הבנק המרכזי בסין בדרך להכיר במגבלותיו

הבנקים המרכזיים זינקו ביותר מ-700 מיליארד דולר בשבועות האחרונים,  כאשר הבנק המרכזי בסין בולט במיוחד. הניסיון לשמור על יציבות המטבע הופך למורכב במיוחד
עמית נעם טל | (7)

הירידות החדות והפאניקה בשווקים בחודש דצמבר נראים הערב כמו עבר רחוק, כאשר המדדים המובילים משלימים זינוק של מעל 12% מהנמוך. כיצד הסנטימנט בשווקים השתנה במהירות רבה כל כך? כפי שאנו טוענים זמן רב, הדבר היחידי שמניע את השווקים הפיננסים בעולם מאז 2008 הוא תנודה תנודות במאזני הבנקים המרכזיים.

בעוד הפד' לא ביצע שינויים משמעותיים במאזנו עד כה בחודש הנוכחי, וצפוי בסה"כ לצמצם כ-32 מיליארד דולר בלבד ממאזנו עד סוף ינואר (המהלך צפוי להתחיל). שאר הבנקים המרכזיים הגדולים פתחו במסע רכישות גדול, ולמעשה מתבצע בחודש האחרון QE גלובלי.

מי שבולט במיוחד הוא הבנק המרכזי הסיני (PBOC) שמזריק בימים האחרונים כסף רק למערכת הבנקאית במטרה למנוע נפילה של מוסדות פיננסים בתקופה החגים. הבנק הזריק הבוקר 380 מיליארד יואן לשוק ה-Repo  (repurchase agreement) לאחר שהזרים אמש 560 מיליארד יואן (שיא כל הזמנים). בסה"כ, הזרים הבנק מתחיל השבוע 1.14 טריליון יואן לשווקים.  הזרקת הכסף מצד הממשל מורידה את מצוקת הנזילות המערכת הבנקאית, ומורידה את הצורך לממש נכסים לצרכי מימון שוטף של החברה.

נזכיר כי הבנק הוריד מוקדם יותר החודש את יחס הרזרבה לבנקים המקומיים ב-100 נק' בסיס, דבר שמשחרר למערכת הבנקאית כ-116 מיליארד דולר.

הזרקות הכסף של הבנק המרכזי בסין בשנים האחרונות

 

הבנק הסיני איננו לבדו במערכה. המאזנים של הבנקים המרכזיים באירופה (ECB) וביפן (BOJ) רשמו עליות חדות בשבועיים האחרונים. בסה"כ זינק המאזן המצרפי של 4 הבנקים המרכזיים בקרוב ל-700 מיליארד דולר מאז ה-26.12, דבר שממשיך להעניק רוח גבית למדדים.

מאזני 4 הבנקים הגדולים: זינוק בשבועות האחרונים

 

נציין כי האירוע המשמעותי מבחינת המאזן של הבנק המרכזי באירופה צפוי להתרחש בחודש הבא ( לכתבה המלאה).

הסיטואציה בסין הופכת למעניינת במיוחד. למרות שפיכת הכסף בחודש האחרון וההידרדרות הנתונים הכלכליים, יואן התחזק בחודש האחרון מול הדולר ונסחר הערב ברמה של 6.73 מול המטבע האמריקני. ההתחזקות המטבע בניגוד לכל הגיון היא כמובן תוצאה של התערבות הממשל, שחושש מאוד מבריחת הון מהמדינה.

נתוני הסחר האחרונים של סין מרמזים כי למרות ניסיונות הממשל, בריחת ההון מהמדינה מתחדשת שוב. בעוד נתוני הייבוא של סין הציגו ירידה חדה בסיכום הכולל, הייבוא מהונג קונג זינק לפתע.  נזכיר כי בעוד בסין יש הגבלה על הוצאת כסף מהמדינה, השוק בהונג קונג (עימה סין מקיימת מסחר מלא) פתוח לשאר העולם. דפוס דומה של ניפוח דפוסי הסחר התרחש ב-2015 ו- 2016 (כפי שניתן לראות בגרף הבא), בשיא בריחת ההון מהמדינה הקומוניסטית.

הייבוא הסיני מהונג קונג מול היואן הדולר/יואן: בריחת ההון מהמדינה מתחדשת

הבנק המרכזי בסין עתיד לגלות כי כוחו מוגבל – לא ניתן לווסת את השווקים המקומיים ולשמור על יציבות מטבע בו זמנית. הכלכלה הריאלית חזקה יותר מכל מדיניות של בנק מרכזי כזה או אחר.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    חקי חיון 18/01/2019 17:56
    הגב לתגובה זו
    חקי חיון , תחילת הסוף של מיליארד ומאתיים מיליון הסינים הנאצים.
  • 6.
    דו 18/01/2019 15:47
    הגב לתגובה זו
    ממשיכים לפמפם את השווקים וזה יגמר רעעע .
  • 5.
    הם ימשיכו לישפוך. (ל"ת)
    בא 18/01/2019 08:30
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    zamirco 18/01/2019 08:06
    הגב לתגובה זו
    קריאת אזהרה אחרונה לצאת מהשווקים . בן 18.1.19 לבן 7.2.19 , תחל המפולת הגדולה היי פעם . צעדי הבנק הסיני והבנקים המרכזיים , רק מחדדים את הבעייתיות של הכלכלה העולמית , מכשירי הנשמה ? ? ?
  • 3.
    המפולת הבאה 18/01/2019 02:04
    הגב לתגובה זו
    הכל פיקטיבי. אף אחד לא למד כלום.
  • 2.
    רועי 17/01/2019 23:52
    הגב לתגובה זו
    לא לומדים ועדיין נתלים בשטויות?
  • 1.
    ניתוח יפה 17/01/2019 22:56
    הגב לתגובה זו
    בשוק דובי
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: