לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט - האנליסטים מנתחים
שבוע המסחר בוול סטריט ייפתח ביום שלישי בסימן תחילת המסחר לשנת 2023 כאשר כלכלנים, משקיעים ובנקאים בכירים כוססים את ציפורניהם על רקע נבואות הזעם כי כבר ברבעון הראשון צפוי מיתון כבד בארה"ב שישפיע על הכלכלות העולמיות.
שנת 2022 הייתה במובנים רבים השנה החלשה ביותר מאז המשבר בכלכלי הגדול של 2008. הנאסד"ק צנח ב-34%, ה-S&P 500 ירד ב-20%, הדאו ג'ונס איבד 9.4% ואילו מדד הפחד (ה-VIX) טס ב-30%. האינפלציה הרימה בראש בכל העולם (5.3% ו-7.1% בישראל ובארה"ב בהתאמה) והכניסה את הבנקים המרכזיים למלחמה חסרת פשרות של העלאות ריבית והתכווצות השווקים. מלחמת רוסיה באוקראינה הביאה אולי באופן אירוני את ה"הצלחה" היחידה של שניתן היה לראות וזה היה כמובן בכל הקשור למחירי האנרגיה והנפט.
השאלה הגדולה היא לאן הולכים מכאן. ראשי הבנקים המרכזיים רמזו כבר מספר פעמים כי הם קרובים להאט משמעותית (ואף לעצור) את העלאות הריבית כדי להתחיל "לתת לה להשפיע". ככל שמתקרבים לנקודת הזמן בה נראה את הבנקים המרכזיים לוקחים צעד אחורה בפעילותם, השוק יצפה לראות את אותן פעולות משפיעות - ואנחנו בדיוק בנקודת הזמן הזו. אם בחודש-חודשיים הקרובים תימשך המגמה השלילית בשווקים ונתוני האינפלציה ימשיכו לטפס - אנו עלולים במידה רבה של סבירות לראות מפולת גדולה מאוד אם כי מהירה יחסית. מסיבה זו מעריכים כלכלנים רבים כי כבר ברבעון השני אנו עשויים לראות את המשק מתאזן ואף לסיים את שנת 2023 כאשר המדדים צבועים בירוק חלש.
נתונים שצפויים להתפרסם השבוע:
ביום חמישי - מדד המחירים ליצרן בגוש האירו כאשר הצפי הוא לירידה ל-27.6% בקצב שנתי. עוד יפורסם באותו יום הנתון הראשוני לתביעות לדמי אבטלה בארה"ב כאשר הצפי הוא לעלייה מ-225 אלף תביעות ל-230 אלף תביעות.
- פנסיה במסלול S&P 500 - ההגנה שלא מדברים עליה
- "ה-S&P 500 יגיע ל-7,000 בסוף שנה"; מה התחזית ל-2026?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ביום שישי - מדד המחירים לצרכן (האינפלציה) בגוש האירו כאשר הצפי הוא לירידה מ-10.1% ל-9.7% בראיה שנתית. עוד יפורס באוו יום אחוז האבטלה בארה"ב כאשר הצפי הוא כי הנתון לא ישתנה וישאר על כ-3.7%.
יוני פנינג, אסטרטג ראשי חדר עסקות בבנק מזרחי טפחות מוסר כי "מספר המכירות המותנות רשם ירידה חדה של ארבעה אחוזים בנובמבר, בהמשך לרצף ירידות בחודשים האחרונים. לאחר הירידה, המדד נמצא כרגע ברמתו השנייה הנמוכה ביותר אי פעם, ורחוק ב-3% בלבד משפל הקורונה. הירידה השנתית במדד, המתקרב ל-40%, הינה הגדולה ביותר מאז תחילת פרסום המדד בראשית שנות ה-2000. ההאטה בנתוני המכירות המותנות נרשמת לאחר נפילה אשר דווחה בחודש שעבר במכירות בתים קיימים, אל מול יציבות במכירת בתים חדשים במהלך החודש. נתוני המכירות המותנות, מנגד, כוללים חוזים שנחתמו, אבל המכירה טרם נרשמה בפועל. ככאלה, הם מקדימים את סטטיסטיקות מכירת הבתים בחודש-חודשיים, ומהווים אינדיקטור חשוב לכיוון שוק הדיור בארה"ב.
