
מתחם Y-Center בנתניה נמכר ב-330 מיליון שקל לקבוצת עמי גרופ
העסקה כוללת שטח קיים של 24 אלף מ"ר ועוד זכויות בנייה ל-15 אלף מ"ר נוספים; הקבוצה הרוכשת צפויה לבצע שינוי במתחם ולנצל את זכויות הבנייה
עסקת נדל"ן מסחרית נחתמה באזור התעשייה פולג שבנתניה: מתחם Y-Center (לשעבר יכין סנטר) נמכר מקבוצת יכין לקבוצת עמי גרופ תמורת כ-330 מיליון שקל. הנכס כולל שטח מסחרי ומשרדי קיים של כ-24 אלף מ"ר, כ-1,000 מקומות
חניה, ותמהיל שוכרים יחסית יציב. בנוסף לעסקה נכללות גם זכויות בנייה עתידיות בהיקף של כ-15 אלף מ"ר, מה שיאפשר את הרחבת הפעילות המסחרית במקום.
המרכז, שנחנך בשנת 2007, ממוקם באחת הנקודות המרכזיות של אזור התעשייה פולג, וכולל חנויות של מותגים בינלאומיים,
מסעדות, בתי קפה ובית קולנוע עם 11 אולמות צפייה. המיקום והנגישות אל המרכז המסחרי, מושך קהל די מגוון מהעיר נתניה אבל לא רק - גם מהסביבה והערים באזור.
הקונה, קבוצת עמי גרופ, מחזיקה כיום ב-13 מרכזים מסחריים בישראל, ומתמחה בניהול והשבחת נכסים מסחריים
בפריסה ארצית. במקביל לרכישה, מקדמת עמי גרופ מיתוג מחודש של המתחם תחת השם "עמי Y סנטר", וכן תוספת של שימושים פנאי ובידוריים לשטח הקיים, כחלק מהתאמת המרכז להרגלי הצריכה המשתנים ולשוק הנדל"ן המסחרי באזור. המכירה מצד קבוצת יכין נעשתה לאחר תקופה ממושכת של השבחה
וניהול, במטרה לממש את הנכס לאחר שככל הנראה מוצה פוטנציאל ההחזקה והניב תשואה משמעותית.
קבוצת יכין
קבוצת יכין, לשעבר יכין-חק"ל, היא אחת מהחברות הוותיקות בישראל, שפועלת עוד מלפני קום המדינה.
היא נוסדה בשנת 1927 לאורך השנים הייתה מהגופים המרכזיים שפיתחו את ענף ההדרים בישראל - נטעה פרדסים, הקימה בתי אריזה, ייצאה פרי הדר לאירופה, וגידלה מגוון רחב של תוצרת חקלאית.
לאחר האיחוד עם חברת חק"ל ב-1952, הפכה יכין-חק"ל לאחד מתאגידי החקלאות הגדולים
בישראל. אולם בשנות ה־90, בעקבות משבר כלכלי שהתרחש עבורה, החברה נמכרה לאיש העסקים סמי שמעון ועברה שינוי כיוון חד - מהתמקדות בחקלאות לפעילות נרחבת בתחום הנדל"ן. כיום, הקבוצה שבבעלות משפחת שמעון משלבת בין גידולי פרי בהיקף
של אלפי דונמים לבין תיק נכסים בנדל"ן הכולל מרכזים מסחריים, משרדים ויזמויות נוספות.
עמי גרופ
עמי גרופ היא חברה פרטית ישראלית הפועלת בעיקר בניהול, פיתוח והשבחה של מרכזים מסחריים ונכסים מניבים ברחבי הארץ. המנכ"ל והבעלים
הוא שלומי נחאיסי, והיא מחזיקה כיום ב-13 מרכזים מסחריים בפריסה ארצית, כולל בפתח תקווה, תל אביב, ראשון לציון, נתניה, גבעת שמואל, נס ציונה, חדרה, טירת כרמל, אור יהודה ואור עקיבא. המרכז הבולט ביותר שבבעלותה הוא מתחם "עמי ב.ס.ר סיטי" בפתח תקווה, שכולל 27 אלף מ"ר
של שטחי מסחר, עם 600 מקומות חניה, וממוקם בסמוך לארבעה מגדלי משרדים ולתחנת הרכבת הקלה.
הקבוצה פועלת תחת המותג "עמי בוטיק סנטר" וכוללת תמהיל שוכרים די מגוון הכולל חנויות, מסעדות, בתי קפה, מתחמי בילוי ופנאי. במהלך השנים. יהיה מעניין לראות כיצד עמי
גרופ תרחיב ותממש את הפוטנציאל השבחה שיש לנכס - והאם היא תייצר ממנו עוד רווחים או שבאמת מדובר על נכס ש'מיצה' את הפוטנציאל שלו.
תקופה של אי וודאות לגבי נכסים מניבים
בשוק הנדל"ן הישראלי
יש הרבה סימני שאלה, עסקאות כמו זו של מתחם Y-Center מצביעות דווקא על אופטימיות והמשך צמיחה בנכסים מניבים והשחקנים בשוק לא ממהרים לוותר עליהם להפך. רק אתמול, בשיחה עם מנכ"לית גב-ים, עלתה אותה תובנה בדיוק: החברה
מתכננת להמשיך להחזיק ולפתח נכסים מניבים, מתוך אמונה בפוטנציאל הגלום בהם דווקא בתקופות של חוסר ודאות. ולמה? כי נכסים מסחריים פעילים - בעיקר כאלה שממוקמים באזורי ביקוש, עם שוכרים יציבים ותפוסה גבוהה - מייצרים תזרים מזומנים שוטף.
זאת בניגוד לפרויקטים
יזמיים חדשים שעבורם נדרש 'להשכיב' הון ראשוני גבוהה, מימון יקר וזמן החזרה ממושך ובמקרים כמו כאן קיימת גם אפשרות להשבחה לאורך זמן.
- שוק המשרדים מתקרר: ההיצע עולה, המחירים יורדים; תמונת המחירים באזור המרכז
- מסלול מחקה S&P 500: "לא להסתנוור מהתשואות שהיו בעבר; תחום התקשורת בארץ מעניין"
מעבר לשטח הקיים ולתפוסה הגבוהה של במרכז בנתניה. אחד הנכסים היקרים ביותר בעסקה הוא דווקא הפוטנציאל
שעוד לא מומש – כ-15 אלף מ"ר של זכויות בנייה בלתי ממומשות. במילים אחרות: מדובר באישור עקרוני מהעירייה להוסיף בעתיד שטחים חדשים לבנייה - בין אם לצרכי מסחר או משרדים.
עבור יזם בתחום זה לא רק "בונוס" - אלא קלף עסקי משמעותי. בשוק שבו קשה מאוד
להתחיל פרויקטים חדשים – בגלל עלויות מימון גבוהות, זמני תכנון ארוכים, וחוסר ודאות איך הדברים יתפתחו – אפשרות להרחיב נכס קיים בתוך מתחם פעיל, עם חניה ותשתיות מוכנות, היא יתרון גדול.