מדד המחירים לצרכן הפתיע לטובה בארה"ב
מדד המחירים לצרכן בארה"ב בחודש אוגוסט עלה בשיעור של 0.2%. מדובר בתוצאה מפתיעה, לאור צפי השוק שעמד על 0.1%. בתוך כך מדד המחירים לצרכן שנה על פני השנה עלה בשיעור של 1.1% לאותו החודש (במקרה זה צפי השוק עמד על 1%).
כאשר בוחנים את השינויים במדד מחירי הליבה (מדד המחירים בניכוי מחירי מזון ואנרגיה) הנתונים אף טובים יותר. מדד מחירי הליבה עלה בחודש אוגוסט בשיעור של 0.3% ובקצב שנתי עלה בשיעור של 2.3%.
כיצד מדדי וול סטריט יגיבו לנתונים הינה בגדר חידה. החוזים על המדדים נסחרו בירידות שנעו בין 0.2% ל-0.3% לפני פרסום המדד וגם פתיחת המסחר לוותה בירידות. נזכיר כי מדד אשר מצביע על עליית מחירים גבוהה מהצפוי מקדם את הסיכוי להעלאת ריבית בשבוע הבא. מאידך המדדים מציגים עלייה בביקוש שיכול להשפיע על רווחי החברות בהמשך.
- 11.שמטוב 17/09/2016 08:59הגב לתגובה זואינפלציה היא מס שמטילים קפיטליסטים חזירים על האזרחים. הקפיטליסטים לא ניפגעים מאינפלציה, יש להם הרבה הגנות (למשל נכסים שאינם ניפגעים מאינפלציה). מימשממן את האינפלציה הן השכבות של האזרחים הפשוטים שערך רכושם נישחק על ידי אינפלציה.
- 10.העלאת הריבית בשבוע הבא היא עובדה מוגמרת! (ל"ת)הדולר קופץ! 16/09/2016 21:44הגב לתגובה זו
- 9.מני 16/09/2016 20:54הגב לתגובה זוהאינפלציה. מאוד. נמוכה ונמצאת בתחתית, הפדרלי יתקשה להעלות את הריבית
- 8.דודו 16/09/2016 20:21הגב לתגובה זוכל כל שקוף שזו מניפולציה,אצלנו מדד יורד שקל,מדד עולה שקל מתחזק
- שמטוב 17/09/2016 09:02הגב לתגובה זוכדי להעלות את שער הדולר, אילו הם תעלולים של בנק ישראל כדי לסבסד את הייצוא על חשבון האזרח הפשוט. האזרח הפשוט הוא שמממן מכיסו פיחות השקל, כי ערך כספו נישחק.
- 7.מתרחק !!!!!! 16/09/2016 18:37הגב לתגובה זושחקני המעוף מורידים את הדולר בכוונה .הם יודעים שהריבית תעלה ביום רביעי הקרוב .כל המטרה שלהם שהדולר יעלה בנמוך ולא בשער הגבוהה .
- 6.זקן חכם 16/09/2016 18:27הגב לתגובה זוהאינפלציה תזחל מעלה, הרבית תזחל מעלה, האבטלה תזחל מעלה, רווחי החברות ירדו בהדרגה...המקצועים מכרו מניות בשנה האחרונה...ועתה יתברר למשקיעים שעם מרכיב גבוה של מניות בתיק, שאין הרבה כסף חדש שיכנס למניות. המדדים ב-2017 יהיו נמוכים משמעותית מהיום.
- עוקב אחרי הזקן חכם 16/09/2016 22:08הגב לתגובה זועדיף למכור או ללכת שורט ולהרוויח כמה גרושים אמרנו שספטמבר יהיה אדום כבר באוגוסט הצלחות לכולם ושבת שלום
- כרמי 16/09/2016 20:51הגב לתגובה זוהשוק רק יעלה יותר וימשיך. לשבור. לשיאים. חדשים. בקושי יש אינפלציה ובגלל זה גם לא מעלים את הריבית. תמשיך בגישה שלך ותפקיד כסף.
- 5.הריבית תעלה החודש? (ל"ת)המתחזה 16/09/2016 18:17הגב לתגובה זו
- 4.אופיר 16/09/2016 18:16הגב לתגובה זומדד עולה או יורד. האם מדד שנתי שך6% הוא הפתעה גדולה לטובה ? ולמי ? גם העיתונות הכלכלית כמו הבנקים המרכזיים ונוכלי הבורסה איבדה כל קנה מידה הגיוני בסיסי
- אינפלציה גבוהה טובה לעשירים, רעה לעניים. (ל"ת)שמטוב 17/09/2016 09:03הגב לתגובה זו
- 3.שום סיפור לא יעזור הכל נגמר (ל"ת)משקיע מתמיד 16/09/2016 16:42הגב לתגובה זו
- צבי 16/09/2016 18:25הגב לתגובה זוואתה יודע כבר מה לעשות איתו. אין טעם בכלל לחיות.
- ל 3 -תזהר בדבריך . (ל"ת)אא 17/09/2016 08:42
- 2.אבי 16/09/2016 16:16הגב לתגובה זוהעלאת ריבית בשבוע הבא . האסימון ירד במהלך המסחר שלב המלאכותיות נסדק בהדרגתיות. אין כל ספק שהשווקים במהלך ירידות חדות יום מעניין
- 1.הגברת עם הקמליות 16/09/2016 15:56הגב לתגובה זוליבי ליבי על מדד הליבה . איך קוראים לך ? ליבי
TV
האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?
מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר.
בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן.
לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה.
כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח.
כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות.
המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל.
לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם.
מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת.
מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב.
כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00.
נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר.
הנה הריאיון המלא:
