פרויקט תמ״א 38 שהסתבך: בנק הפועלים מבקש כינוס נכסים לקריגר נדל״ן

ענת דניאלי | (2)

בנק הפועלים מבקש למנות כונס נכסים לחברת קריגר נדל"ן בשל חוב של 10 מיליון שקל, כאשר כ-8.5 מיליון מתוכם בשל פרויקט תמ״א 38 ברחוב ענתות 35 בשכונת גני צהלה, בצפון ת"א ועוד 1.5 מיליון בשל חוב של חברת קריגר טי.אל.וי. כמו כן, הבנק מבקש למנות את עו"ד מור נרדיה ממשרד לוי טילר ושות' ככונס נכסים זמני לחברה.

בנק הפועלים בבקשתו: ״החברה (קריגר נדל״ן) מפרה מזה תקופה ממושכת את התחייבויותיה כלפי הבנק, בהפרות יסודיות ובאופן שלא הותיר לבנק ברירה אלא לפעול לאכיפת השעבודים ולבקש מינוי כונס נכסים מטעמו על מנת שייטול את המושכות בפרויקט ויביא להשלמתו״.

חוב בפרויקט  תמ״א 38 בשלב מתקדם

קריגר נדל"ן היא בבעלותם שם אורן פילטר וגל הרשקוביץ, וחברה העוסקת בת"א בפרויקטים של תמ"א 38. לטענת בנק הפועלים, הנכס בגינו נותר החוב הוא פרויקט בבניין בן 4 קומות ובו 16 דירות ברחוב ענתות 35 בשכונת גני צהלה בתל אביב. 

על פי בקשת בנק הפועלים, בפברואר 2009 התקשרה חברת קריגר נדל״ן עם בעלי הדירות בבניין בצהלה, בהסכם לביצוע חיזוק ושיפוץ הבניין, עפ"י מפרט טכני מוסכם, וזאת בהתאם ובכפוף לתכנית תמ"א 38/1 מסוג חיזוק ותוספות. הפרויקט הושק תחת השם "ענתות 35" וזכה לקבלת היתר בניה מן הועדה המקומיות לתו"ב בתל אביב באוגוסט 2013.

בתמורה לשירותי הבנייה שתספק החברה, הסכימו בעלי הדירות בפרויקט למכור לחברה את מלוא זכויות הבנייה בגג הבניין, את הזכות לבנות 4 דירות דופלקס, כאשר 2 מהן מכרה החברה בחודש מאי האחרון תמורת 4 מיליון שקל כ"א. שתי הדירות הנוספות טרם נמכרו והחברה מנועה למוכרן לאור עיקולים שהוטלו על זכויותיה בפרויקט. זאת בעקבות תביעה שהוגשה באוגוסט 2016 על סך 20 מיליון שקל כנגד בעלי החברה, בטענות לנישולם מאחזקות בחברות בקבוצה, מימון שהעמידו לחברות. במסגרת התביעה, הוטל עיקול זמני על נכסי החברה ובעליה ולרבות על זכויותיהם בחשבון הפרויקט.

בבקשה מתואר כי הפרויקט שהוביל לקריסת החברה בצהלה, מצוי בשלבים מתקדמים: ״בהתאם לדוחות הפיקוח שהועברו לבנק ומביקור שקיימו נציגי הבנק ובאי כוחו באתר עולה כי העבודות בפרויקט מצויות בשלב מתקדם: עבודות הוספת הממ"דים והמרפסות לדירות, חיפוי חזית הבניין, בניית המעלית ושיפוץ פנים הבניין כבר בוצעו ו/או מצויים בשלבי ביצוע אחרונים. כמו כן, שלד הדירות החדשות נבנה והוקמה תשתית להצבת מתקן חניה״. 

מדו"חות המעקב של המפקח המלווה את הפרויקט, שתוארוו בבקשה, עולה כי הסכום הנדרש למימון העבודות עד לגמר הפרויקט עומד, לכל הפחות, על סך של כ-2.6 מיליון שקל. בנק הפועלים הוסיף וכתב בעניין ״זאת בשעה שלא עומדת לחברה מסגרת אשראי כלשהי לניצול בחשבונה״.

קיראו עוד ב"נדל"ן"

מיקום הפרויקט בגני צהלה: 

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    כל גולם נהיה יזם. זה יהיה כואב כשכל הסיפור הזה יתפוצץ (ל"ת)
    טירוף הנדל"ן 20/12/2016 07:55
    הגב לתגובה זו
  • הוא כר התפוצץ-הבנק חנק אותו.......... (ל"ת)
    לביא לרנר 20/12/2016 13:17
    הגב לתגובה זו
משכנתא (גרוק)משכנתא (גרוק)

ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה

הריבית המערכתית הממוצעת רשמה ירידה של 03% ב-3-4 חודשים; בנק מזרחי נותר היקר מכולם ואילו הבינלאומי ממשיך להציע תנאים טובים בעיקר בזכות פעילות מול משרד הביטחון
רן קידר |

בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.  

למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.


בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.    

לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.


            נתוני חודש ספטמבר. קרדיט: בנק ישראל

המגמה בשלושת החודשים האחרונים

בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.


נתוני יולי. קרדיט: בנק ישראל 

הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים, והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.


מטרו
צילום: מטרו

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו

הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל

רן קידר |
נושאים בכתבה מטרו

מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.

הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת. 

חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.


השקעות ענק בתשתיות

במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.

מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.