בארץ משלמים פי 5 מס על רכב מבאירופה; 1.24% מהרוכשים נהנים מהמיסוי הירוק
יוקר המחייה בארץ, הנובע בעיקר ממיסים עקיפים ותחרות מוגבלת בשוק מצומצם, מורגש היטב כאשר רוכשים רכב חדש. קרן הראל-הררי, כלכלנית במכון ירושלים לחקר שווקים, לשעבר יועצת שר התשתיות, קובעת במחקר ש"מס הקנייה על רכב בישראל הינו מהגבוהים בעולם, 83% בתוספת המע"מ והמיסוי על חלקי החילוף והמכסים הינו בפועל למעלה מ-100% והמחיר המוזל שמקבלות חברות הליסינג וציי הרכב לעומת האזרח הרגיל יוצרת עיוות בתמחור תוך העדפת האוצר את האינטרס של ציי הרכב הגדולים."
המכון עוד מאשים את הממשלה ש"המיסוי הירוק" שנקבע ב-2010 הטיב בעיקר עם 1.24% מכלל הרכבים, כאשר למרבית הרכבים עלה שיעור המס. תחילה הבטיח כי יוזיל את מס הקניה ל-75%, ובהמשך אף ל-72%. אולם, ב-2010 הועברה רפורמת "המיסוי הירוק" - לפיה עלה מס הקניה ל-83% וניתנה הטבה במקביל לפי מידת זיהום הרכב. כך, רק המכוניות הנחשבות ללא מזהמות כלל זוכות לשיעורים נמוכים של מס עד לכדי 30%, ורוב האזרחים בישראל משלמים מס גבוה יותר על רכבם.
בשנת 2010 לעומת 2009 חלה עליה של 5% בהכנסות ממס הקניה ועליה של 12.26% בהכנסות מהמכס שהוטל. שיעור המס המוטל בישראל על רכבים גבוה פי 5 מאשר ברוב מדינות אירופה. במדינות כמו צרפת, איטליה, גרמניה ולוקסמבורג נגבה רק מע"מ על רכבים ללא מסים אחרים על הרכב או חלקי החילוף שלו. בסלובניה הוחלט להפחית חלק מהמסים שהוטלו על מכוניות והחל ממרץ 2010 נגבים מסים רק על מכוניות חדשות, בשיעורים הנעים בין 0.5% ל-31%. הרמה המקסימלית בסלובניה הינה כשליש מאחוז המס הנגבה בארץ (83%).
הראל הררי טוענת כי על יבוא מסחרי של רכב לישראל מוטל כפל מסים: מכס, מס קניה, מע"מ. מנתוני האוצר עולה כי על רכב נוסעים מוטלים בין 113% ל-128% מסים, כאשר שיעורי המסים על רכב משתנים בהתאם למדינה ממנה מיובא הרכב. כפועל יוצא מרמת המחירים הגבוהה, ובשל המחסומים הרבים המוטלים על ייבוא אישי של רכבים מחו"ל, רמת המינוע של רכבים בישראל, הבודקת מספר כלי רכב לכל 1,000 איש, הינה מהנמוכות בהשוואה למדינות המפותחות בעולם: כ-325 רכבים ל-1,000 איש בישראל לעומת כ-500 במדינות האיחוד האירופי.
רמת המינוע של רכבים בישראל בהשוואה לעולם
ענף הרכב בישראל מתאפיין במספר מועט של יבואנים. סך הכול פועלות בענף כ-20 קבוצות יבואנים הרשומות באיגוד יבואני הרכב. כ-7 עד 9 קבוצות יבואנים מובילות מייבאות את רוב הרכבים לישראל. על הריכוזיות בשוק מעידה העובדה שארבעת היבואנים הגדולים אחראים ליותר מ-50% מהיקף המסירות של רכבים בישראל.
גם במותגי המכוניות, חמשת המותגים המובילים מייצגים כ-50% מסך המכירות: יונדאי עם 15%, מאזדה עם 11%, טויוטה עם 9%, ושברולט וקיה עם 7%. לאחריהן, פולקסווגן וסוזוקי עם 6% וכל השאר עם 4% ומטה.
המותגים המובילים בישראל
כתבות נוספות בנושא:
- 6.יצחק 16/08/2011 17:43הגב לתגובה זויש להגביל חיי רכב ל- 15 שנה ולהוריד בחמישים אחוז את מחירי הרכב, כך הכנסות המדינה ממיסוי לא ירדו ואנו נזכה ברכבים בטיחותיים יותר. יש רק בעיה קטנה שזה ירע את המאזן המסחרי ועל זה ניתן להתגבר אם נייצא את הישנים לירדן וכו' .
