מה עומד מאחורי הכניסה של לינקדאין לשוק הישראלי?
איריס שור (צילום יח"צ)
קשה היה לפספס ביומיים האחרונים ברשתות החברתיות, את הפוסטים והציוצים של מייסדי ועובדי חברת האנליטיקה אוריבי של היזמית איריס שור, שצהלו ובצדק בעקבות רכישת החברה על ידי לינקדאין העולמית. התקשורת דווחה כי הסכום שתשלם הרשת החברתית-עסקית עומד על כ-90 מיליון דולר.
בימים כתיקונם רכישה של סטארטאפ ישראלי על ידי חברה גדולה מחו"ל לא מרימה גבות, במיוחד בימים בהם חברות טכנולוגיה נמכרות ומנפיקות כמו פטריות אחרי הגשם. הצעד המעניין במיוחד כאן, הוא שבעקבות הרכישה, לינקדאין למעשה נכנסת לראשונה לישראל כשאנשיה מתכננים לפתוח משרד ראשון בישראל - מרכז פיתוח.
מה המשמעות? לטעמי יש במקרה זה שני צדדים:
1. השיקול הישראלי
.
היסטוריה כחול לבן. לינקדאין גדלה מאוד והגדילה הכנסות בשנים האחרונות, מאז רכישתה על ידי MICROSOFT ב-2016, והרבה בזכות התפשטות מגפת הקורונה. לפני כמעט שנתיים התמנה תומר כהן הישראלי ל-CPO (מנהל מוצר ראשי), ובפועל - מספר שתיים בלינקדאין תחת המנכ"ל החדש יחסית ריין רוסלנסקי. משיחות עם מנהלים בלינקדאין ובתעשייה, ניכר כי כהן מעורב במהלך הכחול לבן הזה של רכישתה של אוריבי.
הסיבה העיקרית להקמת מרכז ישראלי קשורה בראש ובראשונה בצמיחה יפה וגידול משמעותי בהכנסות מפרסום בשנתיים האחרונות. ב-2021 נרשם גידול של 21% בהכנסות מפרסום ביחס לשנה שלפני כן, ועמדו על 3 מיליארד דולר, לפי דיווחי לינקדאין. הגידול האקספוננציאלי בהכנסות מפרסום ומכלי ה-talent solutions, קרי מוצרי הפרימיום מתחום גיוס עובדים, HR של מחלקות השוק הישראלי, מנוהל על ידי לא מעט עובדים ישראלים המנהלים את פעילות הפרסום מול השוק הישראלי, וכוח האדם רק הולך וגדל, וזו כנראה סיבה נוספת לקיום שלוחה של לינקדאין בישראל. סיבה נוספת שייתכן ומשפיעה על החלטה של חברה גלובלית כלינקדאין להקים מרכז בישראל, היא קשרי המסחר. עקב הקורונה, אין קשרים כאלה ואינטראקציות פנים אל מול פנים בכלל, כך שהן מבחינת ווליום הפעילות ההולך וגדל והן מבחינת הגידול במספר הלקוחות הישראלים שצריכים שירות, הולידו את הצורך בהקמת מטה מקומי. גם אם בתחילה מדובר במרכז פיתוח, ייתכן בהחלט שמדובר בהכשרת הקרקע למטה המספק מגוון מוצרי שיווק ושירותים. 2. השיקול המקצועי . אוריבי היא חברה המתבססת על ניתוח דאטה ואנליטיקס, מעין דור העתיד של חברות האנליזה השיווקית. בהקשר זה, חיבור מקצועי לכלי הפרסום והשיווק של לינקדאין הוא מעניין, יצירתי וכזה שיכול להוסיף לכלל כלי הפרימיום של לינקדאין ערך מוסף גדול ומנועי צמיחה נוספים. מבחינה מקצועית, יש כאן מוצר שתרומתו למערכת הפרסום של לינקדאין - וכמובן למפרסמים - עשויה להיות גבוהה מאוד. אוריבי מספקת מערכת אנליטיקס פשוטה משמעותית לתפעול, וכזו המייתרת הרבה מאוד אתגרים טכניים במערכות כגון גוגל אנליטיקס, שמייצרות אתגרים לא פשוטים ודורשות ידע (שמניסיון כאוב) לא תמיד נמצא בידי מנהלי קמפיינים ואף אנשי אנליטיקס בסוכנויות דיגיטל, שלא לומר בצד המפרסם. אם יש עקב אכילס ללינקדאין, זו הביקורת המוצדקת על ממשק הפרסום שנמצא בפיגור מול מערכות הפרסום של פייסבוק וגוגל, ופתרונות לא מלאים בכל הקשור לסטטיסטיקה ומדידה. בפורמט החדש, אוריבי תתרום משמעותית לשיפור האטריביושן (אפקטיביות מדידת הפרסום מבוסס התוצאות) ותוכל לגשר מהר וטוב יותר על הפער בין מערכת הפרסום שלה לזו של גוגל ופייסבוק. מבחינת גודלו של כוח אדם, אין שום צורך להגיע לישראל ולפתוח מרכז פיתוח. אוריבי היא חברה קטנה יחסית (עם כמה עשרות עובדים) אבל ייתכן שהרכישה תייצר הרבה מאוד משרות פיתוח סביב פעילות האנליטיקס והדאטה, עליהם אפשר להוסיף גם אנשי שיווק, מנהלי לקוח ומכירות. הפתרון של אוריבי מותאם לתחום השיווק של לינקדאין, הmarketing solutions- ובכך אמור לתרום להכנסות כלי הפרסום, אלף - בעיקר כשלינקדאין מרגישים שהם צריכים לתת פייט רציני לדואופול פייסבוק/גוגל ששולט ביד רמה בשוק הפרסום, ובית – אל מול פתרונות שיווק ה-B2B של פייסבוק/גוגל שהופכים לאיכותיים ויעילים יותר ויותר עם הזמן. צריך לזכור שחלק מאסטרטגיית הצמיחה בחו"ל של חברות טכנולוגיה, היא להקים שלוחות מקומיות, כך שבמקרה הזה - הרכישה הגיעה בזמן הנכון. . זיו שיינפלד הוא מנכ"ל ובעלים של משרד הפרסום Z Digital House המתמחה ב-B2B -DATA MARKETING

מי יקנה את הוט מובייל ובאיזה מחיר?
פטריק דרהי רוצה למכור את הוט. לא בטוח שיש הרבה קונים, בינתיים הוא מקבל הצעות לרכישת הוט מובייל.
שוק הסלולר הישראלי, שסבל בשנים האחרונות מירידת מחירים דרמטית ומתחרות עזה, עומד שינויים. הוט מובייל, אחת מארבע המפעילות הגדולות עם כ-2 מיליון מנויים ונתח שוק של כ-17%, עשויה לשנות את מפת התקשורת. מכירתה על ידי קבוצת אלטיס שבשליטת הטייקון שפשט רגל בצרפת עשויה לא רק להקל על חובותיו העצומים של דרהי, אלא גם לשנות את המפה התחרותית.
קבוצת גיל שרון מתעניינת בהוט מובייל
גיל שרון, שכיהן כיו"ר בזק וכמנכ"ל גולן טלקום מוביל קבוצת משקיעים שהגישה הצעה לא מחייבת לרכישת הוט מובייל תמורת 1.4 מיליארד שקל. ההצעה הוגשה לאלטיס, והיא כוללת שותפות עם גופים מוסדיים מובילים: לאומי פרטנרס, הראל ביטוח, מנורה מבטחים ומור ביטוח.
המוסדיים יזרימו את רוב ההון, בעוד שרון יכהן כשותף כללי ומנהל תפעולי ראשי. הוא לא מזרים כסף אישי בשלב זה, אך יקבל אופציות להשתתפות עתידית אם העסקה תצליח. האסטרטגיה של הקבוצה של שרון מבוססת על התייעלות מהירה: הוט מובייל סובלת מרווחי רווח נמוכים עקב תחרות מחירים, אך בעלת בסיס מנויים יציב ותשתיות 5G מתקדמות. הוא מתכנן להגדיל הכנסות דרך שדרוג חבילות משולבות, סלולר, אינטרנט ביתי וטלוויזיה, ולהפחית עלויות תפעוליות ב-20%-30%. אם העסקה תתגבש, שרון יפרוש מתפקידו כיו"ר IBC, מיזם הסיבים האופטיים, כדי למנוע חשש מניגוד אינטרסים, שכן מנורה ומור מחזיקות גם שם.
