המהלך של ציפראס, כמה זה באמת דרמטי לשווקים?
על פי דיווח בפייננשיאל טיימס, ראש ממשלת יוון החליט לבסוף לקבל את תנאי הנושים, עם שינויים קלים. כך הודיע במכתב ששלח אל נציגי הטרויקה בשעות הלילה המאוחרות אתמול. נראה שעל אף התנצחויותיו הבלתי נגמרות עם נציגי הגוש וקריאותיו לסירוב לתוכנית בשבוע האחרון, מצוקתם הבלתי נסבלת של אזרחיו לנוכח קשיי הנזילות של מערכת הבנקאות והחשש מהמצב הכלכלי "ביום שאחרי" ההכרזה על פשיטת רגל של המדינה הכריעו את ציפראס. אומנם אין לנו כל אישור כרגע מאירופה לנכונות הידיעה, וחייבים לציין שלאורך הדרך כבר חזינו במספר הודעות מסוג זה, שלבסוף התבררו כלא מדויקות בלשון המעטה. עם זאת גם במידה וראש ממשלת יוון הסכים לתנאי בחילוץ שדרשו שרי האוצר באירופה, ההחלטה עדיין תהיה בידי העם, שכן ללא תוצאות חיוביות במשאל העם, קשה להאמין שציפראס יצליח להעביר את ההחלטה בפרלמנט.
בסך הכל אנחנו עדים כרגע לשלב נוסף בתורת המשחקים של ראש ממשלת יוון - במידה והתוצאה של משאל העם תהיה חיובית, הוא לא ייזכר בתור מי שלקח את יוון לטלטלה הזו אלא למי שהיה אחראי וידע להסכים בסופו של דבר לרוב דרישות הנושים, ובמקביל ידע להבהיר לנושים ולעלות לסדר היום את מצוקתו של העם ביוון. מתוך כך, יוכל להמשיך ולכהן כראש ממשלת יוון. במידה ומשאל העם יצא שלילי - יוון הולכת לקריסה כלכלית, מה שגם ככה לא יהיה לו סיכוי לשמור על משרתו. אולי באירופה ינסו לצייר את ראש ממשלת יוון כמי שהתקפל. אבל האמת שגם בזה אנחנו לא בטוחים. בסך הכל במידה ומשאל העם יסתיים בצורה חיובית באירופה היו מעדיפים שציפראס יישאר ראש ממשלה, ולא שיעלה חלילה "קיצוני תורן" במקומו לשלטון מה שיחזיר במהירות את הסאגה של יוון למרכז העניינים.
ההודעה שפורסמה הזניקה את שוקי המניות כלפי מעלה, ושלחה את מדד הדאקס לעליות של למעלה מ-2%. גם שוקי האג"ח הגיבו להודעה, אם כי בצורה מתונה יותר. ייתכן כי שם מחכים להודעה רשמית על סיומו של המשבר. אנחנו מעריכים שמשאל העם ביוון אכן יתקיים כמתוכנן, והמשבר יסתיים ככל הנראה רק לאחר התוצאות שלו. במרכז המחלוקת - הפנסיה היוונית
נושא הפנסיה עמד במרכז המחלוקת בין יוון לנושיהם ב-5 השנים האחרונות. בעוד שבשנת 2009 גיל הפרישה הממוצע בגרמניה עמד על 67 שנים, שכניהם היוונים נהנו מתנאי פרישה נוחים מאוד, ואצל רבים מהם אפשרות לפרישה היתה כבר בשנות ה-50 המאוחרות לחייהם וכללו קבלת תנאי פנסיה נדיבים במיוחד.
- רה"מ יוון ציפראס מגיש בשעה זו את התפטרותו בכדי להקדים את הבחירות
- עוד יום דרמטי ביוון: באתונה וביבשת, תוכנית החילוץ החדשה תועלה להצבעה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אותם תנאים כללו, בין היתר, תשלום מינימלי נדיב גם עבור אלו שבילו בשוק העבודה 15 שנים בלבד. נכון לשנת 2009 סך תשלומי הפנסיה ביוון היוו כ-13.5% מהתוצר הכללי, כאשר התחזיות דיברו על כך שערך זה צפוי לגדול לכ-25% עד לשנת 2050, הרבה בתמיכת העובדה ששיעור האוכלןסיה המבוגרת מהגבוהים בגוש האירו (רק בגרמניה ובאיטליה שיעורם גבוה יותר). הדבר כמובן גרר תרעומת גדולה ברחבי הגוש (ובגרמניה בפרט) והוביל את יוון להיכנע למדיניות הצנע שכפתה עליה אירופה.
מאז שנת 2009 מצב שוק הפנסיה ביוון השתנה מהקצה אל הקצה. חלק גדול מהרפורמות אליהם התחייבו היוונים במהלך שתי תוכניות החילוץ (בשנים 2010 ו-2012) עסקו בקיצוצים במערכת הפנסיה במדינה. גיל הפרישה הועלה בחדות (ל-67, וגיל הפרישה המוקדמת הועלה ל-62), מספר שנות העבודה לזכאות לפנסיה הועלה וגודל התשלומים לפורשים נחתך.
