תסריט רעידת אדמה בישראל - קטסטרופה

עוה"ד דוד לוי סוקר את אופן יישומה של תמ"א 38 לחיזוק מבנים, את חוסר מוכנותה של מדינת ישראל לרעידת אדמה ואת הפתרון המוצע לבעיה
עו''ד דוד לוי |

את דברי ההסבר לתוכנית לחיזוק מבנים מפני רעידת אדמה הכתיר משרד הפנים, באתר האינטרנט של המשרד, תחת הכותרת : "המלחמה הבאה תהיה רעידת אדמה". משרד הפנים מציין בדברי ההסבר כי על פי הערכות כ-40% מכלל המבנים במדינת ישראל לא יעמדו ברעידת אדמה חזקה. בתרגום מספרי מדובר ב- 810,000 מבנים מסוכנים הזקוקים לחיזוק. ביום 14.4.2005 אישרה ממשלת ישראל את תמ"א 38 אשר כידוע נועדה לדרבן דיירים ויזמים לחזק מבני מגורים בשטח המדינה אשר אינם עומדים בתקן הישראלי הנדרש לצורך הגנה מפני רעידות אדמה. היזמים בהיותם הממנים והמבצעים של החיזוק זכאים בתמורה לקבל זכויות בניה בבנין, ואילו הדיירים מצידם נהנים משיפוץ הבניין ו/או מתוספת שטח בנוי לדירתם. למרות שתמ"א 38 מבוססת עלSITUATION WIN WIN בפועל מאז 2005, מועד אישור התוכנית, ועד היום חוזקו במדינת ישראל 93 מבנים, דהיינו 18 מבנים לשנה. לפי קצב ההתקדמות של התוכנית לחיזוק מבנים בחמש השנים הראשונות להפעלתה בעוד 42,000 אלף שנה יסתיים חיזוק 810,000 המבנים הזקוקים היום לחיזוק. האם נתונים אלו לא מעידים שהתוכנית לחיזוק מבנים נחלה כישלון חרוץ?! מדוע נכשלה תמ"א 38? ראשית יצוין כי גם הוגי התוכנית העריכו כי זכויות הבניה אשר משמשות תשלום ליזמים הינן בעלות ערך נמוך בפריפריה, עובדה שלא יוצרת תמריץ לחיזוק מבנים בפריפריה, שדווקא היא זו שמצויה באזורי הסיכון להתרחשותה של רעידת אדמה. בפועל, עד היום, אכן לא חוזקו כמעט בניינים בפריפריה והתכנית הממשלתית להקצאת משאבים לצורך חיזוק המבנים בפריפריה לא יצאה אל הפועל. חסם נוסף לאימוצה של תמ"א 38 מהווה ההסכמה של רוב הדיירים בבנין הנדרשת לצורך אישור חיזוק המבנה. במדינה בה לכל שני אנשים יש שלוש דעות, הדרך להסכמה בעניינים כגון אלו ארוכה מאוד. מבחינת היזמים, זכויות הבניה אשר ניתנות להם בתמורה לחיזוק המבנים אינן אטרקטיביות, לפחות במבחן התוצאה, ובפועל אין התנפלות של יזמים על פרויקטים. העיריות מצידן, במיוחד באזורי הביקוש, מערימות לא מעט קשיים בדרך לאישורן של תוכניות חיזוק הכוללות תוספת זכויות בניה וזאת במטרה להתאים את תוספות הבנייה לחזות פני השכונה והעיר - פעולה איטית זו של העיריות גם היא מרתיעה יזמים מלהיכנס לפרויקטים. זאת ועוד, במקום בו תוכנית בינוי כמו תמ"א 38 תלויה בחושים היזמיים והעסקיים של הציבור הרחב התוצאה היא שיתוק ופחד, שכן חלק בלתי נפרד מיזמות היא אומץ עסקי ודבקות במטרה, תכונות שלא בהכרח הן מנת חלקו של הציבור הרחב. במצב הנוכחי, כאשר מידי שנה מחוזקים בכל רחבי המדינה כעשרים מבנים, ברור לכל כי הכנת מדינת ישראל לרעידת אדמה חזקה היא חלום באספמיא ולא תוכנית מציאותית. מה ניתן לעשות כדי למנוע את הקטסטרופה הבאה וכדי להכין את מדינת ישראל לרעידת אדמה חזקה תוך זמן קצר? ראשית על רשויות המדינה הרלוונטיות ועל ממשלת ישראל להודות כי תמ"א 38 נכשלה. שאם לא יעשו כן , הכיצד יוכלו להציע תיקון של המצב? לדעתנו אם ממשלת ישראל מעוניינת לגרום למיגון של 40% ממבני המגורים במדינת ישראל