תקציבי הפרסום ייחתכו? אושרה בטרומית ההצעה להגביל את פרסומות ההימורים

על פי מנסחי החוק "במדינות רבות בעולם מקובל להסדיר ולהגביל פרסומות ושיווק של הימורים חוקיים באמצעות חקיקה. שיווק הימורים באופן שמציג את הפעולה כמסלול לשינוי מסלול חיים של אדם מייצר מצג שווא אשלייתי שמעודד אנשים להמר בצורה חסרת אחריות"
משה בנימין |

עוד מוקדם לקבוע מה תהיה מידת ההשפעה של חוק הגבלת הפרסום בתחום ההגרלות וההימורים, על תקציבי הענק שמוזרמים לפרסום בשוק זה, אך הכיוון אליו נושבת הרוח, אינו אופטימי עבור מחלקות השיווק ומשרדי הפרסום הנוגעים בדבר.

נכון לעכשיו, הצעד הראשון הוא אישור של הצעת החוק להגבלת הפרסומות והשיווק של הגרלות והימורים, בקריאה טרומית של מליאת הכנסת. מאחורי החוק עומד חבר הכנסת רועי פולקמן ממפלגת כולנו, והוא אושר במעמד 37 תומכים, ללא מתנגדים. בשלב הבא תעבור ההצעה לוועדת הכלכלה.

על פי החוק, מוצע לקבוע אסדרה של שיווק ופרסום הגרלות והימורים. בין היתר, מוצע לקבוע איסור על עשיית פרסומת בשבח הגרלה או הימור. כמו כן מוצע לקבוע חובה לכלול בפרסומת למוצר הימור או הגרלה ועל גבי הטופס של הימור והגרלה - הבהרה בדבר סיכויי הזכייה בהגרלה או בהימור, באופן מדויק, ומידע אודות ההשלכות השליליות האפשריות של הגרלות והימורים. 

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "כיום החוקים והוראות המסדירים את שידור הפרסומות ושידורי החסות בערוצי הטלוויזיה והרדיו השונים אינם מטילים מגבלות תוכן על פרסום הימורים בטלוויזיה או בכל מדיום אחר. במדינות רבות בעולם מקובל להסדיר ולהגביל פרסומות ושיווק של הימורים חוקיים באמצעות חקיקה. ממחקרים עולה כי פרסום ושיווק הימורים מהווים גורם בעל משמעות, בתוך מכלול הגורמים המשפיעים על התנהגות ההימורים בחברה ועל התפתחות הפרעות הימורים בקרב אנשים המועדים לכך לרבות בקרב בני נוער". 

עוד נכתב כי "שיווק הימורים באופן שמציג את הפעולה כמסלול לשינוי מסלול חיים של אדם מייצר מצג שווא אשלייתי שמעודד אנשים להמר בצורה חסרת אחריות. פרסום ושיווק הימורים משפיע על רמת החשיפה להימורים, תחושת הזמינות והנגישות של הימורים וכן על מידת הלגיטימציה החברתית".

מפעל הפיס והטוטו: 70 מיליון שקל על פרסום בשנה 

שוק ההימורים וההגרלות הוא אחד מעוגני שוק הפרסום הישראל. על פי יפעת בקרת פרסום, בשנת 2015 פרסם מפעל הפיס בהיקף של כ-50 מיליון שקלים במחירים ריאליים, נתון שהופך אותו לאחד המפרסמים הגדולים בישראל. משרדי הפרסום המלווים אותו הם גיתם BBDO, אדלר חומסקי ואפאק ואפיקים במגזר הערבי והחרדי. מפרסם נוסף הוא טוטו Winner - בחסות המועצה להסדר ההימורים בספורט. התקציב שמטופל על ידי משרד הפרסום יהושע TBWA עמד על כ-20 מיליון שקל במחירים ריאליים בשנת 2015. 

מנסחי החוק קושרים בין הימורים להתמכרויות מזיקות אחרות כגון אלכוהול ומוצרי טבק כאשר לדבריהם: "נוכח הנזק החברתי, המשפחתי והאישי העלול להיגרם בשל הימורים, פרסום ושיווק הימורים דומים במהותם לפרסום ושיווק של אלכוהול ומוצרי טבק, וכי ניתן ללמוד מן המחקרים לגבי השפעות פרסום של אותם מוצרים. בהתאם לכך, בדומה לאיסור החל על פרסום מוצרי טבק ואלכוהול, מוצע לקבוע בחוק איסור פרסומת בשבח הימורים והגרלות".

