גיא שמחון: "אני מחכה בציפייה לתחרות מול מקאן, אינטראקטיב מול אינטראקטיב"
גיא שמחון היה שם דבר בשמי האינטרנט הישראלי. הוא היה חלק מהמוחות הצעירים שהקימו את הענף הזה בישראל, למעשה מכלום, או יותר נכון מאותה הוילה המיתולוגית בה ישבו איתו שמות כמו ערן גפן ועוד, ומאוחר יותר ניהל כשותף את משרד האינטראקטיב Grey.
לפני כשנתיים החליט שמחון להיעלם מהנוף המקומי ומכר את חלקו בגריי לאדלר-חומסקי תמורת כ-1.7 מיליון שקל (על-פי הערכות). שמחון נעלם אל חשכת האלמוניות והתרחק מהענף בהחלטה פתאומית שיצאה אל הפועל בתוך חודש בלבד וכמו שהוא חתך בהבלחה כך הוא גם חזר לענף, פתאום, ללא הודעה מוקדמת אבל הפעם בכובע קצת שונה ובדלת האחורית, לא כמנכ"ל אינטראקטיב אלא כמנכ"ל רכש מדיה ב-PNM ולא כבעלים אלא כשכיר ודווקא אצל מי שפעם היו ממתחריו הבולטים.
בראיון לאייס שמחון מדבר על חזרתו לענף תחת קבוצת פובליסיס ועל תמונת המצב הקיימת בראייה לעתיד.
מה עשית בשנתיים האחרונות חוץ מלנוח, היו גם מיזמים עסקיים?
ניסתי לעשות כל מיני דברים. הייתי קם בבוקר שותה קפה, יורד לים, קורא ספרים, חי. כל מה שלא מצאתי לו זמן בטירוף שבו עבדתי אז. הייתי בניו-יורק מספר חודשים, שמעתי ג'אז, שתיתי קצת ונהניתי מכל רגע. את הכסף שקיבלתי עבור מכירת המניות ניסיתי להשקיע - נכנסתי ל-5 עסקים שונים של חברים והכל נפל, בין השאר מיזם סלולרי וסטארט-אפ בתחום המדיה. בסוף הבנתי שהדבר שאני יודע לעשות הכי טוב זה אינטראקטיב וזה מקומי.
איך התגבש הרעיון לחזור לענף ולתפקיד שלך כרגע?
הכל התפתח במקרה לגמרי. הגעתי להתייעץ עם ינון (לנדנברג, מקבוצת פובליסיס) על משהו שכמעט וסגרתי ואז הוא סיפר לי שענבר (אברון, מנכ"ל PNM הקודמת) עוזבת - מכאן הגיעה ההצעה ואת שאר הפרטים הטכניים כבר סגרתי עם דורון טל, השותף של ינון.
זה לא דאון-גרייד לחזור כשכיר ועוד כמנכ"ל בחברת מדיה ולא כמנכ"ל משרד?
ממש לא. בעידן הנוכחי ובאבולוציה של עולם האינטרנט כמו שהוא היום הכל הולך להישען על המדיה. גם כשהייתי מנכ"ל משרד פרסום לא עסקתי בקריאייטיב וכד'. פובליסיס גדולה מגריי ממנה הגעתי בערך פי 2, היקף העבודה והאתגרים כאן הוא עצום. אנחנו קונים מדיה לכל קבוצת פובליסיס ברשת ובנוסף לעוד 5 משרדים קטנים - אותי זה מאוד מאתגר ואני מרגיש בסביבה הטבעית שלי.
אם יציעו לך תפקיד כמנכ"ל במשרד גדול לא תתפתה לעזוב?
כבר הציעו לי תפקיד כזה משני משרדים שונים והעדפתי לקחת את ההצעה של ינון בפובליסיס. אני מרגיש במקום הטבעי שלי, ש לי אפק פה. קיבלתי כל מה שביקשתי ואני מאוד מרוצה ממה שיש לי. אף אחד לא מתערב לי בעבודה ואני מדווח ישירות לדירקטוריון. יש לי יד חופשית בהחלטות וסומכים עליי. אני פה כי קודם כל אני עושה מה שאני רוצה וגם מתוגמל נהדר.
