רכב

מדוע הישראלים חוששים לקנות מכונית היברידית? 6 המיתוסים הגדולים

הכישלון של בטר פלייס החזיר לקידמת הבמה את הנעה ההיברידית של חשמל ובנזין. Bizportal ניסה לנפץ 6 מיתוסים המונעים מהישראלים לרכוש מכוניות היברידיות
לירן סהר | (19)

במהלך 12 השנים האחרונות נמכרו בעולם למעלה מ-5 מיליון מכוניות היברידיות, המשלבות הנעה של מנוע בנזין ומנוע חשמלי. בארה"ב השנה בלבד (עד אוקטובר) נמכרו מעל 355,850 רכבים מסוג זה. הונדה וטויוטה מובילות את התחום בפער ניכר ומשמעותי על פני כל היצרניות בעולם, ובקרוב נראה גם את ג'נרל מוטורס ופורד מצטרפות לתחום. לאחרונה הודיעה ג'נרל מוטורס על כוונתה לייצר חצי מיליון רכבים חשמליים בשנה עד שנת 2017. טויוטה מכרה עד כה בישראל כ- 10,500 מכוניות היברידיות. כ- 9,400 מכוניות PRIUS וכ- 1,100 מכוניות AURIS HYBRID. לאחרונה החלה החברה לשווק גם את היאריס בגרסה היברידית. הונדה מכרה עד כה כ-7,500 מכוניות היברידיות בישראל מדגמי אינסייט, סיוויק וג'אז. אולם למרות מגמת השיפור במכירות, ביחס לטכנולוגיית הבנזין או הדיזל, הטכנולוגיה ההיברידית עדיין אינה מוכרת באופן אישי לרוב רובם של הישראלים. כעת, עם כישלונה של בטר פלייס במכירת מכוניות חשמליות ברחבי ישראל, הטכנולוגיה ההיברידית היא היחידה המציעה אלטרנטיבה להנעת הבנזין/דיזל המסורתית. אולם בשיחות סלון ניתן לשמוע לא פעם מיתוסים רבים סביב איכותן, יעלותן ומחירן של מכוניות היברידיות. Bizportal ליקט את המיתוסים המרכזיים: 1. המיתוס: הביצועים של המכוניות ההיברידיות הרבה פחות טובים. תשובה: לא בהכרח - בנתוני מומנט ותאוצה מ-0 ל-100 קמ"ש, ניכר יתרון בולט להונדה ג'אז ההיברידית בעלת מנוע 1.4 ליטר בהשוואה להונדה ג'אז בעלת מנוע בנזין 1.4 רגיל. 2. המיתוס: מדובר בטכנולוגיית ביניים שתעלם מהעולם בהקדם בעקבות טכנולוגיות חדישות יותר. תשובה: לאור חוסר ההצלחה האדיר של רכב חשמלי, המנוע ההיברידי מהווה את הטכנולוגיה האלטרנטיבית היחידה גם בהווה וגם בעתיד הנראה לעניין. כאמור, ג'נרל מוטורס ופורד מאמצות אותה. 3. המיתוס: מכונית היברידית לא תמיד חסכונית בדלק. זה תלוי בעיקר בתוואי הנסיעה. תשובה: אין ספק שבשנים האחרונות יצרני הרכב מפתחים מנועים קטנים יותר וחסכוניים בדלק, דוגמת סדרת מנועי ה-TSI של פולקסווגן ומכוניות המיני המציעות מנועי 1-1.2 ליטר חסכוניים למדיי, אולם לרוב השימוש במנוע החשמלי חסכוני יותר ופחות מזהם את הסביבה. מנועי הבנזין המצויים ברכבים ההיברידיים עוברים הסבה ומיקוד למנועי החשמל 'המושתלים' בהם ומשום כך, הם תורמים ליעילות בשריפת וצריכת דלק. 4. המיתוס: בתור מי שמקבל רכב מהעבודה , החיסכון בדלק אולי מטיב עם המעסיק אבל לא מטיב עם העובד. תשובה: לא בהכרח - הרכבים ההיברידיים נהנים מהפחתה מובנית בשווי השימוש (כרכב "צמוד") בסך של כ- 530 שקל בחודש, כך שגם לעובד שכיר שהוא בעל רכב צמוד משתלם לנסוע ברכב היברידי. כיום ישנם מקומות עבודה המגבילים את עובדיהם בעלי רכב צמוד במכסת ליטרים שנתית. עם רכב היברידי הם יוכלו לנסוע יותר. 5. מיתוס: חייבים להחליף סוללה במכונית היברידית כל 5 שנים . תשובה: לא בהכרח - הדבר נבחן בהתאם לק"מ, מצב הרכב ומצב הסוללה. ישנן מכוניות רבות שנוסעות שמונה ותשע שנים ללא צורך בהחלפת סוללה. 6. מיתוס: הסוללה פולטת קרינה מסרטנת. תשובה: המשרד להגנת הסביבה ערך בדיקה וקבע כי אין סכנת קרינה במכוניות היברידיות בחשיפה קצרה. נטען שלא נשקפת סכנה לאלה הנוסעים במכוניות היברידיות לפי שימוש של 18 שעות בשבוע, שהן כ-3.6 שעות ביום. זמן ארוך יחסית לכלל המשתמשים במכוניות אלא אם כן מדובר באנשים שעבודתם להסיע אנשים כגון נהגי מוניות שעוברים בהרבה את זמן השימוש הזה. לא נמצאו הבדלים משמעותיים ברמות השדה האלקטרו-מגנטי שנמדדו במושבים הקדמיים של מכוניות היברידית ומכוניות בעלות מנוע בנזין. *אריק פוגל, מנהל ההדרכה ב'מאיר' יבואנית רכבי הונדה לישראל, עזר בהכנת הכתבה כתבות מעניינות נוספות: זירת המיני לוהטת: סיאט משיקה את ה-Mii - מהמכוניות הזולות בישראל צפו באופניים חשמליים המתאימים גם לנסיעה בשטח - כמה הם עולים?

תגובות לכתבה(19):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 16.
    עופר 14/11/2013 14:58
    הגב לתגובה זו
    הקרינה זה לא מיתוס. אני מדדתי הרבה הרבה מעל התקן. בטיוטה פריוס מושב אחורת ימני הקרינה היא מעך 100מיליגאוס כאשר התקן המותר הוא 2מיליגאוס
  • 15.
    מרדכי 03/11/2013 10:06
    הגב לתגובה זו
    נדלק המנורה של האזהרה בטויוטה פריוס שלי אחרי בדיקה גיליתי שהלך המצבר מישהו המליץ לי בפורם על priusrebuilders שמתמחה במצברי היברידי למזלי היה להם מצבר חילופי אם אחריות לדגם שלי טויוטה פריוס החלפתי המצבר ב3,500 ש״ח כך שהיום כבר לא חייב להוציא 10,000 על החלפת מצבר
  • 14.
    רק מנועים חסכוניים כמו במאזדה זה כמו היבריד (ל"ת)
    20 ק"מ לליטר 01/12/2012 19:50
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    מנוע פצצה 01/12/2012 19:48
    הגב לתגובה זו
    שישימו גם ב מאזדה 2 וגם במאזדה 3
  • אודי 10/05/2019 17:17
    הגב לתגובה זו
    המזדה 10.
  • 12.
    או חשמל או דלק.אחרת פוטנציאל תקלות במנוע הבנזין מנוע (ל"ת)
    החשמל והמצבר 01/12/2012 11:30
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    pazeinat 30/11/2012 23:04
    הגב לתגובה זו
    ושתיהן תענוג צרוף. גם נהיגה מהנה ביותר וגם חיסכון משמעותי. וללא שום תקלות
  • 10.
    איציק 30/11/2012 17:54
    הגב לתגובה זו
    כל עוד הממשלה תעשה רק את חשבון הכסף......לא תיוצר אלטרנ....רק הנעה בגז..ויש ..שלנו....גם נקי ..גם.זול..אבל לאזרח זה יעשה טוב....ואין להם את הכוונה הזו.....
  • 9.
    מקס פאואר 30/11/2012 11:43
    הגב לתגובה זו
    כל החיסכון של הדלק נאכל ע"י מחיר הסוללה,
  • שטויות, החלפת סוללה עולה 8000 שקל (ל"ת)
    ניר 30/11/2012 17:04
    הגב לתגובה זו
  • מרדכי 03/11/2013 10:10
    היום אפשר לקנות מצבר היברידי טויוטה פריוס ב3,500 תבדוק אתר בשם priusrebuilders יש שם דגל ישראל תלחץ שם ויפתח לך בעברית
  • 8.
    קורמורן 30/11/2012 11:09
    הגב לתגובה זו
    לא בטוח כלל שהמכוניות ההיברידיות אכן "נקיות" יותר. הזיהום העיקרי הנובע מהן הנו כאשר הסוללה, המכילה מתכות כבדות, מתבלה. מבחינת זיהום סביבה, יש פתרונות טובים בתחום ההנעה בגז וכן שימוש במסננים קטליטיים . בתחום החיסכון בדלק, יש מנועי שריפה פנימית, בנזין ואף סולר שצורכים מעל ל 20 ק"מ לליטר. הפתרון המיטבי הנו מנוע חסכוני ו"נקי" (בדרך כלל אלו שתי תכונות שמשתלבות היטב האחת בשניה) והנעה בגז.
  • 7.
    רוני 30/11/2012 10:15
    הגב לתגובה זו
    הינה קטנה ואינה פרופורציונלית לחסכון בדלק ומחסרונות נופות. של הרכב ביחס לרכב מקביל שאינו היברדי.
  • 6.
    זה המחיר - טמבל (ל"ת)
    paznadav 30/11/2012 09:52
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    נתי 30/11/2012 09:41
    הגב לתגובה זו
    הבעיה היא שהם פועלים כמו עדר
  • 4.
    הישראלי מקשיב לשכן שלו בגלל זה (ל"ת)
    שרון 30/11/2012 09:40
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    מתן 30/11/2012 09:39
    הגב לתגובה זו
    מכונית שדה וחסכונית ביותר. פולקסווגן שיפרו משמעותית את המנועים ואין כל סיבה לשלם יותר ולקבל פחות
  • 2.
    נועם 30/11/2012 09:39
    הגב לתגובה זו
    טויוטה פריוס צריכה לעלות כמו טויוטה קורולה ולא שקל אחד יותר
  • 1.
    עמית 30/11/2012 09:38
    הגב לתגובה זו
    כי הוא שמרן ומפחד מטכנולוגיה חדישה, אבל אין ספק שהוא יודע הכול
אורי מקס מקס סטוק
צילום: רמי זרנגר
דוחות

