אלטרנטיבות השקעה למדד התל בונד 60

סיון ליימן, מנכ"ל כנען ייעוץ השקעות, מסכם את שנת 2011 ובודק את כדאיות ההשקעה באג"ח קונצרניות צמודות למדד שאינן כלולות במדד התל בונד 60
סיון ליימן |

שנת 2011 עומדת להסתיים והמשקיעים באג"ח ובמניות בוודאי לא יתגעגעו אליה. במהלך השנה איבד מדד ת"א 100 כ-18% בעוד מדד מניות הבנקים נפל בלמעלה מ-30%. מדד התל בונד 60 רשם אף הוא תשואה שלילית של 0.48%, אך לא שיקף את המתרחש בשוק אג"ח הקונצרניות שאינן כלולות במדדי התל בונד - שוק זה הושפע לרעה מפדיונות ענק של כ-20 מיליארדי שקלים באג"ח הקונצרניות וכן מגל של הסדרי חוב של הטייקונים.

בשבוע שעבר התייחסתי לאג"ח קונצרניות מדורגות אשר אינן כלולות במדד התל בונד השקלי. במאמר זה אתייחס לאג"ח קונצרניות מדורגות שאינן כלולות במדד תל בונד 60. המאפיין העיקרי של אגרות החוב אלה הוא שכולן הונפקו על-ידי חברות המציגות שיפור עקבי בדוחותיהן הכספיים.

ניתן לראות שלמרות האווירה השלילית בשנה האחרונה בשוק אג"ח הקונצרניות, שמרו אג"ח המומלצות על יציבות בתשואות מתחילת השנה, דבר המעיד על איכות החברות.

דירוג האג"ח המומלצות אמנם נמוך מהדירוג של מדד התל בונד 60, אך עדיין מדובר בדירוג סביר המעיד על יכולת החזר חוב טובה של החברות. התשואה הממוצעת לפדיון ברוטו של אג"ח הינה 7.05% לעומת תשואה של 3.94% של מדד התל בונד 60. מדובר בתוספת מכובדת לתשואה של מעל ל-3%. כמו-כן, העובדה שאג"ח נסחרות בתשואה חד-סיפרתית מעידה על יכולת טובה של החברות למחזר את חובן.

המח"מ הממוצע של אג"ח הינו 3.82 שנים - מח"מ בינוני הנמוך מהמח"מ של מדד התל בונד 60. המרווח הממוצע של אג"ח המומלצות מממשלתי במח"מ דומה עומד על 6.07% לעומת 2.84% בלבד של מדד התל בונד 60 ומעיד אף הוא על איכות אג"ח.

לסיכום, המשבר בשוק אג"ח השנה שלווה בפדיונות ענק מקרנות הנאמנות הקונצרניות ובהסדרי חוב של חלק מהטייקונים, גרם לירידות שערים חדות בחלק ניכר מאג"ח הקונצרניות הנסחרות בתשואה דו ספרתית המעידה על חשש מיכולת ההחזר של החברות.

בתקופה רגישה זו, המאופיינת בעיקר באי-וודאות גדולה, יש להיזהר יותר מתמיד בבחירת אגרות-חוב ומומלץ להתמקד בעיקר באג"ח מדורגות איכותיות. כך ניתן לשלב היום בתיק השקעות אג"ח קונצרניות צמודות מדד במח"מ בינוני עם תשואה ריאלית גבוהה של מעל ל-7% ברמת סיכון נמוכה אשר ישביחו את תיק ההשקעות.

הכותב, סיון ליימן, הינו יועץ השקעות פרטי ומנכ"ל כנען ייעוץ השקעות

* אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

קרב ענקים אווירי: איירבוס ובואינג משנות את מפת ההשקעות הגלובלית

התחרות בין שתי הענקיות היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש. איך הן סגרו את השנים שעברו, על מה הן עובדות לעתיד ואיך אפשר להשקיע בהן

עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס בואינג

בעולם שבו מטוסים חוצים אוקיינוסים ומחברים כלכלות, שתי ענקיות שולטות בשמיים: איירבוס הבווארית-אירופית ובואינג האמריקאית. היריבות ביניהן אינה רק טכנולוגית או תעשייתית, היא מעצבת מחדש את מפת ההשקעות הגלובלית. משקיעים פיננסיים רואים בהן מניות יציבות עם פוטנציאל צמיחה, בעוד חובבי טכנולוגיה מתלהבים מחדשנות כמו מנועי מימן ומטוסים אוטונומיים. בשנת 2025, עם הזמנות שיא והתאוששות שלאחר שנות הקורונה, הקרב הזה הופך להזדמנות השקעה של מיליארדים.

התחרות בין בואינג לאיירבוס היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש.

פילוסופיה מול פילוסופיה

בואינג צמחה מתוך תרבות תעופתית אמריקאית שמדגישה את הטייס במרכז: שליטה ידנית, תחושה מכנית, ומערכות שנועדו “לשרת” את האדם ולא להחליפו. במשך עשורים זו הייתה גישת ה-pilot in command הקלאסית. בואינג מייצגת גישה אבולוציונית:
שימור רצף וכבוד למסורת. האוטומציה קיימת, אך היא מאחורי הקלעים. המסר ברור: האדם אחראי, המערכת הטכנולוגית מסייעת.

איירבוס מייצגת גישה מהפכנית:
הטכנולוגיה מובילה, המחשב מגן מפני טעות טייס, והטייס מנהל את יעדי הטיסה ולא את מגבלותיה. הבטיחות נובעת מהנדסה שמונעת מראש טעויות אנוש, גם במחיר של ויתור על חופש פעולה מלא של הטייס.

איירבוס נולדה כקונסורציום אירופי בשנות ה־70, עם רצון לערער על ההגמוניה האמריקאית. כבר מהדור הראשון של מטוסי ה־Fly-by-Wire היא אימצה גישה הפוכה: מחשב כשותף מלא לטיסה והגנות מובנות מפני טעויות אנוש.


איור: דפדפן אטלס של OpenAIאיור: דפדפן אטלס של OpenAI

קרב ענקים אווירי: איירבוס ובואינג משנות את מפת ההשקעות הגלובלית

התחרות בין שתי הענקיות היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש. איך הן סגרו את השנים שעברו, על מה הן עובדות לעתיד ואיך אפשר להשקיע בהן

עופר הבר |
נושאים בכתבה איירבוס בואינג

בעולם שבו מטוסים חוצים אוקיינוסים ומחברים כלכלות, שתי ענקיות שולטות בשמיים: איירבוס הבווארית-אירופית ובואינג האמריקאית. היריבות ביניהן אינה רק טכנולוגית או תעשייתית, היא מעצבת מחדש את מפת ההשקעות הגלובלית. משקיעים פיננסיים רואים בהן מניות יציבות עם פוטנציאל צמיחה, בעוד חובבי טכנולוגיה מתלהבים מחדשנות כמו מנועי מימן ומטוסים אוטונומיים. בשנת 2025, עם הזמנות שיא והתאוששות שלאחר שנות הקורונה, הקרב הזה הופך להזדמנות השקעה של מיליארדים.

התחרות בין בואינג לאיירבוס היא הרבה יותר ממאבק מסחרי על הזמנות ומטוסים, זו התנגשות בין שתי פילוסופיות הנדסיות, תרבותיות וניהוליות, הפועלות בתוך אותו שוק גלובלי צפוף ורגיש.

פילוסופיה מול פילוסופיה

בואינג צמחה מתוך תרבות תעופתית אמריקאית שמדגישה את הטייס במרכז: שליטה ידנית, תחושה מכנית, ומערכות שנועדו “לשרת” את האדם ולא להחליפו. במשך עשורים זו הייתה גישת ה-pilot in command הקלאסית. בואינג מייצגת גישה אבולוציונית:
שימור רצף וכבוד למסורת. האוטומציה קיימת, אך היא מאחורי הקלעים. המסר ברור: האדם אחראי, המערכת הטכנולוגית מסייעת.

איירבוס מייצגת גישה מהפכנית:
הטכנולוגיה מובילה, המחשב מגן מפני טעות טייס, והטייס מנהל את יעדי הטיסה ולא את מגבלותיה. הבטיחות נובעת מהנדסה שמונעת מראש טעויות אנוש, גם במחיר של ויתור על חופש פעולה מלא של הטייס.

איירבוס נולדה כקונסורציום אירופי בשנות ה־70, עם רצון לערער על ההגמוניה האמריקאית. כבר מהדור הראשון של מטוסי ה־Fly-by-Wire היא אימצה גישה הפוכה: מחשב כשותף מלא לטיסה והגנות מובנות מפני טעויות אנוש.