עם זאת, "חור" משמעותי ברפורמות הינה העובדה שהן אפשרו לעובדים רבים לשמר את תנאי הפנסיה הקודמים (בעיקר מדובר בעובדים שהיו בשוק העבודה במשך למעלה מ-10 שנים בלבד). רבים ניצלו זאת לפרישה מוקדמת, ולהכבדה על מערכת המס המקומית. נכון להיום מהווים סך תשלומי הפנסיה כ-9% מהתוצר הכללי של יוון. לשם השוואה סך תשלומי הפנסיה בגרמניה מהווים 3.5% מהתוצר בלבד. בהצעת הרפורמות הנוכחית, הנושים דורשים קיצוצים נוספים במערכת הפנסיה, ביניהם העלאת מס הבריאות המשולם על ידי פנסיונרים, ובלימת האפשרות לפרישה מוקדמת והפחתת התשלומים הניתנים לפורשים שטרם הגיעו 67 שנים. במרכז המחלוקת עומד רצונם של הנושים לבטל בשלבים את תשלום הפנסיה המינימלי לפורשים אליו מחוייבת הממשלה. היוונים מצדם טוענים כי אינם מסוגלים לספוג קיצוצים נוספים, וטוענים ששינויים כה חדים במערכת, ובזמן כה קצר, הם דבר שאינם יכולים עוד לשאת.
- המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
בשלב זה עדיין לא ניתן לדעת אם יוון תישאר או תצא מהאיחוד, והתשובה תגיע כנראה רק לאחר משאל העם. כך שהשווקים עדיין עשויים לסבול מתנודתיות מוגברת, יחד עם זאת אנחנו חוזרים ואומרים - גם קריסה של יוון לא שווה יותר ממספר ימים של ירידות שערים.
- 3.ZQZ 01/07/2015 15:58הגב לתגובה זוחרף העובדה שהוא נבחר בדיוק כדי לסיים את משטר הצנע ולאחר חצי שנה בשילטון לא עשה זאת ואם אכן הדיווח נכון לא רק שלא עשה זאת אלא שיתף פעולה עם הנושים בסופו של דבר אחרי שגרם לימים לא פשוטים לציבור בחינם. ציפראס יהפוך לבדיחה מהלכת , לא אחראי ולא נעלים. לכן קשה להאמין שהדיווחים מדוייקים.
- 2.רבי דוד, נהריה 01/07/2015 15:52הגב לתגובה זו"יתכן כי שם מחכים להודעה רשמית על סיומו של המשבר"... איזה סיום משבר? יוון לא הצליחה להחזיר חוב של 1.6 מיליארד יורו, ויש לה חוב של מעל 300 מיליארד. אם "המשבר הסתיים" ואירופה תעביר את הכספים, הרי שהחוב יתפח בעוד כ- 30 מיליארד. אין ליוון שום צ'אנס שבעולם להחזיר אפילו עשירית מהכסף שהיא חייבת, ולכן אין פה שום "סיום משבר" אלא רק דחייה של כמה חודשים לקראת משבר גדול יותר... http://demonocracy.info/infographics/eu/debt_greek/debt_greek.html
- 1.דוגמה יוצאת דופן שאנליסט אומר אמת . (ל"ת)בא 01/07/2015 15:33הגב לתגובה זו

המטוס ששינה את פני התעופה המסחרית למרות שייצורו הופסק
פיתוח איירבוס A380, המטוס הגדול בעולם, עלה לחברה 25 מיליארד דולר, והוא נחשב לתופעה מיוחדת במינה בעולם התעופה. אף על פי כן, בשל מיעוט הזמנות, הפסיקה החברה לייצרו לפני 4 שנים, וגם החברות שמפעילות אותו, מתכוונות להיפרד ממנו מוקדם מהצפוי
מטוס Airbus A380 הוא מטוס הנוסעים הגדול ביותר שנבנה אי פעם, אורכו כ-73 מטר ומוטת הכנפיים שלו כ-80 מטר. הוא מטוס בעל שתי קומות מלאות, המסוגל לשאת מעל 850 נוסעים במתכונת תיירות בלבד, וכ-525 נוסעים במתכונת שכוללת מחלקת ביזנס עם סידור מחלקות שונות. המטוס מצויד בארבעה מנועי Rolls-Royce ומגיע למהירות שיוט של כ-910 קמ"ש.
המטוס מתוכנן לשאת משקל המראה מקסימלי של כ-560 טון, והוא בעל טווח טיסה של כ-15,200 ק"מ, מה שמאפשר טיסות בין-יבשתיות ארוכות מאוד. בתוך המטוס יש טכנולוגיות מתקדמות רבות כגון שליטה אלקטרונית על מערכות הטיסה, תרכובות קלות משקל מחומרי פחמן ומסגרות אלומיניום-ליתיום וכנפיים מיוחדות שמייעלות את צריכת הדלק והיציבות. למרות גודלו העצום, המטוס נחשב לבטוח מאוד, שקט ויעיל יחסית למטוסי נוסעים גדולים אחרים.
ה-A380 הוא המטוס הראשון שהכיל במבנהו תא נוסעים עם שתי קומות מלאות במקום קומת ביניים או קומת מנהלים בלבד כמו בדגמים אחרים, עובדה שנחשבה למהפכה בעיצוב מטוסי נוסעים.
מחפשים הצעת נישואין מקורית? גם זאת דרך
אם חשקה נפשכם בהצעת נישואין מקורית, ואתם חושבים שהצעה רומנטית ממרומי צוק הארבל הפכה לנדושה, תוכלו להציע לבחירת ליבכם הצעת נישואין מפתיעה ורומנטית בשחקים בגובה 10,000 רגל בסוויטה פרטית באיירבוס A380s.
- המזון החדש והמהפכני שהומצא ומה קרה היום לפני 30 שנה
- איירבוס ובואינג מתייעלות: ענקיות התעופה מקצצות אלפי משרות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
על פי פרסומי אמירטס (Emirates), שירות הסוויטות מוצע בדרך כלל בקו דובאי-לוס אנג׳לס בגירסת המטוס A380s מתוצרת איירבוס. המטוס הגדול בעולם מציע סוויטות פאר כשירות ייחודי ומפנק במחלקה הראשונה.