ישראל באינטרנט 2009: 250,000 גולשים חדשים הצטרפו בשנה האחרונה

כמות הגולשים גדלה מ-3.95 מיליון בדצמבר 2007 ל-4.2 מיליון בדצמבר 2008. בקרב בני הנוער, גילאי 13-17 שיעור הגולשים באינטרנט עולה על 90%
משה בנימין |

חברת המחקר TNS טלסקר מפרסמת היום (ד') את החלק הראשון של הסקירה השנתית על הרגלי הגלישה בישראל לשנת 2008 לקראת סקר TIM השנתי. מן הסקירה עולה, כי בישראל כיום כ- 4.2 מיליון פרטים משתמשי אינטרנט (גילאי 13 ומעלה) המהווים כ-76% מכלל האוכלוסייה בגילאי 13 ומעלה.

על פי האומדן, במהלך שנת 2008 הצטרפו למניין הגולשים כ- 250,000 גולשים חדשים. מ- 3.95 מיליון בדצמבר 2007 ל- 4.2 מיליון בדצמבר 2008 (כולל אוכלוסייה יהודית וערבית גילאי 13+). הגידול משתקף גם בנתוני החיבור למשקי בית: כ- 74% ממשקי הבית מחוברים כיום לאינטרנט (לעומת 72.5% לפני שנה). נתונים אלו מתייחסים לאוכלוסייה היהודית.

שיעור הגולשים באינטנרט בקרב האוכלוסיה היהודית הבוגרת (גילאי 18 ומעלה) עומד על 69%. שיעור הגולשים בקרב גילאי 13 ומעלה מגיע ל- 72%. עלייה עקבית נמדדה גם בהיקף הגלישה באוכלוסיה הערבית הבוגרת שהגיעה ב-2008 לכדי 56%.

מבחינת הפרופיל הדמוגראפי של הגולש הישראלי באוכלוסייה היהודית עולה כי: בין משתמשי האינטרנט ניתן למצא מעט יותר גברים (51%) מנשים (49%). שיעור הגולשים באינטרנט בקרב גילאי 50 ומעלה עומד על 52%. בקרב בני הנוער (גילאי 13-17) שיעור הגולשים באינטרנט עולה על 90%.

חצי מהגולשים מספקים את ה-TRAFFIC מהעבודה

מסקר TIM™ דצמבר 2008 עולה כי הגולשים הישראלים נוהגים לגלוש באינטרנט ממגוון מקומות. כמעט כל הגולשים הישראלים (97%) נוהגים לגלוש מביתם. כמחצית (52%) מהגולשים הבוגרים (גילאי 18+) נוהגים לגלוש באינטרנט ממקום עבודתם. בני נוער נוהגים לגלוש בחברותא- 50% גולשים מבתי חבריהם ו- 49% גולשים מבית הספר. בסך הכל כ- 65% גולשים מחוץ לבית מכל המקומות (אחוז ממצה). בקרב בני הנוער שיעור הגלישה מטלפון סלולרי מגיע ל- 23%.

השימושים המרכזיים באינטרנט

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מדד המחירים לצרכן CPIמדד המחירים לצרכן CPI

מדד המחירים בנובמבר - צפי לירידה של 0.5%

על מחירי הדירות, הריבית - והאם היא תשתנה בקרוב, ועל האינפלציה הצפויה בשנה הקרובה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה מדד המחירים לצרכן

מדד המחירים לחודש נובמבר יתפרס מחר והכלכלנים צופים מדד שלילי של בין מינוס 0.4% למינוס 0.5%. הסיבה המרכזית לכך היא ירידה במחירי הטיסות. הכלכלנים מצפים לירידת מדרגה במדד ב-12 החודשים הקרובים לאזור 2% עד 2.3%. הציפיות האלו מגולמות בשווקים - במחירי אגרות החוב. למעשה, התחזיות האלו עדיין לא מגולמות בריבית בנק ישראל שעומדת על 4.25% - כ-2% מעל האינפלציה. בנק ישראל שמרן בגישתו ומוריד את הריבית במשורה. 

לטענת בנק ישראל - העלות של הטעות אם תהיה גדולה פי כמה וכמה מהתועלת שבהפחתה. הבנק מודע לצורך ולרצון של העסקים והציבור בהפחתה של הריבית על המינוס והופחתה של החזרי המשכנתאות, אבל בנק ישראל חושש מכל דבר לטעות. אם תהיה הפחתה גדולה בריבית ויתברר שהאינפלציה שוב תרים ראש, כי אחרי הכל הריבית היא נשק לריסון האינפלציה, אזי התחמושת תהיה מעטה ויקרה יותר להמשך. 

ולכן, למרות מדד שלילי משמעותי ולמרות שגם בדצמבר צפוי מדד שלילי של 0.1%, אל תצפו שבמועד הקרוב על החלטת הריבית - בינואר, הנגיד יוריד את הריבית. צריכים להיות סימנים מאוד חזקים של התמתנות באינפלציה ובמשק כדי להוריד את הריבית בהמשך. בינתיים, שוק העבודה חזק מאוד ומשדר ביקושים גבוהים לעבודה, אבטלה נמוכה, ושוק כזה מבטא בעקיפין גידול בצריכה-צמיחה קדימה.

ובכלל - תחזית צמיחה עם עלייה בצריכה היא לא קרקע נוחה להפחתת ריביות. הצריכה והצמיחה מחממות את השוק הריאלי ומעלות לרוב מחירים. ובכלל - צריך לחזור על זה: ריבית בנק ישראל בגובה של 4.25% צפויה לרדת, אבל תשכחו מריבית נמוכה כפי שהיתה לפני גל העליות בריבית. זה לא יהיה בקידומת 1%, גם לא בקידומת 25, בנק ישראל מדבר על 3.75% עוד כשנה. יש גם הערכות ל-3.5%, אבל לא מתחת. 


לצד הירידה החדה במדד המחירים לצרכן יהיה מעניין לראות אם ובכמה יורדים מחירי הדירות. אנחנו בודקים בשוטף את המחירים בשכונות וערים שונות, המחירים הם בירידה של מעל 7% מתחילת השנה. בלמ"ס סופרים משמעותית פחות מכך גם כי הנתונים שלהם בדיליי של חודשיים וחצי - מחר הם יפרסמו מה קרה בספטמבר-אוקטובר, וגם כי הם לא סופרים את ההנחות השונות. אתם רואים מבצעים של 20/80 - התשלום בסוף הדרך מבטא הנחה מימונית גדולה, בלמ"ס לא מעדכנים את ההנחה הזו שמגיעה ל-5%-7%. הקבלנים מוכרים עכשיו דירות עם תשלום שנה אחרי המסירה - זו הנחה של כמה אחוזים טובים - גם את זה לא תקבלו בנתוני הלמ"ס. הקבלנים התחילו למכור דירות בטרייד אין. באים עם דירה ישנה היא מקבלת שמאות מורידים 6%, וזה שווי העסקה מול הקבלן. יש כאן הנחה משמעותית, אבל לא תראו אותה במחירים הרשמיים.