לין דורש: תכנית אופרציה לשביתה אפשרית נוספת בנמלים

נשיא איגוד לשכות המסחר יציג מחר בפני מנכ"ל משרד רוה"מ, אילן כהן תכנית היערכות שתהווה פתרון חלופי לבעיית סחר החוץ במקרה של שביתה נוספת בנמלים
שרון שפורר |

"בכדי למנוע פגיעה אנושה נוספת במגזר העסקי ובכלכלת ישראל, מחויבת הממשלה להכין כבר עתה תכנית אופרטיבית מוגדרת שתהווה חלופה של ממש לסחר החוץ של ישראל במקרה של שביתה נוספת. זאת בעקבות איום עובדי הנמלים לפתוח שוב בשביתה". כך דורש נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין משר האוצר, בנימין נתניהו ומשר התחבורה, מאיר שטרית.

לין יציג מחר בפני מנכ"ל משרד רוה"מ, אילן כהן תכנית היערכות שתהווה פתרון חלופי לבעיית סחר החוץ במקרה של שביתה נוספת בנמלים. "ניסיון השנים 2003 ו-2004 הוכיח בעליל, כי כל אימת שהייתה שביתה בנמלי הארץ, שפגעה קשה בסחר החוץ של ישראל, לא ניתנה תשובה אופרטיבית הולמת לבעיות החנק שנוצרו בנמלים", הוא אומר ומוסיף, "כי עד כה לא נעשתה כל הכנה מוקדמת למצב של השבתה בנמלים, כאשר עיקר המאבק בשביתה התנהל למעשה בתקשורת ובבית הדין הארצי לעבודה".

לין הדגיש בפנייתו, כי "סחר החוץ של ישראל (יבוא ויצוא סחורות) מהווה מרכיב מרכזי בפעילותו של המשק הישראלי. משקלו בתוצר קרוב ל-61% ורובו המכריע מתבצע דרך נמלי הים. כשביום ממוצע נפרקים ונטענים כ-4,500 מכולות במשקל כולל של כ-130 אלף טון מטען". כמו כן, הזהיר, כי "הנזק הישיר והעקיף שייגרם למשק כתוצאה מהשביתה יגדל מ-3% פדיון ביום הראשון לשביתה ועד ל-25% מהפדיון היומי לאחר שבועיים לשביתה".

תכניתו של לין מבוססת על 4 נתיבי פעולה: שימוש במספנות ישראל לייבוא מצרכים חיוניים - המספנות ערוכות לפריקה והעמסה של מטענים מסוגים שונים, בהיקף מוגבל של עד 200 מכולות קטנות, הפעלת רציף 23 בנמל היובל באשדוד - הרציף שנמצא תחת פיקוח המכס ניתן להפעלה תוך שבועיים ומסוגל לשנע 400 אלף מכולות, שימוש במעברים יבשתיים - ניתן לפרוק מטענים המיועדים לישראל מאירופה וארה"ב בנמלי מצרים: אלכסנדרייה, דאמייטה ופורט סעיד, ומטענים מהמזרח הרחוק יפורקו בנמל עקבה שבירדן ותובלה אווירית - ניתן להשתמש במטוסי מטען של אל על וקאל להעברת סחורות יקרות או משלוחים דחופים. בנוסף ניתן לחכור מטוסי מטען מחו"ל.

לין סיכם את פנייתו בצורך שעיקריה של התכנית יובאו לאישור מליאת הממשלה כדי שתהיה מחויבות כוללת לבצעה ולהכינה בנחישות הנחוצה, על אף ההתנגדויות הצפויות של עובדי הנמלים.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה