שיא כל הזמנים בהיקף העסקאות הגלובלי המוערך ב-5.1 טריליון דולר
על פי דוח העסקאות השנתי של PwC בשנת 2021 הגיע לשיא כל הזמנים היקף העסקאות הגלובלי המוערך ב-5.1 טריליון דולר. זוהי עלייה של 57% בשיעור העסקאות העולמי ועלייה של 24% בהיקפי העסקאות העולמיות מהשנה הקודמת.
קרנות פרייבט אקוויטי סיימו את 2021 עם סכום שיא זמין להשקעות, בהיקף של 2.3 טריליון דולר, 14% גבוה יותר מתחילת השנה – קיבלו חיזוק ורוח גבית מגיוסי שיא והבנה שיש עוד הרבה הון זמין למיזוגים ורכישות שיגיעו ב-2022, כך שהצפי הוא להמשך עסקאות מיזוגים ורכישות גם בשנה הקרובה.
2021 הייתה שנת שיא למיזוגים ורכישות הן בנפח והן בשווי. מספר העסקאות המוכרזות עלה אל מעל ל-62,000, עלייה של 24% לעומת 2020. ערכי העסקאות שנחשפו לציבור הגיעו לשיא כל הזמנים של 5.1 טריליון דולר – כולל 130 מגה עסקאות של 5 מיליארד דולר או יותר – עלייה של 57% אחוז יותר בסכום העסקאות משנת 2020 וניפוץ השיא הקודם שעמד על 4.2 טריליון דולר בשנת 2007.
לדברי רו"ח ליאת אנזל אביאל, שותפה וראש תחום Transaction Services ב-PwC Israel, "גם בשוק הישראלי חווינו שנת שיא במספר העסקאות שנבע בין היתר מתיאבון גדול של חברות לבצע רכישות, זאת בזמן שחלקן מתפשרות בפרמטרים שונים דוגמת מחיר ובשלות הפתרון שנרכש כשהמטרה שעומדת לנגד עיניהן היא השלמת העסקה. בשנה הבאה נראה שהשיקולים לרכישות ימשיכו להיות בין היתר השגת שיפור טכנולוגי מהיר, השגת יתרון תחרותי בשוק והרחבה של נתח השוק ויצירת שווקים חדשים. כמות הכסף הזמינה, תיאבון המשקיעים ושאיפת חברות להשגת יכולות טכנולוגיות ויתרונות תחרותיים ימשיכו להזין את שוק ה- M&A ואת תהליך שיקום הכלכלה, עם ההתאוששות מהמשבר. יתרה מזאת, לאור ההנפקות, הגיוסים המשמעותיים וכמות "חדי הקרן" התקדימית שהתהוו השנה בקרב חברות ישראליות וכן כמויות המזומנים הזמינים בקרב חברות אלה, אנו צופים כי חברות אלה יצטרפו למעגל הרוכשים, וימשיכו לתדלק את השוק המקומי כפי שאנו מתחילים לראות בחודשים האחרונים."
- רכישה שישית לתורפז מתחילת השנה
- על הבמה באיטליה: אסיא מנסה להחזיר את המומנטום לאיטורו
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בעוד האופטימיות נותרה חזקה לשנת 2022, מעירה חברת הייעוץ כי יש לשים לב לכך שישנן רוחות נגדיות בדמות של ריביות גבוהות יותר, עלייה האינפלציה, הגדלת מיסים ורגולציה גבוהה יותר שעשויות להוות מכשולים מבניים או פיננסיים להשלמת עסקאות ב-2022. ניתן לראות תנודתיות גבוהה יותר בשווקים הפיננסיים, שיבושים בשרשראות האספקה, ורמות גבוהות של חוב פיסקלי, זאת גם לצד העובדה שגלי ההלם כתוצאה מהמגיפה ממשיכים להכות בעולם.
קרנות הפרייבט אקוויטי (PE) ממשיכות ללכוד עסקאות נוספות וגדולות יותר. כמעט 40% מהעסקאות בשנת 2021 כללו מימון של קרנות PE, עלייה של מעל ל-25% בחמש השנים האחרונות. קרנות ה-PE עושות עסקאות גדולות יותר, ומהוות 45% משווי העסקה הכולל בשנת 2021, זאת בהשוואה ל-30% בחמש השנים האחרונות. לפי הערכת הפירמה, למרות הכסף הזמין, יתגברו הלחצים על קרנות ה-PE למצוא דרכים ליצור ערך בסביבה של עליית ריבית, מכפילים גבוהים והתחשבות ב-ESG.
פירמת PwC מצפה שהנפקות ה-SPAC ימשיכו למלא תפקיד משמעותי גם ב-2022, זאת לאור ההתעוררות המחודשת בסוף 2021. נותרו עדיין כ-500 ספאקים שטרם מוזגו, מסגרת הזמן הקצרה שנותרה תגרום לכך שהם יתחרו מול קרנות ה-PE ותאגידים על עסקאות אפשריות ב-2022 ו-2023. התחרות העזה הזו בין השחקנים השונים, תאפשר לשמור על מכפילים גבוהים.
- דיילייט מגייסת 33 מיליון דולר, 3 חודשים לאחר הסיד
- אנבידיה בשת״פ עם פורטליקס הישראלית: "ה-AI הוא הנהג החדש ואנחנו אלה שבודקים אם הוא יודע לנהוג"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
שוק הצרכנות: העדפות צרכנים ימשיכו להוות זרז למיזוגים ורכישות גם בשנת 2022, חברות וקרנות PE יסדרו מחדש את תיקי ההשקעות שלהם כדי לנצל מגמות שונות של "צרכנות מודעת" היוצרת ביקוש למוצרים ושירותים חדשים ובתוך כך למודלים עסקיים חדשים לחלוטין.
אנרגיה שירותים ומשאבים (EU&R): אחריות תאגידית (ESG) הפכה לגורם שמניע אסטרטגיות בכל ענפי התעשייה. עסקאות מיזוגים ורכישות ישמשו חברות לחיפוש הזדמנויות ליצירת ערך בתחומי ה-ESG כגון: אנרגיה מתחדשת, לכידת פחמן, אחסון סוללות, שימוש במימן וטכנולוגיות נקיות אחרות
שירותים פיננסיים: התחרות על היתרון האסטרטגי בשוק תמשיך להניע מיזוגים ורכישות, כאשר המוטיבציה היא בעיקר לבצע עסקאות בתחום הטכנולוגיה והחדשנות. נכסים שיהיו נתונים במצוקה במגזרי הבנקאות והביטוח עלולים להוביל לגל של עסקאות גם כן.
בריאות: חברות הפארמה שואפות לייעל את תיקי ההשקעות שלהן ולהוביל לצמיחה באמצעות עסקאות שמספקות גישה לטכנולוגיות חדשות כמו mRNA וריפוי גנטי. כמו כן, בשירותי הבריאות, משקיעים מוצאים עניין רב בפלטפורמות טיפול מיוחדות, שירותי טיפול מיוחדים, וחברות שמספקות נתונים וניתוחים מעניינים.
ייצור תעשייתי וענף הרכב: עסקאות שמאיצות טרנספורמציה דיגיטלית כגון רכבים אוטונומיים וחשמליים, סוללות וטכנולוגיות טעינה, ייצור מקורות אנרגיה לא מאובנים – כל אלה יביאו עניין רב ויעודדו עסקאות מיזוגים ורכישות.
טכנולוגיה, מדיה וענף הטלקומוניקציה: לאור המגמה של חברות מסורתיות המתמודדות עם טכנולוגיות חדשות שנכנסות במהירות לתעשייה, נמשיך לראות תעשיות מסורתיות שמבקשות לרבות טכנולוגיות ויכולות דיגיטליות כדי לאפשר יתרון ותחרות בענף.

אמזון נגד פרפלקסיטי: "אל תשלחו סוכני AI לקנות אצלנו"
אמזון מאיימת בצעדים משפטיים בעקבות פעילות סוכן ה־AI של פרפלקסיטי שטוענת מנגד לבריונות דיגיטלית וחסימת תחרות; הקרב על השליטה בחוויית הקנייה אונליין בעידן הסוכנים האוטונומיים יוצא לדרך
עימות חריג נרשם בימים האחרונים בין החברה החזקה בעולם במסחר המקוון, אמזון, לבין סטארט־אפ הבינה המלאכותית הצומח פרפלקסיטי (Perplexity), שזכה לתשומת לב בשנה האחרונה בזכות מנוע חיפוש מתקדם וסוכן דפדפן חדשני בשם Comet.
אמזון שלחה מכתב התראה (cease-and-desist) לפרפלקסיטי, ובו היא דורשת להפסיק מיד את השימוש בסוכן ה־AI, אשר לדבריה מבצע רכישות באתר אמזון בשם המשתמשים, בניגוד לתנאי השימוש וללא גילוי נאות. לדברי אמזון, הסוכן Comet פועל כאילו היה דפדפן רגיל, נכנס לחשבונות המשתמשים, מבצע רכישות ואף עוקף אמצעי הגנה שמטרתם למנוע בוטים בלתי מזוהים. החברה מתארת את הפעילות כהונאה דיגיטלית, טוענת לפגיעה בפרטיות המשתמשים ולהשחתת חוויית השופינג באתר.
פרפלקסיטי משיבה: "ניסיון לחסום חדשנות"
פרפלקסיטי, שמוערכת בשווי של כ־20 מיליארד דולר וזוכה למשקיעים בולטים לרבות ג'ף בזוס, בעל השליטה באמזון מסרה בתגובה כי מדובר בניסיון של אמזון להצר את צעדי החדשנות ולמנוע תחרות בתחום שבו גם היא עצמה פועלת.
"המשתמשים צריכים להיות חופשיים לבחור את הסוכן הדיגיטלי שלהם", כתב המנכ"ל ארווינד סריניוואס. "זה לא מתפקידה של אמזון לפקח על מי מקבל החלטות בשם המשתמש".
- רדיט תובעת את פרפלקסיטי: "מירוץ הבינה המלאכותית הפך לכלכלת גניבת נתונים"
- פרפלקסיטי מציעה 34.5 מיליארד דולר לרכישת דפדפן כרום מגוגל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עוד נטען כי Comet אינו שואב או מאמן את מערכות הבינה המלאכותית על בסיס נתונים מאמזון, אלא פועל אך ורק על פי הרשאות שהמשתמש נותן, בין אם זו קנייה, מעבר בין מוצרים או השוואת מחירים.