מפני רעידת אדמה עליה להטיל חובה בחוק על כל האזרחים בעלי דירות (רק בבניינים שנבנו לפני 1980) להגיש, במשרדי הרשות המקומית, תוך שישה חודשים בקשה למיגון הבניין בו הם גרים. כשם שמדינת ישראל יכלה לאכוף על אזרחיה לסור לתחנת חלוקה ולהצטייד במסכת אב"כ לצורך הצלת חיים בעת מלחמה,כך רשאית וחייבת המדינה לאכוף על אזרחיה הגשת בקשה לחיזוק המבנה שבו הם מתגוררים, כדי למנוע אסון קולוסאלי וקטסטרופה בעת רעידת אדמה. אי הגשת בקשה למיגון תגרור אוטומטית קנס של 300 ש"ח לדייר סרבן. לדעתנו, מהר מאוד יוגשו בקשות לחיזוק רוב מבני המגורים בארץ. משלב זה, נוהל חיזוק המבנים יהיה בפיקוחה ובניהולה של הרשות המקומית ולפי שלבים כדלקמן. א. העירייה מפנה למבנה שהוגשה לגביו בקשה, חברה הנדסית פרטית לצורך עריכת סקר לחיזוק המבנה. ב. החברה הפרטית מכינה תוכנית הנדסית לחיזוק המבנה בלבד( ללא תוספת בניה) אשר מקבלת היתר בניה מהרשות המקומית. ג. העירייה מוציאה מכרז לביצוע עבודות החיזוק ע"י יזמים /קבלנים. ד. התמורה המשתלמת ליזמים/הקבלנים עבור הבנייה הינה זכויות בניה ברחבי הרשות המקומית אשר ניתנות למימוש ע"י בעלי קרקע בשטח השיפוט של הרשות המקומית, ואף ניתן לסחור בזכויות בנייה אלו ולשעבדן לבנק עפ"י הדין. לדעתנו מתכונת פעולה זו, לא דורשת הסכמה של הדיירים אלא מחייבת אותם באופן מיידי לפעול. העיריות תשמחנה לאשר את חיזוק המבנים בלבד ללא תוספת בניה שכן תוספות הבנייה הן אלו אשר מקשות על קבלת ההחלטות על ידי הרשויות המקומיות ודוחות את אישור הפרויקטים. סקר הבניינים, כמו גם תוכניות הבניה ההנדסיות והבניה עצמה ימומנו ע"י היזמים/הקבלנים אשר יקבלו בתמורה זכויות בניה שוות ערך, בצירוף רווח יזמי נדיב. תוכנית זו, בהשוואה לתמ"א 38, בכל הצניעות, יתרונה בכך שהיא מנתקת את הקשר הגורדי הסבוך שבין היזם לדייר, היא מאלצת את הדיירים בכל רחביי הארץ להתחיל מיידית בתהליך חיזוק המבנים המסוכנים, והיא לא מכפיפה את חיזוק המבנים המסוכנים לשיקולי התכנון הממושכים של הרשות המקומית. מכיוון שהתמורה לחיזוק מבנה הינה בממוצע כשתי דירות לבניין, הרי שמדובר בתוספת של כ-1,600,000 יחידות דיור להיצע הדירות בשוק הנדל"ן הישראלי וזאת בתוך מספר שנים מצומצם. תוכנית מסוג זה, מעבר להיותה מנוע צמיחה למשק ומכשיר להוזלת מחירי הדירות, לדעתנו יכולה לאפשר מגון של רוב מבני המגורים במדינת ישראל תוך זמן קצר יחסית ולמנוע בכך את הקטסטרופה הבאה שעלולה להתרחש במדינת ישראל במקרה של רעידת אדמה רצינית באזורנו. מאת: עו"ד דוד לוי, הבעלים והמנהל של משרד עורכי הדין דוד לוי ואתר המכרזים "מכרז און ליין". *הפרשנות המצויה בטור הדעה שלעיל אינה בבחינת קריאת העתיד, אלא תחזית המבוססת על פרמטרים כלכליים הקיימים נכון למועד כתיבת הדברים, ועל היקשים לוגים. ככל שהפרמטרים הכלכליים בשוק ישתנו בעתיד ממילא תשתנה התחזית שלעיל. זאת ועוד, התחזית שלעיל אינה בהכרח משקפת את המצב הרצוי לדעתו של הכותב, אלא משקפת את המצב המצוי הנובע מתהליכים כלכליים הקיימים בשוק עפ"י הערכתו של הכותב, אלא אם נאמר אחרת.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
נשיא אזרבייג'ן, אילהם אלייב (רשתות)נשיא אזרבייג'ן, אילהם אלייב (רשתות)

