בריאן אוק'לי: "יגיע הרגע שפייסבוק יהפוך לגרידי וישנה עצמו כדי להרוויח כסף"
בריאן אוק'לי הוא שם דבר ברמה עולמית בכל הקשור לפרסום המקוון ואינטרנט. לפני כמה שנים הוא מכר את Rightmedia, שם כיהן כסמנכ"ל טכנולוגי, ל-Yahoo תמורת 805 מיליון דולר. מאז הוא לא נח וקפץ קדימה ל-Appnexus, הסטארט-אפ החדש שלו שפועל כבורסת פרסום (RTB- מכרז בזמן אמת על שטחי מדיה בעולם) ולדבריו אמור לעשות מהפכה בענף.
ליבת העסק של Appnexus היא תפקידה כפלטפורמה טכנולוגית שיושבת בין אתרים וסוכנויות הפרסום ונותנת שירות לשניהם. הלקוחות שלהם הם בעיקר חברות המדיה, אלו שעוזרות לסוכנויות הפרסום להתמודד עם המורכבות של קניית שטחי הפרסום ברשת. בדצמבר 2008 עלתה הפרסומת הראשונה בשיטת ה-RTB - Real time bidding, קניית שטחי פרסום במכרז בזמן אמת. עד לאותו רגע וגם עכשיו, קנייה ומכירה של שטחי פרסום ברשת נעשית בדרך המסורתית. כעת מתכננת החברה של אוק'לי לשמש כלינק בין כולם למען מסחר ביניהן בזמן אמת וכך לשנות את השוק.
ש: מהן היתרונות של RTB?
"היתרון הוא מטבע הדברים היכולת שלך לקנות כרגע פרסומת בכל אתר ואתר בעולם, תוך מספר שניות ובמחיר שנקבע בזמן אמת בצורה של מכרז, כמו בבורסה. הטכנולוגיה מתקדמת מאוד והפרסומת מוגשת תוך שנייה מבלי שתרגיש בתור גולש שמתנהל כרגע מכרז. במקום לנהל מכירות בטלפון, כעת שתי חברות מדיה שיש להן זיכיון ל-1000 אתרים כל אחת, יכולות לסחור בינהן על כמות המדיה הזאת".
ש: ויש גם חסרונות ומכשולים. איך הם באים לידי ביטוי?
"החסרון הוא שוב הטכנולוגיה עצמה. אנחנו מנהלים 80 אלף מכרזים על פרסומות בכל שנייה. כמו כל דבר שחדש לך ולא עשית בו שימוש קודם, יש את הפחד משינויים. הטכנולוגיה של קניית המדיה לא פשוטה למשתמשים החדשים. ייצטרך לעבור עוד זמן עד ש-RTB יהפוך לכלי שלאנשים יהיה נוח להשתמש בו".
ש: לאן לדעתך הולך השוק העולמי - הרבה חברות קטנות ומתמחות או מספר קטן של חברות ענק?
"ב-15 השנים האחרונות ראינו שכאשר משהו טכנולוגי חדש חודר לשוק, צצות מספר חברות מובילות (וחצי מהן באות מישראל) הן נקנות על-ידי חברות ענק ואז שוב השוק משתנה וצצות חברות חדשות וכך זה נע מידי כמה שנים קדימה ואחורה. ב-2007 היו רכישות בשווי של כ-15 מיליארד דולר בעולם. כל חברה מובילה נרכשה. לדעתי, בשנתיים הבאות אנחנו נראה גל חדש של רכישות ובעקבותיו צמיחה מחודשת של סטארט-אפים מעניינים".
ש: פייסבוק נחשבת לרשת החברתית המובילה ובכלל למובילה באינטרנט, למרות זאת ה-CPM שלהם נמוך, מהם צריכים לעשות כדי להרוויח יותר כסף בהתאם לגודלם?
"לפייסבוק יש יתרון ענק - הם יודעים עלינו הכל, למשל שאני אוהב כדורסל ואת קולדפליי. במישור מסוים הם עשו עד עכשיו עבודה מעולה ורשמו צמיחה מרשימה, כך שה-CPM (עלות לאלף חשיפות) שלהם עוד תעלה בהתאם. אני חושב שמודל ה-RTB יכול להתאים להם מאוד וכך כל שיטה אחרת מתקדמת יותר מהכלים הדי מיושנים איתם הם עובדים כעת. לפייסבוק יש את המידע וכאשר הכלים המתקדמים בשוק יפגשו את המידע הזה הם יצליחו יותר, אולי אחרי שהם יקנו אותנו תמורת כמה מיליארדים".
"לדעתי הם עדיין חוששים לעשות שימוש לרעה במידע של החברים ברשת. אם חבר יציע לי לקנות משהו על סמך הפרופיל שלי זה בסדר גמור אבל ברגע שפייסבוק תנסה למכור לי משהו על סמך המידע האישי שלי זה יהיה הרבה פחות נעים".
ש: הפרסום בפייסבוק די משעמם וחד-גוני, למה?
"בפייסבוק כרגע מעדיפים להשאיר את זה כך. הם מעוניינים שפייסבוק תשאר רשת חברתית לאנשים כמו שהיא כיום, אבל אני מבטיח לך שבשלב מסוים הם יהפכו להיות 'גרידיים' (תאווי בצע) ויגידו, "יודעים מה סתם צחקנו, אנחנו חייבים לעשות יותר כסף" ואז גם תראה שינוי בפרסומות כדי לתת למפרסם חוויה עשירה יותר ואז גם יתחילו תלונות הגולשים".