מקס סטוק הוציאה 12 מיליון שקל כדי לגדר את השקל, ההכנסות צמחו ב-6%

ההכנסות הסתכמו ב־336 מיליון שקל, הרווח התפעולי צמח ב־29% ל-57 מיליון שקל; בנטרול עסקאות הגידור, הרווח הנקי זינק ב־43%; תחלק 40 מ׳ דיבידנד; אורי מקס מסר ״ברבעון הנוכחי הרווח הנקי שהסתכם בכ-28 מיליון שקל הושפע מהפסדים בגלל עסקאות הגנה שנרשמו בשל הירידה בשער הדולר״

מנדי הניג |

רשת מקס סטוק מקס סטוק 2.8%   מדווחת על תוצאות חיוביות לרבעון השני עם צמיחה במכירות ושיפור בשיעורי הרווחיות התפעולית, אבל גם עם השפעה שלילית על השורה התחתונה בעיקר בגלל הפסדים מעסקאות הגנה שביצעה על שער הדולר. 

ההכנסות הסתכמו ב־336 מיליון שקל לעומת 317 מיליון שקל ברבעון המקביל - עלייה של כ־6% - הודות לגידול של 4.2% במכירות חנויות זהות ולפתיחת סניפים חדשים. הגידול במכירות נבע מהרחבת סל הקנייה הממוצע, עלייה במספר הלקוחות ובמכירות העונתיות, וגם מגידול במכירות לזכיינים, בעקבות הגדלת שיעור המוצרים המיובאים ישירות על ידי החברה, אפשרות שהתאפשרה עם פתיחת המרלו"ג בשומריה.

הרווח הגולמי ברבעון עלה ב־12% ל־147 מיליון שקל (43.8% מההכנסות) לעומת 132 מיליון שקל (41.7%) בשנה שעברה. השיפור בשיעור הרווח הגולמי מיוחס לשיפור בתנאי הסחר, לעלייה בשיעור המוצרים המיובאים ישירות, לירידה בשער הדולר ולירידה בעלויות השילוח. הרווח התפעולי זינק ב־29% ל־57 מיליון שקל (16.9% מההכנסות) לעומת 44 מיליון שקל (13.9%) בשנה שעברה, תוך ירידה בשיעור עלויות המכירה והשיווק וההנהלה מכלל ההכנסות. ה־EBITDA המתואם (לפני IFRS 16 ובנטרול תגמול מבוסס מניות) גדל ב־26% ל־56.5 מיליון שקל לעומת 45 מיליון שקל אשתקד.

הרווח הנקי ברבעון השני של שנת 2025 הסתכם לכ-28 מיליון שקל, בהשוואה לרווח נקי בסך של כ-29 מיליון שקל ברבעון המקביל בשנת 2024. הקיטון ברווח הנקי נובע מגידול בהוצאות המימון, ששיקף בעיקר הפסד בסכום של כ-16 מיליון שקל בגין שערוך עסקאות הגנה על הדולר למספר רבעונים קדימה, בעקבות הירידה בשער החליפין של הדולר למועד הדוח.

במחצית הראשונה של 2025 ההכנסות צמחו ב־7% ל־675 מיליון שקל לעומת 630 מיליון שקל אשתקד, הרווח הגולמי עלה ב־10% ל־291 מיליון שקל (43% מההכנסות), והרווח התפעולי עלה ב־16% ל־101 מיליון שקל. 

סקוט ראסל מנכל נייס; קרדיט: נייססקוט ראסל מנכל נייס; קרדיט: נייס

נייס מכה את התחזיות; מאשרת תחזית להמשך, אבל יש נקודת חולשה

סקוט ראסל, מנכ"ל נייס:  "הבינה המלאכותית נמצאת בליבת האסטרטגיה שלנו. אנחנו בחזית מהפיכת ה-AI בשוק חוויית הלקוח, ואנו רק בתחילתו של המסע"; ההכנסות ברבעון השלישי יהיו נמוכות מהצפי, ההכנסות בשנה כולה כמו התחזית הקודמת; תחזית הרווח בשנה כולה עולה מעט ל-12.43 דולר למניה; למה המניה יכולה דווקא לרדת?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה נייס

נייס NICE Ltd 2.66%   מדווחת על תוצאות טובות מעט מהתחזית ברבעון השני - "אנחנו שמחים לדווח על רבעון חזק נוסף עם הכנסות שהסתכמו ב- 727 מיליון דולר, מעל הרף העליון של טווח התחזית, ורווח למניה של 3.01 דולר, ברף העליון של הטווח הצפוי", אמר סקוט ראסל, מנכ"ל נייס. "הביצועים נבעו מהמשך התחזקות בפעילות הענן שלנו, שצמחה ב- 12% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. מנוע הצמיחה המרכזי של פעילות זו הוא הביקוש המואץ לפתרונות בינה מלאכותית ושירות עצמי, שבא לידי ביטוי בגידול של 42% בהכנסות השנתיות החוזרות (ARR) בתחום זה, לעומת רבעון מקביל אשתקד."

ראסל הוסיף כי: "הבינה המלאכותית נמצאת בליבת האסטרטגיה של נייס, ואנחנו נמצאים בחזית מהפיכת ה-AI בשוק חוויית הלקוח, ואנו רק בתחילתו של המסע. המומנטום שלנו צפוי להתגבר עם שילוב יכולות השיחה ויכולות הסוכן החכם בתחום חווית הלקוח המבוססת בינה מלאכותית של Cognigy, שהן המובילות בתעשייה, מה שיאפשר לנו לספק חוויית לקוח אנושית על הפלטפורמה שלנו, CXone Mpower. המובילות שלנו בחדשנות בתחום הבינה המלאכותית נשענת על בסיס פיננסי איתן, רווחיות גבוהה ומאזן חזק, לצד שורה הולכת וגדלה של שותפויות אסטרטגיות שגייסנו במהלך ששת החודשים האחרונים."

תחזית חלשה לרבעון השלישי - אישור תחזיות לשנה כולה

האנליסטים ציפו להכנסות של 737  מיליון דולר ברבעון השלישי ורווח למניה של 3.17 דולר למניה. זה יהיה נמוך יותר. התחזית המעודכנת של החברה היא להכנסות של 722 מיליון דולר עד 732 מיליון דולר, גידול של 5% לפי נקודת האמצע של התחזית לעומת אשתקד, אבל מתחת לתחזית. הרווח (non-GAAP) למניה בדילול מלא ברבעון השלישי צפוי להיות בטווח של 3.12 דולר עד 3.22 דולר, שמייצג גידול של 10% לפי נקודת האמצע של התחזית לעומת אשתקד, ומרכזו דומה לצפי האנליסטים. 

ועדיין - בחברות צמיחה מחפשים גידול בהכנסות. הירידה בתחזית הרבעון השלישי תטריד את האנליסטים והיא עשויה להוביל את המניה לירידה, למרות שכעת היא עולה  (מעבר ל-2% שזה הארביטראז' החיובי)  

החברה כאמור מאשררת את תחזית סך ההכנסות (non-GAAP) לשנת 2025 שצפוי להסתכם ב-2,918 מיליון דולר עד 2,938 מיליון דולר, שמייצג גידול של 7% לפי נקודת האמצע של התחזית לעומת אשתקד. החברה מעלה את תחזית הרווח (non-GAAP) למניה בדילול מלא לשנת 2025 שצפוי להיות בטווח של 12.33 דולר עד 12.53 דולר, שמייצג גידול של 12% לפי נקודת האמצע של התחזית לעומת אשתקד. במילים אחרות, אפשר להבין מהתחזית לרבעון שלישי ורביעי שהחברה מצליחה להתייעל - להרוויח יותר עם אותן הכנסות.