הרצועות של ג'ון בולינגר - כתבה ראשונה בסדרה
לא אחת אני עושה שימוש בכלי שנקרא "רצועות בולינגר". לעניות דעתי, זהו אחד הכלים היותר יעילים שמספקת לנו השיטה. היות ולא כולם חשופים לכלי ומכירים אותו, ועל רקע לא מעט בקשות, החלטתי לפרסם סדרת כתבות אודות כלי יעיל זה.
עד לפני שנים מעטות, לא היה מצוי הרבה בכתובים אודות רצועות בולינגר והשימוש בהן. מאז הגה אותן ממציאן, ג'ון בולינגר, הן זכו לשימוש נרחב בתוכנות המידע השונות ובקרב טכנאים מקצועיים. אך למרות זאת, חשיפתן הכללית, הייתה דלה יחסית. דבר זה מפתיע למדי, בהתחשב בעובדה שרצועות בולינגר הן כלי טכני מרכזי בחשיבותו בכל סוג ניתוח ובכל ממד זמן.
אפילו מר בולינגר עצמו, אולי בשל לוח זמנים צפוף, או בשל רצונו להמעיט ממידת חשיבות הכלי, אחרי שעמל עליו קשות והכיר בחשיבותו ובעוצמתו, כתב עליו מספר מועט של מילים. אחרים עשו זאת בשבילו וככל הנראה אני הופך להיות אחד מהם. גם כותבים ידועים אחרים דוגמת ג'ון מרפי, מרטין פרינג, אלכסנדר אלדר ובל נשכח את ג'יי הרסט, מיעטו להזכיר את הרצועות בכתביהם, וההתייחסות כללה ברוב המקרים עמוד אחד או שניים, מהם היה ניתן ללמוד כזית אם בכלל.
מלבד ליקוט ואיסוף אדוק ואובססיבי של חלקיקי מידע הפזורים בספרים שונים, קיים מאמר בודד שנכתב בשלהי 92' בכתב עת כלשהו. כיום, לרווחת כל אוהדי הכלי, קיים ספר מקיף ושלם שנקרא, איך לא "Bollinger on Bollinger bands", בחנויות הספרים המובחרות.
מהן רצועות בולינגר?
רצועות בולינגר הן רצועות הנמתחות מעל ומתחת לממוצע נע פשוט, החובק את פעילות המחירים. למעשה, מדובר בסטיות תקן נעות החובקות את השוק. מבט על הכלי האמור דרך תוכנת בורסהגרף, יגלה שמדובר בשתי סטיות תקן מעל לממוצע הנע ושתי סטיות תקן מתחתיו. מראה זה מעיד שמרבית פעילותו של השוק נכללת בתחומי הרצועות ומקצתו מחוצה להן.
פעילות השוק בקרבת הרצועות או מחוץ להן, היא המעניינת את הטכנאי, שכן ביכולתה להתריע מבעוד מועד על התרחשויות עתידיות. רצועות בולינגר אינן רעיון חדשני או מהפכני, אלא שיכלול שיטות שכבר היו קיימות קודם. ייחודן של הרצועות הוא בכך שלא נוצרו כדי לספק איתותי קנייה או מכירה. הן נועדו כדי לבדוק האם המחירים גבוהים או נמוכים על בסיס יחסי. מצויד במידע ראשוני זה, יכול הטכנאי לאשר או לסתור איתותי פעולה הנשלחים מכיוונם של אינדיקטורים שניבנו במיוחד למטרות אלו.
לידתו של רעיון
את הרעיון לבניית הרצועות, "גנב" בולינגר מטכניקות שימוש בסיסיות בממוצע נע, שהתפתחו במהלך שנות השבעים. באותה תקופה טכניקות אלה היו פופולריות מאוד. הן עשו שימוש בעיקרון המעטפת. עיקרון אשר גרס שימוש בממוצע נע פשוט, עם מתיחת רצועות מעליו ומתחתיו במספר קבוע של אחוזים או נקודות.
אופן הבנייה היה פשוט. השלב הראשון היה בחירת הממוצע הנע (נניח ל-20 יום), לאחר מכן, הכפלת ערכו של הממוצע הנע ביום נתון באחוז מסויים. כלומר, מתיחת מעטפת של 4%, דרשה הכפלת ערכו של הממוצע הנע ב-1.04 וב-0.96 כדי להשיג מעטפת עליונה ותחתונה. הרעיון היה פשוט. המעטפת הייתה אמורה להכיר חלק נכבד מהתנהלות השוק, בעוד פריצה מחוץ למעטפת, מעלה או מטה, הייתה אמורה לאותת על שינוי משמעותי.
עוד על הרצועות והשימוש בהן, בכתבה הבאה.
כל הזכויות שמורות. אין לשכפל, להעתיק, לתרגם, לצלם, להקליט או להעביר בכל צורה שהיא כל חלק מן החומר אלא באישור מפורש בכתב מן המחבר.
- 16.MIB 21/11/2011 13:56הגב לתגובה זואין ספק שאתה מקצוען ואני קורא אותך לא מעט , אבל מתי אתה מחליט להשתמש בכלי X ומתי בכלי Y ???
- 15.האם הרצועות אומרות שהמעוף יגיע ל 590? (ל"ת)רון 17/11/2011 21:18הגב לתגובה זו
- לא ל590 רק ל713 (ל"ת)השאולשאולי 18/11/2011 07:44הגב לתגובה זו
- 14.דיאליהו 17/11/2011 01:18הגב לתגובה זואלה שמחזיקות את הביצים מעל המים ושומרות אותנו מזיוני השכל של הניתוח הטכני שבד" כ מפספס ולא נותן כלום...
- 13.ovad 16/11/2011 19:52הגב לתגובה זוברברים. לא מבינים ניתוח טכני מפסידים ומקללים איל גדול עליכם.
- 12.בא 16/11/2011 18:07הגב לתגובה זומיחזור של חומר אין אף פעם חלקים נוספים על הנושא
- 11.OVAD 16/11/2011 14:22הגב לתגובה זואני משתמש המון ברצועות בולינגר, אבל כשהתנודתיות בשוק גבוה זה לא אפקטיבי, בכל אופן אני ממתין לשיעור הבא, תצליח.
- 10.עוד קשקוש של " טכנאים 16/11/2011 11:39הגב לתגובה זוולכן זה עובד בערך כמו חיזוי בכוכבים. בולינגר מניח שהמחירים מתפלגים נורמלית מסביב לממוצע ארוך טווח וזו הנחה שגויה.
- 9.מתיתיהו 15/11/2011 21:48הגב לתגובה זולפני חצי שנה פרסמת את אותה כתבה בדיוק.
- 8.רראא 15/11/2011 21:32הגב לתגובה זואתה לא פוגע וסגנון הכתיבה שלך עם הסעיפים זה חרטא ברטא אין לך את זה ואתה פשוט מבזבז זמן מקלדת הספר כבר קיים עשר שנים לפחות כמו כן לא נכתב יותר מדי על האינדיקטור הזה מהסיבה הפשוטה שאין יותר מדי מה לכתוב אולי הגיע הזמן שתפסיק לקרוא למי שעוסק בניתוח טכני - טכנאי זה נשמע רע ומי שמתייחס לעצמו כטכנאי - זה גם הביצועים שהוא יפיק
- 7.דניאל 15/11/2011 21:10הגב לתגובה זובאמת כלי מדהים, ולאחרונה התחלתי להשתמש בו רבותהודות לאתר לאומי שבו יש ניתוח טכני של בורסה גרף.
- 6.הכריש 15/11/2011 19:02הגב לתגובה זוהעים יש לך תשובה על מה שקורה בבורסה בזמן האחרון עים דברים כול כך טובים וזה נופל אז מה יש שמניות הגז לא יצא ליטר עולות 400 אחוז ווטאואר רק יורדת אייל טן טשובה
- 5.שאלה לי, סטית תקן של איזה מדגם? (ל"ת)השואל 15/11/2011 18:56הגב לתגובה זו
- 4.אייל ח 15/11/2011 15:12הגב לתגובה זוכל שאר המתניידים והאינדיקטורים הם בסה" כ נגזרת של המחיר ולכן תמיד יישרו קן בסופו של דבר עם המחיר , אולם בגלל שהמחיר הוא הכלי שקובע בסופו של דבר כל האינדיקטורים מאחרים וכולם ומראים על שינוי רק כאשר היה יש שינוי בפועל במחיר כבר קודם. לעניות דעתי , כל האינדיקטורים הללו הומצאו " ככלי עזר" לאנשים על מנת לתת להם מעין הרגשת בטחון בלהשקיע בשוק ההון. סביבם נכתבו אלפי ספרים ונבנו אלפי קורסים , מי שבאמת מרוויח מהתעשייה הזו אלו הם " מוכרי החלומות" , בדיוק כמו בתקופת בהלת " חיפוש הזהב" באמריקה , מי שהרווויח כסף אלו הם שמכרו את הסרבלים , כלי החפירה וכו' ...רבים מהמחפשים הלכו אחר החלום וחזרו בידים ריקות והפקירו את ממונם בידי אותם " מוכרי החלומות"
- 3.זה הכול קישקוש - הכול נובע מתנועת המחירים (ל"ת)דודו 15/11/2011 12:56הגב לתגובה זו
- 2.השואלשאולי 15/11/2011 09:03הגב לתגובה זואומנם בולינגר עדיין לא התחיל להתקבץ, אך הוא אכן נותן לגרף בראש. האם זו התחלה לפניקה אל 713 במעו" ף?
- 1.אילן הראל 15/11/2011 08:43הגב לתגובה זונשמע מעניין אבל באמת קשה להבנה. בכל מקרה נרשמתי לקורס שלך שייפתח ב 27/11 ונקווה ששם אבין יותר. יום מוצלח

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.
רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029
הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.
המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.
על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.
המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח.
- טראמפ בישראל: צפי לעומסים גדולים בירושלים; הרכבות יתוגברו
- תנועת הרכבות - חזרה לשגרה; תחנת השלום חוזרת לפעילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.
