דליפת בקו קצאא
צילום: המשרד להגנת הסביבה

קצא"א: דליפת דלק בחוף אשקלון; נפתחה חקירה פלילית

בזמן שהחברה הממשלתית טוענת בעתירות נגד יבוא הנפט מהאמירויות לנמל אילת שהיא מפעילה כי הסיכויים לדלף נפט נמוכים מאד, בקצא"א רושמים מבוכה בגזרה אחרת. הדליפה אמש זיהמה 3 דונם בסמוך לצינור של החברה
איתי פת-יה | (2)
נושאים בכתבה נפט קצא"א

המשטרה הירוקה של המשרד להגנת הסביבה פתחה בחקירה פלילית נגד החברה הממשלתית קצא"א בעקבות אירוע דליפת דלק אתמול בלילה מצנרת שלה באזור משען שבמועצה אזורית חוף אשקלון. עד שעות הבוקר פונו כ-800 טונות קרקע מזוהמת שהשתרעו על שטח של כ-3 דונם.

את הדליפה איתרו במוקד הבקרה של קצא"א עצמה, ועם הגילוי הזרמת הדלק הופסקה, ונשלחו לשטח סיירים. בינתיים התבצעו פעולות הנדסיות להחלפת קטע קו הדלק שדלף, באורך של כ-12 מטר.

בימים אלה מתמודדת קצא"א עם עתירה לבג"ץ נגדה של ארגוני הסביבה החברה להגנת הטבע, אדם טבע ודין וצלול, בשל יבוא הנפט מאיחוד האמירויות לנמל שהיא מפעילה באילת, בהתאם להסכם שנחתם מול MED־RED הישראלית-אמירתית. היבוא כבר החל בנפח מסויים ובקצא"א אומרים כי כלל ההתקשרות בהסכם אינה בהיקף נרחב.

העותרים חוששים מנגד מדליפת נפט מהמכליות המשנעות שתפגע בסביבה הימית, וטוענים כי ההתקשרות אמורה הייתה לקבל את אישור הממשלה. כחברה ממשלתית, אישור זה נדרש במקרים בהם הפעילות תגביל את צעדי הממשלה - בקצא"א טוענים כי אין זה המקרה ועל כן לא היה צורך בקבלת אישור פרטני מהממשלה, וכי מדובר בחלק מהפעילות השגרתית של החברה. עם זאת בחברה הדגישו במענה לעתירה כי הם שפנו למשרד להגנת הסביבה והקימו עמם את הצוות הפועל מסוף 2020 בנושא ומנהל דיאלוג מול המשרד.

לפי סקר סיכוני שהזמינו בקצא"א מחברת הזמט, יש התסברות של אחת ל-1,111 שנים לדלף בצנרת המובילה דלק לאניה, וסיכון של דליפה "לא משמעותית" הוא אחד ל-24 שנה., כשבתרחיש זה "הדלף יאגר, לא יגיע לים ולא תיגרם פגיעה סביבתית או זיהום ים כלל", לפי המסמך. עוד מעלים בחברה הממשלתית שיקולים של בטחון אנרגטי והביקושים והצורך בנפט לדבריהם שימשיכו ללוות אותנו בשנים הקרובות, מה שדורש לפיהם את המשך הפעלת הנמל באילת.

השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג: "מדובר באירוע חמור ביותר, שממחיש לנו שוב עד כמה מסוכנת ומזיקה עשויה להיות ההובלה של דלק פוסילי בלב מדינת ישראל. האירוע הזה מחדד שתקלות קורות, כל הזמן, ואסור בתכלית האיסור לאפשר לתקלות לקרות בסמיכות לאזורים רגישים, ביבשה או בים, כמו בסמוך לשונית אלמוגים בעלת חשיבות עולמית. נבחן את נסיבות האירוע, ונפעל בהליכי אכיפה מול החברה ככל שיידרש".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    הצינור בן60שנה לא יתכן לא לחדשו , כמו כן למוביל כל 30/08/2021 12:11
    הגב לתגובה זו
    הצינור בן60שנה לא יתכן לא לחדשו , כמו כן למוביל כל כך ליוני ומסוכן חייב להיות עטוף בחיישנים לנזילות , אבל מרוב סודיות המנכל ויתר הפרחחים של ההנהלה הם כולם מלכחי פינכה של השליטים
  • 1.
    העומד בשער 30/08/2021 12:08
    הגב לתגובה זו
    לפרוק נפט בנמל איל, להעביר אותו מאות קילומטרים בצנרת לא הכי מי יודע מה, להטעין אותו בנמל אשקלון בחזרה למיכלית. מה כבר יכול ללכת רע?
בואינג אל על מטוס תעופה תיירות טיסה חופשה
צילום: יח"צ

הצעת חוק: חבילת נופש מוזלת ללא אפשרות לבטל

הצעת חוק חדשה תאפשר לסוכני נסיעות להציע חופשות ללא אפשרות ביטול במחירים זולים. כיום ניתן לבטל בתמורה לדמי ביטול של 5% משווי העסקה ועד 100 שקלים 
גיא עיני |

האם בקרוב יוכלו סוכני ואתרי הנסיעות בארץ להציע לכם חופשות זולות יותר ללא זכות ביטול? ועדת הכלכלה אישרה לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק של ח"כ בצלאל סמוטריץ' לתקן את חוק הגנת הצרכן ולאפשר לסוכנים ישראלים המוכרים שירותי הארחה ונופש של ספקים זרים להציע שירותי הארחה, נסיעה, חופשה או בילוי שמתבצעים במלואם בחו"ל בשתי אפשרויות – עם זכות לביטול העסקה או בלעדיה. כיום מי שרכש שירות מספק ישראלי ראשי לבטל את העסקה, בהתאם לתנאי בחוק, תמורת דמי ביטול של 5% משווי העסקה ועד 100 שקלים. כתוצאה מכך נפגעים סוכני הנסיעות שנאלצים לשלם דמי ביטול שהם לא יכולים לגבות מהספק בחו"ל. היו"ר כבל שב והבהיר כבר בפתח הישיבה כי לא יאפשר מצב של כרסום בזכות הביטול של הצרכן או פגיעה בה, וההצעה נועדה להיטיב ולאפשר לו לקבל מה שהוא יכול לקבל מאתרי האינטרנט בחו"ל גם מסוכני הנסיעות בארץ. לפי ההצעה שאושרה בעסקאות לרכישת שירותי חופשה הניתנים כולם בחו"ל יוכל הסוכן להציע לצרכן לבחור מראש אם להחיל עליו את תנאי הביטול לפי חוק הגנת הצרכן, או תנאי הביטול לפי נותן השירות בחו"ל. כמו כן אושרה סנקציה של עיצום כספי בסך 22 אלף שקלים על עוסקים שלא יפרסמו ויבצעו גילוי נאות של החלופות השונות בצורה ברורה. עוד נקבע כי ההצעה תיכנס לתוקף 30 יום לאחר פרסומה ברשומות.