מגזין פורבס: אלו המדינות הטובות ביותר בעולם לעשות בהן עסקים

המגזין היוקרתי דירג על פי 11 קריטריונים שונים את המדינות הטובות ביותר בעולם לעסקים לשנת 2014
מתן בן ברוך | (4)

ארצות הברית היא המעצמה הכלכלית הלבתי מעורערת של העולם עם תמ"ג עצום של 16.7 טריליון דולר בשנה שעברה, תמ"ג שמהווה כמעט רבע מכלל התוצר העולמי. ארה"ב היא הבירה הפיננסית של העולם ובתקופה האחרונה היא מראה סימנים של התאוששות מהמשבר הגדול שפקד אותה ב-2008. כיום האבטלה במדינה עומדת על 5.9% בלבד לעומת 10% בשנת 2009.

אבל בניגוד לעוצמה הפיננסית האדירה של ארצות הברית, על פי מגזין "פורבס" ארה"ב מפגרת בגדול אחרי מדינות מפותחות רבות אחרות בדירוג השנתי של פורבס שמדרג את "המדינות הטובות ביותר לעסקים". ארה"ב מדורגת רק במקום ה-18 בדירוג הזה. מדובר בירידה של 4 מקומות מהשנה שעברה, בכך ארה"ב משלימה ירידה בפעם החמישית ברציפות בדירוג. הסיבות על פי פורבס לירידה בדירוג נובעת מרגולציה מכבידה יותר בתחום המיסים, המימון והבריאות ואובדן של חופש כלכלי.

המדינה הטובה ביותר לעסקים היא לא אחרת מדנמרק. שזוכה בתואר המכובד זו השנה השלישית ברציפות. המגזין סקר ובדק 11 קטגוריות על פיהן דירג את המדינות, בין הקטגוריות אפשר למצוא "חדשנות, זכויות קנייו, מיסים, טכנלוגיה, שחיתות, חופש (אישי, מקצועי וכספי), בירוקרטיה, הגנה על משקיעים וביצועי שוק המניות". אחד המפתחות להצלחה של דנמרק על פי המגזין היא האווירה היזמית במדינה ושוק עבודה גמיש שמאפשר לחברות לפטר ולהעסיק עובדים בקלות.

מלבד ארה"ב, 4 הכלכלות הגדולות בעולם לא הצליחו גם הן להתמקם במיקום מכובד. יפן עלתה 2 מקומות למקום ה-26. סין ירדה 3 מקומות למקום ה-97. גרמניה טיפסה 4 מקומות למקום ה-20 וצרפת נפלה 8 מקומות למקום ה-27.

15 המדינות הטובות ביותר לעסקים על פי מגזין 'פורבס':

1. דנמרק

2. הונג קונג

3. ניו זילנד

4. אירלנד

5. שבדיה

6. קנדה

7. נורבגיה

8. סינגפור

9. שוויץ

10. פינלנד

11. הולנד

12. בלגיה

13. בריטניה

14. סלובניה

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    איציק 19/12/2014 19:50
    הגב לתגובה זו
    הייתי רוצה לציין שאדון פורבס עצמו ובעל הבית כמעט בלעדי של פורבס,הוא רפובליקני ממש קיצוני ושונא את כל ההצלחות של ממשל אובמה ולדעתי גם מבחינה גזענית,אני חי בארה׳ב 40 שנה ועסקתי בעסקים ברחבי העולם ואין כמו אמריקה , לא היה ולא יהיה ,אני מכיר יותר מדי אנשים שהגיעו בלא כלום לכאן והיום שווים עשרות מליוני דולרים והגזען הזה שלא יבלבל ויטעה אף אחד ,
  • 1.
    בא 19/12/2014 09:29
    הגב לתגובה זו
    של אוכלים מחרבנים ולא עובדים ,כמו 50 אחוז מעובדי מדינה ,שם היינו ,בטוח ,במקום הראשון .
  • ירח 19/12/2014 10:47
    הגב לתגובה זו
    חיפשתי בש בטח מפגרים לא יודעים לכתוב אפילו
  • בטלנות זאת שחיתות . (ל"ת)
    בא 19/12/2014 09:41
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.