מנכל אפל טים קוק
צילום: Getty images Israel

לדבר באייפון דרך תקשורת לוויינית כבר השנה? האנליסט שמקפיץ את GSAT

לפי מינג-צ'י קואו מהפירמה TFI Securities האייפון שיושק בסתיו יכלול טכנולוגיית תקשורת לוויינית, וסביר כי באפל יחברו לגלובל סטאר שמזנקת כעת במסחר. לפי האנליזה, הדבר יתאפשר באמצעות התאמות בצ'יפ של הענקית קוואלקום, שמתחזקת גם
איתי פת-יה | (2)

לפני קרוב לשלוש שנים דיווחו בבלומברג על התכניות של APPLE (סימול: AAPL) להכניס אפשרות לשימוש בתקשורת לוויינית במכשירי האייפון, לא רק עבור אזורים בעולם בהם אין קליטה סלולרית, ועל הקמת צוות שישקוד בנושא. מאז החברה לא סיפקה עדכונים כלשהם בסוגיה, ואילו עתה, הערכה של אנליסט בפירמה TFI Securities לפיה התכניות כבר קרמו עור וגידים ונראה את הטכנולוגיה הזו כבר בדור הבא של האייפונים שיושק בסתיו הקרוב, מקפיצה במסחר בוול סטריט את אחת מספקיות התקשורת הלוויינית –  GLOBALSTAR INC (סימול: GSAT), שמזנקת ב-50%.

לפי האנליסט, מינג-צ'י קואו, באפל יטמיעו במודל החדש גרסא מותאמת של הצ'יפ מדגם X60 של QUALCOMM INC -1.33%  (סימול: QCOM), שהשימוש בו נחשף עוד בתחילת השנה. המשמעות היא אם כן שתפתח האפשרות לניהול שיחות באמצעות תקשורת לוויינית. אבל למה דווקא גלובל סטאר קופצת?

בדוח של חברת המחקר EuroConsult נכתב השנה כי כ-300 לווייני LEO משוגרים מדי שנה ומקיפים את כדור הארץ בגובה נמוך. בין השחקניות הבולטות בשוק נמנות אמזון (שמתכננת לשגר 3,000 לוויינים), טלסאט (300) וסטארלינק מבית SpaceX של אילון מאסק, שתשגר 12 אלף לוויינים.

אפל כזכור שואפת להתחרות במאסק בתחום הרכבים האוטונומיים ולפי פרסומים אחרונים של עיתונאי הוול סטריט ז'ורנל טים היגינס, מנכ"ל אפל טים קוק אף הציע בעבר לקנות את טסלה. לפי קואו, הסיבה לכך שככל הנראה השתיים לא ישתפו פעולה אינה קשורה לכל אלה.

"התרחיש הסביר ביותר, הודות לטגנולוגיה ולכיסוי, הוא שאפל תחבור לגלובל סטאר", טען קואו בסקירה שפרסם למשקיעים. עוד לדבריו, האחרונה פועלת עם קוואלקום על הצ'יפ מהדור הבא, X65, לו ככל הנראה ממתינות יצרניות טלפונים אחרות – אבל לא אפל. קוואלקום עצמה שנסחרת לפי 166 מיליארד דולר, מתחזקת בשעה זו בכ-1.5%.

"הדרך הפשוטה ביותר" לספק תקשורת לווינית למשתמשים, כך לפי קואו, היא אם חברות סלולר יעבדו עם גלובל סטאר. כך לקוחות של רשת כלשהי יכולים להשתמש בשירותי התקשורת הלוויינית של גלובל סטאר מבלי לחתום על התקשרויות נוספות או שיגבו מהם תשלום נוסף.

עוד הוא מוסיף וכותב כי מבחינת טכנולוגיה, לקישוריות הלוויינית השפעה בהיקף נרחב על התעשייה באופן שמשתווה לזה של הדור החמישי בסלולר. ואם בדור החמישי בסלולר אין הכוונה רק לגלישה מהירה יותר בדפדפן או טעינה מהירה של סרטונים באיכות גבוהה, אלא גם להעברה מהירה מאד של ביג-דאטה וניתוחו, ישומי עיר חכמה ועוד, כך גם כשקואו כותב על הקישוריות הלווינית אינו מתכוון רק לקיום שיחות טלפון במדינות ואזורים שנעדרי כיסוי סלולרי רגיל (מה שעושות בין היתר גילת -2.8% ו חלל תקשורת -0.94% ).

