DELETE
צילום: DELETE
ניתוח קמפיין

פרסום מטאפורי: הפועלים ולאומי מול סיטי ו-HSBC

עטרה בילר, אסטרטגית של מיתוג, טוענת כי בקרב בין לאומי להפועלים, ניכר כי שניהם נלחמים על "מי מציע יותר אפליקציות" בעוד שהלקוח עצמו נשכח
עטרה בילר | (2)

כ-10 שנים אחרי שהבנקים בעולם יצרו את ה-Pocket planner שעוזר לנו לתכנן את התקציב האישי שלנו, יוצאים הבנקים הגדולים בישראל ברעש רב עם אפליקציות במחשב, בסלולר ובאייפד.

מלבד העובדה שלאומי מציג קליפים בצבעים כחולים והפועלים מדגיש את צבעי האדום, ומלבד העובדה שהפרסומות של הפועלים הרבה יותר מצחיקות, חסרים 2 אלמנטים משמעותיים בתקשורת השיווקית של מתכנני התקציב: אסטרטגיה. הדבר השני הוא אסטרטגיה לבנק השני... כלומר: בידול.

* לעמוד הפייסבוק של אייס - לחצו כאן

פועלים כמוני/ פועלים קונקט (הישן)

פועלים עסקים לסלולר

2 הבנקים מדברים מתוך עולם קונקרטי של ניהול הכסף שלנו. נכון, ארז טל ועלמה זק הרבה הרבה יותר משעשעים בדיאלוג בין הבנקאי המנופח והעוזרת האישית הסתומה אך היעילה. ונכון - כאשר כיף לצפות בפרסומת - יש סיכוי שנרצה להשתמש גם במוצר ונפתח אהדה למותג - אבל בסופו של יום, אפילו ארז ועלמה עושים את כל הסיבוב רק כדי להגיד לנו שיש תכנון פיננסי ושאפשר לעשות אותו במחשב, בסלולר ובאייפד.

לאומי החלטות פיננסיות

לאומי עושים פחות מזה. נכון - יש קליפים מושקעים עם אנימציות חינניות. נכון, המסר הקונקרטי עובר היטב: חשוב לנו לדעת כמה אנחנו מוציאים ביחס לתקציב שלנו ויחסית לאנשים במעמדנו הסוציו כלכלי. נכון, וכאן אני עוברת ללאומי למשכנתאות - החיים משתנים ויחד איתם - צריכה המשכנתא להשתנות. אבל מה קרה לעולם הפרסום? מדוע צריך לייצר קליפים דידקטיים שלא היו מביישים לומדות של חיל המודיעין בדייקנות היבשה שלהם?

הבעיה היא לא שפרסומות כמו 'עולם ההחלטות של לאומי', 'שילובי משכנתא', 'פועלים כמוני', 'פועלים בסלולר' אינן יפות או מצחיקות או מדויקות. הבעיה היא שפרסום עובד טוב יותר כאשר הוא פשוט ומטאפורי, והסיפור שהוא מספר לא מפחד להתרחק מהמוצר. או במלים אחרות: כשהחברה לא משדרת היסטריה מכירתית...

הסיטי בנק, כאשר רצה להעביר בדיוק אותו מסר, יצא לפני עשור בהכרזה There is more to life than money. האסטרטגיה היתה להזכיר לנו שעלינו לשאוף לחיים עם משמעות, ולחפש את המשמעות בכל פעם שנדמה לנו שזו נשמטת מידינו. אחרת - אין לנו מה לעשות עם כסף...

כדי לפרוע את ההבטחה יצא הסיטי עם קו פרסומות בהן ניתן לראות אנשים "עושים את הקטע שלהם" ללא שום קשר לכסף. 2 זקנות שרות, מנגנות ומזייפות נורא. נערה שעושה פרצופי ארנבת בקצב מוזיקה ועוד אינספור שטויות שעבור חלקנו כלל אינן שטויות.

הפרסומות של 'סיטי בנק' - נערה עושה פרצופים

ה-HSBC יצא בקו שדיבר על השקפות עולם שונות שיש לעמים ותרבויות שונות אך גם לאינדיבידואלים שונים. כדי לבסס את מיצובו כ"בנק המקומי של העולם" - הוכיח הבנק שהוא מבין שמה שמוזר בעיני האחד - קונבנציונלי בעיני האחר. מאז מתמיד ה-HSBC באיתור השקפות עולם מנוגדות ומגיש לנו אותן ללא קשר למוצרים פיננסיים, אותם ניתן לפגוש באתר בתפארתם!

לדוגמא: עבור חלקנו תינוק זה "משחק" ומחשב זה "עבודה", אבל עבור אחרים מחשב זה "משחק" ותינוק זה "עבודה". הקשר בין הדיונים של HSBC ושל הסיטי לגבי משמעות החיים והאופן בו נבחר לחיות אותם - לבין כסף אינו מיידי.

2 הבנקים משחררים לחלוטין, אבל ממש, את אחיזתם במוצרים הפיננסיים אותם הם מציעים ללקוח, כדי להעביר מסר נקי ועקרוני. שניהם מבינים שאי אפשר לאחוז בחבל ב-2 הקצוות שלו - גם לדבר על תהפוכות חיינו וגם להציע פתרונות פיננסיים לתהפוכות אלו. מערכת היחסים בין האדם לכספו אינה שונה מכל מערכת יחסים אחרת וצריך להתייחס אליה תוך לקיחת נשימה עמוקה...

לאומי למשכנתאות מציג לנו, ברוח זו, קליפ יפה אבל כזה שכבר "ראינו" פעמים רבות - על מעברים בחיים (מקנית בית להריון ולידה בחזרה לסלון) כדי להדגים לנו שילובי משכנתא שונים תואמי - תקופות ומצבי חיים. שוב אנחנו מקבלים מצגת דידקטית שמדגימה לנו מתי ומדוע עלינו לבחור במוצר או מסלול פיננסי. בניגוד לסיטי ול-HSBC, שם ברור לנו שמדובר בנו ובשיגעונות שלנו, בלאומי ובפועלים ההזדהות שלנו בעייתית והיכולת שלנו להפריד את הסיפור שכביכול מסופר עלינו - ממאמצי המכירה של הבנק - שואפת לאפס.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מאלף כרגיל ילדתי (ל"ת)
    צביה בילר 13/05/2012 12:00
    הגב לתגובה זו
  • רוני 13/05/2012 18:46
    הגב לתגובה זו
    השוואה מעניינת. ומה שיפה בקמפיינים מחו"ל - שהם עובדים גם ללא כל הפירוטכניקה של עריכה ואפילו ללא... סלבס. אלא עם רעיון פשוט ומחובר.
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.

ארץ נהדרת
צילום: מסך קשת 12
רייטינג

השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות

האם אנחנו לקראת רפורמה מקיפה בשידורי הטלוויזיה? לאחר שחוק השידורים עבר בקריאה ראשונה, ייתכן ונראה שינוי אמיתי באופן שבו מודדים את נתוני הצפייה בטלוויזיה; עד אז, נסתמך על הנתונים הקיימים, שמראים נפילה של ערוץ 13 והתגברות התחרות בין 12 ל-14

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

אחרי שחוק השידורים של שר התקשורת, ד"ר שלמה קרעי, עבר לפני יומיים בקריאה ראשונה בכנסת, ייתכן ואנחנו לקראת מהפיכה של ממש. מעבר לשינויים דרמטיים שכוללים את הפחתת רגולציה ופתיחת השוק לתחרות, החוק ישנה את האופן בו נמדד הרייטינג כיום, ממערכת שמבוססת על הערכות, ויהפוך אותו למבוסס על נתוני אמת. במסגרת החוק, ספקי התכנים יידרשו לפרסם באתר האינטרנט את התפלגות נתוני הצפייה בזמן אמת. עד אז, נמשיך להסתמך על המערכת האנכרוניסטית ועל הנתונים שיש בידינו כיום. ספרו לנו בתגובות אם אתם או חברים שלכם אי פעם השתתפתם במדגם המייצג ה-People Meter, השיטה המקובלת כיום, שבה מותקנים מכשירים אלקטרוניים על כל מקלטי הטלוויזיה בבתיהם של המשתתפים בפאנל, המונה 700 משקי בית, וכ-2,200 פרטים, המהווים מדגם מייצג של אוכלוסיית בעלי המקלטים בישראל.

המשמעות היא אדירה, היות וההכנסות מפרסומות מתבססות, בחלקן לפחות, על נתוני הצפייה. אם נשווה בין שלושת הגופים המסחריים לאורך כל רצועות השידור, על פי הנתונים הנוכחיים, נראה תמונת מצב, שהפערים שמוצגים בה אמורים להשתקף בתקציבי הפרסום של הערוצים השונים. 


בכל אופן, מבחינת הנתונים עצמם, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 14.7% רייטינג ו-400 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 8.1% רייטינג ו-249 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שהצליחה שוב לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 5% רייטינג ו-119 אלף צופים, ובסוף הרשימה היתה המהדורה של כאן11, עם נתונים טובים יחסית לחוסר הפופולריות שלה, עם 94 אלף צופים ו-3.8% רייטינג.

פריים טיים והנפילה של ערוץ 13

אחת התכניות הותיקות בישראל, "ארץ נהדרת" היא אחד ממנועי הרייטינג של קשת, וגם אמש, כששודרה, היתה בראש, מעל כולם, עם רייטינג של 19.1% רייטינג ו-488 אלף צופים והיתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים. אחריה היתה התכנית העקבית ביותר בטלוויזיה, "הפטריוטים" שמשודרת מדי ערב וזוכה לרייטינג גבוה ולמקום השני כמעט בקביעות, ועמדה אמש על 8.5% רייטינג עם 286 אלף צופים. כאן11 עם ריאליטי האוכל שלהם, שמתעלה מעל לממוצע הרייטינג של התאגיד הציבורי, עמדה על 8.1% רייטינג ו-186 אלף צופים, ואילו ערוץ 13 היה עם מספרים כמעט לא רלבנטיים לערוץ מסחרי, ו-"צומת רבין" עמדה על רייטינג של 1.3% ו-26 אלף צופים בלבד.