בואינג 787 אל על מטוס תעופה תיירות טיסה חופשה
צילום: יח"צ

אל על ממשיכה להפסיד אבל פחות (86 מ' ד' לעומת 140 מ' ד'). האם היא תיכנס גם לתחום המלונאות?

הערת 'עסק חי' ממשיכה להופיע גם בדוחות החדשים, וגם ההכנסות המשיכו לצנוח ל-117 מיליון דולר, לעומת 320 מ'; החברה מציבה יעד של הגעה לאיזון תזרימי עד סוף 2021 ומדווחת כי היא בוחנת כניסה לתחום התיירות והמלונאות אך לא פירטה
נתנאל אריאל | (9)
נושאים בכתבה אל על

הקורונה ממשיכה לחבוט בחברת אל על -3.51%  שמדווחת על הכנסות של 116.8 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2021, לעומת כ-320.8 מיליון דולר ברבעון הראשון אשתקד, נפילה של 64%. עם זאת לעומת הרבעון הקודם מדובר בעלייה של 5%, לעומת כ-11.6 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2020. ה-EBITDAR השתפר ועבר לצד החיובי בסך 2.5 מיליון דולר, לעומת הפסד של 22.3 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2020, ולעומת 28.4 מיליון דולר ברבעון הקודם. ההפסד התפעולי עמד על 93.2 מיליון דולר, לעומת הפסד של 76.6 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2020 ולעומת הפסד תפעולי של 123 מיליון דולר ברבעון הקודם. ההפסד הנקי עמד ברבעון הראשון של 2021 על 86 מיליון דולר, לעומת הפסד של 139.6 מיליון דולר אשתקד. ברבעון הרביעי ההפסד הסתכם ב-140.1 מיליון דולר תזרים המזומנים של החברה המשיך להיות שלילי ועמד על מינוס 54 מיליון דולר, אם כי מדובר בשיפור לעומת תזרים שלילי של 84 מיליון דולר ברבעון הרביעי של 2020. יצוין כי בשנים קודמות התזרים היה חיובי והגיע לעיתים ל-100 מיליון דולר. ברבעון האחרון לא היה שינוי מהותי במחיר הדלק הסילוני. הוצאות הדס"ל של החברה קטנו ברבעון המדווח בכ-63.4 מיליון דולר (קיטון של כ-73%) ביחס להוצאות ברבעון המקביל אשתקד וזאת בעיקר כתוצאה מירידה בשיעור של כ-63% בכמות הדלק שנצרכה על ידי מטוסי החברה בשל צמצום הפעילות. הוצאות הדס"ל עמדו 23.5 מיליון דולר, על צריכתם של 14.5 מיליון גלונים, לעומת כ-71.2 מיליון דולר על צריכת 39.1 מיליוני גלונים ברבעון המקביל אשתקד. על פי נתוני החברה, נתח השוק ברבעון הראשון של 2021 חזר לרמתו מלפני הקורונה ועמד על כ-23.1%, לעומת 16% ברבעון הרביעי של 2020 (ב-2014 עמד נתח החברה על 28%). החברות הבאות בגודל נתח השוק הן איזיג'ט עם 7% וטורקיש איירליינס עם 5%. בשנת 2019, לפני הקורונה, היה נתח השוק של אל על 24.3%, של וויזאייר 5.3%, טורקיש איירליינס ואיזיג'ט עם 4.9% כל אחת. אירופלוט עם 3.2%, ישראייר וארקיע הישראליות היו עם נתח שוק של 3.2% כל אחת, ריינאייר עם 3.1% ושאר החברות הבינלאומיית עם נתח קטן יותר מ-3%. החברה מציבה יעד של איזון תזרימי עד סוף 2021 על פי החברה, השיפור הושג בעיקר ע"י צעדים להתאמת מבנה העליות להיקף הפעילות, צמצום נוסף במצבת כוח האדם (העזבתם של 1,900 עובדים שצפוי להסתיים במהלך הרבעון השני של 2021) והפחתת עלויות מטה. בנוסף, בהודעת החברה נמסר כי היא "מתכוונת לבצע פעולות תפעוליות ופיננסיות נוספות לחיסכון בהוצאות החברה ולשיפור תזרים המזומנים שלה, כך שעם החזרה המדורגת של הפעילות, מקורות מימון אלו יאפשרו לחברה, בשנת 2021, להגיע לאיזון תזרימי. כמו כן, מקיימת החברה משא ומתן עם מלווים ונושים (creditors) לפריסת תשלומי חובות העבר ושוקדת על תכנית אסטרטגית למיצוי הפוטנציאל העסקי". החברה צופה התייעלות בהוצאות שאינן בשכר, בהיקף של עשרות מיליוני דולר, שתושג בין היתר, על ידי שינויים בתהליכי העבודה, חיסכון בתשומות עודפות ומיקסום המשאבים הקיימים של החברה.  נזכיר כי החברה גייסה במהלך הרבעון סכום של כ-83 מיליון דולר מהנפקת אופציות ומימושן, והחודש חתמה על הסכם המימון עם המדינה, במסגרתו נתקבל מהמדינה סך של 210 מיליון דולר וכן במסגרתו התחייבה החברה להנפקה נוספת בהיקף של 105 מיליון דולר מתוכם בעלת השליטה התחייבה להזרים סך של 43 מיליון דולר. עוד לפני כן הנפיקה החברה כתבי אופציה בסך של כ-75 מיליון דולר, ובנוסף גייסה עד כה כ-7 מיליון דולר בעקבות מימוש חלק מהאופציות שהונפקו. אל על מלונאות ותיירות? בהודעת החברה נמסר כי היא "בוחנת כניסה לתחומים המשיקים לתחום הפעילות של החברה, כגון תיירות ומלונאות, וזאת על מנת למקסם את ההכנסות של החברה, וכן לגוון את מקורות הכנסותיה וגם הצעת ערך לחברי מועדון הנוסע המתמיד, אותו רואה החברה כמקור הכנסות חשוב וכמנוע צמיחה עיקרי". מנכ"ל אל על, אביגל שורק אמר לביזפורטל: "המותג של אל על חורג מעבר לתחום התעופה. אנחנו רוצים למצות אותו על שרשרת הערך. כרגע איננו מציגים תוכנית ספציפית לכניסה לתחום התיירות והמלונאות, חושבים איך לעשות זאת בצורה הכי נכונה ונעדכן את שוק ההון כשיהיה לנו משהו קונקרטי לעדכן" לדברי שורק לאחר הדוחות: "נקטנו בריסון מהודק ככל האפשר של ההוצאות. בתקופה האחרונה, בנוסף לשיפור בתוצאות, גייסנו בהצלחה כ-300 מיליון דולר על ידי חתימת הסכם מימון עם מדינת ישראל והנפקת אופציות, בדרך להשגת היעד של החברה לשנת 2021 להגעה לאיזון תזרימי. בנוסף, אנו משלימים בימים אלה את המהלך המורכב של היפרדות מכ-1,900 עובדים, כאשר צעד זה, לצד פעולות  נוספות שאנו מבצעים, במישורים הפיננסי והתפעולי, יובילו אותנו להשגת האיזון האמור. במקביל לפעולות הפיננסיות, אנו פועלים לשינוי תפיסת הפעילות של החברה השמת הלקוח במרכז. לצד זאת, אנו עובדים על גיבוש תכנית אסטרטגית, אשר ממצא את הפוטנציאל הטמון בחברה ובמותג. אנו מאמינים, כי המהלכים הרבים בהם אנו נוקטים ישיבו את אל על לפסי צמיחה".   סמנכ"ל הכספים, איציק אליאב: "אנו נערכים בימים אלו לביצוע החזרים לכלל לקוחות החברה ופועלים לתמיכה מלאה בתוכנית העסקית של החברה. במקביל, אנו נערכים להמשך גיוסי ההון הנדרשים לחברה לעמידה בתוכניותיה. אנו מרגישים את המומנטום החיובי שנוצר עם תוצאות הרבעון הראשון"

תגובות לכתבה(9):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    אמיר 23/05/2021 14:18
    הגב לתגובה זו
    זו גם התקדמות
  • 7.
    תמים 22/05/2021 18:14
    הגב לתגובה זו
    הגניבות והניצול של המנהלים גורמים לכל הפסדים של אל על.
  • 6.
    אנונימי 21/05/2021 15:38
    הגב לתגובה זו
    מי שמע על וועד לבעלי שכר של סמנכ"לים ומנכ"לים במשק
  • 5.
    אביחי 20/05/2021 20:59
    הגב לתגובה זו
    יש הנהלה חדשה באלעל שלאיש ממנה אין שום מושג בתעופה, תיירות או מלונאות. אז כל מה שההנהלה הזו מוכרת לציבור נועד בעיקר לגרום לתהיות. החברה, על פי הדוחות לא שווה אפילו את הנייר שעליו הדפיסו את הדוחות. אין לה זכות קיום כחברה עיסקית וחבל שההנהלה מתעתעת בציבור הלקוחות ובעובדים.
  • 4.
    גועל נפש אמיתי , ועד הטייסים עם קשרים עם בכירי המש 20/05/2021 20:41
    הגב לתגובה זו
    גועל נפש אמיתי , ועד הטייסים עם קשרים עם בכירי המשק מאלצים את האוצר לממן את החברה. האם לא ברור שגורל החברה נחרץ ? עכשיו חברת אל על קיבלה את השתתפות המדינה בהוצאות הביטחון ל 20 שנים קדימה !!!!!!
  • 3.
    חברים 20/05/2021 16:16
    הגב לתגובה זו
    חכו להדק חגורות ....
  • 2.
    הקורונה לא חובטת בהם 20/05/2021 14:57
    הגב לתגובה זו
    רק לאל על יש זמן ווועדים
  • 1.
    רונן 20/05/2021 14:37
    הגב לתגובה זו
    למרות היותן מניות לא אטרקטיביות ויחסית חלשות כל מניות המטוסים הרביצו מזמן גאפ חזק למעלה וכעת מדשדשות במרחק סביר משיאי כל הזמנים. האפסייד באמת קטן ורבים דווקא יוצאים ונכנסים למניות חזקות יותר כמו אפל שנכנסת חזק לתחום הרכבים החשמליים
  • שיא ? אולי שיא השפל ... 20/05/2021 15:54
    הגב לתגובה זו
    שיא ? אולי שיא השפל ...
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

