מדוע הישראלים חוששים לקנות מכונית היברידית? 6 המיתוסים הגדולים
במהלך 12 השנים האחרונות נמכרו בעולם למעלה מ-5 מיליון מכוניות היברידיות, המשלבות הנעה של מנוע בנזין ומנוע חשמלי. בארה"ב השנה בלבד (עד אוקטובר) נמכרו מעל 355,850 רכבים מסוג זה.
הונדה וטויוטה מובילות את התחום בפער ניכר ומשמעותי על פני כל היצרניות בעולם, ובקרוב נראה גם את ג'נרל מוטורס ופורד מצטרפות לתחום. לאחרונה
טויוטה מכרה עד כה בישראל כ- 10,500 מכוניות היברידיות. כ- 9,400 מכוניות PRIUS וכ- 1,100 מכוניות AURIS HYBRID. לאחרונה החלה החברה לשווק גם את היאריס בגרסה היברידית. הונדה מכרה עד כה כ-7,500 מכוניות היברידיות בישראל מדגמי אינסייט, סיוויק וג'אז.
אולם למרות מגמת השיפור במכירות, ביחס לטכנולוגיית הבנזין או הדיזל, הטכנולוגיה ההיברידית עדיין אינה מוכרת באופן אישי לרוב רובם של הישראלים. כעת, עם כישלונה של בטר פלייס במכירת מכוניות חשמליות ברחבי ישראל, הטכנולוגיה ההיברידית היא היחידה המציעה אלטרנטיבה להנעת הבנזין/דיזל המסורתית.
אולם בשיחות סלון ניתן לשמוע לא פעם מיתוסים רבים סביב איכותן, יעלותן ומחירן של מכוניות היברידיות. Bizportal ליקט את המיתוסים המרכזיים:
1. המיתוס: הביצועים של המכוניות ההיברידיות הרבה פחות טובים.
תשובה: לא בהכרח - בנתוני מומנט ותאוצה מ-0 ל-100 קמ"ש, ניכר יתרון בולט להונדה ג'אז ההיברידית בעלת מנוע 1.4 ליטר בהשוואה להונדה ג'אז בעלת מנוע בנזין 1.4 רגיל.
2. המיתוס: מדובר בטכנולוגיית ביניים שתעלם מהעולם בהקדם בעקבות טכנולוגיות חדישות יותר.
תשובה: לאור חוסר ההצלחה האדיר של רכב חשמלי, המנוע ההיברידי מהווה את הטכנולוגיה האלטרנטיבית היחידה גם בהווה וגם בעתיד הנראה לעניין. כאמור, ג'נרל מוטורס ופורד מאמצות אותה.
3. המיתוס: מכונית היברידית לא תמיד חסכונית בדלק. זה תלוי בעיקר בתוואי הנסיעה.
תשובה: אין ספק שבשנים האחרונות יצרני הרכב מפתחים מנועים קטנים יותר וחסכוניים בדלק, דוגמת סדרת מנועי ה-TSI של פולקסווגן ומכוניות המיני המציעות מנועי 1-1.2 ליטר חסכוניים למדיי, אולם לרוב השימוש במנוע החשמלי חסכוני יותר ופחות מזהם את הסביבה. מנועי הבנזין המצויים ברכבים ההיברידיים עוברים הסבה ומיקוד למנועי החשמל 'המושתלים' בהם ומשום כך, הם תורמים ליעילות בשריפת וצריכת דלק.
4. המיתוס: בתור מי שמקבל רכב מהעבודה , החיסכון בדלק אולי מטיב עם המעסיק אבל לא מטיב עם העובד.
תשובה: לא בהכרח - הרכבים ההיברידיים נהנים מהפחתה מובנית בשווי השימוש (כרכב "צמוד") בסך של כ- 530 שקל בחודש, כך שגם לעובד שכיר שהוא בעל רכב צמוד משתלם לנסוע ברכב היברידי. כיום ישנם מקומות עבודה המגבילים את עובדיהם בעלי רכב צמוד במכסת ליטרים שנתית. עם רכב היברידי הם יוכלו לנסוע יותר.
5. מיתוס: חייבים להחליף סוללה במכונית היברידית כל 5 שנים .
תשובה: לא בהכרח - הדבר נבחן בהתאם לק"מ, מצב הרכב ומצב הסוללה. ישנן מכוניות רבות שנוסעות שמונה ותשע שנים ללא צורך בהחלפת סוללה.
6. מיתוס: הסוללה פולטת קרינה מסרטנת.
תשובה: המשרד להגנת הסביבה ערך בדיקה וקבע כי אין סכנת קרינה במכוניות היברידיות בחשיפה קצרה. נטען שלא נשקפת סכנה לאלה הנוסעים במכוניות היברידיות לפי שימוש של 18 שעות בשבוע, שהן כ-3.6 שעות ביום. זמן ארוך יחסית לכלל המשתמשים במכוניות אלא אם כן מדובר באנשים שעבודתם להסיע אנשים כגון נהגי מוניות שעוברים בהרבה את זמן השימוש הזה. לא נמצאו הבדלים משמעותיים ברמות השדה האלקטרו-מגנטי שנמדדו במושבים הקדמיים של מכוניות היברידית ומכוניות בעלות מנוע בנזין.
*אריק פוגל, מנהל ההדרכה ב'מאיר' יבואנית רכבי הונדה לישראל, עזר בהכנת הכתבה
כתבות מעניינות נוספות:
- 16.עופר 14/11/2013 14:58הגב לתגובה זוהקרינה זה לא מיתוס. אני מדדתי הרבה הרבה מעל התקן. בטיוטה פריוס מושב אחורת ימני הקרינה היא מעך 100מיליגאוס כאשר התקן המותר הוא 2מיליגאוס
- 15.מרדכי 03/11/2013 10:06הגב לתגובה זונדלק המנורה של האזהרה בטויוטה פריוס שלי אחרי בדיקה גיליתי שהלך המצבר מישהו המליץ לי בפורם על priusrebuilders שמתמחה במצברי היברידי למזלי היה להם מצבר חילופי אם אחריות לדגם שלי טויוטה פריוס החלפתי המצבר ב3,500 ש״ח כך שהיום כבר לא חייב להוציא 10,000 על החלפת מצבר
- 14.רק מנועים חסכוניים כמו במאזדה זה כמו היבריד (ל"ת)20 ק"מ לליטר 01/12/2012 19:50הגב לתגובה זו
- 13.מנוע פצצה 01/12/2012 19:48הגב לתגובה זושישימו גם ב מאזדה 2 וגם במאזדה 3
- אודי 10/05/2019 17:17הגב לתגובה זוהמזדה 10.
- 12.או חשמל או דלק.אחרת פוטנציאל תקלות במנוע הבנזין מנוע (ל"ת)החשמל והמצבר 01/12/2012 11:30הגב לתגובה זו
- 11.pazeinat 30/11/2012 23:04הגב לתגובה זוושתיהן תענוג צרוף. גם נהיגה מהנה ביותר וגם חיסכון משמעותי. וללא שום תקלות
- 10.איציק 30/11/2012 17:54הגב לתגובה זוכל עוד הממשלה תעשה רק את חשבון הכסף......לא תיוצר אלטרנ....רק הנעה בגז..ויש ..שלנו....גם נקי ..גם.זול..אבל לאזרח זה יעשה טוב....ואין להם את הכוונה הזו.....
- 9.מקס פאואר 30/11/2012 11:43הגב לתגובה זוכל החיסכון של הדלק נאכל ע"י מחיר הסוללה,
- שטויות, החלפת סוללה עולה 8000 שקל (ל"ת)ניר 30/11/2012 17:04הגב לתגובה זו
- מרדכי 03/11/2013 10:10היום אפשר לקנות מצבר היברידי טויוטה פריוס ב3,500 תבדוק אתר בשם priusrebuilders יש שם דגל ישראל תלחץ שם ויפתח לך בעברית
- 8.קורמורן 30/11/2012 11:09הגב לתגובה זולא בטוח כלל שהמכוניות ההיברידיות אכן "נקיות" יותר. הזיהום העיקרי הנובע מהן הנו כאשר הסוללה, המכילה מתכות כבדות, מתבלה. מבחינת זיהום סביבה, יש פתרונות טובים בתחום ההנעה בגז וכן שימוש במסננים קטליטיים . בתחום החיסכון בדלק, יש מנועי שריפה פנימית, בנזין ואף סולר שצורכים מעל ל 20 ק"מ לליטר. הפתרון המיטבי הנו מנוע חסכוני ו"נקי" (בדרך כלל אלו שתי תכונות שמשתלבות היטב האחת בשניה) והנעה בגז.
- 7.רוני 30/11/2012 10:15הגב לתגובה זוהינה קטנה ואינה פרופורציונלית לחסכון בדלק ומחסרונות נופות. של הרכב ביחס לרכב מקביל שאינו היברדי.
- 6.זה המחיר - טמבל (ל"ת)paznadav 30/11/2012 09:52הגב לתגובה זו
- 5.נתי 30/11/2012 09:41הגב לתגובה זוהבעיה היא שהם פועלים כמו עדר
- 4.הישראלי מקשיב לשכן שלו בגלל זה (ל"ת)שרון 30/11/2012 09:40הגב לתגובה זו
- 3.מתן 30/11/2012 09:39הגב לתגובה זומכונית שדה וחסכונית ביותר. פולקסווגן שיפרו משמעותית את המנועים ואין כל סיבה לשלם יותר ולקבל פחות
- 2.נועם 30/11/2012 09:39הגב לתגובה זוטויוטה פריוס צריכה לעלות כמו טויוטה קורולה ולא שקל אחד יותר
- 1.עמית 30/11/2012 09:38הגב לתגובה זוכי הוא שמרן ומפחד מטכנולוגיה חדישה, אבל אין ספק שהוא יודע הכול
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגמחר בבורסה - האם המימושים ימשכו?
למה מניות הביטוח נפלו בחמישי, על מניות הארביטראז' והאם להאמין לארביטראז' חיובי של מעל 13% בפורמולה?
מניות הביטוח נסחרת בתמחור גבוה. אנחנו כותבים את זה כאן די הרבה, אך מציינים כי המגמה חיובית וזרימת הכספים של החוסכים לגופים המנהלים (ביניהם כמובן חברות הביטוח) מייצרת זרם ביקושים למניות. במילים אחרות - אולי זה יקר לפי מבחנים פונדמנטליים, אבל יש יותר קונים ממוכרים. כמעט כל הבורסה יקרה באופן יחסי לעבר. לפני שנתיים מכפיל סביר ומייצג של ענפים רבים היה סביב 10-12, היום זה 15-18.
זרימת הכספים שלנו לבורסה לא תרד. מדי חודש זורמים מיליארדים. הגופים המוסדיים בבעיה - אין להם במה להשקיע, אז הם משקיעים באותו הדבר. ככל שהם משקיעים באותו דבר הם בעצם מנפחים את התיק שלהם - כי הם קונים את מה שיש להם ביקר יותר והערך של התיק עולה. תניחו שגוף מסוים החזיק ב-3% ממניית לאומי ב-42 שקלים לפני כשנה והוא הגדיל ל-4.5% ממניות הבנק רק שכעת המחיר הוא 69 שקלים. ההחזקה המקורית - ה-3%, זינקה בזכות הרכישות שלו ושל הגופים האחרים. אם נסתכל רחב יותר - מניות הבנקים מוחזקות בעיקר על ידי מוסדיים שקנו עוד והעלו את המניות. האם יש עם זה בעיה? כן, זה סוג של וויסות, אבל יש בזה רציונל כלכלי - מכפילי הרווח והשווים הכלכליים לא מנופחים מדי וגם - יש תחרות בין הגופים המוסדיים, זה לא עדר שמחזיק ב-65% ממניות הבנקים ופועל כראש אחד.
זה לו ויסות קלאסי, אבל עצם זרימת הכספים הגדולה היא ויסות טבעי, סוג של כרית ביטחון לשוק. הבעיה הגדולה של הזרמות כספים לא מרוסנות היא שבשלב מסוים זה מתנתק מערכים כלכליים, ובסוף - הכלכלה מנצחת.
ביום חמישי מניות הביטוח קרסו. בדקו מה זה יכול להיות. הבנו שזו בעיקר פניקה נקודתית, ממש לא היסטריה כוללת. השחקנים הגדולים בשוק יודעים ומבינים שמניות הביטוח במחיר גבוה מדי. הם מחזיקים בהם בכל זאת בכמות מאוד גדולה, כי זאת הסחורה שיש, וזאת סחורה "חמה". הם לא רוצים ללכת נגד המגמה כי ברגע שהם "ימצמצו" גם הקולגות בגופים אחרים ימצמצו וימכרו. אבל ברגע שיש ירידות הם אומרים את הדבר הבא - "אנחנו פחות מאמינים בערך של המניות האלו, אנחנו מאמינים במגמה החיובית. השוק כרגע מתהפך, אם המגמה משתנה, המשחק הופך להיות אולי משחק של 'ערכים' ולא מגמה, במשחק הזה אנחנו צריכים למכור, כי הערך עדיין גבוה".
- אלביט עלתה 2.6%, מדד הביטוח ירד 2.1%; המדדים ננעלו בעליות קלות
- ראלי בת"א: טבע עלתה 2.6%, הבנקים עלו 1.4%, הייפר ועל בד זינקו 16%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במילים פשוטות - כל עוד הם רואים מסחר בסנטימנט חיובי ה בפנים. אם זה משתנה - הם חוזרים לבייסיק, מעריכים על אמת ואז התוצאה היא מכירה. אגב, הם לא חושבים שתהיה היסטריה מחר. אין דבר כזה בטוח, אף אחד לא יודע מה יהיה, אבל הם מזכירים שמניות הביטוח מאוד תנודתיות, בחמישי זה היה בעוצמה גדולה. הם לא שוללים שזה משחקי תשואות - גופים שמורידים ומעלים מניות כדי להתברג טוב יותר בביצועים השנתיים - זה לא רק לשפר את התשואות של עצמך, זה גם לפגוע בתשואות של אחרים. כן, כלפי חוץ כולם הוגנים והגונים, אבל בפנים, במיוחד בסוף שנה יש מלחמה ענקית על התשואות.
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגמחר בבורסה - האם המימושים ימשכו?
למה מניות הביטוח נפלו בחמישי, על מניות הארביטראז' והאם להאמין לארביטראז' חיובי של מעל 13% בפורמולה?
מניות הביטוח נסחרת בתמחור גבוה. אנחנו כותבים את זה כאן די הרבה, אך מציינים כי המגמה חיובית וזרימת הכספים של החוסכים לגופים המנהלים (ביניהם כמובן חברות הביטוח) מייצרת זרם ביקושים למניות. במילים אחרות - אולי זה יקר לפי מבחנים פונדמנטליים, אבל יש יותר קונים ממוכרים. כמעט כל הבורסה יקרה באופן יחסי לעבר. לפני שנתיים מכפיל סביר ומייצג של ענפים רבים היה סביב 10-12, היום זה 15-18.
זרימת הכספים שלנו לבורסה לא תרד. מדי חודש זורמים מיליארדים. הגופים המוסדיים בבעיה - אין להם במה להשקיע, אז הם משקיעים באותו הדבר. ככל שהם משקיעים באותו דבר הם בעצם מנפחים את התיק שלהם - כי הם קונים את מה שיש להם ביקר יותר והערך של התיק עולה. תניחו שגוף מסוים החזיק ב-3% ממניית לאומי ב-42 שקלים לפני כשנה והוא הגדיל ל-4.5% ממניות הבנק רק שכעת המחיר הוא 69 שקלים. ההחזקה המקורית - ה-3%, זינקה בזכות הרכישות שלו ושל הגופים האחרים. אם נסתכל רחב יותר - מניות הבנקים מוחזקות בעיקר על ידי מוסדיים שקנו עוד והעלו את המניות. האם יש עם זה בעיה? כן, זה סוג של וויסות, אבל יש בזה רציונל כלכלי - מכפילי הרווח והשווים הכלכליים לא מנופחים מדי וגם - יש תחרות בין הגופים המוסדיים, זה לא עדר שמחזיק ב-65% ממניות הבנקים ופועל כראש אחד.
זה לו ויסות קלאסי, אבל עצם זרימת הכספים הגדולה היא ויסות טבעי, סוג של כרית ביטחון לשוק. הבעיה הגדולה של הזרמות כספים לא מרוסנות היא שבשלב מסוים זה מתנתק מערכים כלכליים, ובסוף - הכלכלה מנצחת.
ביום חמישי מניות הביטוח קרסו. בדקו מה זה יכול להיות. הבנו שזו בעיקר פניקה נקודתית, ממש לא היסטריה כוללת. השחקנים הגדולים בשוק יודעים ומבינים שמניות הביטוח במחיר גבוה מדי. הם מחזיקים בהם בכל זאת בכמות מאוד גדולה, כי זאת הסחורה שיש, וזאת סחורה "חמה". הם לא רוצים ללכת נגד המגמה כי ברגע שהם "ימצמצו" גם הקולגות בגופים אחרים ימצמצו וימכרו. אבל ברגע שיש ירידות הם אומרים את הדבר הבא - "אנחנו פחות מאמינים בערך של המניות האלו, אנחנו מאמינים במגמה החיובית. השוק כרגע מתהפך, אם המגמה משתנה, המשחק הופך להיות אולי משחק של 'ערכים' ולא מגמה, במשחק הזה אנחנו צריכים למכור, כי הערך עדיין גבוה".
- אלביט עלתה 2.6%, מדד הביטוח ירד 2.1%; המדדים ננעלו בעליות קלות
- ראלי בת"א: טבע עלתה 2.6%, הבנקים עלו 1.4%, הייפר ועל בד זינקו 16%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במילים פשוטות - כל עוד הם רואים מסחר בסנטימנט חיובי ה בפנים. אם זה משתנה - הם חוזרים לבייסיק, מעריכים על אמת ואז התוצאה היא מכירה. אגב, הם לא חושבים שתהיה היסטריה מחר. אין דבר כזה בטוח, אף אחד לא יודע מה יהיה, אבל הם מזכירים שמניות הביטוח מאוד תנודתיות, בחמישי זה היה בעוצמה גדולה. הם לא שוללים שזה משחקי תשואות - גופים שמורידים ומעלים מניות כדי להתברג טוב יותר בביצועים השנתיים - זה לא רק לשפר את התשואות של עצמך, זה גם לפגוע בתשואות של אחרים. כן, כלפי חוץ כולם הוגנים והגונים, אבל בפנים, במיוחד בסוף שנה יש מלחמה ענקית על התשואות.