- 5.דפני 16/08/2011 16:50הגב לתגובה זורק זה שווה הפגנה של עוד מוצאי שבת עם לפחות 200000 נהגים מפגינים יאלללה בלאגאן...
- 4.בא 16/08/2011 15:59הגב לתגובה זולצאת להפגין ולא להפסיק ,בטיחות חייבת לבוא בדרישה הריאשונה מרכב .תנו לשוק לתמכר מה יקנו .
- 3.דן 16/08/2011 15:36הגב לתגובה זוהשלטון בוזז את הציבור במיסוי דרקוני על כלי רכב דלק וביטוח. להם לא איכפת הם השרים והחכי" ם נוסעים במכוניות חדישות ובטוחות על חשבוננו לא מזיז להם שאנחנו נוסעים בגרוטאות ישנות לא בטוחות. לא מזיז להם שבגלל המיסוי אנחנו נהרגים בתאונות דרכים בגלל שאין לנו כסף לקנות מכוניות גדולות ובטוחות. הם מעדיפים שיסע בפחיות שימורים קטנות. העיקר שיוכלו להמשיך ולשדוד מאיתנו מכסים ומיסים. הם אחראים על חלק ניכר ממהרוגים והפצועים בדרכים.
- 2.רודף הצדק 16/08/2011 15:31הגב לתגובה זומהורדת מחירי המכוניות בכ-50% ואז בהורדת מחירי הדלק בכ-50%. זה באמת לא הגיוני מה שהולך כאן עם מחירי המכוניות והדלק. לא ברור למה נושא זה לא עולה ממאהל המחאה שלנו. חייבים להוריד את המסים האלה, אין להם שום הצדקה, זה ממש עושק של מעמד הביניים. היום בעולם המודרני מכונית זה לא מותרות אלא צורך בסיסי. הן בהבאת הילדים לביה" ס והגנים והן בהגעה למקום העבודה. הגיע הזמן להתחיל להוריד מיסים עקיפים! בענף הרכב, יפה שעה אחת קודם!
- 1.הררי אמסלם 16/08/2011 15:24הגב לתגובה זושכבר שולם עליו מס הכנסה ומס פק" מ וקונים מכונית שעולה ליבואן 47000 שקל- מזדה 3 -ונמכרת לצרכן ב-120000 שקל וזה כולל 85 אחוז מס קניה, 9 אחוז מכס ועל כל החבילה הזאת כולל מחיר הרכב המקורי שהיבואן קונה עוד 16 אחוז מע" מ ואז גם היבואן רוצה להרוויח 20 אחוז ועמך ישראל קונה ב120000- אלף שקל פח עם 4 גלגלים וממשיך לשלם מס גם על הדלק לפחון שלו 100 אחוז על כל ליטר.ממשלה מושחתת תתתפטטטרו!!!!!!!!!!!!!!!

בשורה למורים - כל מורה יקבל בממוצע 14 אלף שקל; על הפשרה בין המדינה לקרנות ההשתלמות של המורים
עודפים שהצטברו בקרן ההשתלמות של המורים ינותבו להשקעה בתשתיות חינוך ובתי ספר ותשלומים למורים העמיתים בקרן (וגם ליורשיהם)
למי שייך הכסף? בקרנות ההשתלמות של המורים הצטברו סכומי עתק שהיו מעבר להפרשות השוטפות למורים. המורים אמרו "זה שלנו". המדינה אמרה - "זה שלנו". נקבעה פשרה. המורים יקבלו בממוצע כ-14 אלף שקל.
ההסכם הזה נחתם לאחר הליך משפטי ממושך, והוא נוגע לחלוקת העודף הכספי שנצבר בקרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים. המתווה גובש בשיתוף עם החשב הכללי, הלשכה המשפטית והממונה על השכר במשרד האוצר, פרקליטות המדינה- היחידה לאכיפה אזרחית ופרקליטות מחוז תל-אביב, רשות שוק ההון, הסתדרות המורים והקרנות, והובא לאישור בית הדין האזורי לעבודה בת"א-יפו.
