דוחות הבנקים: הרווח של 5 הבנקים הגדולים הסתכם ב-1.86 מיליארד ש'

חמשת הבנקים הגדולים פרסמו היום את דוחות הרבעון השני. בנק הפועלים הוביל עם רווח של 712 מיליון שקל. מזרחי טפחות הציג את התשואה להון הגבוהה ביותר - 15.2%. צפו בטבלת ההשוואה
תומר קורנפלד | (18)

הרווח המצרפי של חמשת הבנקים הגדולים ברבעון השני של השנה הסתכם ב-1.86 מיליארד שקל, כך עולה מבדיקת מערכת Bizportal. ארבע מתוך חמשת הבנקים הגדולים פרסמו היום את התוצאות הכספיות שלהן אשר הצטרפו לבנק מזרחי טפחות שפרסם את תוצאותיו אתמול.

ברבעון השני של השנה, בנק הפועלים הוביל את המערכת הבנקאית עם רווח רבעוני של 713 מיליון שקל. אחריו נמצא בנק לאומי עם רווח של 563 מיליון שקל. שלושת הבנקים הקטנים חתמו את הרבעון עם רווח נמוך יותר: מזרחי טפחות עם 252 מיליון שקל, דיסקונט עם רווח של 231 מיליון שקל והבינלאומי עם רווח של 103 מיליון שקל,

את התשואה להון הגבוהה ביותר השיג בנק מזרחי טפחות שחתם את הרבעון עם תשואה של 15.2% - הגבוה במערכת הבנקאית. אחריו נמצא בנק הפועלים עם תשואה להון של 13.2% והבנק הבינלאומי ולאומי הציגו תשואה של 10.3% כל אחד. בנק דיסקונט המשיך להפגין חולשה ביחס לבנקים האחרים והציג תשואה להון של 9.4%.

בסה"כ ברבעון השני של השנה הרווח המימוני של הבנקים עמד על 6.7 מיליארד שקל. לצד זאת, ברבעון שחלף המשיכה מגמת הירידה בהפרשה לחובות מסופקים - וזו עמדה על 704 מיליון שקל במצטבר.

נכון לסוף יוני סך האשראי שניתן לציבור על ידי חמשת הבנקים הגדולים הסתכם ב-756 מיליארד שקל. מנגד, סך הפקדונות של הציבור הסתכמו ב-815.8 מיליארד שקל בסך הכל.

בדיקה של נתוני האיתנות של הבנקים מצביעים על כך כי בנק הפועלים נמצא במצב הטוב ביותר עם יחס הון ראשוני למרכיבי סיכון של 14.1%. נתון זה אינו כולל בתוכו את חלוקת הדיבידנד שביצע הבנק בחודש יולי בהיקף של 270 מיליון שקל אשר צפוי להקטין את יחס הלימות ההון. יחס הון הליבה הגבוה במערכת הבנקאית שייךלבנק הבינלאומי שמציג יחס של 8.38%.

תגובות לכתבה(18):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 17.
    צדיק בינו 31/08/2011 21:49
    הגב לתגובה זו
    הרווח היה 103 מיליון ש" ח מה חשבתם לעצמכם? שהבינלאומי הרוויח יותר מדיסקונט? גם התשואה להון שכתבתם שגויה תבדקו שוב בדוחות, רק לאט יותר... :-)
  • 16.
    שחר 31/08/2011 15:16
    הגב לתגובה זו
    האזרחים מפקידים כספם בבנקים ומקבלים ריבית מיזערית והבנקים משקשקים את כספם ועושים מזה הרבה כסף.מדוע לא תהיה חלוקה צודקת?
  • 15.
    ומי משלם את כל זה? (ל"ת)
    יוסי 31/08/2011 15:01
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    ך 31/08/2011 14:57
    הגב לתגובה זו
    כל רגע.
  • 13.
    שמואל 31/08/2011 14:01
    הגב לתגובה זו
    הפתרון להקטנת רווחי הבנקים מתחיל אצל כל אחד מכותבי הטוקבקים. הפתרון " לא להיות ביתרה שלילית" !!!! מה הענין להכנס ליתרה שלילית מאושרת עד גובה השכר ולפעמים יותר. משמעות הדבר שכל אחד חי על חשבון העתיד. עובד היום על משהו שבזבז לפני חודשיים שלושה. כל אחד יתחיל פרויקט אישי של הקטנה המינוס בחשבון הבנק. כך יקטין את היתרה השלילית ואת תשלומי הריבית. אם משהו משלם 500 ש" ח ריבית על יתרת חובה בחודש או ברבעון, זה שווה ערך לעגלה בסופר. במקום שהעובד ימלא את העגלה הבנקאי ממלא את העגלה. אז תתחילו בפרויקט צמצום המינוס ורווחי הבנקים ירדו בהמשך.
  • 12.
    רועי 31/08/2011 13:48
    הגב לתגובה זו
    יותר כסף מאשר אנשים שמייצרים בתעשיה או במקצוע דברים אמיתיים הכלכלה חולה. המגזר הפיננסי גדול על מימדיו. תפקידו הוא חשוב בתיעול משאבי הכסף בכלכלה, אך הוא לא צריך להיות היצרן המרכזי. עד שהעניין לא יופנם, והבנקים ימשיכו לעשות המון כסף על חשבון האזרח העובד, הסכנה למשבר ענקי תהיה קיימת.
  • 11.
    בידי 31/08/2011 13:28
    הגב לתגובה זו
    מהציבור שנותן ומשלם. היכן המפקח על הבנקים אין צדק חברתי יש חברות על כמו בנקים שעושקים את כספי הציבור שאין לו דרך אחרת אלא לעבוד דרך הבנקים. איפה הצדק החברתי?
  • 10.
    רק טבע 31/08/2011 13:24
    הגב לתגובה זו
    טבע לבדה הרוויחה ברבעון פי 2 מכל הבנקים
  • 9.
    להחרים את פסגות מכנאים בלבייב רק אפריקה (ל"ת)
    דוד 31/08/2011 13:23
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    אזרחית שלא מתפעלת... 31/08/2011 13:21
    הגב לתגובה זו
    העושק שלנו מתבטא בדוחות שלהם חוכמה מאד קטנה...
  • 7.
    למה הם צריכים להרווי 31/08/2011 13:20
    הגב לתגובה זו
    למה הם צריכים להרוויח כל כך הרבה על הגב שלנו?
  • 6.
    ליעד 31/08/2011 13:20
    הגב לתגובה זו
    ולא בנק , נניח לדוגמא שבשבוע מסויים חלק גדול מהלקוחות ימשכו את הכספים שיש להם ? ולא בנק ? מייד לאחר רק הצעה כזו הבנקים יתחילו להוריד את הריביות ולתת את אותם ריביות על הפלוס כמו על המינוס. נקודה למחשבה
  • 5.
    מה קורה לאפריקה אפריקה ועוד אפריקה (ל"ת)
    דוד 31/08/2011 13:18
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    שרון 31/08/2011 13:17
    הגב לתגובה זו
    לפעול מול הבנקים , הרווחים הללו הם על גבי מעמד הביניים בלבד !! לטייקונים מוחקים חובות , לעניים אין מהיכן לקחת ומה נשאר ? רווחי הבנקים בישראל הם שערורייה !! צריך לפעול באותו אופן שפעלו מול חברות התקשורת , למה בבנקים לא ניתן לגעת ? (הון שילטון ?? ) ושלא יעבדו עליכם :)
  • 3.
    שי 31/08/2011 13:14
    הגב לתגובה זו
    הפנים
  • 2.
    שאולי 31/08/2011 13:09
    הגב לתגובה זו
    זה מוכיח שאין משבר, ועובדים עלינו כל הזמן, ואם יש משבר אז למה אנו וכל העולם עולים בבורסה- שוב כי אין משבר.אם היה הדוחות היו רעים,והם לא רעים. כלומר אין משבר אמיתי,ועולים בבורסות כי אכן אין משבר.
  • משה 31/08/2011 19:33
    הגב לתגובה זו
    רווחים של החברות אינם בהכרח מעידים על אי קיום/קיום של משבר אבל לעומת זאת ניתן לראות בבירור שיש נתק בין דוחות כספיים להתנהגות בבורסה. עולם המסחר השתנה.
  • 1.
    אסף 31/08/2011 12:59
    הגב לתגובה זו
    2 מיליארד ברבעון = 8 מיליארד בשנה ואנחנו משלמים...
בית ספר
צילום: Pixbay

בשורה למורים - כל מורה יקבל בממוצע 14 אלף שקל; על הפשרה בין המדינה לקרנות ההשתלמות של המורים

עודפים שהצטברו בקרן ההשתלמות של המורים ינותבו להשקעה בתשתיות חינוך ובתי ספר ותשלומים למורים העמיתים בקרן (וגם ליורשיהם) 

הדס ברטל |

למי שייך הכסף? בקרנות ההשתלמות של המורים הצטברו סכומי עתק שהיו מעבר להפרשות השוטפות למורים. המורים אמרו "זה שלנו". המדינה אמרה - "זה שלנו". נקבעה פשרה. המורים יקבלו בממוצע כ-14 אלף שקל.  

ההסכם הזה נחתם לאחר הליך משפטי ממושך, והוא נוגע לחלוקת העודף הכספי שנצבר בקרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים. המתווה גובש בשיתוף עם החשב הכללי, הלשכה המשפטית והממונה על השכר במשרד האוצר, פרקליטות המדינה- היחידה לאכיפה אזרחית ופרקליטות מחוז תל-אביב, רשות שוק ההון, הסתדרות המורים והקרנות, והובא לאישור בית הדין האזורי לעבודה בת"א-יפו.

בשנת  2022 הוגשה על ידי פרקליטות המדינה תביעה נגד קרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים במסגרתה נדרשו הקרנות להשיב סך של כ-2 מיליארד שקל לקופה הציבורית. בזמנו האשים משרד האוצר כי קרנות ההשתלמות של המורים "התעשרו שלא כדין על חשבון הציבור." התביעה הזו הגיעה לאחר שהקרנות צברו 3 מיליארד שקלים משנת 1955 שנחשבים עודפים כאשר ההסתדרות תכננה לחלקו ל-165 אלף מורים בסכום של 12 אלף שקלים. כעת הגיעו הצדדים להסדר פשרה שבמסגרתו יועברו למדינה 1.05 מיליארד שקל בגין רכישת זכויות העבר, אשר ישמשו בין היתר לשיקום מערכת החינוך באזורים שנפגעו במלחמת "חרבות ברזל", וכן לקיום הכשרות ופעולות אחרות לצורך שיפור מעמדם של עובדי ההוראה. סכום של כ-2.25 מיליארד שקל יחולק ל-165 אלף עמיתי הקרנות הזכאים וליורשיהם. כמו כן, יחלו הקרנות לרכוש זכויות פנסיה תקציבית לעובדי הוראה היוצאים לשבתון החל משנת הלימודים תשפ״ג (2022-2023) ואילך.


קריאה מעניינת: השכר האמיתי של המורים בישראל: לא נמוך כמו שנדמה לכם

חלוקת הכספים תיעשה באופן ממוכן לחשבונות העמיתים או באמצעי תשלום דיגיטליים, בהתאם לנהלים שאושרו על ידי רשות שוק ההון.  במקביל, הוחלט לשמור על כרית ביטחון אקטוארית של 4% לפחות, לטובת יציבות הקרנות ורווחת העמיתים בעתיד. 

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.