ירידות מסחר בורסה עליות שוק ההון
צילום: Istock

הכישלון המפואר של השוק האמריקני בשנה האחרונה

המדדים בדרך לסגור שנה שלילית, אך לאור העובדה כי החברות בארה"ב ביצעו רכישות חוזרות בהיקף של יותר מ-800 מיליארד דולר, 2018 הופכת לכישלון מפואר. בשבועיים הקרובים צפויות החברות להיכנס ל-BLACKOUT PERIOED
עמית נעם טל | (4)

שנת 2018 בדרך להסתיים, ואם לא יקרה משהו יוצא דופן במהלך הימים הקרובים, המדדים המובילים בוול סטריט צפויים לסגור בטריטוריה השלילית בסיכום השנתי. אמנם היו שנים קשות יותר מבחינת ירידות בשוק האמריקני, אך אם לוקחים בחשבון את תופעת הרכישות החוזרות בשוקי המניות במהלך השנה האחרונה, הכישלון של החברות בארה"ב הופך למפואר במיוחד.

עד לסופ"ש האחרון, החברות בארה"ב הודיעו על רכישות חוזרות של מניותיהן (BUYBACK) בהיקף של 1.1 מיליארד דולר, שיא כל הזמנים. מעל 800 מיליארד דולר מאותן רכישות יצאו כבר לפועל. כעת צריכים מנהלי החברות להסביר כיצד בזבזו כל כך הרבה במחירים שנראים היום יקרים מתמיד.

הדוגמה הבולטת ביותר היא אפל (סימול:AAPL), שרכשה במהלך הרבעון ה-3 של השנה מניות בהיקף של 19 מיליארד דולר, אך מאז תחילת אוקטובר רשמה החברה צניחה של 36% מערכה. הניסיון לתמוך במחירי המניות נכשל.

הפעולות הכושלות של החברות בשנה האחרונה צפויות להכביד עוד יותר על המאזנים בשנים הקרובות. רוב הרכישות החוזרות בוצעו ע"י לקיחת הלוואות, והלוואות צריך להחזיר. נציין כי סוגיית החוב של החברות מרכז בימים האחרונים תשומת לב רבה ברקע לקפיצה בריביות.

המקרה של ג'נרל אלקטריק (סימול:GE) עשוי לחזור על עצמו כעת בחברות רבות. בין 2015 ל-2017 ביצעה ג'נרל אלקטריק רכישות חוזרות בהיקף של 40 מיליארד דולר. המחיר ששילמה החברה על המניות היה בין 20 ל-32 דולר למניה. היום נסחרת המניה סביב רמה של 7 דולר, כאשר סוגיית החוב העצום של החברה מקשה עליה בחודשים האחרונים.

חודש ינואר בעייתי?

אחד הגורמים הבולטים לחוזקה היחסית שהפגינו המדדים בוול סטריט במהלך השנה היה הרכישות החוזרות שביצעו החברות. 2 החודשים החלשים ביותר במהלך השנה היו אוקטובר ודצמבר, ובאופן לא מפתיע ב-2 חודשים פעילות ה-BUYBACK  הייתה נמוכה במיוחד.

הרכישות החוזרות של החברות ע"פ החודשים בשנה, לפי גולדמן זאקס מוקדם יותר השנה.

 

 

כפי שניתן לראות, ההשפעה של הרכישות על שוקי המניות הייתה גדולה במיוחד, ולכן מדובר כעת בחדשות רעות במיוחד. לקראת עונת הדו"חות הקרובה, החברות צפויות להיכנס בשבועיים הקרובים לתקופה שבה אסור לבצע רכישות (BLACKOUT PERIOED).