בשנת 2022 הוגשה על ידי פרקליטות המדינה תביעה נגד קרנות ההשתלמות של הסתדרות המורים במסגרתה נדרשו הקרנות להשיב סך של כ-2 מיליארד שקל לקופה הציבורית. בזמנו האשים משרד האוצר כי קרנות ההשתלמות של המורים "התעשרו שלא כדין על חשבון הציבור." התביעה הזו הגיעה לאחר שהקרנות צברו 3 מיליארד שקלים משנת 1955 שנחשבים עודפים כאשר ההסתדרות תכננה לחלקו ל-165 אלף מורים בסכום של 12 אלף שקלים. כעת הגיעו הצדדים להסדר פשרה שבמסגרתו יועברו למדינה 1.05 מיליארד שקל בגין רכישת זכויות העבר, אשר ישמשו בין היתר לשיקום מערכת החינוך באזורים שנפגעו במלחמת "חרבות ברזל", וכן לקיום הכשרות ופעולות אחרות לצורך שיפור מעמדם של עובדי ההוראה. סכום של כ-2.25 מיליארד שקל יחולק ל-165 אלף עמיתי הקרנות הזכאים וליורשיהם. כמו כן, יחלו הקרנות לרכוש זכויות פנסיה תקציבית לעובדי הוראה היוצאים לשבתון החל משנת הלימודים תשפ״ג (2022-2023) ואילך.
קריאה מעניינת: השכר האמיתי של המורים בישראל: לא נמוך כמו שנדמה לכם
- המדריך המלא למציאת מורה פרטי (שבאמת יעזור לילד שלכם)
- פער של 30% בשכר, 60% עזבו את העבודה: דוח השכר במערכת החינוך
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חלוקת הכספים תיעשה באופן ממוכן לחשבונות העמיתים או באמצעי תשלום דיגיטליים, בהתאם לנהלים שאושרו על ידי רשות שוק ההון. במקביל, הוחלט לשמור על כרית ביטחון אקטוארית של 4% לפחות, לטובת יציבות הקרנות ורווחת העמיתים בעתיד.

"נראה כי ההסתדרות נוהלה כמו עסק ששייך לאדם פרטי"
"אשר ברצותו ממנה אנשים לתפקידי מפתח, וברצותו מעבירם מתפקידם, וזאת כאשר לעיתים הם נעדרים כישורים מינימליים, והם עצמם לא מבינים מדוע הוצבו בתפקיד" - השופטת דורית סבן-נוי האריכה את מעצרם של יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד וסוכן הביטוח עזרא גבאי
מעצרם של יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד וסוכן הביטוח עזרא גבאי הוארך בשלושה ימים, עד יום חמישי. ההחלטה התקבלה לאחר דיון בבית משפט השלום בראשון לציון, שבמסגרתו הציגה המשטרה הקלטות המצביעות, לפי החשד, על העברת כספים במזומן בין השניים.
נציגי המשטרה טענו בדיון כי מדובר בחקירה רחבת היקף, שנמשכת מזה כשנתיים. החקירה כוללת חשדות לעבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים במספר מוסדות ציבוריים, גופים עירוניים וממשלתיים. לפי המשטרה, יש חשד לקיומו של מנגנון שיטתי לקידום מינויים בתמורה להעברת כספים או טובות הנאה.
במרכז החקירה עומדת הטענה כי גבאי, הבעלים של סוכנות ביטוח, ניצל קשרים עם ראשי ועדים בהסתדרות למינוי דירקטורים בחברות ממשלתיות, ובתמורה אותם ועדים העבירו עובדים לביטוח דרך סוכנותו. בר-דוד חשוד כי קיבל כספים מגבאי והשתמש בקשריו כדי לסייע לו לקדם מינויים ועסקאות. גבאי מצידו טען כי מדובר בהלוואה, ולא בתשלום בלתי חוקי.
עורכי הדין של שני החשודים הכחישו את החשדות. עו"ד מיכה פטמן, המייצג את בר-דוד, אמר כי מדובר בהלוואה של 30 אלף שקל שהועברה בשלוש פעימות. לטענתו, לא מדובר בעבירה פלילית. פטמן הדגיש כי אין ראיות למעטפות כסף או למעשים פליליים אחרים, וכי לא התקיימו נסיעות משותפות לחו"ל בין בר-דוד לגבאי. נציגת המשטרה טענה כי חקירת ההתכתבויות בין השניים עדיין לא הושלמה, וכי ישנם פערים בין גרסאותיהם.
בנוגע להעסקת בני משפחה של בר-דוד, המשטרה אישרה כי בנו עובד אצל גבאי, וכן כי בתו וכלתו נחקרו. לפי החשד, גבאי העלה את שכר בנו של בר-דוד לאחר שהתבקש לעשות כן, אך עו"ד פטמן טען כי מדובר בתוספת זניחה של 400 שקל. עוד נטען כי אחת מאחייניותיו של בר-דוד קיבלה הצעת עבודה מיבואן בשם דניאל זינגייך, לאחר שהתלוננה בפניו שהיא מחפשת עבודה.
