מלחמת הסחר

מלחמת הסחר היא מאבק כלכלי וגיאופוליטי מתמשך בין המעצמות הגדולות בעולם, ובראשן ארצות הברית וסין, המעצב מחדש את שרשראות האספקה הגלובליות ואת חוקי המסחר הבינלאומי.
המאבק מבוסס על שימוש הדדי במכסי מגן גבוהים, הגבלות על יבוא ויצוא של סחורות, וסנקציות על חברות טכנולוגיה, מתוך מטרה להגן על התעשיות המקומיות, לצמצם גירעונות מסחריים ולשמור על עליונות טכנולוגית ולאומית.
הדינמיקה של עימות זה מאופיינת בתקופות של הסלמה, הכוללות הטלת סבבי מכסים חדשים על חומרי גלם ומוצרי צריכה, לצד תקופות של רגיעה זמנית וניסיונות להשגת הסכמי סחר
דו-צדדיים. השפעותיה של מלחמת הסחר חורגות
מעבר למדינות הישירות המעורבות בה; היא מייצרת לחצים אינפלציוניים עולמיים עקב התייקרות עלויות הייצור והשינוע, וגורמת לחברות ענק להעתיק את מפעליהן למדינות ניטרליות כדי לעקוף את מגבלות המס.
למלחמת הסחר יש השפעה ישירה על תיקי
ההשקעות; התנודות ביחסי המעצמות משפיעות מיידית על מדדי המפתח בוול סטריט, על שוויין של ענקיות הטכנולוגיה, השבבים והרכב החשמלי, ועל מחירי הסחורות וחומרי הגלם המיובאים לישראל, דבר המשליך
בסופו של דבר על רווחיות החברות המקומיות ועל כוח הקנייה של הצרכן בישראל.
- האיש שחוזה דאו 50,000 ושוק שורי למרות משבר המכסים
פיטר נבארו, יועץ בכיר לסחר וייצור של הנשיא דונלד טראמפ, משדר אופטימיות - "אל תמכרו מניות, אל תיכנעו לפחד"
- "המכסים הם רק ההתחלה" - גורו השווקים שמזהיר
ריי דליו אולי נשמע כמו תקליט שחוק כשהוא חוזר ומזהיר מפני משבר חובות, אבל הסיברות להתפרצות משבר, לרבות משבר חוב עולה במקביל לעלייה בתנודתיות בשווקים ועל רקע משבר המכסים; משנתו של דליו
- החוזים מזנקים עד 2.8%, אנבידיה מזנקת ב-4%; ברודקום ב-6%
הפתיחה נראית חיובית, אבל אל תבנו על שינוי מגמה עמוק, רכבת ההרים עלולה להימשך
- הודו נכנעת לטראמפ - מתחילים בשיחות על המכסים
האם הודו תחליף את סין כבית החרושת של העולם, למה שיחות עם הודו חשובות לשווקים, ומה יהיו התוצאות של השיחות האלו?
- סין נגד טראמפ - "נילחם עד הסוף"; אז למה השווקים עולים?
על הזינוק בניקיי ביפן, על החוזים העתידיים, על שיטת "הפרד ומשול" של טראמפ - היום מתחיל בירוק
- ימים ספורים לפני הדד-ליין: האם טראמפ ייסוג?
"זה לא משהו שאפשר לפתור בימים או בשבועות" - הממשל האמריקאי נערך לשיחות ארוכות עם צוותים של המדינות על שיעור המכסים
- הירידות מתמתנות, אבל לא באנבידיה - נופלת 4%
על איזה מניות שבבים ממליץ בנק אוף אמריקה ומי הוריד המלצה לטסלה?
- האם המשבר הכלכלי רק מתחיל? ואיך משבר בבורסות משפיע על הכלכלה הריאלית?
צניחה חופשית בשווקים - החוזים מלמדים על נפילות של כ-4%, ה-S&P 500 בקריסה של 14% בשלושה ימים; "הירידות קשות - אבל תמיד יש עוד לאן לרדת"
- התגובה של האיחוד האירופי נגד מכסי טראמפ והאם זה טוב או רע לשווקים?
למה התגובה של האיחוד האירופי מפחידה את השווקים, אבל גם נותנת תקווה, מהו הנשק החזק של האיחוד והאם באיחוד ייתנו צ'אנס לשיחות עם ממשל טראמפ?
פרשנות
מה יכול להציל את השווקים ומה הסיכויים לכך?המכסים אומנם היו הטריגר לנפילות בשווקים, אבל הם לא הסיבה העיקרית לנפילות החדות. מה הסיבה, למה הבעיה הגדולה ביותר בתקופה הקרובה היא האי וודאות ולא המכסים עצמם, ומה יקבע מה יקרה לשווקים?