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

לדברי ח"כ פולקמן: "ממחקר שנערך עולה כי 60% סבורים שאין להם בעיית הימורים ואותו אחוז אומרים שהם הוציאו על הימורים יותר ממה שתכננו. כמעט 40% מהמהמרים מרוויחים פחות מ-5000 שקל בחודש. מפעל הפיס הוא אחד המפרסמים הגדולים בישראל והסכומים הולכים ועולים והיקפי הפרסום אדירים. לא צריך להיות גאון כדי להבין איזו שכבת אוכלוסייה נזקקת לחלום שמשווק מפעל הפיס והדבר מחמיר בזמן מצוקה כלכלית. מחקרים מוכיחים שהפרסום המוגזם גורם להוצאות לא פרופורציונאליות".

באיגוד חברות הפרסום סירבו להגיב לידיעה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.

"נוטוק" של רועי עידן בקשת. קרדיט: אתר מאקו"נוטוק" של רועי עידן בקשת. קרדיט: אתר מאקו

האם תוכן מקורי ואיכותי יכול לכבוש את הפריים טיים?

בערב שיגרתי יחסית, כמות הצופים הכללית במהדורות המרכזיות ירדה, אך מגמת התחרות בין 12 ל-14 הולכת ומתחזקת, למעט ירידה כלשהי במהדורה המרכזית; לעומת זאת, ערוץ 13 הולך ויורד בכמויות הצופים 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

במדינה תזזיתית כמו זו שאנחנו חיים בה, המהדורות המרכזיות של החדשות הם תמיד עיקר העניין, ובכל זאת, ישנם ימים שבהם החדשות משתלטות על הכל וישנה שיגרה, שבה המספרים מתיישרים ואחוזי הצפייה פחות או יותר יציבים. זה גם מה שקרה אתמול, כלומר, שיגרה יחסית, והן כמות הצופים במהדורות עמדה 725 אלף צופים, כבימים "רגילים", והן המגמה של התחזקות ערוץ 14 התמתנה והיחסים בין כמות הצופים חזרו להיות כפי שהיו מספר שבועות אחורה. 

מבחינת הנתונים עצמם, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 13.3% רייטינג ו-334 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 6.9% רייטינג ו-177 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שהצליחה שוב לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 5.6% רייטינג ו-123 אלף צופים, ובסוף הרשימה היתה המהדורה של כאן1, עם נתונים טובים יחסית לחוסר הפופולריות שלה, עם 91 אלף צופים ו-4% רייטינג.

פריים טיים ועוד

ללא ריאליטי חזק ברצועת הפריים טיים, הדרמה המקורית של רועי עידן, "נוטוק" השתלטה על הרצועה ועמדה על 11.9% רייטינג ו-299 אלף צופים. "הפטריוטים" ממשיכה להתחזק ועמדה על 9.1% רייטינג ו-280 אלף צופים, ואילו אחריה היתה "ווארט" של ערוץ 13, שגם הוא עמד על נתונים לא רעים, עם 8.6% רייטינג ו-192 אלף צופים. כאן11 בחרו לפצל את הרצועה, והחלק הראשון, "בואו לאכול איתי" עמד על 5.9% רייטינג ו-122 אלף צופים, בעוד שאחריו, "זהו זה" הורידה את כמות הצופים ועמדה על 4.3% רייטינג בלבד עם 86 אלף צופים. 

מבחינת שאר הרצועות, רצועת הבוקר הולכת ותופסת תאוצה, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה את הרצועה, עם 3.6% ו-108 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שצמצמה פערים, עם 2.7% רייטינג ו-62 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.8% רייטינג ו-41 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המספרים ירדו מעט, אך ערוץ 14 מתחיל להוביל באופן קבוע, עם "על הבוקר" עם נוי בר, שהיה בראש עם 2.4% רייטינג ו-54 אלף צופים. אחריו היה משדר הבוקר של קשת, עם עדי זריפי, שעמד על רייטינג של 2.2% ו-44 אלף צופים בלבד, ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.5% רייטינג ו-28 אלף צופים בלבד.