רכב חשמלי טעינה דלק
צילום: רפי דלויה

משרד התחבורה לאוצר: עצרו העלאת המיסים על רכב חשמלי

הטענה: המס צפוי לעלות מ-20% ל-35%, והעלייה התלולה בשיעור המיסוי תגרום להתייקרות מחירי הרכבים החשמליים. גם משרד האנרגיה התנגד. האם ברשות המסים יתחשבו בבקשה בזמן מלחמה? לא בטוח 
איציק יצחקי | (3)

שרת התחבורה מירי רגב פנייה דחופה למנהל רשות המיסים, באמצעות מנכ"ל משרדה משה בן זקן, בה היא מבקשת להקפיא את העלייה במס הקנייה על רכב חשמלי, המתוכננת ל-1 לינואר 2024. המטרה שלה, כך לפי משרדה, היא למנוע עלייה ביוקר המחייה. כידוע, המס צפוי לעלות מ-20% ל-35%, והעלייה התלולה בשיעור המיסוי תגרום להתייקרות מחירי הרכבים החשמליים. חשוב לציין שגם משרד האנרגיה התנגד למהלך העלאת המס. יחד עם זאת, הסיכוי שההקפאה תיכנס לתוקף בזמן המלחמה קטן.

לדברי השרה רגב, עליית מחירי הרכב תפחית את האטרקטיביות שברכישת רכב חשמלי ותגרום לעצירת המגמה החיובית של מעבר להנעה חשמלית ובלתי מזהמת, שנרשמה בשנים האחרונות. בישראל חלה תופעה של מעבר לרכבים חשמליים. זה קורה דרך גידול של אחוזים בודדים בכל שנה, אבל עליית שיעור המס עשויה לבלום את התופעה.

השרה רגב: "המאבק ביוקר המחיה הוא אחד היעדים החשובים שהציבה ממשלת ישראל. משרד התחבורה בראשותי פועל במגוון דרכים להורדת עלויות המחיה, והיום אנחנו מחויבים עוד יותר מתמיד לסייע לאזרחי ישראל להתמודד עם הפגיעה הכלכלית הקשה עקב המלחמה. החיסכון הנובע מרכישת רכב חשמלי מופחת מיסים ומהקיצוץ בהוצאות השימוש לאורך כל חיי הרכב, משמעותי ביותר, ובמיוחד עבור תושבי הפריפריה אשר מתאפיינים בנסועה גבוהה בשל ריחוקם הגיאוגרפי".

חשוב לציין כי ישראל מחויבת לפעול בכיוון זה במסגרת אמנות בינלאומיות למאבק בשינוי האקלים ולהפחתת פליטות גזי חממה. בהתאם לכך, קבעה ממשלת ישראל יעדים סביבתיים, אשר הדרך העיקרית להשגתם היא חישמול אמצעי תחבורה. 

מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן, הוסיף כי "בנוסף לתועלת הכלכלית, למותר לציין את שלל היתרונות הסביבתיים של מעבר להנעה חשמלית, ובהם הפחתת פליטת גזי חממה, מניעת מפגעי רעש ועשן ושיפור איכות האוויר במרכזי הערים והפחתת התלות בדלקים. זהו יעד לאומי חשוב, שיתרום למשק יותר מאשר תוספת ההכנסות הצפויה מהעלאת המס.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    שלדון קופר 18/12/2023 14:28
    הגב לתגובה זו
    מזל שהגב רגב שמה לב שבוע וחצי לפני לעובדה המתמטית שהעלאה מחיר המס תגרור עלייה במחיר הרכבים, עד המלחמה היא פשוט לא חשבה שזה מה שיקרה. איזו הפתעה.
  • 2.
    לקונה 18/12/2023 12:22
    הגב לתגובה זו
    רכב חשמלי אינו מפחית את פליטת גזי חממה וגם לא את הזיהום הם רק נפלטים במקום אחר לאטמוספירה. נוסף על כך נהגי רכב חשמלי לא משלמים מס על החשמל
  • 1.
    פנסי 18/12/2023 11:54
    הגב לתגובה זו
    מוכן להמר שלא יעצרו או יידחו את העלאת המס. ההצעה כל כך הגיונית ונכונה שבטח תידחה על הסף.
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסהביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולס

ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות

208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום. 

