וול סטריט
צילום: Istock
וול סטריט

נעילה מעורבת: הנאסד"ק ירד 0.1%; וויקס ב-23%, איירון סורס ב-6%

יום המסחר השלישי לשבוע מתנהל במגמה מעורבת כאשר הנאסד"ק יציב סביב ה-0, הדאו ג'ונס יורד ב-0.1% וה-S&P 500 עולה ב-0.2%.  עונת הדוחות נמשכת: יום ד' -  NVIDIA COR CISCO SYSTEMS APPLIED MATERIALS יום ה' -  WALMART   DROPBOX INC ROKU, INC יום ו' -   ARBOR REALTY TRUST בגזרת הישראליות: היום  - ווקמי אופקו הלת' (US)  גלובל-אי ביום חמישי ידווחו -  פייבר טאואר (US) המדדים המובילים: דאו ג'ונס 0.16% נאסד"ק -0.21% S&P 500 0.13% BITCOIN 1.23%  

  • טרם החל המסחר הרציף
מאקרו: דוח המכירות הקמעונאיות של ארצות הברית לחודש ינואר שפורסם היום על ידי לשכת הסחר האמריקאית הראה צמיחה של כ-3.8%, הרבה מעל לתחזיות בשוק שעמדו על כ-2.1%. הנתון מעיד על גידול משמעותי של הוצאות הצרכנים המקומיים בחודש הקודם וזאת לאחר סיום עונת החגים האמריקאית ולצד האינפלציה הגואה במדינה. בניכוי נתוני מכירות הרכב עלה המדד בכ-3.3%, וזאת לאחר שנפל 2.8% בחודש הקודם. כאמור הנתונים אינם עומדים בקנה אחד עם נתוני האינפלציה, כאשר ללא ניכוי נתוני מכירות הרכב נפל האחרון 2.5% בחודש דצמבר.  "החברות הגדולות בנאסד"ק עלולות לרדת עוד 10% ואפילו 20%. אנחנו עדיין בעיצומן של הירידות" מזהיר שחר כרמי, אנליסט טכנולוגיה בפסגות. הוא מנתח את אנבידיה לקראת הדוחות הלילה: "יכולה להרוויח בגדול מתחום המטא"; גוגל "במכפילים נוחים יותר"; וטסלה "גם אם היא תרד ב-50% היא עדיין תהיה יקרה" - צפו בראיוןTV זמן ללייק לפייסבוק. מטא ברמת תמיכה משמעותית מאד לאחר שנפרצה רמת ההתנגדות. איזה עוד מניות FAANG מעניינות ומי מהחברות שאתם פוגשים בסופר מעניינת להשקעה? (לניתוח המלא של זיו סגל) אנליסט בכיר: "עלות של חבית נפט ברנט עלולה להגיע ל-150 דולר". עלות של חבית נפט גולמי מסוג ברנט חצתה השבוע את רף ה-95 דולר, אך אנליסטים רבים מעריכים כי המחיר צפוי לעלות על 125 דולר ואף גבוה מכך (לכתבה) מניות במרכז:

CHEVRON CORP האם שברון חוזרת להיות אטרקטיבית? באפט ודרקנמילר חושבים שכן. ברקשייר האת'וואי הגדילה את השקעתה בחברת האנרגיה ב-1.3 מילארד דולר ברבעון האחרון ומנהל קרן הגידור סטנלי דרקרנמילר קנה במעל 100 מיליון דולר ממניות החברה, שהייתה בסטגנציה בשנים האחרונות אך לפתע חזרה לעורר עניין; מה אומרים הנתונים? (לכתבה) SHOPIFY INC (סימול: SHOP) הכתה את התחזיות אבל נופלת 17% בגלל התחזיות קדימה. החברה דיווחה על רווח של 1.36 דולר למניה על הכנסות של 1.38 מיליארד דולר, זאת לעומת השוק שציפה לרווח של 1.3 דולר על הכנסות של 1.34 מיליארד. הנפילות במחיר המניה הן על רקע העובדה כי החברה דיווחה על האטה צפויה בהכנסות לאחר הקורונה (לכתבה)  
GOOGLE הפרטיות: תצפין את פרטיות הלקוח אך עדיין תאפשר לחברות הפרסום לעקוב אחר האינפורמציה. זאת בניגוד לאפל, שלאחרונה הודיעה על צעד במסגרתו תגביל משמעותית את יכולות המפרסמות לנטר אחר הלקוחות. המודל החדש צפוי לכלול רצף תווים יחודי שימנע מהמידע לדלוף החוצה, ומנגד תאפשר לחברות הפרסום להמשיך להישען עליו (לכתבה) AIRBNB, INC (סימול: ABNB) החברה, שמנהלת פלטפורמה להשכרה של דירות לטווח קצר מדווחת ברבעון הרביעי על תוצאות שעקפו את צפי האנליסטים וכמו כן סיפקה תחזיות טובות מהצפי עבור הרבעון הקרוב. החברה נהנתה מריבוי לקוחות שהעדיפו את השימוש בדירות שלה על פני בתי מלון במהלך המגפה ומסרה כי "מספר משתמשי השירות ברבעון הקרוב צפויות - בפעם הראשונה מאז תחילת משבר הקורונה - לעקוף את המספרים שראתה טרום המגפה. SHOPIFY INC (סימול: SHOP) נופלת בשעה זו לאחר שדיווחה על תוצאות טובות שהכו את צפי השוק לרווחים ולהכנסות. הירידות בשער המניה הן על רקע הורדת התחזיות לקראת השנה הקרובה, כאשר זו צופה כעת צמיחה נמוכה בכ-57% ממה שהשיגה בשנת 2021. 
UPSTART HOLDINGS INC (סימול: UPST) חברת ההלוואות מבוססת הענן עולה בשעה זו 22% במסחר בוול-סטריט לאחר שדיווחה ברבעון הרביעי על הכנסות של 304.8 מיליון דולר, זאת לעומת אשתקד אז דיווחה על הכנסות של 86.7 מיליון דולר. צפי האנליסטים להכנסות עמד על 287.39 מיליון דולר. גם בשורה התחתונה עקפה החברה את הצפי לאחר שדיווחה על רווח נקי של 58.9 מיליון דולר או כ-0.89 דולר למניה, מעל לצפי האנליסטים שעמד על 0.51 דולר למניה. ברבעון המקביל דיווחה החברה על רווח נקי של מיליון דולר בלבד. 

ROBLOX CORPORATION (סימול: RBLX) שיא משתמשים לחברה אך ההפסד כפול מהצפי; המניה נפלה 16% בטרום. רובלוקס, שפיתחה משחק בו יוצרים משחקים, כזה שהפך כבר לרשת חברתית, דיווחה על שיא של 49.5 מ' משתמשים פעילים בממוצע מדי יום ברבעון הקודם, עלייה של 33% וקפיצה דומה במשך השעות שהעבירו בפלטפורמה. ההפסד למניה: 24 סנט, בעוד האנליסטים ציפו ל-12 סנט (לכתבה) THE KRAFT HEINZ (סימול: KHC) עולה בשעה זו במסחר לאחר שדיווחה על רווח מדולל של 0.79 דולר למניה, משמעותית מעל צפי האנליסטים שעמד על 0.16 דולר למניה. בהתאם, גם ההכנסות היו משמעותיות מעל לצפי השוק.  MODERNA (סימול: MRNA) המנכ"ל סטפן בנסל: "סביר להניח שאנחנו קרובים לסיום המגיפה. ככל שהאומיקרון ימשיך להתפשט, קיים סיכוי של 80% שנראה פחות ופחות וירוסים ארסיים". וזאת מפני שהוא נחשב לזן קל יותר. אך הוא גם סייג ואמר שיש תרחיש של 20% שבו אנו אנחנו צפויים לראות מוטציה ארסית יותר מאומיקרון. (לכתבה) TESLA INC (סימול: TSLA) אלון מאסק, מנכ"ל החברה תרם מניות טסלה בשווי 5.7 מיליארד דולר. המהלך עשוי לפתור אותו חלקית מתשלום מסים לשנת 2021 שנאמדים בכ-11 מיליארד דולר. (לכתבה) AVIS BUDGET GROUP INC (סימול: CAR) הכתה את התחזיות - אז למה נפלה 12% במסחר? חברת השכרת הרכב הציגה רווח מתואם למניה של 7.08 ד' על הכנסות של 2.57 מיליארד ברבעון הרביעי של 2021 בעוד האנליסטים ציפו ל-6.1 ד' ו-2.34 מיליארד, בהתאמה. ואולם ההכנסות היומיות עמדו על כ-75 ד' בזמן שהצפי היה ל-78 ד' כשיוזכר כי מדובר ברבעון שאמור להית חזק עונתית. (לכתבה) ישראליות בוול סטריט: פייבר (סימול: FVRR) מניית שירות הפרילנסרים הישראלית נופלת בשעה זו במסחר בוול-סטריט וזאת על רקע הדוחות הרבעוניים שהחברה צפויה לפרסם מחר. אם כי טרם ידוע מה תדווח החברה, דוחות שופיפיי ורובלוקס, שעוסקות בתחומים דומים לאלו של פייבר העלו את חשש המשקיעים בנוגע ליכולת שלה להציג צמיחה ולעמוד בתחזיות האנליסטים ועל כן מוכרים את המניה. איירון סורס (סימול: IS) זינקה ב-10% בטרום; עקפה את הצפי בשורת ההכנסות וגם בתחזית. החברה שפיתחה תשתית לפרסום באפליקציות משחקים, הכניסה 158 מיליון דולר, כאשר האנליסטים ציפו להכנסות של 144.63 מיליון דולר ועמדה בצפי בשורת הרווח למניה של 2 סנט; התחזית לרבעון הבא: 180-185 מיליון דולר, לעומת הצפי ל-158 מיליון דולר (לכתבה) סולאראדג' (סימול: SEDG) יורדת בשעה זו לאחר שדיווחה על רווח של 1.1 דולר למניה על הכנסות של 551.9 מיליון דולר. האנליסטים ציפו לרווח של 1.31 דולר למניה על הכנסות נמוכך מכך, של 549.4 דולר למניה. עבור הרבעון הקרוב צופה החברה הכנסות של בין 615 ל-645 מיליון דולר, כאשר צפי השוק עומד על 578.6 מיליון דולר. (לכתבה) סלברייט (סימול: CLBT) עוקפת את תחזית הרווח: 3 סנט למניהה. הכנסות ברבעון הרביעי של חברת המודיעין הדיגיטלי הסתכמו ב-68 מיליון דולר - צמיחה של 19%. האנליסטים ציפו לרווח של 2 סנט למניה ולהכנסות של 64 מיליון. 50 מיליון מההכנסות הגיעו ממנויים, גידול של 32%. ה-ARR הסתכם ב-187 מיליון, עלייה של 37% (לכתבה) בראיון לביזפורטל אמר מנכ"ל החברה כי "סלברייט עושה 100% מאמץ לאיתור הפרות בזמן, לא תמיד יש 100% הצלחה. עדיין המשקיעים יכולים לישון בשקט". לדברי החברה, לקוחות רבים קונים עוד מאותם כלי חקירה אחרי שסיימו את המכסה - וגם כלים חדשים, גם אם יצרניות טלפונים יסייעו למשטרות עדיין יצטרכו אותם, ובינתיים הם עוקפים את עדכוני האבטחה שלהן עם יוצאי 81 ו-8200. סימילרווב (סימול: SMWB) התחזית - מעל הצפי; זינוק בהפסד התפעולי. ההכנסות גדלו ב-51% ל-40.15 מיליון דולר - מעל צפי האנליסטים ל-37.8 מיליון. ההפסד למניה Non-GAAP עמד 26 סנט - זהה לצפי האנליסטים. בתחזית לרבעון הבא החברה צופה הכנסות של 41.1-41.5 מיליון דולר, מעל צפי השוק ל-39.7 מיליון; החברה צופה תזרים חיובי ב-2024 (לכתבה) וויקס (סימול: WIX) מפספסת בהכנסות וגם התחזית מאכזבת - ירדה 3% בטרום. ההכנסות של 328 מיליון דולר הן מתחת לצפי האנליסטים ל-331 מיליון דולר. ההפסד למניה היה מעט טוב מהצפי, אבל התחזית לא טובה: ברבעון הקרוב צופה החברה הכנסות בטווח של 338-343 מיליון דולר, כאשר האנליסטים מצפים ל-355.3 מיליון דולר; המניה איבדה בשנה 70% (לכתבה) אינטרקיור (US) (סימול: INCR) תרכוש את "בטר" בעסקת מניות המשקפת שווי של 25 מיליון דולר. בהודעה קובעת החברה כי העסקה היא בשווי 35 מיליון דולר לפי מחיר מניה של 10 דולר, אך מחיר המניה בסיום המסחר אמש עמד על 7.05 דולר בלבד. המחיר הריאלי משקף שווי של כ-25 מיליון דולר לחברת בטר; החברה תדלל את המשקיעים הנוכחיים ותנפיק מניות נוספות לצורך ביצוע העסקה (לכתבה) ואלנס (סימול: VLN) הישראלית משיקה שבב חדש לרכב. חברת השבבים הישראלית שנסחרת בוול סטריט השיקה שבב חדש - VA6003; לשבב יכולת להתחבר לקישוריות סימטרית לרכב ברוחב פס גבוה על פני תשתית חיווט פשוטה וזולה (לכתבה) טאואר נמכרה לאינטל תמורת 5.4 מיליארד ד' פרמיה של 42%; מזנקת 40% בת"א. העסקה בוצעה במזומן במסגרתה רכשה אינטל את המניות של טאואר תמורת כ-53 דולר למניה. לדברי החברה, זאת נועדה על מנת להרחיב את יכולות הייצור, נתח השוק והפורטפוליו הטכנולוגי של אינטל (לכתבה המלאה). המייסד של טאואר - "זו עסקה טובה לאינטל, גם לטאואר וגם למדינה" (לכתבה המלאה

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    בן 16/02/2022 22:15
    הגב לתגובה זו
    אההה, יש עוד חצי שעה למסחר
  • 1.
    איצ אונ' בראון 16/02/2022 16:26
    הגב לתגובה זו
    אותן 6000 תהיינה ספרות גבוהות היסטוריות... !!!!!!! READ MY LIPS
  • חחחחחח איזה נעל זה (ל"ת)
    moti 16/02/2022 23:30
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.