קלפי בחירות הצבעה
צילום: לעמ

מודי'ס: "חוסר היציבות הפוליטית בישראל יוביל להורדת הדירוג"

חברת הדירוג הבינ"ל הוציאה מסמך שבו הם אומרים כי המבצע בעזה יהיה בעל השפעות מינוריות על כלכלת ישראל, אבל חוסר היכולת להקים ממשלה יפגע במדינה וצופים שהצמיחה תגיע השנה ל-5%
ארז ליבנה | (1)
נושאים בכתבה כלכלת ישראל

בחברת דירוג האשראי הבינ"ל מודי'ס, מזהירים שיש סכנה לדירוג האשראי של ישראל אם לא נצליח להגיע ליציבות פוליטית. בנוגע למבצע בעזה הם אומרים את מה שאנחנו כבר יודעים – מבצעים לא משפיעים כמעט על כלכלת ישראל.

 

"בקונפליקטים ובאיומי אבטחה בעבר, כלכלת ישראל הראתה כוח עמידה וגמישות. במבצע צוק איתן ב-2014, למרות מתקפות טילים שפגעו גם בתיירות בקיץ ופגיעה באספקה לנמל אשדוד, ההפסד הכלכלי המשוער עמד על 3.5 מיליארד שקל, שהם 0.3% מהתמ"ג. הכלכלה זינקה ברבעון שאחרי שחיפתה על הרבעון שלפני, כשהצמיחה ב-2014 כולה הגיע ל-3.9%", כתתבו במודי'ס.

 

"בשל כך, אנחנו לא צופים שהאירועים האחרונים בעזה יפגעו בהתאוששות הכלכלית האיתנה של ישראל, שייתמכו על ידי מבצע החיסונים החזק והעמדה המאקרו-כלכלית החזקה שפני המגפה", המשיכו. "הפעילות הכלכלית נותרה חלשה ברבעון הראשון של השנה, כשהתמ"ג ירד ב-1.7% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. עם זאת, אנחנו צופים להתאוששות והאצה בקיץ", כתבו.

 

במודי'ס גם מתייחסים לעצירה של שאיבת הגז בתמר בשל הלחימה, אך הם אומרים כי בשל פיתוח מאגרים נוספים, אין פגיעה בתחום האנרגטי. כמו כן, הם אומרים כי יימצאו מקורות הכנסה שיכסו את העלויות של המבצע, אם באמצעות קיצוצים בשירותים או באמצעות רזרבות.

 

"עם זאת, המתיחות מהווים סכנה להמשך המבוי הסתום הפוליטי, מה שמהווה אפשרות להרודת דירוג. הבחירות במארס האחרון, הרביעיות בשנתיים, הביאה לעוד פרלמנט מפולג. אחרי שאף אחד מהמועמדים לא הצליח להרכיב ממשלה, יש סכנה לבחירות חמישיות.

 

"כתוצאה מכך, אנחנו צופים שהחוב של ישראל ימשיך לצמוח בשנים הקרובות ויגיע ל-80% מהתמ"ג", כתבו במודי'ס וציינו שב-2019 החוב ביחס לתמ"ג עמד על 60% בלבד. "החשיפה של ישראל לשווקים בינ"ל, אבל גם לתוכנית הבונדס באמצעות יהדות הגולה, יאפשרו לנהל את החוב ", כתבומודי'ס: "חוסר היציבות הפוליטית בישראל יוביל להורדת הדירוג"

 

בחברת הדירוג הבינ"ל הוציאו מסמך שבו הם אומרים כי המבצע בעזה יהיה בעל השפעות מינוריות על כלכלת ישראל, אבל חוסר היכולת להקים ממשלה יפגע במדינה וצופים שהצמיחה תגיע השנה ל-5%.

קיראו עוד ב"בארץ"

 

בחברת דירוג האשראי הבינ"ל מודי'ס, מזהירים שיש סכנה לדירוג האשראי של ישראל אם לא נצליח להגיע ליציבות פוליטית. בנוגע למבצע בעזה הם אומרים את מה שאנחנו כבר יודעים – מבצעים לא משפיעים כמעט על כלכלת ישראל.

 

"בקונפליקטים ובאיומי אבטחה בעבר, כלכלת ישראל הראתה כוח עמידה וגמישות. במבצע צוק איתן ב-2014, למרות מתקפות טילים שפגעו גם בתיירות בקיץ ופגיעה באספקה לנמל אשדוד, ההפסד הכלכלי המשוער עמד על 3.5 מיליארד שקל, שהם 0.3% מהתמ"ג. הכלכלה זינקה ברבעון שאחרי שחיפתה על הרבעון שלפני, כשהצמיחה ב-2014 כולה הגיע ל-3.9%", כתתבו במודי'ס.

 

"בשל כך, אנחנו לא צופים שהאירועים האחרונים בעזה יפגעו בהתאוששות הכלכלית האיתנה של ישראל, שייתמכו על ידי מבצע החיסונים החזק והעמדה המאקרו-כלכלית החזקה שפני המגפה", המשיכו. "הפעילות הכלכלית נותרה חלשה ברבעון הראשון של השנה, כשהתמ"ג ירד ב-1.7% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. עם זאת, אנחנו צופים להתאוששות והאצה בקיץ", כתבו.

 

במודי'ס גם מתייחסים לעצירה של שאיבת הגז בתמר בשל הלחימה, אך הם אומרים כי בשל פיתוח מאגרים נוספים, אין פגיעה בתחום האנרגטי. כמו כן, הם אומרים כי יימצאו מקורות הכנסה שיכסו את העלויות של המבצע, אם באמצעות קיצוצים בשירותים או באמצעות רזרבות.

 

"עם זאת, המתיחות מהווים סכנה להמשך המבוי הסתום הפוליטי, מה שמהווה אפשרות להרודת דירוג. הבחירות במארס האחרון, הרביעיות בשנתיים, הביאה לעוד פרלמנט מפולג. אחרי שאף אחד מהמועמדים לא הצליח להרכיב ממשלה, יש סכנה לבחירות חמישיות.

 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    הדג מסריח מהראש 20/05/2021 14:43
    הגב לתגובה זו
    כל יום שעובר והוא עדין בבלפור זה ממש נזק .
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.