3 דגשים בנוגע למיזוג אגוד ומזרחי טפחות
חילוקי הדעות החריפים בין בנק ישראל להרשות להגבלים עסקיים בנוגע לעסקה מפיחים עניין חדש בסקטור הבנקאות; ביטולה יצור לחץ נוסף על מחיר המניה
מכירת גרעין השליטה בבנק איגוד ודקסיה הציתו עניין בסקטור הבנקאות. חילוקי הדעות החריפים בין בנק ישראל לבין הרשות להגבלים עסקיים בנוגע לאישור מיזוגם של בנק איגוד ובנק מזרחי-טפחות מפיחים עניין חדש ומסקרן בסקטור הבנקאות המשעמם.
למעשה, לא פחות מ-2 בנקים נמצאים כיום על המדף: הראשון, הינו בנק איגוד המדורג במקום השישי בגודלו במערכת הבנקאות בישראל, ובעלי השליטה בו - מנסים ללא הרף למצוא רוכש אמיץ למניות השליטה שלהם. הבנק השני הינו דקסיה- ישראל אשר מתמחה במתן אשראי לסקטור המוניציפלי. לאחרונה החליטו בעלי השליטה להפיץ את מניותיהן לציבור ולהתיר את הבנק ללא גרעין שליטה. במאמר זה נעמוד על ההבדלים בין העסקאות, וננסה לבחון את רמת האטרקטיביות של שני הבנקים.
1. מבנה העסקה: בעסקת בנק איגוד מבקשים בעלי השליטה למכור את אחזקותיהם במקשה אחת, מהלך אשר דורש את אישור הרגולטורים השונים ויוצר שיח חברתי בנושא חוסר התחרות והתועלת הציבורית. מנגד הנהלת דקסיה האירופאית בחרה להפיץ את מניות השליטה לידי הציבור ולזרז את תהליך המכירה.
נציין כי הדעה הרווחת היא שפעילי שוק ההון מעדיפים להחזיק במניות בנקים עם גרעין שליטה. כך לדוגמא, בנק הפועלים, מזרחי-טפחות והבנק הבינלאומי נחשבים לבנקים בעלי תיאבון סיכון מוגבר המשתקף בקב צמיחה מהיר יותר ובחלוקת דיבידנד נדיבה יותר מאשר בנקים ללא גרעין שליטה כגון בנק דיסקונט ובנק לאומי. כמו כן, השקעה ישירה במניות מזרחי-טפחות, הפועלים והבינלאומי החל מינואר 2010 ועד היום הניבה תשואה מצטברת מרשימה של מעל 60% בכל אחד מהבנקים האלו. לעומת זאת, השקעה במניות לאומי ודיסקונט הניבה בתקופה זו תשואה מצטברת נמוכה באופן משמעותי.
- הפיצוי ל-340 עובדי בנק אגוד שיפוטרו במיזוג עם מזרחי: מיליון שקל
- תיק היהלומים של אגוד הולך לפנינסולה; נסללה הדרך למיזוג עם מזרחי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
2. פוטנציאל הרווח: בנק איגוד הוא בנק קטן שאין לו תשתית מחשוב עצמאית והוא רוכש שירותי מחשוב מבנק לאומי. אגוד מחזיק בנתח שוק של כ–3% בלבד ממערכת הבנקאות כאשר בפעילותו העסקית קיים דגש בפעילות מימון בנייה ופעילות מול ענף היהלומנים. במתכונת פעילותו הנוכחית קשה לראות כיצד יצליח הבנק לשדרג את רווחיותו הנמוכה, במיוחד לנוכח היעדר היתרון לגודל והעובדה שבשנים האחרונות הבנק לא הצליח להציג צמיחה משמעותית בהיקפי הפעילות.
מנגד, דקסיה נחשב לאחד הבנקים האטרקטיביים ביותר במערכת הבנקאית. במשך תקופה ארוכה דקסיה לא חילק דיבידנדים, מה שהביא להגדלת הונו העצמי ולעלייה ביחס הלימות הון הליבה, לשיעור גבוה במיוחד של יותר מ–20%, ולהקצאה לא יעילה של משאבי הבנק. לאחרונה השלימה הנהלת דקסיה הליך מכירה של 25% מתיק האשראי שלה בסכום של כ-1.65 מיליארד שקל וחלוקת דיבידנד בסכום כולל של 300 מיליון שקל (מתוכננת חלוקת הדיבידנד נוספת בהיקף של 200 מיליון שקל).
להערכת דקסיה, מימוש התכנית האסטרטגית וגיוון מקורות ההכנסה באמצעות הרחבת הפעילות בתחום האשראי התאגידי תעלה את התשואה להון בשנת 2019 לרמה של מעל 10%, לעומת כ–6% כיום.
- הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
- חרם אירופאי על סחורה ישראלית - עד כמה זה משמעותי ומה אפשר לעשות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- בטיחות או נוחות - איך בוחרים את המושב המושלם בטיסה?
3. הוצאות שכר והסכמי עבודה: אחת הסוגיות המאתגרות ביותר בתחום הבנקאות הינה הוצאות שכר העובדים והסכמי העבודה עימם. עם פרסום ההסכם המיזוג בין בנק איגוד למזרחי-טפחות הכריזו 1,200 העובדים של בנק איגוד על סכסוך עבודה והשביתו את 36 סניפי הבנק. מנגד בנק דקסיה-ישראל מפעיל סניף אחד ומעסיק כ-45 עובדים.
לסיכום, אם לא יהיו דחיות נוספות, עד ה-27 במאי אמורה הרשות להגבלים עסקיים, להכריע אם לאשר את עסקת המיזוג בין בנק מזרחי טפחות לבנק אגוד. אישור העסקה תיטיב עם בעלי המניות שכן שווי השוק של בנק האיגוד עומד כיום על 1.28 מיליארד שקל כאשר העסקה עם מזרחי-טפחות נעשית לפי מכפיל הון של 0.6 המשקפים לאגוד שווי של כ-1.5 מיליארד שקל.
לעומת זאת, ביטול העסקה ע"י הרגולטור תשפיע באופן משמעותי על שווי מניות הבנק ותאלץ את שלמה אליהו, בעל השליטה בבנק למכור את אחזקותיו בשוק (כפי שעשתה זאת דקסיה) ובכך ליצור לחץ נוסף על מחיר המניה. ברכות למנחשים נכונה.
** מאמר זה אינו מהווה הזמנה לקנות או למכור ניירות ערך או נכסים פיננסיים כלשהם. הכותב אינו לוקח על עצמו כל אחריות להפסד ישיר או נסיבתי או לאי רווח כלשהו הנובע משימוש במסמך זה. הכותב, עשוי, בהתאם למגבלות החוק, להיות בעלים, להחזיק, להשקיע או להתעניין, לקנות ולמכור במסחר בניירות ערך או בנכסים פיננסיים הקשורים במישרין או בעקיפין לנושא הדוח הזה. ידוע לקוראי המסמך כי אין הוא מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בצרכים המיוחדים של כל אדם, ולצרכיו האישיים.
- 4.יריב 27/05/2018 15:21הגב לתגובה זועכשיו הם בוכים על חובר היעילות שלו שגורמת לזה שיש להם אופציות למכור אותו בזול או דרך הבורסה בזיל הזול. בעיה שלהם! בשביל לפתור לשלמה אליהו בעיות עם ישראל לא צריך להפגע מבחינת תחרות. זו לא החלטה פוליטית אלא מחוייבת המציאות - אני אישית עברתי לאגוד בגלל חשבון הפוך ואפגע אם יעבירו אותי למזרחי-טפחות.
- 3.המתמיד 27/05/2018 08:58הגב לתגובה זוהחלטה בנוגע למיזוג תתקבל משיקולים פוליטיים ולא משיקולים עסקיים
- 2.אלי 24/05/2018 17:26הגב לתגובה זוהמיזוג הזה רק יחזק את התחרות במשק ותחרות טובה לנו - הלקוחות. יש לי תחושה שמי שמנסה ללכלך על המיזוג הזה בא עם אינטרסים שמנוגדים לרוב הציבור...
- 1.דון 24/05/2018 16:57הגב לתגובה זולא מובן מאיפה ההחלטה הלא מחושבת הזאת הרי איך בנק שבקושי יש לו לקוחות יוצר תחרות?

מכונית שהיא גם מסוק - כמה זה יעלה ומתי זה ייצא לשוק?
XPeng הסינית מתקדמת בפיתוח פלטפורמה של רכב שבפנים חונה מסוק=רחפן מתקבל שיכול להטיס אתכם במשך 20-30 דקות; ההשקה בסין ב-2026
המותג הסיני XPeng שואף לנער את שוק הרכב עם השקת המכונית המעופפת הראשונה שלו, שעל פי התוכניות תהיה מוכנה לצרכן, בשנת 2026. "נושאת המטוסים היבשתית״(Land Aircraft Carrier) LACשל Xpeng Aeroht בולטת כנקודת שיא, מסמנת פרק חדש בנוף התעופה של סין ומציעה פרספקטיבה סינית על פיתוח תחבורתי, מסרה החברה בהצהרה על השקת המכונית המעופפת.
בגרסה הראשונה שלה, היא לא תיראה כמו המכוניות מ"בחזרה לעתיד", אלא תהיה למעשה רחפן גדול שניתן להוביל בטנדר. רחפן הנוסעים עם עיצוב בעל שישה רוטורים וזרועות מתקפלות לאחסון. כלי הטיס מתגאה גם בתא טייס פנורמי של 270 מעלות עם מקומות ישיבה לשניים ומבנה סיבי פחמן להקלת המשקל.
כלי הטייס ערך את הופעת הבכורה שלו בטיסה ציבורית בתערוכת האוויר של סין בסוף השנה שעברה שהתקיימה בעיר ג'וחאי בנובמבר האחרון, ולאחר מכן את הופעת הבכורה הבינלאומית שלו חודשים לאחר מכן, בינואר 2025, בתערוכת האלקטרוניקה CES בלאס וגאס.
הרחפן, בנוי מסיבי פחמן קלים וכולל נוף רחב מתא הטייס. נהגים, או טייסים, יכולים פשוט לחנות את רכב השישה-גלגלים באתר ההמראה, לנתק את הרחפן בלחיצת כפתור ולעלות עליו כשהרכב נשאר בחנייה. משם, הם יכולים לנווט את שאר המסע שלהם באוויר, לקצר את זמן הנסיעה ולשפר את הגישה לאזורים מרוחקים.
- טראמפ מדבר – והמניות עפות: זינוק במניות יצרניות הרכב המעופף ג'ובי וארצ'ר
- המוניות המעופפות ממריאות: ג’ובי נערכת לרכוש את בלייד;היכן אנשים טסים לעבודה במונית?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פתרון המכונית המעופפת עם המודול הכפול של XPeng, ייקרא ״נושאת המטוסים היבשתית״ - LAC. התמחור בשוק הביתיבסין יהיה מתחת ל-300,000 דולר אמריקאי, כך לדברי וואנג טאן, מייסד שותף וסגן נשיא XPeng Aeroht.

הרווחתם על מתכות נדירות? מה עם משאבי מזון נדירים?
יצרנית התבלינים הגדולה בעולם, יצרנית שוקולד, ספקית אגוזים ומגדלת אבוקדו - הכירו את חברות המזון המעניינות שמשקפות פוטנציאל עלייה
לפני שנגיע להזדמנויות נדירות נתחיל עם גרף תוך יומי של האס אנד פי 500. הוא מראה את הקפיצה החדה בתחילת המסחר ביום שישי, את הירידה החדה בהמשך ואת העובדה שהמדד סגר בסופו של יום בירידה קלה. ללמדנו שאנחנו עדיין נמצאים באזור שיווי משקל. לחודש ספטמבר שיווי משקל זו תוצאה טובה והשאלה אם זה ימשיך כך.
בתרשים המוכר לנו מהשבועות האחרונים אנחנו רואים את הקו המחזיר העולה שבולם ולמעשה גורם לאס אנד פי להתכנס לתנודתיות צרה מאד. זאת מכיוון שמתחתיו מתקרב אליו הממוצע ל-21 יום שלמעט חריגה קטנה תומך ב-S&P500 מאז סוף חודש אפריל.
דבר אחד בטוח. התנודתיות הצרה הזו לא תימשך עוד הרבה זמן ואנחנו צריכים להיערך לפריצה. השאלה לאיזה כיוון. אם אני צריך להעריך לפי האינדיקטורים הטכניים אז יש סיכון שהלחץ כלפי מטה יימשך.
בכל מקרה יש לכם קווים ברורים לקבלת החלטות. סגירה משמעותית בזמן ובמחיר מעל 6532, הגבוה היומי של יום שישי, תיחשב פריצה למעלה וסימן למהלך עלייה מהותי בהמשך. סגירה מתחת ל-6360, שתהיה גם מתחת לממוצע הנע ל-21 יום וגם מתחת לפקודת ההיפוך הפרבולית, תהיה סימן לתחילתו של תיקון שבשלב הראשון שלו יגיע ל-6100-6200.
- מסימני הפשרה בין ארה"ב לסין: ייבוא המתכות הנדירות מזנק ב-660%
- יצרנית אמריקאית של מתכות נדירות מפסיקה משלוחים לסין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אפשר עוד להצטרף לזינוק של הליתיום?
התשובה היא כן. אומנם הצגתי כאן את קרן הסל ILIT לפני זמן מה והיא אכן בנתה מהלך עלייה יפה אבל יש לו פוטנציאל להימשך. ניתן לצפות שהקרן תעלה ל-13 דולר בשלב ראשון. אפשר להצטרף למגמה כל עוד מעל 10 דולר.