 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    ישות יודונאצית רעה כופרת בבורא עולם,אחוזת בית באש יבעיר (ל"ת)
    שמעיה 25/12/2018 02:07
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    בדירה גרים=קורת גג, לעומת נייר ערך בבורסה (ל"ת)
    בדירה גרים 24/12/2018 23:06
    הגב לתגובה זו
  • מנחם 25/12/2018 10:04
    הגב לתגובה זו
    גילית שיש אפשרות להשתמש בדיבידנד של דירה (תשואת השכירות שלה) במקום לשלשל אותו לכיס....
  • 1.
    עמך 24/12/2018 22:28
    הגב לתגובה זו
    ורכישת מניות של הבנק המרכזי היה להעשיר את מנהלי הבנקים ובעלי חברות. וכרגע מי שאוכל אותה זה בעלי הפנסיות ומשקיעי בורסה. זו לא גזרת שמים אלה מהלך מתוכנן מראש. בימי בינים היו מוצאים בנקאים כאלו להורג בכיכר העיר. כיום הם קבלו מצנחי זהב. זה הזמן לשנות את המשווה. לפרק את הבנקים המרכזיים ולאסור מניפולציות מהסוג של קניה עצמית של מניות.
ג'ף בזוס אמאזון אמזון
צילום: AFP

סיפורה של חברה: אמזון חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה

מחנות למכירת ספרים קטנה לענקית טכנולוגיה ששווה היום קרוב לטריליון דולר. אלו הנק' המרכזיות בהיסטוריה של החברה ששינתה את כללי המשחק
עמית נעם טל |
ענקית הטכנולוגיה אמזון (סימול:AMZN) חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה, וזו הזדמנות מצוינת להיזכר בנקודות החשובות שמסבירות כיצד הפכה אמזון מחנות למכירת ספרים לענקית טכנולוגיה ששולטת כמעט בכל תחום, ושווה נכון להיום קרוב ל-960 מיליארד דולר.  החברה נוסדה ב-1994, והתפרסמה בתחילה בעיקר בזכות מכירות הספרים. ג'יף בזוס משמש ההקמה כיו"ר, נשיא ומנכ"ל החברה. האתר עצמו נפתח ב-1995 ופעל בתחילה בארה"ב בלבד. בהדרגה בפתח בזוס את האתר למדינות נוספות.   ב-1999 הפכה אמזון לפלטפורמת מכירות הספרים באונליין הגדולה בעולם, והיא מחליטה להיכנס לשוק נוסף: מכירות של מוזיקה ו-DVD, כאשר סל המוצרים שהציעה החברה ממשיך לגדול בהדרגה. ב-2008, אמזון הפכה להיות חברת המכירות הגדולה בעולם. ב-2018 הסתכמו המכירות שהתבצעו באתר של החברה ב-524 מיליארד דולר, או 45% מסכום כלל המכירות שבוצעו באינטרנט.  ב-2005 משיקה החברה את AMZN פריים, מועדון הלקוחות של החברה, שמציע שירות מהיר יותר, והנחות עבור מוצרים ספציפיים. נכון להיום, לחברה יש יותר מ-100 מיליון חברים במועדון זה, מועדון החברים השני בגודלו בעולם. ב-2007 משיקה החברה את הקינדל, רואה הספרים האלקטרוני ששינה את שוק הספרים בארה"ב. הרעיון של "חנות ספרים" במכשיר, שמאפשרת למשתמשים להוריד כל ספר בתוך שניות ללא תלות במיקום, היה חדשני וגרם להרבה כאב ראש עבור תעשיית המו"לות.  בתוך כך, הסיפור העיקרי של החברה בשנים האחרונות היה ההכנסות משירות הענן של החברה. הפלטפורמה הרשמית של Amazon Web Services) AWS) הושקה ביולי 2002, והתבססה בתחילה על מספר מצומצם של כלים ושירותים. ב-2004 הציע מהנדס בחברה להשתמש בתשתית המשמש לתפעול פעילות המסחר של החברה, וכך התרחבה משמעותית תחום שירותי הענן של החברה. הכנסות החברה מאז ההנפקה ב-1997 החברה הונפקה לראשונה ב-1997, ובאופן מפתיע, הרוכשים הראשונים סבלו מתשואות נמוכות במיוחד, כאשר התפוצצות בועת הדוט.קום זמן קצר לאחר מכן העיבה על הסנטימנט סביב חברות האינטרנט. המשבר הכלכלי של 2008-2009 וה"כסף הזול" שמציף את השווקים מאז, שינו את המשוואה עבור אמזון. ב-5 השנים האחרונות זינקה החברה ביותר מ-460%.