בריאן אוק'לי: "יגיע הרגע שפייסבוק יהפוך לגרידי וישנה עצמו כדי להרוויח כסף"
בריאן אוק'לי הוא שם דבר ברמה עולמית בכל הקשור לפרסום המקוון ואינטרנט. לפני כמה שנים הוא מכר את Rightmedia, שם כיהן כסמנכ"ל טכנולוגי, ל-Yahoo תמורת 805 מיליון דולר. מאז הוא לא נח וקפץ קדימה ל-Appnexus, הסטארט-אפ החדש שלו שפועל כבורסת פרסום (RTB- מכרז בזמן אמת על שטחי מדיה בעולם) ולדבריו אמור לעשות מהפכה בענף.
ליבת העסק של Appnexus היא תפקידה כפלטפורמה טכנולוגית שיושבת בין אתרים וסוכנויות הפרסום ונותנת שירות לשניהם. הלקוחות שלהם הם בעיקר חברות המדיה, אלו שעוזרות לסוכנויות הפרסום להתמודד עם המורכבות של קניית שטחי הפרסום ברשת. בדצמבר 2008 עלתה הפרסומת הראשונה בשיטת ה-RTB - Real time bidding, קניית שטחי פרסום במכרז בזמן אמת. עד לאותו רגע וגם עכשיו, קנייה ומכירה של שטחי פרסום ברשת נעשית בדרך המסורתית. כעת מתכננת החברה של אוק'לי לשמש כלינק בין כולם למען מסחר ביניהן בזמן אמת וכך לשנות את השוק.
ש: מהן היתרונות של RTB?
"היתרון הוא מטבע הדברים היכולת שלך לקנות כרגע פרסומת בכל אתר ואתר בעולם, תוך מספר שניות ובמחיר שנקבע בזמן אמת בצורה של מכרז, כמו בבורסה. הטכנולוגיה מתקדמת מאוד והפרסומת מוגשת תוך שנייה מבלי שתרגיש בתור גולש שמתנהל כרגע מכרז. במקום לנהל מכירות בטלפון, כעת שתי חברות מדיה שיש להן זיכיון ל-1000 אתרים כל אחת, יכולות לסחור בינהן על כמות המדיה הזאת".
ש: ויש גם חסרונות ומכשולים. איך הם באים לידי ביטוי?
"החסרון הוא שוב הטכנולוגיה עצמה. אנחנו מנהלים 80 אלף מכרזים על פרסומות בכל שנייה. כמו כל דבר שחדש לך ולא עשית בו שימוש קודם, יש את הפחד משינויים. הטכנולוגיה של קניית המדיה לא פשוטה למשתמשים החדשים. ייצטרך לעבור עוד זמן עד ש-RTB יהפוך לכלי שלאנשים יהיה נוח להשתמש בו".
ש: לאן לדעתך הולך השוק העולמי - הרבה חברות קטנות ומתמחות או מספר קטן של חברות ענק?
"ב-15 השנים האחרונות ראינו שכאשר משהו טכנולוגי חדש חודר לשוק, צצות מספר חברות מובילות (וחצי מהן באות מישראל) הן נקנות על-ידי חברות ענק ואז שוב השוק משתנה וצצות חברות חדשות וכך זה נע מידי כמה שנים קדימה ואחורה. ב-2007 היו רכישות בשווי של כ-15 מיליארד דולר בעולם. כל חברה מובילה נרכשה. לדעתי, בשנתיים הבאות אנחנו נראה גל חדש של רכישות ובעקבותיו צמיחה מחודשת של סטארט-אפים מעניינים".
ש: פייסבוק נחשבת לרשת החברתית המובילה ובכלל למובילה באינטרנט, למרות זאת ה-CPM שלהם נמוך, מהם צריכים לעשות כדי להרוויח יותר כסף בהתאם לגודלם?
"לפייסבוק יש יתרון ענק - הם יודעים עלינו הכל, למשל שאני אוהב כדורסל ואת קולדפליי. במישור מסוים הם עשו עד עכשיו עבודה מעולה ורשמו צמיחה מרשימה, כך שה-CPM (עלות לאלף חשיפות) שלהם עוד תעלה בהתאם. אני חושב שמודל ה-RTB יכול להתאים להם מאוד וכך כל שיטה אחרת מתקדמת יותר מהכלים הדי מיושנים איתם הם עובדים כעת. לפייסבוק יש את המידע וכאשר הכלים המתקדמים בשוק יפגשו את המידע הזה הם יצליחו יותר, אולי אחרי שהם יקנו אותנו תמורת כמה מיליארדים".
"לדעתי הם עדיין חוששים לעשות שימוש לרעה במידע של החברים ברשת. אם חבר יציע לי לקנות משהו על סמך הפרופיל שלי זה בסדר גמור אבל ברגע שפייסבוק תנסה למכור לי משהו על סמך המידע האישי שלי זה יהיה הרבה פחות נעים".
ש: הפרסום בפייסבוק די משעמם וחד-גוני, למה?
