מה עומד מאחורי הכניסה של לינקדאין לשוק הישראלי?
איריס שור (צילום יח"צ)
קשה היה לפספס ביומיים האחרונים ברשתות החברתיות, את הפוסטים והציוצים של מייסדי ועובדי חברת האנליטיקה אוריבי של היזמית איריס שור, שצהלו ובצדק בעקבות רכישת החברה על ידי לינקדאין העולמית. התקשורת דווחה כי הסכום שתשלם הרשת החברתית-עסקית עומד על כ-90 מיליון דולר.
בימים כתיקונם רכישה של סטארטאפ ישראלי על ידי חברה גדולה מחו"ל לא מרימה גבות, במיוחד בימים בהם חברות טכנולוגיה נמכרות ומנפיקות כמו פטריות אחרי הגשם. הצעד המעניין במיוחד כאן, הוא שבעקבות הרכישה, לינקדאין למעשה נכנסת לראשונה לישראל כשאנשיה מתכננים לפתוח משרד ראשון בישראל - מרכז פיתוח.
מה המשמעות? לטעמי יש במקרה זה שני צדדים:
1. השיקול הישראלי
.
היסטוריה כחול לבן. לינקדאין גדלה מאוד והגדילה הכנסות בשנים האחרונות, מאז רכישתה על ידי MICROSOFT ב-2016, והרבה בזכות התפשטות מגפת הקורונה. לפני כמעט שנתיים התמנה תומר כהן הישראלי ל-CPO (מנהל מוצר ראשי), ובפועל - מספר שתיים בלינקדאין תחת המנכ"ל החדש יחסית ריין רוסלנסקי. משיחות עם מנהלים בלינקדאין ובתעשייה, ניכר כי כהן מעורב במהלך הכחול לבן הזה של רכישתה של אוריבי.
הסיבה העיקרית להקמת מרכז ישראלי קשורה בראש ובראשונה בצמיחה יפה וגידול משמעותי בהכנסות מפרסום בשנתיים האחרונות. ב-2021 נרשם גידול של 21% בהכנסות מפרסום ביחס לשנה שלפני כן, ועמדו על 3 מיליארד דולר, לפי דיווחי לינקדאין. הגידול האקספוננציאלי בהכנסות מפרסום ומכלי ה-talent solutions, קרי מוצרי הפרימיום מתחום גיוס עובדים, HR של מחלקות השוק הישראלי, מנוהל על ידי לא מעט עובדים ישראלים המנהלים את פעילות הפרסום מול השוק הישראלי, וכוח האדם רק הולך וגדל, וזו כנראה סיבה נוספת לקיום שלוחה של לינקדאין בישראל. סיבה נוספת שייתכן ומשפיעה על החלטה של חברה גלובלית כלינקדאין להקים מרכז בישראל, היא קשרי המסחר. עקב הקורונה, אין קשרים כאלה ואינטראקציות פנים אל מול פנים בכלל, כך שהן מבחינת ווליום הפעילות ההולך וגדל והן מבחינת הגידול במספר הלקוחות הישראלים שצריכים שירות, הולידו את הצורך בהקמת מטה מקומי. גם אם בתחילה מדובר במרכז פיתוח, ייתכן בהחלט שמדובר בהכשרת הקרקע למטה המספק מגוון מוצרי שיווק ושירותים. 2. השיקול המקצועי . אוריבי היא חברה המתבססת על ניתוח דאטה ואנליטיקס, מעין דור העתיד של חברות האנליזה השיווקית. בהקשר זה, חיבור מקצועי לכלי הפרסום והשיווק של לינקדאין הוא מעניין, יצירתי וכזה שיכול להוסיף לכלל כלי הפרימיום של לינקדאין ערך מוסף גדול ומנועי צמיחה נוספים. מבחינה מקצועית, יש כאן מוצר שתרומתו למערכת הפרסום של לינקדאין - וכמובן למפרסמים - עשויה להיות גבוהה מאוד. אוריבי מספקת מערכת אנליטיקס פשוטה משמעותית לתפעול, וכזו המייתרת הרבה מאוד אתגרים טכניים במערכות כגון גוגל אנליטיקס, שמייצרות אתגרים לא פשוטים ודורשות ידע (שמניסיון כאוב) לא תמיד נמצא בידי מנהלי קמפיינים ואף אנשי אנליטיקס בסוכנויות דיגיטל, שלא לומר בצד המפרסם. אם יש עקב אכילס ללינקדאין, זו הביקורת המוצדקת על ממשק הפרסום שנמצא בפיגור מול מערכות הפרסום של פייסבוק וגוגל, ופתרונות לא מלאים בכל הקשור לסטטיסטיקה ומדידה. בפורמט החדש, אוריבי תתרום משמעותית לשיפור האטריביושן (אפקטיביות מדידת הפרסום מבוסס התוצאות) ותוכל לגשר מהר וטוב יותר על הפער בין מערכת הפרסום שלה לזו של גוגל ופייסבוק. מבחינת גודלו של כוח אדם, אין שום צורך להגיע לישראל ולפתוח מרכז פיתוח. אוריבי היא חברה קטנה יחסית (עם כמה עשרות עובדים) אבל ייתכן שהרכישה תייצר הרבה מאוד משרות פיתוח סביב פעילות האנליטיקס והדאטה, עליהם אפשר להוסיף גם אנשי שיווק, מנהלי לקוח ומכירות. הפתרון של אוריבי מותאם לתחום השיווק של לינקדאין, הmarketing solutions- ובכך אמור לתרום להכנסות כלי הפרסום, אלף - בעיקר כשלינקדאין מרגישים שהם צריכים לתת פייט רציני לדואופול פייסבוק/גוגל ששולט ביד רמה בשוק הפרסום, ובית – אל מול פתרונות שיווק ה-B2B של פייסבוק/גוגל שהופכים לאיכותיים ויעילים יותר ויותר עם הזמן. צריך לזכור שחלק מאסטרטגיית הצמיחה בחו"ל של חברות טכנולוגיה, היא להקים שלוחות מקומיות, כך שבמקרה הזה - הרכישה הגיעה בזמן הנכון. . זיו שיינפלד הוא מנכ"ל ובעלים של משרד הפרסום Z Digital House המתמחה ב-B2B -DATA MARKETING
מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותהפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14
גם אתמול אף אחד מערוצי הטלוויזיה לא שידר תוכן מקורי, למעט תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת"; מבחינת המהדורות המרכזיות, הפער בין 12 ל-14 הולך ומצטצמם ועומד על עשרות אלפים בודדים בלד - לטבלת הרייטינג המלאה
המהדורה המרכזית של חדשות 12 היא המהדורה הנצפית ביותר ובפער על פני מהדורות החדשות האחרונות. זו המהדורה הדומיננטית בעשורים האחרונים והיא לא מאויימת. ועדיין, מגמת ההיחלשות של 12וההתחזקות של 14 נמשכת, אם כי בקצב קטן יותר ממה שהיה בשנתיים-שלוש שנים האחרונות. ערוץ 14 שזוכה לפופולאריות של תומכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם רייטינג שצומח, אבל לא כמו בשנים האחרונות.
