בגלל הנפט: מדד המחירים בארה"ב בירידה החדה ביותר מזה שנה וחצי

הנפט החל להשפיע וארה"ב צעדה לכיוון דיפלציוני בנובמבר, מדד המחירים עומד על 1.3% בלבד, האם העלאת הריבית מתרחקת?
אלמוג עזר |
נושאים בכתבה אינפלציה

לאחר שמחיר הנפט ירד ב-50% בששת החודשים האחרונים, נראה כי הירידה החלה להתפשט לכל הכלכלה האמריקנית. מדד המחירים לצרכן שהתפרסם לפני מספר דקות הצביע על ירידה חדה של 0.3% בחודש נובמבר, לעומת הצפי לירידה של 0.1% בלבד. המדד בניכוי אנרגיה עלה 0.1%.

מדד המחירים במתווה שנתי ירד לכדי 1.3%, לעומת הצפי לירידה מתונה יותר של 1.4%. בחודש אוקטובר המדד עמד על 1.7%. מדד המחירים לצרכן בניכוי מזון ואנרגיה , במתווה שנתי ירד ב-0.1% לכדי 1.7%, לעומת הצפי שהאחרון יוותר כ-1.8% החודש.

נציין כי לצד הירידה במחירים, רווחי החברות בארה"ב ממשיכים לעלות. על פי מדד ההכנסות של משרד העבודה לחודש נובמבר, הכנסות החברות עלו ב-0.9% האחוז הגבוה ביותר מזה שנה.

מאוחר יותר היום תתפרסם התחזית הכלכלית של הבנק המרכזי בארה"ב (ה"פד"), סביר להניח כי הבנק יתייחס גם לצניחה במחירי האנרגיה במדינה. נציין כי החלטת הפד לגבי הריבית כוללת עמידה של מדד המחירים לצרכן ביעד האינפלציה של 2%, מה שאינו נראה כך כעת. באחרונה חלק מנציגי הפד התבטאו כי אין הכרח לעמוד בכל התנאים בכדי לעלות ריבית במדינה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ג'ף בזוס אמאזון אמזון
צילום: AFP

סיפורה של חברה: אמזון חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה

מחנות למכירת ספרים קטנה לענקית טכנולוגיה ששווה היום קרוב לטריליון דולר. אלו הנק' המרכזיות בהיסטוריה של החברה ששינתה את כללי המשחק
עמית נעם טל |
ענקית הטכנולוגיה אמזון (סימול:AMZN) חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה, וזו הזדמנות מצוינת להיזכר בנקודות החשובות שמסבירות כיצד הפכה אמזון מחנות למכירת ספרים לענקית טכנולוגיה ששולטת כמעט בכל תחום, ושווה נכון להיום קרוב ל-960 מיליארד דולר.  החברה נוסדה ב-1994, והתפרסמה בתחילה בעיקר בזכות מכירות הספרים. ג'יף בזוס משמש ההקמה כיו"ר, נשיא ומנכ"ל החברה. האתר עצמו נפתח ב-1995 ופעל בתחילה בארה"ב בלבד. בהדרגה בפתח בזוס את האתר למדינות נוספות.   ב-1999 הפכה אמזון לפלטפורמת מכירות הספרים באונליין הגדולה בעולם, והיא מחליטה להיכנס לשוק נוסף: מכירות של מוזיקה ו-DVD, כאשר סל המוצרים שהציעה החברה ממשיך לגדול בהדרגה. ב-2008, אמזון הפכה להיות חברת המכירות הגדולה בעולם. ב-2018 הסתכמו המכירות שהתבצעו באתר של החברה ב-524 מיליארד דולר, או 45% מסכום כלל המכירות שבוצעו באינטרנט.  ב-2005 משיקה החברה את AMZN פריים, מועדון הלקוחות של החברה, שמציע שירות מהיר יותר, והנחות עבור מוצרים ספציפיים. נכון להיום, לחברה יש יותר מ-100 מיליון חברים במועדון זה, מועדון החברים השני בגודלו בעולם. ב-2007 משיקה החברה את הקינדל, רואה הספרים האלקטרוני ששינה את שוק הספרים בארה"ב. הרעיון של "חנות ספרים" במכשיר, שמאפשרת למשתמשים להוריד כל ספר בתוך שניות ללא תלות במיקום, היה חדשני וגרם להרבה כאב ראש עבור תעשיית המו"לות.  בתוך כך, הסיפור העיקרי של החברה בשנים האחרונות היה ההכנסות משירות הענן של החברה. הפלטפורמה הרשמית של Amazon Web Services) AWS) הושקה ביולי 2002, והתבססה בתחילה על מספר מצומצם של כלים ושירותים. ב-2004 הציע מהנדס בחברה להשתמש בתשתית המשמש לתפעול פעילות המסחר של החברה, וכך התרחבה משמעותית תחום שירותי הענן של החברה. הכנסות החברה מאז ההנפקה ב-1997 החברה הונפקה לראשונה ב-1997, ובאופן מפתיע, הרוכשים הראשונים סבלו מתשואות נמוכות במיוחד, כאשר התפוצצות בועת הדוט.קום זמן קצר לאחר מכן העיבה על הסנטימנט סביב חברות האינטרנט. המשבר הכלכלי של 2008-2009 וה"כסף הזול" שמציף את השווקים מאז, שינו את המשוואה עבור אמזון. ב-5 השנים האחרונות זינקה החברה ביותר מ-460%.