טראמפ מארח פסגת שלום היסטורית: ארמניה ואזרבייג'ן בדרך להסכם - איך זה ישפיע על ישראל?

הנשיא האמריקני מזמן את מנהיגי שתי המדינות לבית הלבן עם ציפיות גבוהות להסכם שיסיים עשורים של עימות. מאחורי הקלעים מתרקמת עסקה: צירוף אזרבייג'ן להסכמי אברהם 

משה כסיף |

הנשיא דונלד טראמפ הודיע כי יארח ביום שישי פסגת שלום היסטורית בבית הלבן בין נשיא ארמניה ואהגן חצ'אטוריאן לבין נשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב וראש ממשלתו עלי אסאדוב. המטרה המוצהרת היא חתימה על הסכם שיסיים עשורים של סכסוך דמים בין שתי המדינות הקווקזיות.

"ארה"ב תחתום גם על הסכמים בילטרליים עם שתי המדינות לקידום הזדמנויות כלכליות משותפות, כדי לפתוח את מלוא הפוטנציאל של אזור דרום הקווקז", כתב טראמפ ברשת החברתית שלו. "אני גאה מאוד במנהיגים האמיצים האלה שעושים את הדבר הנכון למען העמים הגדולים של ארמניה ואזרבייג'ן".

הסכסוך בין שתי המדינות נסוב סביב חבל נגורנו-קרבאך, שטח המאוכלס בארמנים אך מוכר בינלאומית כחלק מאזרבייג'ן. למעלה מ-30,000 בני אדם נהרגו במלחמה בתחילת שנות ה-90 לאחר קריסת ברית המועצות. כ-6,000 נוספים נהרגו במלחמה בת 44 ימים ב-2020, ועשרות נהרגו בעימותי גבול בספטמבר 2022.

ארה"ב, רוסיה וצרפת ניסו במשך שנים לתווך בין הצדדים ללא הצלחה. הנשיא הרוסי ולדימיר פוטין תיווך בהפסקת אש ב-2020, אך הצדדים לא הגיעו להסכם שלום סופי. ממשל ביידן ניסה לתווך בשיחות שלום, אך אלה נתקלו בקשיים סביב דרישות אזרבייג'ניות לשינוי החוקה הארמנית.

