תקציבי הפרסום ייחתכו? אושרה בטרומית ההצעה להגביל את פרסומות ההימורים
עוד מוקדם לקבוע מה תהיה מידת ההשפעה של חוק הגבלת הפרסום בתחום ההגרלות וההימורים, על תקציבי הענק שמוזרמים לפרסום בשוק זה, אך הכיוון אליו נושבת הרוח, אינו אופטימי עבור מחלקות השיווק ומשרדי הפרסום הנוגעים בדבר.
נכון לעכשיו, הצעד הראשון הוא אישור של הצעת החוק להגבלת הפרסומות והשיווק של הגרלות והימורים, בקריאה טרומית של מליאת הכנסת. מאחורי החוק עומד חבר הכנסת רועי פולקמן ממפלגת כולנו, והוא אושר במעמד 37 תומכים, ללא מתנגדים. בשלב הבא תעבור ההצעה לוועדת הכלכלה.
על פי החוק, מוצע לקבוע אסדרה של שיווק ופרסום הגרלות והימורים. בין היתר, מוצע לקבוע איסור על עשיית פרסומת בשבח הגרלה או הימור. כמו כן מוצע לקבוע חובה לכלול בפרסומת למוצר הימור או הגרלה ועל גבי הטופס של הימור והגרלה - הבהרה בדבר סיכויי הזכייה בהגרלה או בהימור, באופן מדויק, ומידע אודות ההשלכות השליליות האפשריות של הגרלות והימורים.
בדברי ההסבר להצעה נכתב: "כיום החוקים והוראות המסדירים את שידור הפרסומות ושידורי החסות בערוצי הטלוויזיה והרדיו השונים אינם מטילים מגבלות תוכן על פרסום הימורים בטלוויזיה או בכל מדיום אחר. במדינות רבות בעולם מקובל להסדיר ולהגביל פרסומות ושיווק של הימורים חוקיים באמצעות חקיקה. ממחקרים עולה כי פרסום ושיווק הימורים מהווים גורם בעל משמעות, בתוך מכלול הגורמים המשפיעים על התנהגות ההימורים בחברה ועל התפתחות הפרעות הימורים בקרב אנשים המועדים לכך לרבות בקרב בני נוער".
- yes תציע למנויים את שירות דיסני פלוס חצי שנה בחינם
- בזכות תחתונים ופיג'מות: הנה איש השיווק של חודש מאי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עוד נכתב כי "שיווק הימורים באופן שמציג את הפעולה כמסלול לשינוי מסלול חיים של אדם מייצר מצג שווא אשלייתי שמעודד אנשים להמר בצורה חסרת אחריות. פרסום ושיווק הימורים משפיע על רמת החשיפה להימורים, תחושת הזמינות והנגישות של הימורים וכן על מידת הלגיטימציה החברתית".
מפעל הפיס והטוטו: 70 מיליון שקל על פרסום בשנה
שוק ההימורים וההגרלות הוא אחד מעוגני שוק הפרסום הישראל. על פי יפעת בקרת פרסום, בשנת 2015 פרסם מפעל הפיס בהיקף של כ-50 מיליון שקלים במחירים ריאליים, נתון שהופך אותו לאחד המפרסמים הגדולים בישראל. משרדי הפרסום המלווים אותו הם גיתם BBDO, אדלר חומסקי ואפאק ואפיקים במגזר הערבי והחרדי. מפרסם נוסף הוא טוטו Winner - בחסות המועצה להסדר ההימורים בספורט. התקציב שמטופל על ידי משרד הפרסום יהושע TBWA עמד על כ-20 מיליון שקל במחירים ריאליים בשנת 2015.
מנסחי החוק קושרים בין הימורים להתמכרויות מזיקות אחרות כגון אלכוהול ומוצרי טבק כאשר לדבריהם: "נוכח הנזק החברתי, המשפחתי והאישי העלול להיגרם בשל הימורים, פרסום ושיווק הימורים דומים במהותם לפרסום ושיווק של אלכוהול ומוצרי טבק, וכי ניתן ללמוד מן המחקרים לגבי השפעות פרסום של אותם מוצרים. בהתאם לכך, בדומה לאיסור החל על פרסום מוצרי טבק ואלכוהול, מוצע לקבוע בחוק איסור פרסומת בשבח הימורים והגרלות".
- המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
- השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
לדברי ח"כ פולקמן: "ממחקר שנערך עולה כי 60% סבורים שאין להם בעיית הימורים ואותו אחוז אומרים שהם הוציאו על הימורים יותר ממה שתכננו. כמעט 40% מהמהמרים מרוויחים פחות מ-5000 שקל בחודש. מפעל הפיס הוא אחד המפרסמים הגדולים בישראל והסכומים הולכים ועולים והיקפי הפרסום אדירים. לא צריך להיות גאון כדי להבין איזו שכבת אוכלוסייה נזקקת לחלום שמשווק מפעל הפיס והדבר מחמיר בזמן מצוקה כלכלית. מחקרים מוכיחים שהפרסום המוגזם גורם להוצאות לא פרופורציונאליות".
באיגוד חברות הפרסום סירבו להגיב לידיעה.

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה
באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים.
ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים.
פריים טיים ועוד
בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים.
חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.
- השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים
- אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.

המהדורה המרכזית של 14 הגיעה ל-60% מצופי חדשות 12
מהדורת החדשות המרכזית של ערוץ 14 מתבססת במקום השני עם כמעט שני שליש מהמובילה הנצחית, חדשות 12, חדשות 13 באורח קבע במקום השלישי ואילו המהדורה המרכזית של התאגיד הציבורי מצליחה לטפס ל-80 אלף צופים, ועדיין רק אחד מתוך עשרה צופים צופה בה
באורח קבע, טבלת הרייטינג של מהדורות החדשות היא שחדשות 12 במקום הראשון, אחריה לרוב 14 ואז 13 ואת הרשימה סוגרת כאן11. גם הרייטינג הנוכחי זהה, אלא במספר הצופים של חדשות 14 הולך ומתקבע על כמות מכובדת של כמעט שני שליש מצופי חדשות 12. וכך, באחוזים של כלל צופי מהדורות החדשות המרכזיות, חדשות 12 עומדות על כ-42%, חדשות 14 עם 26%, חדשות 13 עם 20% ואילו כאן11 עם כ-12%. ועם זאת, הציפייה היא ששיטת המדידה תשתנה ותאפשר לנו לראות אומדן מדויק יותר של הצופים.
ולנתונים עצמם: חדשות 12 של קשת עמדה על 12.1% רייטינג עם 294 אלף צופים, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 עם 184 אלף צופים ו-6.4% רייטינג. חדשות 13 עומדת על 5.9% ו-144 אלף צופים וכאן11 עם רייטינג של 2.6% ו-82 אלף צופים.
פריים טיים ועוד
בפריים טיים, כרגיל, "האח הגדול" של רשת בראש, עם רייטינג של 15.2% ו-411 אלף צופים, ואחריו "חתונה ממבט שני", עם 11.6% רייטינג ו-338 אלף צופים. הפטריוטים ממשיכה להפגין יציבות עם 7.5% רייטינג ו-230 אלף צופים. הדרמה של כאן11, "התנתקות", השתפרה עם 2.2% רייטינג ו-45 אלף צופים.
חדשות קשת ממשיכות להוביל במהלך היום כולו, אבל גם במהלך היום חדשות 14 מתחילות להדביק פערים. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 3.9% ו-83 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.1% רייטינג ו-52 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.8% רייטינג ו-34 אלף צופים.
- השידור הציבורי בבעיית רייטינג: חדשות כאן11 עם פחות מ-60 אלף צופים
- אפילו מאסטר שף לא עוצרת את האח הגדול; חדשות התאגיד עם 50 אלף צופים בלבד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 2% ו-43 אלף צופים, אחריו במקום השני "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-32 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 14, "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 1.2% בלבד ו-26 אלף צופים.