"בפייסבוק כרגע מעדיפים להשאיר את זה כך. הם מעוניינים שפייסבוק תשאר רשת חברתית לאנשים כמו שהיא כיום, אבל אני מבטיח לך שבשלב מסוים הם יהפכו להיות 'גרידיים' (תאווי בצע) ויגידו, "יודעים מה סתם צחקנו, אנחנו חייבים לעשות יותר כסף" ואז גם תראה שינוי בפרסומות כדי לתת למפרסם חוויה עשירה יותר ואז גם יתחילו תלונות הגולשים".
ש: מה נתח השוק שמחזיק מודל ה-RTB כרגע בשוק הפרסום המקוון
"כרגע מדובר ב-80 מיליארד חשיפות לשנה. בשנה הבאה אני חושב שהמספר הזה יוכפל ובשנה שאחריה זה שוב יוכפל. עד סוף 2010 אני חושב שנעמוד על כ-25% מכל ההוצאה הכספית על פרסום און-ליין שאינו כלי פרימיום".
ש: מכרתם את החברה ב-805 מיליון דולר ל-Yahoo, למה להמשיך לעבוד אחרי זה?
"הייתי ה-CTO אז מן הסתם עשיתי מספיק כסף, אבל לא הכל הלך אליי. Yahoo לא עשתה כלום ב-3 השנים האחרונות מאז שהם רכשו אותנו. גוגל אף תעבור אותם בשנה הקרובה ומבחינתי אני רואה שיש עוד הרבה מה לעשות בשוק. Appnexus היא אחת המהפכות החשובות ביותר באינטרנט. אנחנו בדיוק באמצע הדרך, מתרגשים מזה מאוד ונהיה פה עד שתושלם המשימה".
ש: מה לגבי הקולגות והלקוחות הישראליים?
"אני אוהב לעבוד עם ישראלים. הם נטולי בולשיט, ישירים, מקצועיים וחכמים בצורה מדהימה. כשאנחנו עובדים מולם אתה רואה אנשים שיודעים בדיוק מה הם עושים ומתמחים בתחום שלהם".

המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה
כ-201 אלף זכאים יקבלו כ-410 מיליון שקל ישירות לחשבון הבנק, חודש מוקדם מהמתוכנן, כדי להקל על משפחות לפני החגים. ניתן עדיין להגיש בקשות למענק עבור 2023 באתר רשות המסים
רשות המסים מודיעה על הקדמת הפעימה השנייה של מענק עבודה לשנת 2024. אשר תוקדם ותשולם כבר מחר, 18 בספטמבר, במקום באמצע אוקטובר כנהוג מדי שנה. במסגרת ההקדמה יועברו לחשבונות הבנק של הזכאים כ-410 מיליון שקל, שיחולקו לכ־201 אלף עובדים ועובדות. מדובר על סכום ממוצע של כ-2,000 שקל לזכאי. המהלך נועד להקל על משפחות וזכאים נוספים לקראת תקופת החגים, שבה נרשמות הוצאות חריגות.
מענק עבודה, המוכר גם כ"מס הכנסה שלילי" - נועד לחזק עובדים בעלי שכר נמוך ולעודד יציאה לתעסוקה. המענק משולם בארבע פעימות שנתיות, והקדמת התשלום הנוכחי מאפשרת לזכאים לקבל את הכסף מוקדם מהמתוכנן ולהיערך טוב יותר מבחינה כלכלית. מי שטרם הגיש בקשה עבור שנת 2024 עדיין יכול לעשות זאת באופן מקוון באתר רשות המסים, והכספים יועברו לו בהתאם לאישורי הזכאות בפעימות הבאות.
בנוסף, ניתן עד סוף השנה להגיש גם בקשות רטרואקטיביות עבור שנת 2023 - הזדמנות עבור מי שפספס את ההגשה במועד. בין הזכאים ניתן למנות שכירים ועצמאים בני 21 ומעלה שהם הורים, וכן בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, בהתאם לרמות ההכנסה שנקבעו במדריך המענק. החל מהשנה מתווספת גם הטבה ייחודית להורים לפעוטות. כמו כן, נשים שכירות בנות 60 ומעלה (ילידות 1960 ואילך) יכולות לבקש מקדמה על חשבון מענק 2025, בכפוף לעמידה בקריטריונים.
רשות המסים מזכירה לזכאים לוודא כי פרטי חשבון הבנק שלהם מעודכנים כדי למנוע עיכובים בהעברה.
יגדיל את הצריכה הפרטית
הקדמת התשלום משתלבת בתוך מגמה רחבה יותר של צעדי מדיניות כלכלית שנועדו לתמוך במשקי הבית, במיוחד על רקע יוקר המחיה. כמו כן, הזרמת כ-410 מיליון שקל למחזור הכספי דווקא בסמוך לחגים צפויה להגדיל את הצריכה הפרטית בתקופה שממילא מתאפיינת בהוצאות גבוהות, ובכך לתרום גם לפעילות הכלכלית במשק.
- מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים
- העלימו מאות מיליוני שקלים - וזה העונש שנגזר עליהם
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המענק מופנה בעיקר לאוכלוסיות שעובדות אך מתקשות לסגור את החודש, הורים צעירים, משפחות חד-הוריות וותיקים בגיל העבודה המאוחר. הקדמת התשלום מאפשרת להם להיכנס לתקופת החגים עם פחות דאגות כלכליות, ולנסות לעזור לרווחה בסיסית לילדים ולמשפחה. כמובן שלא מדובר על סכום גדול בהינתן שהסכום הוא לאורך זמן רב - אבל עדיין, מדובר על סכום שבהחלט יכול לעזור.

21 חשודים נעצרו בחשד לזיוף תקנים בהיקף של 15 מיליון שקל
בתום חקירה סמויה, עוכבו 21 חשודים בחשד למעורבות בביצוע עבירות שחיתות ציבורית חמורות בהן, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, שוחד, הלבנת הון, עבירות על חוק מע"מ ועל פקודת המכס ועבירות על פקודת היבוא והיצוא וחוק התקנים
במסגרת שיתוף פעולה בין היחידה הארצית למאבק בפשיעה הכלכלית (יאל"כ), להב 433, חקירות מכס מע"מ ת"א, בקרת יבוא במכס אשדוד ומשרד הכלכלה והתעשייה, עלה חשד כי אחת ממעבדות הבדיקה בתחום יבוא מוצרים לישראל, חברה לגורמים עבריינים ויחדיו קשרו לקשר שוחדי ומרמתי, במסגרתו שוחררו והופצו כמויות גדולות של מוצרים החייבים עמידה בדרישות תקנים רשמיים, מבלי שעברו את מלוא הבדיקות הנדרשות, ובנוסף לא הועבר הדיווח הנדרש לרשויות בהתאם.
מרגע שנודעו החשדות האמורים, הוקפאה ההכרה של המעבדה לבדיקות יבוא. בנוסף, עלו חשדות על קשר בין החשוד המרכזי למעבדה במערכת שוחדית, כאשר הוא מפנה אליה יבואנים, תמורת תשלום עמלות ואילו המעבדה בתמורה, מאשרת את שחרור המוצרים. ללא ביצוע הבדיקות וללא דיווח לרגולטור, כנדרש.
בדרך זו, עולה החשד, כי נכנסו לישראל כמויות גדולות של מוצרים החשודים כמסוכנים,
ללא הבדיקות הנדרשות וללא הדיווח הנדרש לרשויות. בשלב זה, על פי החשדות, המוצרים או מרביתם הועברו לשטחים. החקירה מלווה על ידי היחידה המשפטית לתיקים מיוחדים ברשות המיסים ויחידת התביעה הפלילית במשרד הכלכלה. סך עבירות המס נכון ליום זה של החקירה הינן למעלה מ-15 מיליון
שקל.
הליך היבוא התקני
הליך יבוא תקני לישראל נבנה כך שיוודא שכל מוצר שנכנס לשוק המקומי עומד ברף בטיחות ואיכות בסיסי, כך שגם המדינה וגם הצרכן לא נפגעים. הכל מתחיל ברשימון היבוא שמוגש למכס, מסמך רשמי שבו היבואן מפרט את כל פרטי הסחורה, היכן יוצרה, מה ערכה הכספי ומה הייעוד שלה. לאחר מכן מגיע שלב קריטי של בדיקות מעבדה ותקינה: מוצרים מתחומים רגישים כמו חשמל, צעצועים לילדים, קוסמטיקה או ציוד רפואי חייבים לעמוד בתקנים ישראליים מחייבים. כאן נכנסות לפעולה המעבדות המורשות, שאמורות לבדוק אם המוצרים אכן תואמים את התקנות מבחינת בטיחות שימוש, חומרים מסוכנים או התאמה חשמלית.
- 5 בכירים באוטומקס נעצרו בחשד לעבירות רבות
- נחשפה תשתית להלבנת הון בקריפטו בהיקף עשרות מיליוני דולרים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במקביל, היבואן מחויב לשלם את כלל המיסים הנדרשים, מכס, מע"מ ולעיתים מסי קנייה נוספים, לפני שהמוצרים יכולים להשתחרר מהנמל. רק כאשר כל התנאים הללו מתקיימים, מקבל היבואן אישור רשמי לשחרור הסחורה לשוק המקומי ולהפצתה לצרכנים. כאשר התהליך הזה נעקף באמצעות שוחד, זיוף אישורים או העלמות מס, נגרמת פגיעה משולשת: ראשית, הציבור חשוף למוצרים שעלולים להיות מסוכנים, החל במוצרי חשמל לא תקינים ועד צעצועים עם חומרים רעילים; שנית, נפגעת התחרות מול יבואנים שמקפידים על החוק ונדרשים להוצאות גבוהות יותר; ושלישית, נגרע כסף רב מקופת המדינה עקב אובדן מסים.
וכך, הפרשה הנוכחית לא רק שגורעת כספים מהמדינה לטובת מוצרים שחלקם מועברים לשטחים, אלא גם חושפת את הציבור למוצרים שעלולים להוות סכנה.