אדובי מבטלת את רכישת Figma - לאחר קשיים רגולטוריים
חברת התוכנה אדובי ADOBE INC , המפתחת של תוכנות עיצוב כדוגמת פוטושופ ואילוסטרייטור, מודיעה היום (שני) כי היא מבטלת את הסכם הרכישה של יצרנית כלי העיצוב Figma. לפי הדיווח, ביטול המיזוג בסך 20 מיליארד דולר שהוכרז בספטמבר 2022 הגיע לאחר הסכמה הדדית בין החברות כי אין דרך לקבל את האישורים הרגולטוריים הנדרשים.
"אדובי ו-Figma לא מסכימות כלל עם הממצאים הרגולטוריים האחרונים, אבל אנחנו מאמינים שזה לטובת כל אחד מהחברה להתקדם באופן עצמאי", אמר מנכ"ל אדובי, שנטנו נראיין. לפי רשות התחרות הבריטית, רכישת Figma על ידי אדובי "ככל הנראה תפגע בחדשנות בתחום התוכנה" ותבטל תחרות בין שני מתחרים מובילים. בנוסף, גם משרד המשפטים הבריטי תיכנן להגיש תביעה המבקשת לחסום את הרכישה.
"המעבר של תהליך הרכישה עם שנטנו, דיוויד (נשיא המדיה הדיגיטלית של אדובי) וצוות אדובי רק חיזק את האמונה שלי ביתרונות של העסקה הזו, אבל במהלך החודשים האחרונים התברר יותר ויותר שהרגולטורים לא רואים דברים באותו אופן", אמר מנכ"ל Figma, דילן פילד.
העסקה בין החברות נתפסה כהימור על "עתיד העבודה", אך חששות המשקיעים מתג המחיר הגדול והשחיקה הפוטנציאלית בשולי הרווח של אדובי, גרמו לחברה לאבד יותר מ-30 מיליארד דולר משווי השוק שלה. "סיום עסקת Figma ככל הנראה יגרום ליותר תחרות במרחב היצירתי לאורך זמן, אנו ממשיכים לבנות על זיכיון הקריאייטיב של אדובי ומאמינים שזה יהיה עסק צמיחה דו ספרתי עמיד לשנים הקרובות בהינתן האפשרויות של אדובי עם AI ג'נרטיבי", אמר אנליסט וויליאם בלייר, ג'ייק רוברג'.
- אדובי עקפה את התחזיות, אז למה המניה מדשדשת?
- אורקל, אנבידיה, המדד, החוזים - מה יהיה היום בוול סטריט?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הדוחות והתחזית המאכזבת
בדוחותיה האחרונים, סיפקה אדובי תחזית הכנסות מאכזבת לרבעון פברואר ולשנת 2024. בעוד החברה אמרה כי היא רואה אימוץ מוקדם חזק עבור חבילת הכלים שלה ליצירת תוכן מבוסס בינה מלאכותית, בוול-סטריט ציפו כנראה לחיזוק גדול יותר להכנסות בטווח הקרוב. בשיחת המשקיעים אדובי אמרה כי "הציפיות הנוכחיות הן בהתאם לסביבה המאקרו כלכלית ולמטבע החוץ".
סמנכ"ל הכספים של אדובי, דן דורן, אמר כי לחברה יש "כמות מדהימה של מומנטום לאחר שנה פנומנלית", והצביע על כך שהיא רואה עוד שנה של צמיחה דו ספרתית בהכנסות. בוול-סטריט התמקדו בשיחת המשקיעים בעיקר בתחזית וניסו לברר אם היו בעיות תפעוליות, אך הסיבות לתחזית החלשה לא היו ברורות לחלוטין, מלבד השפעת התזמון והשינוי האחרון במחירים.
לרבעון הרביעי החברה רשמה הכנסות של 5.05 מיליארד דולר, עלייה של 12% לעומת השנה שעברה, לפי הצפי של החברה של בין 4.975 מיליארד ל-5.025 מיליארד דולר ובהתאם לקונצנזוס בוול-סטריט של 5 מיליארד. אדובי ציינה כי זה היה הרבעון הראשון עם הכנסות של מעל 5 מיליארד דולר. על בסיס מתואם, החברה הרוויחה 4.27 דולר למניה ברבעון, יותר מתחזית החברה של 4.10-4.15 דולר למניה ויותר מהקונצנזוס של 4.13 דולר למניה.
- המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
ברבעון רשמה אדובי הכנסות ממגזר הליבה של המדיה הדיגיטלית שלה בגובה 3.72 מיליארד דולר, עלייה של 13%, וקצת מעל לטווח ההנחיות שלה של בין 3.67 ל-3.7 מיליארד דולר. הכנסות מגזר החוויה הדיגיטלית היו 1.27 מיליארד דולר, עלייה של 10%, בקצה הגבוה של טווח ההנחיות של החברה של 1.25-1.27 מיליארד דולר. אבל כאן הדברים קצת משתבשים: לרבעון פברואר, אדובי צופה הכנסות של בין 5.1 מיליארד דולר ל-5.15 מיליארד דולר, ממש מתחת לקונצנזוס הקודם של וול סטריט של 5.16 מיליארד דולר. החברה צופה לאותו הרבעון רווח למניה של 4.35-4.4 דולר למניה, מעל הקונצנזוס של $4.2 דולר למניה.
- 1.ולאמשל אדובי. 18/12/2023 21:21הגב לתגובה זוולאמשל אדובי.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד
לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות
מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.
כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות
מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.
מקסוול
גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.
התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.
- השקט לפני הסערה? רמת התנודתיות בשווקים האמריקאיים בשפל
- מדריך מסחר באופציות - תנודתיות; למה זה כל כך חשוב?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בבנק אוף אמריקה מזהירים
אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".