יואב פולס |

ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.

מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.

את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.

תקופה ראשונה

תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.


שנהכמות
2011        5
2012        45
2013        60
2014        19
2015        0
2016        5



משה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסףמשה בן זקן, מנכ"ל משרד התחבורה צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל משרד התחבורה: "נצעיד את ישראל לעשרת המדינות המובילות בבטיחות בדרכים"

משרד התחבורה השיק את התוכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, עם יעד שאפתני להפחתת מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור

רן קידר |

משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, בראשות שרת התחבורה מירי רגב, ובהובלת מנכ"ל המשרד, משה בן זקן, פתח את שבוע הבטיחות בדרכים 2025 בכנס חירום לאומי ראשון מסוגו בישראל. גולת הכותרת של הכנס, שאורגן בשיתוף הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד), היא התכנית הלאומית החדשה לבטיחות בדרכים לשנים 2025-2030, שנועדה לשנות מן היסוד את מגמת הבטיחות בכבישי ישראל. 

על פי משרד התחבורה, ההישג הנדרש הוא צמצום מספר ההרוגים בכבישים ב-50% בתוך עשור וב-25% כבר בתוך חמש שנים. במשרד התחבורה וברלב"ד משוכנעים כי מדובר ביעד ריאלי, הניתן להשגה באמצעות שילוב בין תשתיות מתקדמות, אכיפה חכמה, חינוך והסברה. מנכ"ל משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, משה בן זקן, פתח את הכנס ואמר: "היום אנחנו מסמנים שלב חדש של מעבר מדיבור לעשייה. אנחנו כאן לא רק כי לדבר על שינוי אלא כדי להוביל שינוי". בן זקן הדגיש כי מדובר ברגע משמעותי במאבק הלאומי בתאונות הדרכים: "זהו כנס היסטורי שבו לראשונה מתכנסים סביב שולחן אחד כל הגורמים העוסקים בבטיחות בדרכים במטרה אחת משותפת - להציל חיים". 

המנכ"ל הצהיר כי מדינת ישראל מתייחסת לנושא כיעד לאומי מהמעלה הראשונה: "מדינת ישראל רואה בבטיחות בדרכים מטרה לאומית ממדרגה ראשונה", אמר, והוסיף כי "לא מדובר בעוד תחום עבודה אלא במחויבות לחיים עצמם." בכנס השתתפו בכירים ממשרדי הממשלה, משטרת ישראל, הרשויות המקומיות, נציגי האקדמיה, חברות התחבורה הציבורית, גופי טכנולוגיה בתחום התחבורה החכמה וארגוני מתנדבים הפועלים למען בטיחות בדרכים. 

הנחת היסוד של כלל גורמי המקצוע שהשתתפו בכנס הייתה כי טעויות אנוש בכביש הן בלתי נמנעות, אך התוצאה שלהן אינה גזירת גורל, וניתן למנוע אותה באמצעות שילוב של תשתיות בטוחות, אכיפה יעילה, חינוך, הדרכה וטכנולוגיות מתקדמות. המנכ"ל בן זקן סיכם את דבריו באמירה ברורה וחדה: "כל מוות על הכביש הוא מוות מיותר. המשוואה פשוטה: אכיפה פלוס ענישה שווה הרתעה שמצילה חיים". 

בסיום דבריו הציב בן זקן יעד שאפתני במיוחד: "המטרה היא להביא את ישראל להיות בין 10 המדינות המובילות בעולם בבטיחות בדרכים" והדגיש כי מדובר ביעד שהוא בהחלט בר השגה. לדברי גורמים במשרד, התכנית החדשה כוללת השקעה חסרת תקדים בתשתיות בטיחות, שדרוג צירי תחבורה אדומים, הגברת האכיפה המשטרתית נגד עבירות מסכנות חיים, קידום תחבורה ציבורית בטוחה ונגישה, והטמעת טכנולוגיות מתקדמות לזיהוי מוקדם של סיכונים בכבישים.