"על רקע פיצול השליטה בין הסנאט ובית הנבחרים בארה"ב, סך החוב הציבורי במדינה התקרב בשבועות האחרונים לרמת תקרת החוב, העומדת על קרוב ל-32 טריליון דולר. למרות שהעלאת תקרת החוב היא עניין שבשגרה, העברת השליטה בבית הנבחרים לרפובליקנים מעלה ספקות לגבי היכולת להעלות את תקרת החוב, בשלב הנוכחי, ולקריאות מצד רפובליקנים לעשות שימוש במצב שנוצר כדי להגביל את ההוצאה הממשלתית, דבר אשר יביא כמובן להשפעה פיסקאלית ממתנת".
- "טראמפ הבטיח להגן עלינו מפני התקפות ספקולטיביות בשוק המט"ח"
- "פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
אלכס זבז'ינסקי, כלכלן ראשי בבית ההשקעות מיטב אומר כי "המשקיעים נפרדים מ-2022 בלי געגועים ומכתירים אותה כשנה הגרועה ביותר מאז 2008. זה נכון, אך צריכים לשים לב שהחלק הגרוע באמת הסתיים כבר במחצית הראשונה של 2022. לעומת זאת, במחצית השנייה, חלק גדול משוקי המניות דווקא עלו. ה-DAX הגרמני השיג תשואה חיובית של 9%, הפוטסי 4%, ה-S&P 500 עלה ב-1% וה-Russell ב-3%. גם המדדים שירדו במחצית השנייה של השנה, ירדו הרבה פחות מאשר בראשונה. מדד הנאסד"ק ירד ב-30% במחצית הראשונה ורק ב-5% בשנייה. ה-MSCI EM ירד ב-19% במחצית הראשונה ו-4% בשנייה. גם בשוק האג"ח הקונצרניות היה מהפך דומה, במיוחד באג"ח ה-HY. מרווחי אג"ח מתחת לדירוג השקעה עלו במחצית הראשונה של השנה וירדו במחצית השנייה גם בארה"ב וגם באירופה.
"קו פרשת המים בשוק המט"ח לא היה באמצע השנה אלא בסוף הרבעון השלישי כאשר התחזקות הדולר האמריקאי ביחס לסל המטבעות (DXY) נבלמה לאחר עלייה של כ-17% מתחילת השנה. מאז, שערו של הדולר הספיק לרדת בכ-8%. מהלך הדולר פחות או יותר תאם את השיא בתשואות בשוק האג"ח. לסיכום, שנת 2022 לא הייתה מקשה אחת רעה למשקיעים. למעשה, אם היינו מסכמים רק את המחצית השנייה של השנה, אולי לא היינו אומרים שהיא הייתה מדהימה, אך גם לא נוראית. מאז המחצית הראשונה של 2009 היו לפחות 10 מחציות (מתוך סך כולל של 28 מחציות) בהן מדד MSCI World השיג תשואה נמוכה יותר מהמחצית השנייה של 2022 שבה הוא עלה ב-2.2%".
- 2.ח 02/01/2023 15:22הגב לתגובה זוב2008 bac צללה ל 3$ לעומת בתקופת מיתון שווה לבדוק מה עם הביטקויין . עדין לא אמר מילתו האחרונה . שינויכיוון דרמתי בדרך הצלחות לכולם .
- 1.long 01/01/2023 20:41הגב לתגובה זומי שישקיע בסבלנות יראה תשואה עודפת חודש בחודשו!!!!
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקלא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם
דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה
הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.
1 # סינגפור
סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.

2 # לוקסמבורג
מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.
- עלייה של 3.7% בתמ"ג ברבעון הראשון
- סיכום 2024: צמיחה אטית והוצאות בטחוניות תופחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
3 # איחוד האמירויות הערביות
לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
