי המימון וההטבות שמעניקים היזמים כדי להניע מכירות. 

במילים אחרות, התמונה שמוצגת לציבור רחוקה מלשקף את מה שקורה באמת בשטח. ובשטח, הקבלנים עושים הכול כדי לא להוריד את תג המחיר הרשמי של הדירות. במקום זה, הם מציעים חבילות שמגלמות הנחות משמעותיות: משכנתאות של עד מיליון שקל ל-15 שנה בריבית אפס, מימון מלא של שכר דירה עד האכלוס, ואף ריהוט ושדרוגים חינם.

ערכן של הטבות כאלו יכול להגיע למאות אלפי שקלים, כלומר מדובר בהנחות לכל דבר - רק שהן מוחבאות היטב ולא נרשמות בנתונים הרשמיים. מי שעומדים מאחורי הרצון לשמור על מחירים גבוהים הם שלושה גורמים עיקריים: הבנקים, שמחזיקים תיקי משכנתאות ענקיים וירידת מחירים חדה תפגע ישירות בשווי הבטוחות שלהם. וכפועל יוצא מכך תסכן את המערכת הפיננסית. בנוסף, רשות המסים אשר מבוססת על גביית מס רכישה ומס שבח, ולכן ירידות חדות במחירי הדירות משמען ירידה חדה בהכנסות המדינה. וגם המממנים החיצוניים, ובראשם גופים מוסדיים שהעמידו ליזמים הלוואות וליווי פרויקטים, אשר ירידת ערך חדה עלולה להוביל אצלם לפגיעה בקובננטים (אמות מידה) פיננסיים ולסכן את כספי המשקיעים. 

במצב הזה, כל המערכת פועלת יחד - גם אם לא במודע כדי לשמר את רמות המחירים. התוצאה היא קיפאון: ירידה אמיתית שמורגשת בשטח, מול שמירה מלאכותית על מחיר רשמי גבוה במדדים ובנתונים שמוצגים לציבור. כל זאת מבלי להסביר לציבור את מה שהוא לא יכול להבין וכל בר-דעת לא יבין. הרי שיעור ראשון בכלכלה הוא שמחיר שיווי משקל נקבע בידי ביקוש והיצע. אז איך יכול להיות מצב שבו כמעט ואין עסקאות בשוק הדירות - ולראייה הקצב הנמוך שמתרחש בשוק הנדל"ן למגורים - שעל פי נתוני סקירת הכלכלן הראשי באוצר - הוא עומד על הרמה הנמוכה ביותר מאז תחילת שנות האלפיים. ועדיין - הירידות במחירי הדירות הם לא כפי שהיה אמור להיות - לולא היו נשלטות בפועל וזזות בהתאם לרצון הגורמים בעלי האינטרס.

פועל בניין
צילום: Getty images Israel

76.5 אלף דירות החלו להיבנות השנה - אבל ברבעון האחרון הקצב הואט

נתוני הלמ"ס מצביעים על עלייה שנתית של 22% בהתחלות הבנייה, אבל ברבעון השני נרשמה ירידה של 5.5% לעומת תחילת השנה כשבין הערים נרשמים פערים גדולים ותלות גוברת בהתחדשות עירונית - איזה עיר מובילה ומי נשרכת מאחור?

מנדי הניג |

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפרסמת שברבעון השני של 2025 החלה בנייתן של 18,553 דירות חדשות, מספר גבוה משמעותית מזה שנרשם בתקופה המקבילה בשנה שעברה עלייה של 42.3%. עם זאת, ביחס לרבעון הראשון של השנה אפשר לראות ירידה של כ-5.5% במספר התחלות הבנייה. במקביל, גמר הבנייה עלה והסתכם ב-14,385 דירות, עלייה של 17.7% לעומת הרבעון הראשון ושל 13.1% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. התמונה הכוללת לשנה החולפת מצביעה על שוק בנייה פעיל יותר, אך לא אחיד בין המחוזות השונים.


פיזור גיאוגרפי ומגמות במחוזות

יש פערים גדולים בין האזורים. מחוזות המרכז ותל אביב הובילו את הפעילות ברבעון השני, עם כמעט מחצית מכלל הדירות החדשות - 4,519 במרכז ו-4,384 בתל אביב. במחוז הדרום החלה בנייתן של 3,984 דירות, שהיוו כ-21% מכלל הפעילות הארצית, והמספרים שם זינקו ב-62% לעומת הרבעון הקודם. לעומת זאת, בצפון ובירושלים חלה האטה משמעותית: ירידה של 55.7% בצפון, 27.1% בירושלים ו-22% בחיפה.

בכל הנוגע להיתרי בנייה, ניתנו ברבעון השני 17,189 היתרים - עלייה קלה של 1.7% לעומת הרבעון הראשון, אך יציבות ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. הפילוח לפי מחוזות מגלה כי במחוז המרכז חל זינוק של כמעט 40% בהיתרי הבנייה, בעוד שבמחוזות אחרים המגמה הייתה שלילית ירידה של כ-8% בתל אביב ועד 13.9% בירושלים.


התחדשות עירונית מובילה

כ-5,030 התחלות בנייה ברבעון השני היו במסגרת פרויקטי התחדשות עירונית – כ-27% מכלל ההתחלות. מרבית הדירות נבנו במתכונת של הריסה ובנייה מחדש, בעיקר בפרויקטי פינוי-בינוי ותמ"א 38/2, שהיוו כ-81% מהתחלות ההתחדשות. לעומת הרבעון הקודם מדובר בירידה של 7.7%, אך בהשוואה לשנה שעברה עלייה של 31.3%. בנוסף, החלה בנייתן של כ-1,141 דירות כתוספות בנייה לבניינים קיימים, נתון המשקף עלייה של 14.4% לעומת הרבעון הראשון.


בהסתכלות רחבה על 12 החודשים האחרונים, בין יולי 2024 ליוני 2025, החלו להיבנות 76.5 אלף דירות – עלייה של 22.3% לעומת השנה שקדמה לה. לאחר ניכוי הדירות שנהרסו במסגרת התחדשות עירונית, מדובר ב-70.6 אלף דירות חדשות – עלייה של 23.5%. גם מספר היתרי הבנייה בשנה זו עלה, והסתכם ב-80.4 אלף עלייה של 8.9%.