חוששים מעליית הריבית בארה"ב? ההיסטוריה מוכיחה אחרת לגמרי

מה הסטטיסטיקה אומרת על השבוע הקרוב ומדוע היא יכולה להוות גורם תמיכה לבנק המרכזי?
אלמוג עזר | (11)
נושאים בכתבה ריבית פריים

המתח גואה בשווקים ולא לחינם. אנו נמצאים ככל הנראה בליבו של השבוע שיזכר כשבוע הדרמטי ביותר של הכלכלה העולמית לשנת 2015. מחר תתכנס המועצה של הבנק המרכזי האמריקני הפד' ובתום הליך דיונים בין יומיים תתפרסם ההודעה בדבר עדכון הריבית המשקיעים עדיין חלוקים לגבי הסיכויי לכך שג'נט יילן, ראש הפד' אכן תודיע ביום חמישי בשעה 21:00 על כך שהריבית אכן תעלה. אם כי זו הפעם הראשונה למעשה שהרעיון על שינוי הריבית הפך מוחשי כל כך מאז תחילת השנה הנוכחית, עם הפיכת שאלת השינויי בריבית לרלוואנטית. במידה והריבית תועלה, זו תהיה הפעם הראשונה מאז שנת 2007. בתחילת השנה, הפד' עבר ממצב של מדיניות תמיכה בשוק האשראי במדינה, למדיניות מרסנת. העלאת הריבית השבוע, במידה ואכן תעשה, תהווה צעד נוסף של "נירמול" שוק הפיננסים האמריקני והושבת הריבית לגובה ריבית היסטורית. החלטת הפד' אמנם מרכזת הרבה דרמה מסביבה אך קיים הסיכוי כי חששות המשקיעים מיותרים מההכרזה שתיעשה ביום חמישי - לפחות בטווח הקצר. זאת מאחר שהיסטורית, בעשר השנים האחרונות, השבוע החולף היה הטוב ביותר בשנה למשקיעים. על פי מחקר של מארקט וואטצ', בעשור האחרון, השבוע השלישי של חודש אוגוסט הסתיים כמעט תמיד בתשואה חיובית של מדד ה-S&P 500. למעשה מאז 2005, פעם אחת בלבד נרשמה תשואה שלילית באותו שבוע. התשואה הממוצעת של המדד לשבוע זה עומדת על 1.7% בעשור האחרון. סטטיסטיקה נוספת מעניינת נרשמת לאחרונה בתשואה השבועית של מדד ה-S&P 500. המדד נע לסירוגין בין תשואה שבועית חיובית לתשואה שבועית שלילית 10 שבועות ברציפות. מומנטום שהתרחש רק 8 פעמים לאורך היסטוריית המדד.

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    רועי 16/09/2015 18:44
    הגב לתגובה זו
    היה מינוי פמיניסטי מצחין של הזקנה לתפקיד שבתכלס לא מצריך כישורים מיוחדים . עד שהיא תעוף מהתפקיד אנחנו מעדיפים להנות מתמונות של נשים נורמליות (לרב ערומות מיותר לציין) ולא מוטציות . תודה
  • 7.
    רמי 16/09/2015 15:25
    הגב לתגובה זו
    הרבה קונים מחזור גדול.
  • 6.
    נתן 15/09/2015 15:17
    הגב לתגובה זו
    רגע, אפילו אם בפועל מדובר בשבוע שלישי של ספטמבר. ואנחנו מסמכים על סטטיסטיקה של העשור. אבל 10 שנים כבר לא מעלים את הריבית!!! אז בעצם, מה זה מייצג? לגבי שטטיסטיקה שבועית לא הבנתי כלום.
  • ראיס-פוטין-טיל 400S 15/09/2015 21:28
    הגב לתגובה זו
    כמובן...סטנלי פונזי הדייג(פישר) המחבל והיצרן בועת הנדלן ישראלית.או במילים סטרט-עפ חבלני של פונזי סטנלי,אבי הרוחני של קרנית של ציונה עם עין סתומה(לפי מערכון של שייקה אופיר ז"ל
  • 5.
    סתם אחד 15/09/2015 14:30
    הגב לתגובה זו
    אל תתפתו
  • בדיוק צודק הריבית מנפחת (ל"ת)
    ריבית נמוכה מנפחת 15/09/2015 21:05
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    מה הקשר לאוגוסט? (ל"ת)
    תבניות טפשיות 15/09/2015 12:35
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    המתבונן 15/09/2015 12:16
    הגב לתגובה זו
    2005 לא באה אחרי 10 שנים של ריבית 0
  • 2.
    זהירות הטעית משקיעים 15/09/2015 11:57
    הגב לתגובה זו
    מה הכתבה הזאת באה לתרום. גם השבוע ה-17 לחודש אפריל היה נפלא , נו אז מה ? מה עושים עם זה ? מטומטמים כותבים על צפי לשבוע שלישי בחודש אוגוסט כאשר אנחנו בשבוע השני לחודש ספטמבר.
  • ראיס-פוטין-טיל 400S 15/09/2015 22:35
    הגב לתגובה זו
    גם לי יש רעיון למספרים בגמטריה...מספר 13 מביא מזל ולמי? 13 -שליח ישו הוא יהודה איש קריות...רע מאוד !!! 13- בחודש בו חוגגים פסח בשנת 30 לספירת הנוצרים נישק יהודה איש קריוןת את יהשוע(ישו-ימח שמו וזכרו!). ואצלנו?בגיל 13 בר-מצווה-חוגגים ושמחים.מספרים וגימטריה? ראשי תיבות: נפתלי בנט = נב = 52 = "כלב" = "בהמה"...סליחה.
  • 1.
    השקול 15/09/2015 11:50
    הגב לתגובה זו
    אנחנו בשבוע השלישי של ספטמבר.אז או שטעיתם בכיתוב והתכוונתם אכן לחודש ספטמבר או שהבאתם נתון שכלל אינו רלוונטי.
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: