חוזרים בשאלה: נציגי הפד מסבירים את החלטת הריבית מיום רביעי

מה היה מאחורי ההודעה המפתיעה של הפד מלפני יומיים ולמה ארה"ב פוחדת מתרחיש יפני?
אלמוג עזר | (2)
נושאים בכתבה הפד

ביום רביעי האחרון (17.12.4), לאחר ישיבת הבנק המרכזי האמריקני (ה"פד") בניו יורק, יצא הבנק בהודעה דרמטית. האחרון הודיע כי "הוועדה החליטה כי ניתן להיות סבלניים לפני החזרת המדיניות המונטארית למצב נורמאלי".

הפד התכוון לכך שלא בטוח שהריבית תעלה באמצע השנה הבאה כפי שנחזה על ידי וול סטריט. אף יותר מכך, יילן הבהירה כי לא צפוי שינוי בריבית ב-2 הפגישות הקרובות. אין זה שכיח שהפד נוקט בלשון כמו מופרשת לגבי תוכניותיו, כאשר לרוב הוא בעיקר נוקט בלשון מרומזת מאוד.

ראלי סוף שנה בחסות הפד

בתגובה לאותה ההודעה, כצפוי, וול סטריט זינקה במעל ל-2% והיום היא סוגרת שלושה ימים של עליות רצופות מאזה ההודעה. למעשה העליות בוול סטריט סחפו גם את שאר העולם לעליות שערים חדות.

יומיים לאחר אותה החלטה, מתפנים נציגי הפד בכדי להסביר באריכות את דעתם בעקבות אותה ישיבה. נציג מיניאפוליס נאריאנה קוצ'רלאקוטה ( Narayana Kocherlakota ), התייחס לאותה ישיבה היום באומרו כי הצפי לעליית הריבית יוצר סיכון שיגרום להמשך ירידה באינפלציה וגרירה לדיפלציה.

קוצרלאקוטה הוסיף "בהערכתי הכשלון של הפד במלחמה באינפלציה עד כה עלולה לגרום בטווח הארוך לכניסה לדיפלציה כפי שראינו ביפן, אשר נלחמת בתופעה מזה שני עשורים. אני רואה את המטרה של אי עמידה ביעדי הפד כבלתי ניתנת לפשרה".

נזכיר כי יעדי הפד הינם עלייה של 2% בלבד במדד המחירים לצרכן. בעקבות הירידה במחירי האנרגיה, בחודש נובמבר מדד המחירים לצרכן ירד ב-0.3%, הירידה החדה ביותר מזה שש שנים.

לטענת הנציג ממיניאפוליס, עדיף להילחם בצפי לדיפלציה על עוד ניתן. "במידה והצפי לדיפלציה בטווח הקצר יתממש ויהפוך לדיפלציה בטווח הארוך, לפד יהיה קשה מאוד להילחם בתופעה. לכן עדיף להילחם בכך כל עוד ניתן". בעקבות סיום כהונתו של קוצ'רלאקוטה , זוהי הפעם האחרונה בה האחרון יצביע בועדת הריבית.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אבי 21/12/2014 07:44
    הגב לתגובה זו
    "הפד פרסם כי הוא חוזה עליית ריבית מדודה יותר של 0.125%, ולא 0.25% כפי שצופה השוק" זה ממש לא מה שפורסם, איזו חובבנות !
  • 1.
    דודו 20/12/2014 18:22
    הגב לתגובה זו
    ארה"ב מדינה שאוכלוסייתה גדלה בקצב מסחרר. כל שנה הם קולטים כמות אדירה של מהגרים שמגדילים את כח העבודה שלה בהתמדה. יפן מדינה שלא גדלה כבר 25 שנה, עם כח עבודה מצטמק ואוכלוסיה מזדקנת. אין שום קשר בין השניים.
ג'ף בזוס אמאזון אמזון
צילום: AFP

סיפורה של חברה: אמזון חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה

מחנות למכירת ספרים קטנה לענקית טכנולוגיה ששווה היום קרוב לטריליון דולר. אלו הנק' המרכזיות בהיסטוריה של החברה ששינתה את כללי המשחק
עמית נעם טל |
ענקית הטכנולוגיה אמזון (סימול:AMZN) חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה, וזו הזדמנות מצוינת להיזכר בנקודות החשובות שמסבירות כיצד הפכה אמזון מחנות למכירת ספרים לענקית טכנולוגיה ששולטת כמעט בכל תחום, ושווה נכון להיום קרוב ל-960 מיליארד דולר.  החברה נוסדה ב-1994, והתפרסמה בתחילה בעיקר בזכות מכירות הספרים. ג'יף בזוס משמש ההקמה כיו"ר, נשיא ומנכ"ל החברה. האתר עצמו נפתח ב-1995 ופעל בתחילה בארה"ב בלבד. בהדרגה בפתח בזוס את האתר למדינות נוספות.  
ב-1999 הפכה אמזון לפלטפורמת מכירות הספרים באונליין הגדולה בעולם, והיא מחליטה להיכנס לשוק נוסף: מכירות של מוזיקה ו-DVD, כאשר סל המוצרים שהציעה החברה ממשיך לגדול בהדרגה. ב-2008, אמזון הפכה להיות חברת המכירות הגדולה בעולם. ב-2018 הסתכמו המכירות שהתבצעו באתר של החברה ב-524 מיליארד דולר, או 45% מסכום כלל המכירות שבוצעו באינטרנט.  ב-2005 משיקה החברה את AMZN פריים, מועדון הלקוחות של החברה, שמציע שירות מהיר יותר, והנחות עבור מוצרים ספציפיים. נכון להיום, לחברה יש יותר מ-100 מיליון חברים במועדון זה, מועדון החברים השני בגודלו בעולם. ב-2007 משיקה החברה את הקינדל, רואה הספרים האלקטרוני ששינה את שוק הספרים בארה"ב. הרעיון של "חנות ספרים" במכשיר, שמאפשרת למשתמשים להוריד כל ספר בתוך שניות ללא תלות במיקום, היה חדשני וגרם להרבה כאב ראש עבור תעשיית המו"לות.