ש: מה נתח השוק שמחזיק מודל ה-RTB כרגע בשוק הפרסום המקוון
"כרגע מדובר ב-80 מיליארד חשיפות לשנה. בשנה הבאה אני חושב שהמספר הזה יוכפל ובשנה שאחריה זה שוב יוכפל. עד סוף 2010 אני חושב שנעמוד על כ-25% מכל ההוצאה הכספית על פרסום און-ליין שאינו כלי פרימיום".
ש: מכרתם את החברה ב-805 מיליון דולר ל-Yahoo, למה להמשיך לעבוד אחרי זה?
"הייתי ה-CTO אז מן הסתם עשיתי מספיק כסף, אבל לא הכל הלך אליי. Yahoo לא עשתה כלום ב-3 השנים האחרונות מאז שהם רכשו אותנו. גוגל אף תעבור אותם בשנה הקרובה ומבחינתי אני רואה שיש עוד הרבה מה לעשות בשוק. Appnexus היא אחת המהפכות החשובות ביותר באינטרנט. אנחנו בדיוק באמצע הדרך, מתרגשים מזה מאוד ונהיה פה עד שתושלם המשימה".
ש: מה לגבי הקולגות והלקוחות הישראליים?
"אני אוהב לעבוד עם ישראלים. הם נטולי בולשיט, ישירים, מקצועיים וחכמים בצורה מדהימה. כשאנחנו עובדים מולם אתה רואה אנשים שיודעים בדיוק מה הם עושים ומתמחים בתחום שלהם".
גרי ליבנת' בנק רוטשילד ושות' בישראל. קרדיט: פלורין קאליןיותר מ-1,500 הייטקיסטים ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים
5,400 ישראליים הצטרפו למועדון המיליונרים בדולרים במהלך 2024, מתוכם בין 1,500 ל-2,000 הייטקיסטים, כמה מיליונרים חדשים בהייטק יהיו השנה?
בסוף 2024 נמנו בישראל כ-186 אלף מיליונרים בדולרים, עלייה של 2.9% לעומת השנה הקודמת, המשקפת כ-5,400 ישראלים חדשים שחצו את רף המיליון דולר בנכסים נטו. אפשר להניח שהמספרים האמיתיים הם מעל 200 אלף - זה מגובה גם בנתון של בנק UBS שמציב את ישראל במקום ה-17 בעולם בעושר ממוצע למבוגר, כ-284 אלף דולר.
לפי דוח של Henley & Partners לשנת 2024, במהלך 2023 נרשמה עזיבה של כ-200 בעלי הון מישראל, בעוד שב-2022 נכנסו כ-1,100 בעלי הון לארץ. מרבית הנוטשים מעבירים את מרכז חייהם לארה"ב, בריטניה ופורטוגל. ובכל זאת, גם
לאחר ההגירה, מאזן המיליונרים נטו בישראל ממשיך לעלות בקצב של אלפים בשנה. משנת 2024 יש מצב הפוך - עלייה לארץ, אם כי אין נתונים רשמיים.
שליש מהמיליונרים החדשים מגיעים מההייטק
שנה שעברה הוגדרה כשנה חזקה להון הטכנולוגי הישראלי. לפי דוח 2024 של PwC , נרשמו 53 עסקאות אקזיט בשווי כולל של 13.38 מיליארד דולר, ו-34 עסקאות מיזוגים ורכישות בהיקף נוסף של 8.95 מיליארד דולר. שש הנפקות (IPO) גייסו יחד 781 מיליון דולר. בסך הכול, 106 עסקאות בתחום ההייטק הגיעו להיקף כולל של 26.7 מיליארד דולר. מתוכן, 8 עסקאות חצו את רף חצי מיליארד דולר (ששווים הכולל עמד על 6.8 מיליארד דולר), ו-23 עסקאות בטווח 100-500 מיליון (ששווים הכולל עמד על 5.8 מיליארד דולר), שמהוות יחד 44% מהיקף השוק. רוב העסקאות היו בתחומי IT & Enterprise Software, סייבר, ואינטליגנציה מלאכותית.
לפי IVC ו-Rise IL, כ-70% מההון שנוצר בעסקאות האלו הגיע לחברות טכנולוגיה. במחקרים קודמים של PwC הוערך כי 15-25% מהמניות בעסקאות הייטק מוחזקות בידי מייסדים ועובדים ישראלים. בהנחת 20% לבעלי מניות פרטיים, ההון החדש שהוזרם ליחידים ב-2024 עומד על כ־4.5 מיליארד דולר. אם מחלקים סכום זה למקבלי רווחים טיפוסיים בטווח 2-3 מיליון דולר, מדובר בכ-1,500-2,000 ישראלים שהפכו למיליונרים חדשים מהייטק בשנה אחת בלבד, כשליש מכלל הגידול באוכלוסיית בעלי ההון בישראל.
- מעל אלף מיליונרים חדשים ביום - האמריקאים התעשרו ב-2024
- UBS: "צופים 45,000 מיליונרים בישראל עד 2029"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שנה שעברה גם התאפיינה גם בזינוק בעסקאות סקנדרי, כלומר עובדים ומייסדים שמימשו אחזקות עוד לפני אקזיט או הנפקה. מדובר בעשרות חברות ישראליות פרטיות, שבהן מימושים של מיליונים בודדים ועד עשרות מיליונים למייסדים. בשנת 2025 יש אומנם תנודות, אך המגמה חיובית - יש גידול בהיקף ההשקעה בהייטק ובאקזיטים. אם על פי הנתונים מעל 1,500 איש בהייטק הפכו למיליונרים, הרי שב-2025 אפשר כבר לדבר על היקף כפול.