קיראו עוד ב"גלובל"

על כן, לדבריו אולי השקת הבכורה אצל אפל תהיה עם האייפון החדש ("אייפון 13" בפי כל, אפל עצמה לא קראה לו כך – עדיין), אבל בחברה יבנו על הטכנולוגיה גם למכשירים נוספים, בהם גם הרכב החשמלי ויישומי IoT (Internet of things – האינטרנט של הדברים).

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    למדני 30/08/2021 18:13
    הגב לתגובה זו
    לא היתה לנו תקופה כזו שנים רבות שכל פישר מדבר וכבר מקפיץ את המניות והכל בגלל שהממשלות החליטו לשתק את אופציות החיסכון לציבור אפס מדד אפס ריבית והרבה כסף ניזרק לכיסים ופשוט לא יודעים מה לעשות איתו
  • רב סרן בועתי 30/08/2021 23:31
    הגב לתגובה זו
    שהתמחורים הוגנים ואף זולים בלה בלה בלה. בועה זה בועה. רק שהבועה הזו, כשתתפוצץ בסוף, תפיל איתה את אמריקה ואת העולם המערבי כולו.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"

מנכ"ל ג'יי פי מורגן, ג'יימי דימון, חושף את סוד הריכוז שלו בעבודה, מזהיר מפני הסחות דיגיטליות וממשיך לתקוף את תרבות העבודה: "כשאני בפגישות, אני מרוכז רק באנשים שמולי"

רן קידר |
נושאים בכתבה JP Morgan

מנכ"ל בנק ג'יי פי מורגן צ'ייס, ג’יימי דיימון, אחד מהמנהלים המשפיעים בעולם הפיננסים, גילה כי הוא כמעט ואינו משתמש בטלפון הנייד שלו בזמן העבודה, ובעצם לא קורא הודעות טקסט כלל במהלך היום. “אין לי התראות,” אמר דיימון “אם תשלחו לי הודעת טקסט במהלך היום, כנראה שלא אקרא אותה".

 לדבריו, יש רק חריג אחד לכלל: ילדיו. "ההתראות היחידות שאני מקבל הן מהילדים שלי. זהו. כשאחד מהם שולח לי הודעה, אני רואה את זה". דיימון, בן 69, סיפר כי הוא אינו נושא את הטלפון עמו לפגישות כדי לשמור על ריכוז מלא. “כשאני הולך ברחבי הבניין או מגיע לפגישות, אני לא מחזיק את הטלפון עליי. הוא נשאר במשרד. לפני הפגישות אני קורא את מה שצריך לקרוא, וברגע שאני שם, אני מרוכז ב-100% באנשים שמולי ובמה שהם אומרים. אני לא מוסח ואני לא חושב על דברים אחרים". 

עבור אחד המנהלים העמוסים בעולם, מדובר בגישה חריגה, כמעט אנטי מודרנית, אך לדברי דיימון, זו הדרך היחידה לשמור על איכות קבלת החלטות בסביבה רוויית הסחות דעת. "המוח לא בנוי לעבור כל כמה דקות בין הודעות, מיילים, שיחות ודיונים", אמר בעבר.

"סגור את הדבר הארור הזה" 

דיימון, שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה״ב ובין המשפיעים בעולם העסקים הגלובלי, ידוע כאדם שמקפיד על משמעת עבודה קלאסית ונוקשה. באוקטובר, בכנס שנאם בו, הוא לא חסך במילים נגד השימוש בטלפונים ובאייפדים בזמן ישיבות: "אם אתה יושב מולי עם אייפד ונראה שאתה קורא מיילים או מקבל התראות, אני אגיד לך לסגור את הדבר הארור הזה", אמר לקול צחוק מהקהל. 

לטענתו, שימוש במכשירים בזמן פגישה הוא חוסר כבוד ובזבוז זמן. "פגישה צריכה להיות עם מטרה ברורה", הסביר, "ואם אתה עסוק במיילים או בוואטסאפ, זה סימן שמשהו בתרבות העבודה שלך לא עובד". גישה זו עומדת בניגוד חריף לרוח התקופה,  שבה סמארטפונים, הודעות מיידיות ועדכונים מתפרצים הפכו לחלק בלתי נפרד מהעבודה.