אלא שפלאפון, זרוע הסלולר של בזק, הגישה הצעה גבוהה בהרבה - 2 מיליארד שקל. השאלה אם הרגולטור יסכים לעסקה כזו שתוביל את החברה הממוזגת לנתח שוק של כ-36%. מיזוג עם הוט מובייל ייצור שחקן עם נתח שוק גדול כשסלקום הבאה בתור עם 28%.
- פרטנר שוקלת לרכוש את פעילות הלקוחות העסקיים של הוט
- פלאפון רוצה לרכוש את הוט מובייל ב-2 מיליארד שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שרון רכש לפני כ-8 שנים את גולן טלקום יחד עם האחים זלקינד ב-350 מיליון שקל, והפך אותה ממפעילה קטנה לחברה ששווה פי כמה ונמכרה לסלקום במחיר של פי 3. המוסדיים כנראה מאמינים שהוא יעשה זאת שוב בהוט מובייל.
פטריק דרהי, חובות ומניעים
מאסטר שף עונה 12. קרדיט: אתר מאקומאסטר שף היא התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים
הרייטינג חזר לסורו, עם חדשות 12 כמהדורה המרכזית הנצפית ביותר ומאסטר שף, ריאליטי אוכל שעומד בראש הפריים טיים
בכל אופן, מבחינת הנתונים עצמם, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 16.1% רייטינג ו-403 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 7.7% רייטינג ו-221 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שהצליחה שוב לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 5% רייטינג ו-115 אלף צופים,
ובסוף הרשימה היתה המהדורה של כאן11, עם נתונים טובים יחסית לחוסר הפופולריות שלה, עם 114 אלף צופים ו-4.1% רייטינג.
פריים טיים
להיטים ותיקים זה תמיד טוב, וכך גם היה עם "מאסטר שף" עונה 12, ששודרה אמש, והיתה בראש, עם רייטינג של 15.4% רייטינג ו-415 אלף צופים והיתה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים. אחריה היתה התכנית העקבית ביותר בטלוויזיה, "הפטריוטים"
שמשודרת מדי ערב וזוכה לרייטינג גבוה ולמקום השני כמעט בקביעות, שהונחתה אתמול על ידי איתמר פליישמן, ועמדה על 7.6% רייטינג עם 209 אלף צופים. במקום השלישי היה כאן11 עם ריאליטי האוכל שלהם, שמתעלה מעל לממוצע הרייטינג של התאגיד
הציבורי, ועמד על 7.2% רייטינג ו-163 אלף צופים ואת הרשימה סגר ערוץ 13, עם "ווארט", שעמד על 7% רייטינג ו-173 אלף צופים.
תכניות הבוקר והצהריים
מבחינת שאר הרצועות, רצועת הבוקר הולכת ותופסת תאוצה, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה את
הרצועה, עם 3.8% ו-85 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שצמצמה פערים, עם 2.6% רייטינג ו-53 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת שהדביקה פערים ונצמדה למקום השני עם העולם הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-51 אלף צופים בלבד.
ברצועה שלאחריה, המספרים ירדו מעט, אך התחרות בין 14 ל-12 נותרת צמודה, כשהפעם משדר הבוקר של קשת, עם יואב לימור ונסלי ברדה היה בראש ועמד על רייטינג של 2.7% ו-53 אלף צופים, ואילו "על הבוקר" עם נוי בר, היה אחריו עם 1.7% רייטינג, ו-53 אלף צופים. במקום
האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.6% רייטינג ו-35 אלף צופים בלבד.
- השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בצהריים, ואלמז עם 14 בצהריים של חדשות 12, היתה על 3.4% ו-65 אלף צופים, אחריה היה האולפן הפתוח של עם בועז גולן עמד על 3.2% רייטינג
ו-6* אלף צופים, ואת הרשימה סגר משדר מיוחד עם מאיה ראכלין שהיה עם 1.1% רייטינג ו-25 אלף צופים בלבד.
