משרדים תל אביב
צילום: איציק יצחקי

התמ"ג עלה ב-3.8% בחישוב שנתי; ירידה של 1% לעומת הרבעון המקביל

המלחמה ממשיכה להשפיע על הצמיחה במשק - התמ"ג ברבעון השלישי ירד ב-1% לעומת הרבעון המקביל; התמ"ג העסקי ירד ב-2.8%
רוי שיינמן | (2)

הלמ"ס פרסמה אומדן ראשון לרבעון השלישי של 2024 ממנו עולה כי ברבעון השני נרשמה עלייה של 3.8% בתמ"ג. התמ"ג לנפש עלה ב-2.6%. בהשוואה לרבעון המקביל התמ"ג ירד ב-1% והתמ"ג העסקי ב-2.8%.

קרדיט: למ

קרדיט: למ"ס

יבוא הסחורות והשירותים עלה ברבעון השלישי של השנה ב-9.8% בחישוב שנתי לאחר ירידה של 8.3% ברבעון השני שנת 2024. שינוי זה משקף עלייה של 6.7% ביבוא השירותים למעט שירותי התיירות, כאשר יבוא שירותי התיירות ירד ב- 5.0% כך שסך יבוא השירותים עלה ב-4.0% בחישוב שנתי.

קרדיט: למ

קרדיט: למ"ס

יבוא הסחורות האזרחיות עלה ב-49.7% בחישוב שנתי ברבעון השלישי של שנת 2024 (10.6% בחישוב רבעוני).

בנוסף על כך,ירדו ברבעון השלישי של שנת 2024 יבוא היהלומים והיבוא הביטחוני כך, שיבוא הסחורות והשירותים למעט יבוא ביטחוני, אוניות, מטוסים ויהלומים עלה ברבעון השלישי של 2024 ב-26.7% בחישוב שנתי (6.1% בחישוב רבעוני).

יצוא הסחורות והשירותים (למעט יהלומים וחברות הזנק) עלה ב- 5.2%. יצוא השירותים עלה ב-6.6% בחישוב שנתי, כאשר יצוא השירותים האחרים שאינו כולל תיירות וייצוא חברות הזנק עלה ב-3.7% בחישוב שנתי. סך יצוא הסחורות מענפי התעשייה למעט יהלומים עלה ברבעון השלישי של שנת 2024 ב-8.5% בחישוב שנתי. יצוא היהלומים ירד ויצוא חברות ההזנק עלה, כך שסך כל יצוא הסחורות והשירותים עלה ב-1.7% בחישוב שנתי ברבעון השלישי של שנת 2024.

סך המקורות שעמדו לרשות המשק מתוצר מקומי ומיבוא עלה ב-4.1% בחישוב שנתי, לאחר ירידה של 1.4% ברבעון השני של שנת 2024.

קרדיט: למ

קיראו עוד ב"בארץ"

קרדיט: למ"ס

ההוצאה לצריכה פרטית עלתה ב-8.6% בחישוב שנתי ברבעון השלישי של שנת 2024. הצריכה הפרטית לנפש עלתה ב-7.4% בחישוב שנתי ברבעון לעומת הרבעון השני של שנת 2024 בהמשך לעלייה של 11.8% ברבעון השני של השנה.

השינויים בהוצאה לצריכה הפרטית לנפש ברבעון השלישי של 2024 משקפים עלייה של 10.4% בצריכה פרטית שוטפת לנפש (ההוצאות למזון, משקאות וטבק, לשירותים אישיים, לדיור, לדלק וחשמל לאחזקת בית, ולמוצרי תעשייה לצריכה שוטפת).

ההוצאה למוצרים בני-קיימה למחצה לנפש (ההוצאה על הלבשה והנעלה, טקסטיל לבית, כלי עבודה ובית קטנים חשמליים, מוצרי בידור ופנאי וחפצים אישיים) עלתה ברבעון השלישי של 2024 ב-52.9% בחישוב שנתי (11.2% בחישוב רבעוני). ההוצאה למוצרים בני-קיימה לנפש עלתה ב-73.0% בחישוב שנתי (14.7% בחישוב רבעוני) כאשר ההוצאות לכלי רכב לשימוש פרטי עלו ב- 110% בחישוב שנתי (20.4% בחישוב רבעוני).

ההוצאה לצריכה ציבורית ירדה ב-10.8% ברבעון השלישי בחישוב שנתי. ההוצאה לצריכה האזרחית עלתה ב- 6.7% בחישוב שנתי. ההוצאה לצריכה ביטחונית ירדה ב-43.1% בחישוב שנתי ברבעון השלישי של שנת 2024 (13.1% בחישוב רבעוני) אך עדין גבוהה ב- 48.7% מההוצאה לצריכה ציבורית ברבעון השלישי של שנת 2023.

ההשקעה בנכסים קבועים (ההשקעה בבתי מגורים והשקעות ענפי המשק בבנייה, בציוד ובכלי תחבורה), עלתה ב-21.8% בחישוב שנתי (5.1% בחישוב רבעוני). השינוי בהשקעה בנכסים קבועים משקף ירידה של 18.1% בחישוב שנתי בהשקעה במכונות וציוד אחר (לא כולל ציוד ICT - ציוד ענפי טכנולוגיות המידע והתקשורת) כאשר הירידה נובעת מירידה ברכישת ציוד של משרד הביטחון. ההשקעה בסחורות שיוצרו בענפי ה-ICT עלו ב-6.1% בחישוב שנתי.

ההשקעה בכלי תחבורה יבשתיים עלתה ב-297.5% בחישוב שנתי (41.2% בחישוב רבעוני). ההשקעה במוצרי קניין רוחני עלתה ב- 14.1% בחישוב שנתי. ההשקעה בבנייה למגורים עלתה ב-29.4% בחישוב שנתי (6.7% בחישוב רבעוני) וההשקעה בבנייה שלא למגורים ועבודות בנייה אחרות עלתה ב-19.5% בחישוב שנתי. בלמ"ס ציינו שגם אחרי עליות אלו ההשקעות בבניה ברבעון השלישי נמוכות ב20.1% מהשקעות ברבעון השלישי של שנת 2023.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    גיסין 17/11/2024 22:56
    הגב לתגובה זו
    נקווה שנצליח לגייס את המתועבים
  • 1.
    זליג 17/11/2024 20:11
    הגב לתגובה זו
    רמת החיים לא עלתה ב5% אבל האינפלציה עלתה ב 8%
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

תיירות במרוקו קרדיט: גרוקתיירות במרוקו קרדיט: גרוק

בין חידוש הקווים למרוקו לבסיס החדש של וייז אייר - תמורות בענף התיירות

התעופה הישראלית מתאוששת עם חזרה הדרגתית לשמיים, יעדים חדשים-ישנים ותחרות שאט אט חוזרת בענף - תמונת מצב


הדס ברטל |

ענף התעופה הישראלי עובר בתקופה האחרונה תמורות שונות במטרה לחזור לשגרה של לפני המלחמה. אחרי חודשים של האטה עמוקה בעקבות המלחמה, השמיים של ישראל מתחילים להיפתח מחדש, אך התמונה עדיין רחוקה מלהיות פשוטה ומהשגרה שהכנו לפני ה-7 באוקטובר. לצד חידוש קווים בינלאומיים חשובים והגעת שחקנים חדשים לשוק המקומי, ניכרת ירידה כללית בהיקף הפעילות, בעיקר בטיסות יוצאות, והאתגרים בענף נותרו רבים.

אחת ההתפתחויות הבולטות היא חידוש הטיסות בין ישראל ומרוקו, שנעצרו לחלוטין במהלך המלחמה. הקו הזה, שנפתח במקור כחלק מההסכמות המדיניות בין המדינות, מקבל כעת רוח חיים מחודשת, והוא נחשב לסמל לחזרה הדרגתית של התיירות והקשרים הכלכליים. עם זאת, נראה שהביקוש עדיין מתון, בעיקר בגלל זהירות של נוסעים ותנאי ביטחון אזוריים שלא חזרו לשגרה מלאה.

במקביל, חברת וייז אייר (Wizz Air),  אחת מחברות הלואו־קוסט ההונגרית ואחת הבולטות באירופה, מתכננת להקים בסיס בישראל, צעד שממחיש את האמון המתחדש בשוק המקומי. הבסיס צפוי לשמש מוקד לפעילות שוטפת, ולהגדיל את היקף הטיסות לאירופה וליעדים נוספים. מדובר במהלך אסטרטגי שנועד להעמיק את אחיזת החברה באזור, תוך מתן תחרות ישירה לשחקניות הוותיקות ובראשן אל על.

מטוס
 וויזאייר קרדיט: מתוך אתר החברה
מטוס וויזאייר - קרדיט: מתוך אתר החברה


אל על ניצלה את תקופת הגאות בשווקים ואת הסביבה התפעולית החיובית בשנה שלפני המלחמה כדי לשפר את מצבה הפיננסי. החברה הצליחה לצמצם חובות באופן ניכר, הודות לרווחיות גבוהה ולעלייה חדה במניית החברה, שאפשרה גיוס הון בתנאים נוחים. כיום, אל על נמצאת בעמדה טובה יותר מבחינת איתנות פיננסית וניהולית, אבל היא פועלת בסביבה שונה לחלוטין כאשר התחרות גדלה, מחירי הדלק נותרו תנודתיים והנוסעים נזהרים יותר בתכנון נסיעות לחו"ל.