במקביל, מנסה הממשל האמריקאי לצרף את אזרבייג'ן ומדינות נוספות במרכז אסיה להסכמי אברהם. השליח סטיב וויטקוף כבר הציע בחודש מאי לאזרבייג'ן ולארמניה להצטרף למהלך המדיני במסגרת הליך השלום ביניהן. בעוד שהסכמי אברהם הביאו לכינון יחסים דיפלומטיים מלאים בין ישראל לבין איחוד האמירויות, בחריין ומרוקו, לבאקו כבר יש קשרים הדוקים עם ישראל. היא הידידה המוסלמית הקרובה ביותר של ירושלים.

מס הכנסה
צילום: freepik

חשד לשחיתות חמורה ברשות המסים בנצרת: מיליוני שקלים הוזרמו במרמה לנישומים

כתבי אישום חמורים הוגשו נגד שני בכירים ברשות המסים ונגד שורת מתווכים, בגין הפעלת מנגנון הונאה מתוחכם שכלל שוחד, קבלת דבר במרמה ושיבוש הליכי חקירה. הנזק לקופת המדינה נאמד במיליוני שקלים, והחקירה צפויה להיחשף בפרטי פרטים בבית המשפט המחוזי בנוף הגליל

אדיר בן עמי |

פרקליטות מיסוי וכלכלה הגישה כתבי אישום חמורים נגד עובדי רשות המסים בנצרת, שמואשמים בהפעלת מערכת שחיתות מתוחכמת שגרמה לנזק של מיליוני שקלים. עורכי הדין רים סויד ונועם הירש הגישו את כתבי האישום נגד נג'וד אבו ליל ואסעד אבו שהואן, שכיהנו בתפקידים בכירים במשרד, לצד רואה החשבון מאמון חמוד שמואשם בסיוע לשיבוש החקירה.


אבו ליל, בת 48, שהייתה ראש ענף במחלקת השירות, מואשמת בהפעלת מנגנון הונאה שבמסגרתו פתחה וקלטה תיקים ברשות המסים בניגוד לנהלים הקיימים. במסגרת הסכמים עם מתווכים, היא קיבלה בין 40% ל-80% מסכומי החזרי המס הבלתי חוקיים שהעבירה לנישומים. בסך הכל זרמו 880 אלף שקל לנישומים במרמה, מתוכם 340 אלף שקל הגיעו ישירות לכיסה של אבו ליל כשוחד.


המתווכים שפעלו עם אבו ליל הם מוניר זבן בן 53, בעל חנות צעצועים הידוע בקהילתו כ"שייח'", אמין אסדי בן 64 שעובד כמנהל חשבונות, ומחמוד עראבי בן 60 הפועל כרתך צנרת. הם קיבלו תשלומים ממשלמי המסים שהפנו אליהם ושילמו מתוך הכסף גם לאבו ליל. כתבי האישום נגדם הוגשו לבית משפט השלום בחיפה.


אבו שהואן, בן 63, שניהל את ענף השכירים, מואשם במימדי מרמה רחבים עוד יותר. הוא הזין מידע כוזב במערכות רשות המסים עבור כ-160 נישומים שונים, כולל נתונים פיקטיביים על שכר, ניכויי מס במקור ותרומות שלא ניתנו בפועל. פעולותיו הביאו להעברת כ-4 מיליון שקל בהחזרי מס, מתוכם 1.6 מיליון שקל שהתקבלו במרמה מוחלטת.


כאשר נודע לאבו שהואן על ביקורת פנימית שמתקיימת ברשות המסים, הוא פנה לרואה החשבון מאמון חמוד בן 56 וביקש את עזרתו בשיבוש ההליכים. חמוד, שייצג נישומים בפני מס הכנסה, התקשר בהוראת אבו שהואן לנישומים שקיבלו החזרי מס במרמה והדריך אותם כיצד לתת תשובות כוזבות אם ייחקרו על ידי הרשויות.