מהדורת החדשות של 12 השיגה אמש רייטינג פושר יחסית של 11.6% וכמות צופים של 285 אלף. בד בבד, ערוץ 14 עמד על 8.2% אבל מבחינת כמות צופים עמד על 229 אלף.
מבחינת שאר המהדורות, חדשות 13 חזרו לנורמה, עם 4.7% ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.3% רייטינג בלבד ו-106 אלף צופים בסך הכל.
החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים
גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם הפקה כמו "ארץ נהדרת" רוויה בכתיבת תכנים, אבל זו עדיין לא סדרת טלוויזיה מקורית. כך או כך, ארץ נהדרת היא להיט זהב של שנים רבות, וגם אמש היתה התכנית במקום הראשון, עם 14.8% רייטינג ו-368 אלף צופים. אחריה היתה עוד תכנית שמניבה רייטינג גבוה וקבוע, "הפטריוטים" של ערוץ 14, שהיתה עם 9.1% רייטינג ו-287 אלף צופים. במקום השלישי היתה "יהיה טוב" של כאן11, עם החלק השני של הראיון של עמרי אסנהיים עם אלי פלדשטיין, שעמדה על 8.5% ו-207 אלף צופים. לאחר היתה "המקור" של רשת עם 4%, ו-113 אלף צופים בלבד.
- איפה התוכן המקורי בפריים טיים וכמה אנשים ראו את אלי פלדשטיין ב"יהיה טוב"?
- בראש הפריים טיים: ריאליטי ואירוויזיון זה שילוב מנצח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם אלמוג בוקר, ורייטינג של 2.8% ו-72 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, עם 2.5% רייטינג ו-51 אלף צופים,
ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-53 אלף צופים. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.6% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני, עם 1.5% ו-34 אלף צופים, ואילו "פותחים
יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1% ו-24 אלף צופים בסך הכל.
פטריק דרהי (יוטיוב)פטריק דרהי יפטר מעל 100 עובדים ב-i24NEWS
פטריק דרהי מציע עד 20 אלף שקל לפורשים מ-i24NEWS, בשלב הבא יגיעו הפיטורים
ערוץ i24NEWS, עבר מקבוצת אטליס שהיתה בשליטתו של פטריק דרהי, לבעלות ישירה של פטריק דרהי, וזה ממש לא רק שינוי קוסמטי. דרהי כבר לא משתמש בכסף של בעלי האג"ח של אטליס כדי להשקיע בערוץ תקשורת ולהפוך לטייקון תקשורת מקומי, הדירקטוריון אמר לו לעצור.
גם העסקה לרכישת ידיעות אחרונות בהולד הוקפאה, ולמעשה בוטלה. דרהי שנים מדבר עם ידיעות ולא היתה עסקה, ועכשיו נראה שגם לא תהיה. בכל מקרה, ההחלטה של אטליס, שנמצאת במצב מאוד מורכב פיננסית, להפסיק את המימון לערוץ החדשות, הובילה לכך שדרהי קיבל את הבעלות והוא גם אחראי על המימון.
דרהי כנראה אדם עשיר שהשאיר את בעלי המניות בקבוצה שלו ואת מחזיקי החוב עניים, אבל לא בטוח שהוא רוצה להפסיד את הכסף שלו על ערוץ חדשות. אז המהלך הראשון שדרהי מבצע ב-i24NEWS הוא, ניחשתם נכון, פיטורים.
קריאה חשובה: התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת
- התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת
- פטריק דרהי פושט רגל בצרפת – וטייקון בישראל; איך זה מסתדר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
קיצוץ בכוח אדם וניסיון לצמצם הפסדים
הערוץ מציע תוכנית פרישה מרצון לעובדים כחלק מצעדי התייעלות. הערוץ, שהוקם ב-2013 ומשדר חדשות בינלאומיות מאולפנים בנמל יפו בשפות אנגלית, צרפתית, עברית וערבית, מציע לפורשים מרצון, מענקים של 10 אלף שקל לעובדים בעלי ותק של ארבעה חודשים עד שנה, 15 אלף שקל לשנה עד שנתיים, ו-20 אלף שקל לעובדים שנמצאים בחברה למעלה משנתיים.
