ארז בלשה ויוסי זינגר, ג'נריישן קפיטל
צילום: תמוז רחמן

GES של ג'נריישן קפיטל רוכשת השליטה בק.מ.מ מיחזור ב-195 מיליון שקל

ג'נריישן תרכוש 75% מהמניות, ומתכוונת לבצע גיוס חוב כדי לבצע את הרכישה (לצד רכישות נוספות); לק.מ.מ יש חוב פיננסי של 36 מילין שקל והיא רשמה השנה הכנסות של 240 מיליון שקל ורווח נקי של 28 מיליון שקל - הרכישה מתבצעת בדיוק לפני חלוקת הדיבידנד כך שג'נריישן תקבל את רוב הדיבידנד שיחולק
נתנאל אריאל |

GES של קרן התשתיות והאנרגיה  ג'נריישן קפיטל -0.8%  רוכשת 75% ממניות ק.מ.מ מפעלי מחזור תמורת כ-195 מיליון שקל, כאשר ג'נריישן צפויה לגייס חוב של עד 400 מיליון שקל כדי לממן את הרכישה, כמו גם לממן את העסקאות הנוספות: מתקן ההתפלה ותחנת הכוח אשדוד, תחנת פיקר אלון תבור, מתקן מיחזור אשפה בשפדן ומתקן אגירה שאובה בגלבוע. ההסכם כולל אפשרות לרכישת 25% המניות הנוספות, כאשר המוכרים יספקו שירותי ניהול לפחות עד חודש ספטמבר 2024. ק.מ.מ מיחזור מטפלת בסוגי הפסולת היבשה המופרדת במקור, שאותם היא אוספת הנאספים ברחבי הארץ, מרשויות מקומיות, גופים מוסדיים ופרטיים ולאחר עיבוד הם נמכרים בארץ ומיוצאים לחו"ל.   בשנת 2021 הכניסה ק.מ.מ כ-242 מיליון שקל לעומת כ-200 מיליון שקל בשנת 2020. ה-EBITDA בשנת 2021 הסתכם בכ-50 מיליון שקל לעומת כ-27.6 מיליון שקל בשנת 2020. הרווח הנקי בשנת 2021 הסתכם בכ-28 מיליון שקל לעומת כ-12 מיליון שקל ב-2020. לק.מ.מ יש חוב פיננסי נטו של כ-36 מיליון שקל. סמוך להשלמת העיסקה, ק.מ.מ צפויה לבצע חלוקת דיבידנד של כל רווחי שנת 2021, וחלקה של GES יעמוד על כ-20 מיליון שקל. ק.מ.מ מעסיקה כ-550 עובדים ובבעלותה כ-150 משאיות וכלי רכב. המיחזור מתבצע בחמישה מתקנים – שני מפעלי מחזור למיון ואריזת פסולת נייר וקרטון, בראשון לציון ובניצני שלום, מתקן למיון פסולת אריזות ומתקן למיון פסולת מעורבת עירונית בראשון לציון ומפעל לטיפול ומחזור פסולת צמיגים בבאר שבע.  ק.מ.מ פיזרה ברחבי הארץ את "המיכלים הכחולים" שמשמשים לאיסוף, טיפול ומחזור של הנייר הבייתי והקרטון ומתבצעת באמצעות איסוף נייר מהפחים הכחולים, וגם מבצעת איסוף ממכלי אצירה עירוניים ופרטיים וכן מאיסוף חומר ייחודי ומסווג.

 
בתחום האריזות, ק.מ.מ אוספת אריזות מהפחים הכתומים (מחדרה ודרומה), בהתבסס, על הסכם זיכיון עם תאגיד המיחזור ת.מ.י.ר. בנוסף, היא פעילה בתחום של מיחזור צמיגים, ויש לה גם פעילות של שאיבה ואיסוף של מיכלי פלסטיק ממתקני אצירה וייצור חומרי גלם ממוחזרים לתעשיית הפלסטיק, באמצעות קבלנות משנה עם תאגיד המיחזור אל"ה תאגיד המחזור, וכן של מיחזור מוצרי טקסטיל.
  על פי ג'נריישן, הפעילות של ק.מ.מ משתלבת עם התוכנית האסטרטגית של המשרד להגנת הסביבה, והרכישה "מהווה הזדמנות לצמיחה משמעותית עבור GES, תוך יצירת סינרגיות בין פעילותה של ק.מ.מ לשאר פעילויותיה של GES בתחום איכות הסביבה, הכוללת את: זירו וויסט בע"מ (50%) ודקל תשתיות בע"מ (50%)".  ארז בלשה, מנכ"ל ג'נריישן קפיטל ויו"ר GES: "רכישת ק.מ.מ מהווה נדבך מרכזי במימוש אסטרטגיית הצמיחה של GES לחיזוק מעמדנו בשוק בשוק הפסולת. הפעילות משתלבת עם אסטרטגיית המשרד להגנת הסביבה והמיקוד של מדינת ישראל בהקטנת ההטמנה - ומהווה כר פורה לצמיחה."   מיכאל דיין, מנכ"ל  GES: "לק.מ.מ יש יכולת טיפול בתוצרי פסולת, עיבוד ומיחזור של מוצרים רבים. יכולות קבוצת ק.מ.מ הינן סינרגטיות לפעילויות גרינט וזירו וויסט. הטיפול בפסולת בישראל להערכתנו צפוי לצמוח משמעותית בשנים הקרובות" ג'נריישן קפיטל מנהלת נכסים בהיקף של כ-2.4 מיליארד שקל בתחומים: ייצור חשמל, אנרגיה מתחדשת, תחבורה, חלוקת גז טבעי, לוגיסטיקה, מים, שפכים ואיכות סביבה.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
יפתח רון טל
צילום: ישראל הדרי
ראיון

יפתח רון-טל: “אוגווינד משנה כיוון - מאוויר דחוס לפרויקטים של מאות מיליוני אירו באירופה”

חברת אגירת האנרגיה שבמהלך הקורונה טיפסה לשווי של 2.3 מיליארד שקל ומאז צנחה לפחות מ-100 מיליון, מנסה לכתוב פרק חדש. “עברנו שנים של פיתוח, אנחנו לא עוד חברת מו״פ, נהפוך לשחקן אנרגיה יזמי באירופה ” אומר המנכ״ל טל רז; היו״ר יפתח רון-טל מדגיש: “העסקה באיטליה היא לא נקודתית, אלא סנונית ראשונה באירופה” -  עם קופה דלילה ופרויקט של 230 מיליון אירו איך הם הולכים לממן את זה?
מנדי הניג |

הבוקר פרסמה אוגווינד אוגווינד -1.9%   הודעה על עסקה משמעותית באיטליה - רכישת חברה המחזיקה בזכויות להקמת פרויקט אגירת אנרגיה בהספק של 509 מגה-ואט, המבוסס על סוללות ליתיום (BESS), בשותפות עם קבוצת 7B מקבוצת יהודה לוי. ההשקעה בפרויקט צפויה להגיע לכ-230 מיליון אירו, וההכנסה השנתית מוערכת ב-35 עד 50 מיליון אירו, לכל אחת מ-25 שנות ההפעלה הצפויות. הפרויקט ממוקם במחוז ברינדיזי שבדרום איטליה, וכולל מתקן אגירה בקיבולת של 2-4 ג׳יגה-ואט-שעה (GWh). החברה האיטלקית הנרכשת מחזיקה בזכויות קרקע ובהיתר חיבור מחייב לרשת החשמל, ואוגווינד מתכננת להביא את הפרויקט לשלב ההפעלה המסחרית המלאה בשנת 2029. עם חיבורו לרשת תוכל המוכרת לקבל פרמיית הצלחה של עד 15 מיליון אירו, בהתאם להכנסות ולתנאי הסגירה הפיננסית.

בשביל אוגווינד, שנסחרת כיום בשווי של כ-90 מיליון שקל לאחר ששווייה צנח ביותר מ-95% מהשיא, העסקה באיטליה היא לא עוד פרויקט, זה ניסיון להגדיר מחדש את זהותה. החברה, שהייתה מהחלוצות בתחום אגירת האנרגיה באוויר דחוס (AirBattery), עוד לא הצליחה למסחר את הטכנולוגיה בקנה מידה רחב, וכעת עוברת שינוי ניהולי ואסטרטגי שמטרתו להפוך מחברת מו״פ טכנולוגית לחברת אנרגיה יזמית פעילה באירופה ובדרך להחזיר את האמון של המשקיעים - מה מסתתר מאחורי ה"תכנית האסטרטגית" של אוגווינד?

“אנחנו כבר לא חברת מו״פ אלא חברת אנרגיה מלאה,” אומר בראיון לביזפורטל המנכ״ל טל רז. “איטליה היא רק סנונית ראשונה - אנחנו מסתכלים גם על פולין, גרמניה ובריטניה. נקים קרן ייעודית בשיתוף מוסדיים ישראליים שתממן את ההון העצמי בפרויקטים, כאשר המימון הבנקאי יגיע מגופים מקומיים בכל מדינה.”

גם היו״ר יפתח רון-טל מדגיש כי “העסקה הזו היא לא נקודתית אלא היא חלק מתפיסה רחבה. לצד המשך קידום טכנולוגיית האוויר הדחוס, אנחנו נכנסים לתחום ייזום פרויקטים מסחריים באירופה. זהו שלב ראשון באסטרטגיה שמטרתה להציב את אוגווינד מחדש על המפה”.

בהנהלת החברה מדגישים כי המימון לפרויקטים לא יגיע מהמאזן, אלא משיתופי פעולה מוסדיים במבנה של קרן GPLP, שבה תחזיק החברה כ-25-30% ותשמש כשותף מנהל. “היתרון שלנו הוא היכולת להביא את המימון,” אומר רז. “אנחנו יודעים לחבר בין הפרויקטים לבין הכסף של השוק המוסדי הישראלי - זה הנכס הכי משמעותי שאנחנו מביאים לשולחן.”

עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל עלעמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, צילום דוברות אל על

יו"ר אל על עומד להפוך לבעל מניות בחברה

עמיקם בן צבי ישקיע בכנפי נשרים, החברה שבאמצעותה שולטת משפחת רוזנברג, ויקבל 15% מהזכויות בשותפות, השקעה שתעניק לו החזקה של כ-6.8% בחברת התעופה

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה אל על

יו"ר אל על אל על 1.84%  , עמיקם בן צבי, בדרך להפוך לבעל מניות משמעותי בחברה.  בן צבי, בן 75, מונה ליו"ר הדירקטוריון ב-2021, לאחר רכישת השליטה בידי משפחת רוזנברג, מוכר כקרוב לבעלי השליטה, ובעבר שימש מנכ"ל בחברות מובילות. במסגרת הסכם שנחתם בשבוע שעבר עם משפחת רוזנברג, בעלי השליטה באל על באמצעות חברת כנפי נשרים, בן צבי יקבל 15% מהזכויות בשותפות. משמעות הדבר היא שבשרשרת ההחזקה הוא יחזיק בכ-6.8% ממניות אל על, בהשוואה ל-45.4% שמחזיקה משפחת רוזנברג. ההסכם כולל גם אופציות הדדיות למכירת חלקו חזרה למשפחת רוזנברג בעתיד, ולא צפוי לשנות את מבנה השליטה בחברה.

ההשקעה של בן צבי כפופה לאישורים רגולטוריים, כולל אישור רשות החברות הממשלתיות, ואין ודאות שיתקבלו. הסכום המדויק של ההשקעה לא נמסר, אך ההערכות הן שמדובר בכמה מאות מיליוני שקלים, בהתחשב בכך שלכנפי נשרים חוב של יותר ממיליארד שקל לאחר רכישת מניות אל על. החברה מדגישה כי ההסכם אינו קשור לתפקידו של בן צבי כיו"ר הדירקטוריון או לשכרו, ותנאי ההסכם לא ישתנו אם תשתנה כהונתו או תגמולו.

מועדון הנוסע המתמיד

בשבוע שעבר הודיעה קבוצת הפניקס על מימוש אופציה לרכישת 5.1% נוספים ממניות חברת "אל על הנוסע המתמיד בע"מ", ובכך הגדילה את החזקתה ל-25% מהון המניות. העסקה כפופה לאישורים רגולטוריים, והתקבולים הצפויים לאל על מהעסקה הוגדרו כ"לא מהותיים". 

על פי הערכות, שווי פעילות מועדון "הנוסע המתמיד" של אל על מוערך בכ-70-80 מיליון דולר (בניקוי התחייבויות), בדומה להערכת השווי שנגזרה כבר בעסקה הראשונה ב-2022, אז רכשה הפניקס 19.9% מהמניות בכ-14 מיליון דולר.

שינויים בהנהלה

לוי הלוי, לשעבר מנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל, צפוי להתמנות בקרוב למנכ"ל אל על, מהלך שמסמן חילופי דורות בצמרת חברת התעופה הלאומית. הלוי, שנחשב לאחד המנהלים הבולטים בענף הפיננסי, עוזב את כאל בעיתוי רגיש, ימים ספורים לאחר שבנק דיסקונט חתם על הסכם למכירת השליטה בכאל לקבוצת יוניון-הראל תמורת כ-3.75 מיליארד שקל, בעסקה שיכולה להגיע לשווי של עד 4 מיליארד שקל. תחת הנהגתו, כאל חיזקה את מעמדה מול ישראכרט ומקס, הרחיבה את פעילותה בתחום האשראי הצרכני והדיגיטלי והציגה שיפור עקבי ברווחיות. כעת הוא יידרש להתמודד עם אתגרים מסוג אחר – תחרות גוברת בענף התעופה, עלייה במחירי הדלק, דרישות רגולטוריות ושדרוג צי המטוסים. מינויו של מנכ"ל שמגיע מעולם הפיננסים עשוי להעיד על גישה ניהולית ממוקדת התייעלות וניהול סיכונים.