סקטור המוליכים למחצה ממשיך לצמוח; אינטל עם 16.5% מנתח השוק

ההתפתחויות הטכנולוגיות של 2011 המשיכו לתדלק את יצרניות השבבים, כאשר קוואלקום זכתה בתואר 'הצומחת ביותר', טאואר הוסיפה השנה 40%
דניאל פליישר |

ההכנסות בסקטור המוליכים למחצה צמחו ב-1.8% ב-2011, לפי מחקר של חברת טכנולוגיה, כאשר הענקית אינטל (סימול: INTC) מציגה את נתח השוק הגדול שלה אי פעם.

חברת המחקר גרטנר (סימול: IT) אמרה כי ההכנסות בתחום המוליכים הסתכמו ב-306.8 מיליארד דולר בשנה שעברה, קצת יותר מרמה של 2010, אשר הוגדרה אז כ'תשואת חסר'. "התחום החזק ביותר היה מעבדי המחשוב", אשר צמח ב-14% בשל עלייה במחיר המכירה הממוצע.

אינטל, אשר מייצרת את מירב מעבדי המחשבים והשרתים, ראתה את נתח השוק שלה גדל לרמה של 16.5% ו-50.7 מיליארד דולר בהכנסות. בכך סימנה החברה את השנה ה-20 ברציפות שהיא מדורגת במקום הראשון בתחום. השיא הקודם של אינטל היה ב-1998 עם נתח שוק של 16.3%.

החברה הקוריאנית סמסונג תפסה את המקום השני עם נתח שוק של 8.9%, אמרו בגרטנר. היא כשלה בסגירת הפער עם אינטל בשל חולשה בשוק הדינמי של שבבי הזיכרון. החברה שצמחה הכי הרבה בסקטור הייתה קוואלקום (סימול: QCOM), כאשר הכנסותיה עלו ב-39% לרמה של 10 מיליארד דולר, בעיקר בזכות חלקה במכשיריה של אפל (סימול: AAPL).

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ג'ף בזוס אמאזון אמזון
צילום: AFP

סיפורה של חברה: אמזון חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה

מחנות למכירת ספרים קטנה לענקית טכנולוגיה ששווה היום קרוב לטריליון דולר. אלו הנק' המרכזיות בהיסטוריה של החברה ששינתה את כללי המשחק
עמית נעם טל |
ענקית הטכנולוגיה אמזון (סימול:AMZN) חוגגת השבוע 25 שנים להיווסדה, וזו הזדמנות מצוינת להיזכר בנקודות החשובות שמסבירות כיצד הפכה אמזון מחנות למכירת ספרים לענקית טכנולוגיה ששולטת כמעט בכל תחום, ושווה נכון להיום קרוב ל-960 מיליארד דולר.  החברה נוסדה ב-1994, והתפרסמה בתחילה בעיקר בזכות מכירות הספרים. ג'יף בזוס משמש ההקמה כיו"ר, נשיא ומנכ"ל החברה. האתר עצמו נפתח ב-1995 ופעל בתחילה בארה"ב בלבד. בהדרגה בפתח בזוס את האתר למדינות נוספות.   ב-1999 הפכה אמזון לפלטפורמת מכירות הספרים באונליין הגדולה בעולם, והיא מחליטה להיכנס לשוק נוסף: מכירות של מוזיקה ו-DVD, כאשר סל המוצרים שהציעה החברה ממשיך לגדול בהדרגה. ב-2008, אמזון הפכה להיות חברת המכירות הגדולה בעולם. ב-2018 הסתכמו המכירות שהתבצעו באתר של החברה ב-524 מיליארד דולר, או 45% מסכום כלל המכירות שבוצעו באינטרנט.  ב-2005 משיקה החברה את AMZN פריים, מועדון הלקוחות של החברה, שמציע שירות מהיר יותר, והנחות עבור מוצרים ספציפיים. נכון להיום, לחברה יש יותר מ-100 מיליון חברים במועדון זה, מועדון החברים השני בגודלו בעולם. ב-2007 משיקה החברה את הקינדל, רואה הספרים האלקטרוני ששינה את שוק הספרים בארה"ב. הרעיון של "חנות ספרים" במכשיר, שמאפשרת למשתמשים להוריד כל ספר בתוך שניות ללא תלות במיקום, היה חדשני וגרם להרבה כאב ראש עבור תעשיית המו"לות.  בתוך כך, הסיפור העיקרי של החברה בשנים האחרונות היה ההכנסות משירות הענן של החברה. הפלטפורמה הרשמית של Amazon Web Services) AWS) הושקה ביולי 2002, והתבססה בתחילה על מספר מצומצם של כלים ושירותים. ב-2004 הציע מהנדס בחברה להשתמש בתשתית המשמש לתפעול פעילות המסחר של החברה, וכך התרחבה משמעותית תחום שירותי הענן של החברה. הכנסות החברה מאז ההנפקה ב-1997 החברה הונפקה לראשונה ב-1997, ובאופן מפתיע, הרוכשים הראשונים סבלו מתשואות נמוכות במיוחד, כאשר התפוצצות בועת הדוט.קום זמן קצר לאחר מכן העיבה על הסנטימנט סביב חברות האינטרנט. המשבר הכלכלי של 2008-2009 וה"כסף הזול" שמציף את השווקים מאז, שינו את המשוואה עבור אמזון. ב-5 השנים האחרונות זינקה החברה ביותר מ-460%.