מחר בבורסה - האם המימושים ימשכו?

למה מניות הביטוח נפלו בחמישי, על מניות הארביטראז' והאם להאמין לארביטראז' חיובי של מעל 13% בפורמולה?

מערכת ביזפורטל |

מניות הביטוח נסחרת בתמחור גבוה. אנחנו כותבים את זה כאן די הרבה, אך מציינים כי המגמה חיובית וזרימת הכספים של החוסכים לגופים המנהלים (ביניהם כמובן חברות הביטוח) מייצרת זרם ביקושים למניות. במילים אחרות - אולי זה יקר לפי מבחנים פונדמנטליים, אבל יש יותר קונים ממוכרים. כמעט כל הבורסה יקרה באופן יחסי לעבר. לפני שנתיים מכפיל סביר ומייצג של ענפים רבים היה סביב 10-12, היום זה 15-18.

זרימת הכספים שלנו לבורסה לא תרד. מדי חודש זורמים מיליארדים. הגופים המוסדיים בבעיה - אין להם במה להשקיע, אז הם משקיעים באותו הדבר. ככל שהם משקיעים באותו דבר הם בעצם מנפחים את התיק שלהם - כי הם קונים את מה שיש להם ביקר יותר והערך של התיק עולה. תניחו שגוף מסוים החזיק ב-3% ממניית לאומי ב-42 שקלים לפני כשנה והוא הגדיל ל-4.5% ממניות הבנק רק שכעת המחיר הוא 69 שקלים. ההחזקה המקורית - ה-3%, זינקה בזכות הרכישות שלו ושל הגופים האחרים. אם נסתכל רחב יותר - מניות הבנקים מוחזקות בעיקר על ידי מוסדיים שקנו עוד והעלו את המניות. האם יש עם זה בעיה? כן, זה סוג של וויסות, אבל יש בזה רציונל כלכלי - מכפילי הרווח והשווים הכלכליים לא מנופחים מדי וגם - יש תחרות בין הגופים המוסדיים, זה לא עדר שמחזיק ב-65% ממניות הבנקים ופועל כראש אחד.

זה לו ויסות קלאסי, אבל עצם זרימת הכספים הגדולה היא ויסות טבעי, סוג של כרית ביטחון לשוק. הבעיה הגדולה של הזרמות כספים לא מרוסנות היא שבשלב מסוים זה מתנתק מערכים כלכליים, ובסוף - הכלכלה מנצחת. 

   

ביום חמישי מניות הביטוח קרסו. בדקו מה זה יכול להיות. הבנו שזו בעיקר פניקה נקודתית, ממש לא היסטריה כוללת. השחקנים הגדולים בשוק יודעים ומבינים שמניות הביטוח במחיר גבוה מדי. הם מחזיקים בהם בכל זאת בכמות מאוד גדולה, כי זאת הסחורה שיש, וזאת סחורה "חמה". הם לא רוצים ללכת נגד המגמה כי ברגע שהם "ימצמצו" גם הקולגות בגופים אחרים ימצמצו וימכרו. אבל ברגע שיש ירידות הם אומרים את הדבר הבא - "אנחנו פחות מאמינים בערך של המניות האלו, אנחנו מאמינים במגמה החיובית. השוק כרגע מתהפך, אם המגמה משתנה, המשחק הופך להיות אולי משחק של 'ערכים' ולא מגמה, במשחק הזה אנחנו צריכים למכור, כי הערך עדיין גבוה". 

במילים פשוטות - כל עוד הם רואים מסחר בסנטימנט חיובי ה בפנים. אם זה משתנה - הם חוזרים לבייסיק, מעריכים על אמת ואז התוצאה היא מכירה. אגב, הם לא חושבים שתהיה היסטריה מחר. אין דבר כזה בטוח, אף אחד לא יודע מה יהיה, אבל הם מזכירים שמניות הביטוח מאוד תנודתיות, בחמישי זה היה בעוצמה גדולה. הם לא שוללים שזה משחקי תשואות - גופים שמורידים ומעלים מניות כדי להתברג טוב יותר בביצועים השנתיים - זה לא רק לשפר את התשואות של עצמך, זה גם לפגוע בתשואות של אחרים.  כן, כלפי חוץ כולם הוגנים והגונים, אבל בפנים, במיוחד בסוף שנה יש מלחמה ענקית על התשואות. 

הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגהבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניג
סקירה

מחר בבורסה - האם המימושים ימשכו?

למה מניות הביטוח נפלו בחמישי, על מניות הארביטראז' והאם להאמין לארביטראז' חיובי של מעל 13% בפורמולה?

מערכת ביזפורטל |

מניות הביטוח נסחרת בתמחור גבוה. אנחנו כותבים את זה כאן די הרבה, אך מציינים כי המגמה חיובית וזרימת הכספים של החוסכים לגופים המנהלים (ביניהם כמובן חברות הביטוח) מייצרת זרם ביקושים למניות. במילים אחרות - אולי זה יקר לפי מבחנים פונדמנטליים, אבל יש יותר קונים ממוכרים. כמעט כל הבורסה יקרה באופן יחסי לעבר. לפני שנתיים מכפיל סביר ומייצג של ענפים רבים היה סביב 10-12, היום זה 15-18.

זרימת הכספים שלנו לבורסה לא תרד. מדי חודש זורמים מיליארדים. הגופים המוסדיים בבעיה - אין להם במה להשקיע, אז הם משקיעים באותו הדבר. ככל שהם משקיעים באותו דבר הם בעצם מנפחים את התיק שלהם - כי הם קונים את מה שיש להם ביקר יותר והערך של התיק עולה. תניחו שגוף מסוים החזיק ב-3% ממניית לאומי ב-42 שקלים לפני כשנה והוא הגדיל ל-4.5% ממניות הבנק רק שכעת המחיר הוא 69 שקלים. ההחזקה המקורית - ה-3%, זינקה בזכות הרכישות שלו ושל הגופים האחרים. אם נסתכל רחב יותר - מניות הבנקים מוחזקות בעיקר על ידי מוסדיים שקנו עוד והעלו את המניות. האם יש עם זה בעיה? כן, זה סוג של וויסות, אבל יש בזה רציונל כלכלי - מכפילי הרווח והשווים הכלכליים לא מנופחים מדי וגם - יש תחרות בין הגופים המוסדיים, זה לא עדר שמחזיק ב-65% ממניות הבנקים ופועל כראש אחד.

זה לו ויסות קלאסי, אבל עצם זרימת הכספים הגדולה היא ויסות טבעי, סוג של כרית ביטחון לשוק. הבעיה הגדולה של הזרמות כספים לא מרוסנות היא שבשלב מסוים זה מתנתק מערכים כלכליים, ובסוף - הכלכלה מנצחת. 

   

ביום חמישי מניות הביטוח קרסו. בדקו מה זה יכול להיות. הבנו שזו בעיקר פניקה נקודתית, ממש לא היסטריה כוללת. השחקנים הגדולים בשוק יודעים ומבינים שמניות הביטוח במחיר גבוה מדי. הם מחזיקים בהם בכל זאת בכמות מאוד גדולה, כי זאת הסחורה שיש, וזאת סחורה "חמה". הם לא רוצים ללכת נגד המגמה כי ברגע שהם "ימצמצו" גם הקולגות בגופים אחרים ימצמצו וימכרו. אבל ברגע שיש ירידות הם אומרים את הדבר הבא - "אנחנו פחות מאמינים בערך של המניות האלו, אנחנו מאמינים במגמה החיובית. השוק כרגע מתהפך, אם המגמה משתנה, המשחק הופך להיות אולי משחק של 'ערכים' ולא מגמה, במשחק הזה אנחנו צריכים למכור, כי הערך עדיין גבוה". 

במילים פשוטות - כל עוד הם רואים מסחר בסנטימנט חיובי ה בפנים. אם זה משתנה - הם חוזרים לבייסיק, מעריכים על אמת ואז התוצאה היא מכירה. אגב, הם לא חושבים שתהיה היסטריה מחר. אין דבר כזה בטוח, אף אחד לא יודע מה יהיה, אבל הם מזכירים שמניות הביטוח מאוד תנודתיות, בחמישי זה היה בעוצמה גדולה. הם לא שוללים שזה משחקי תשואות - גופים שמורידים ומעלים מניות כדי להתברג טוב יותר בביצועים השנתיים - זה לא רק לשפר את התשואות של עצמך, זה גם לפגוע בתשואות של אחרים.  כן, כלפי חוץ כולם הוגנים והגונים, אבל בפנים, במיוחד בסוף שנה יש מלחמה ענקית על התשואות.