היית שנתיים מחוץ לביזנס וחזרת - מה שונה בענף ממה שהיה כשעזבת?
זה עצוב אבל כלום לא השתנה, לא רק בישראל גם בעולם - יש רק אבולוציה של מה שהיה אז כמו למשל הפייסבוק. כל הנושא של מערכות מדידה ואופטימזציה באמצעות תוכנות - כבר לפני 4 שנים ישבתי בדאבל-קליק בנו-יורק ושקלתי לנהל את הפעילות שלנו עם מערכות חיצוניות, מה שהיה אז הוא עדיין מה שקורה היום. כיום הפייסבוק פשוט הפך להיות ההגדרה של אינטרנט עבור אנשים.
פובליסיס עוברת הרבה שינויים ועם ההצטרפות שלך היא אולי רומזת שהגיע הזמן להתחיל לדרוס - מה אתה מתכוון לעשות שונה בתפקיד?
בחצי השנה הקרובה אני הולך להכניס שיטות מדידה חדשות שטרם קיימות בענף. מערכת מדידה עם אופטימיזציה אינטגרלית לכל הארגון מרמת התכנון של המהלך ועד לסיומו. המגמה שלנו היא להיות סוכנות שתדע לעשות גם וגם ותתחבר לשורה התחתונה של הלקוח - התוצאות. אנחנו רוצים להימדד על מה שהלקוח שלנו נמדד - כבר לא גוף פרסום אלא זרוע מכירתית שיווקית של הלקוח - שינוי תפיסה לחלוטין כדי לאזו את האנומליה של האתרים שנמדדים לפי הרייטינג שלהם ותו לא.
לגבי הפגנת הכוח של פובליסיס - אנחנו כבר הכי חזקים שיש בדיגיטל.כל הטאלנטים של הענף מרוכזים אצלנו וכולם עתירי ניסיון. זאת מין אסטרטגיית טאלנטים של קבוצת פובליסיס. כשאני הולך לפגישה עם לקוח עם תימור (גורדון - ארק אינטראקיב) או ינון והם מדברים קריאייטיב ואני מדיה, זה מה שנקרא כוח. בנוסף חייב גם לציין את הניסיון שלנו, אני 12 שנה, ינון, דורון, תימור גם הם כל אחד 12 שנה בענף הזה.
עכשיו אתה חוזר לתחרות ולמלחמות בענף - מה אתה חושב על המתחרים?
קודם כל חייב להזכיר את כל ההוצאה של האינטרנט בזמנו מהמשרדים החוצה - מהלך שנכשל מקצועית. לצאת החוצה היה ניסיון שלהם לגדול ולצמוח ובסופו של דבר זה פעל נגדם והם חזרו אחורה מתוך החלטה כלכלית שלא שווה להחזיק עוד משרד בנוסף לאופ-ליין. מקאן חזרו אחורה, אדלר הלכו לD-SAY ועוד כאלה.
אני יכול הגיד לך שהמתחרים שלנו עושים עבודת קודש וכולם טובים. כל מי שעושה אינטראקטיב עושה עבודת קודש. הסיבה פשוטה, ביום שקמפיין טלויזיה עולה העבודה הסתיימה ואצלנו זה בדיוק ההיםך - ולכן כמות העובדים גדולה בהתאם. בסופו של היום המתחרים שלנו חייבים לחזור ולהפוך לסוכנות אינטראקטיב בפני עצמם ולא בתוך המשרד. כשהם יחזרו להיות עצמאיים הם יעשו עבודה יותר טובה. אני מברך על התחרות ומחכה בציפייה למקאן אריקסון, אדלר-חומסקי ויהושע TBWA אינטראקטיב מול אינטראקטיב.