ריאן ברסלואו
ריאן ברסלואו

פלנטיר נכנסת לשיתוף פעולה עם סטארטאפ התשלומים בולט


ריאן ברסלואו חוזר למנכ"ל החברה שהוערכה בשיא שלה ב-11 מיליארד דולר אחרי משבר של פיטורים ותביעות, במטרה ליצור מערכת תשלומים חכמה המבוססת על מיליוני נתוני לקוחות



אדיר בן עמי | (1)
נושאים בכתבה פלנטיר תשלומים


חברת הטכנולוגיה פלנטירPalantir 0.02%  , שנוסדה בידי המיליארדר פיטר תיל, הכריזה על שיתוף פעולה אסטרטגי עם סטארטאפ התשלומים בולט פיננשל במטרה לשדרג את חוויית הקנייה המקוונת באמצעות בינה מלאכותית מתקדמת.


חברת התשלומים בולט פיננשל, שחוותה תקופה קשה של מחלוקות פנימיות ופיטורים, מנסה לבנות מחדש את עצמה בעזרת שיתוף פעולה חדש עם ענקית הנתונים. בולט, שהגיעה לשיא עם שווי של 11 מיליארד דולר ב-2022, התדרדרה למשבר עם פיטורים המוניים ותביעות משפטיות. ריאן ברסלואו, המייסד שעזב את החברה וחזר השנה כמנכ"ל, מכיר כעת בכישלונות של המנכ"לים שבאו אחריו.


כעת, עם שובו של ברסלואו לתפקיד המנכ"ל, בולט מנסה לחזור לעניינים. המטרה של השותפות עם פלנטיר היא פיתוח מערכת תשלומים מתקדמת שתכיר את הלקוחות טוב יותר מכל טכנולוגיה קיימת כיום.איך זה יעבוד? החברה תנתח מיליוני נתונים שיש לה על קונים, תלמד את ההרגלים שלהם ותתאים להם בדיוק את מה שהם צריכים. במקום להכביד על הלקוח בתהליכי תשלום מסורבלים, המערכת תזכור הכל ותספק חוויה חלקה וחכמה.


ברסלואו מסביר שהוא צופה פה מהפכה אמיתית: "יש פה הזדמנות ענקית להפוך את מערכות התשלום לחכמות יותר מכל דבר שראינו עד היום". הוא גם מודה שהתקופה שבה לא היה בחברה לימדה אותו לקחים חשובים על ניהול וחזון.


המאבק לשליטה בשוק התשלומים

המאבק על השליטה בתחום התשלומים החכמים הולך ומתחזק. גוגל, אחת החברות הגדולות בעולם, השיקה לאחרונה את המערכת החדשה שלה לקנייה מבוססת בינה מלאכותית. גם פרפלקסיטי, חברת החיפוש המתקדמת, מאפשרת כבר היום לקנות דברים ישירות דרך הצ'אטבוט שלה.


השאלה הגדולה היא האם בולט, עם כל ההיסטוריה שלה, תצליח להתחרות בענקיות האלה. יש לה יתרון אחד מהותי - מיליוני נתוני קונים שכבר צברה לאורך השנים, וזה נכס שקשה לחקות.


ברסלואו בטוח שהטכנולוגיה החדשה תהיה משמעותיות גם בעתיד שבו צ'אטבוטים יהיו חלק בלתי נפרד מחוויית הקנייה. "כשתרכוש משהו דרך סוכן דיגיטלי, הסוכן הזה עדיין יצטרך לעזור לך להשלים את הרכישה", הוא מסביר.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אנונימי 05/06/2025 20:19
    הגב לתגובה זו
    חולי נפש אמריקאים
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.