יונימדיה וגיאוקרטוגרפיה בשלב הסופי במרכז מדידת הרייטינג של כאן
שתי מתמודדות הגיעו לשלב הסופי במכרז למדידה אחודה של הרייטינג בטלוויזיה, ברדיו ובדיגיטל, ועפ"י הערכות בתוך חודשיים תקבע מועצת התאגיד את הזוכה. ומדוע שכרה הוועדה למדרוג משרד יחסי ציבור?
השלב האחרון במכרז להפעלת מדידת הרייטינג האחודה של תאגיד השידור הציבורי כאן, הסתיים היום, ול"ביז מדיה" נודע כי שתי חברות הגישו הצעות – קבוצת גיאוקרטוגרפיה יחד עם אפליקציית המדידה MBR, וחברת יונימדיה מטר של ארז בהט. על פי הערכות, בתוך כחודשיים תבחר מועצת התאגיד את החברה הזוכה.
ובמה מדובר בפועל? התאגיד רוצה להקים מערך מדידה אחודה לטלוויזיה, רדיו ודיגיטל, שיופעל על ידי ספק שיזכה במכרז. "שירותי מדידה אחודה מתוקפת סטטיסטית, אשר תשקף את צריכת התכנים ברדיו, בטלוויזיה ובדיגיטל", נכתב בזמנו במסמכי המכרז שהופצו לפני כשנה. "זאת באמצעות מדידה מדויקת, אמינה ומהימנה מכל ההיבטים (ובכלל זה בהיבט הסטטיסטי) של כלל גוני האוכלוסייה בישראל. המדידה תהיה של כמות, היקף, פרקי זמן של צריכת תכנים בקרב פאנל של נמדדים, בכל מכשיר צריכה (טלוויזיה, רדיו, מחשב, טלפון חכם וכו’), בכל פלטפורמת צריכה (כגון שידור לינארי, תוכן מוקלט וכו’), בכל דרכי הצריכה (צריכה ישירה, צריכה נדחית, בבית, OOH וכו’), ובכל שיטות ההפצה (כגון לווין, כבלים, אינטרנט וכו’) באופן שיתקבלו נתוני מדידה ומידע בנוגע לכל נמדד, ביחס לכל סוגי: תוכן, פלטפורמת צריכה (בתכני התאגיד ובתכנים האחרים ככל שניתן) וכן הלאה".
לשלב הקודם במכרז העפילו שלוש חברות, לפחות אחת בינלאומית, לאחר שחמש חברות - ישראליות ובינלאומית - רכשו את חוברת המכרז.
השלב האחרון במכרז מגיע דווקא על רקע התחממות קלה ביחסים בין תאגיד השידור לבין הוועדה למדרוג, ממנו התאגיד פרש לפני כשלוש שנים. לאחרונה הגיעו הצדדים להבנות על פיהם בחצי השנה הקרובה תחזור הוועדה לפרסם את נתוני הרייטינג של כאן 11, וזאת בשל עיכובים במכרז להקמת מערך המדידה האחוד של התאגיד, והרצון להתבסס בשלב זה על נתונים המוסכמים על שוק הפרסום הישראלי.
כזכור, למנכ"ל הקודם של התאגיד, אלדד קובלנץ, הייתה ביקורת קשה על הוועדה, בין היתר על כך שאינה מהימנה לדבריו משום שהיא לא כוללת צפייה בכלל הכלים הדיגיטליים. כמו כן נטען כי היא נתונה למרותה של קשת, וכי היא גזענית משום ששיעורם של בתי האב מהמגזר הערבי בפיפל-מיטר נמוך ממספרם היחסי בציבור הכללי. ואולם, בחודשים האחרונים גם חלה התקרבות בין הוועדה לערוץ בשפה הערבית הלא TV, שהצטרף אליה ולאחר שמדידת המגזר הערבי דוייקה עוד יותר.
אגב, הוועדה למדרוג ספגה בחודשים האחרונים ביקורת גם ברשתות החברתיות, בין היתר על ידי מובילי דעה מהצד הימני של המפה, וזאת במקביל לקמפיין שניהל ערוץ 14, שפרש אף הוא מהוועדה לפני כשלוש שנים. כעת שכרה הוועדה את משרד יחסי הציבור דבי תקשורת, והערכה היא כי המהלך נעשה במטרה לשפר את מעמדה הציבורי.
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12
אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא.
מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג.
פריים טיים
גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים.
רצועות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום
השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.
- השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור,
שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.
