תקן החנייה החדש בתל אביב מעורר קול צעקה אך בטווח הרחוק זה צעד נכון
עיריית תל אביב אישרה בשבוע שעבר את המדיניות החדשה להקצאת מקומות חניה בפרויקטי מגורים בעיר. המסמך מתייחס לתב"ע חדשה שצפויה להגיע לכדי מימוש בעוד כ-5 שנים. הרקע למדיניות החדשה של עיריית תל אביב נובעת מהשינוי התחבורתי הצפוי עם הקמת הרכבת הקלה והמטרו, ובמקביל כמות הולכת וגדלה של פרויקטים של התחדשות עירונית שאינם מסוגלים לקלוט את כמות הרכבים באזור.
מסמך המדיניות החדש של עיריית תל אביב יפו צפוי להביא לצמצום בהיקף הבנייה של מקומות החניה בפרויקטי מגורים חדשים רבים – כלומר אין גריעת חניות אלא בנייה בתקן נמוך יותר.
הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בעירייה התכנסה לדיון והגדירה תקן מקסימום לבניית מקומות חניה לכל יחידת דיור, וקבעה כי ברובעי מרכז העיר – 5,4,3 ו-6 – התקן יעמוד על 0.5 חניות לכל יחידה, כלומר מתוך שתי דירות בבניין רק לאחת תהיה חניה. ברובעים 9,8,7,2,1 שבצפון העיר ובדרומה, יעמוד התקן המקסימלי על 0.8 מקומות חניה לכל דירה.
בעלי הנכסים והקבלנים חוששים לפגיעה בכדאיות העסקאות החדשות בעיר, ונראה שייקח זמן לשוק להפנים את השינוי. מצד שני אמר אודי כרמלי מהנדס העיר תל אביב בדיון שהתקיים לפני כשבועיים: "זה פעם ראשונה שאנחנו מייצרים מעשה אמיתי להוזלת מחירי דיור, יש כאן הזדמנות ליצירת מלאי דירות; שמחירם יהיה ב-200-400 אלף שקל פחות. במיוחד שבאותו פרויקט תהיה דירה עם חנייה ובלי חנייה וזה יאפשר למעמד בינוני-גבוה לרכוש דירות ולהסתמך על מערכות התחבורה הציבוריות".
- תושבי תל אביב חונים בחינם - עד ה-26 ביוני
- סלופארק צירפה לקוחות לשירות ללא הסכמה ותשלם 590 אלף שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לאור הביקושים החזקים בעיר תל אביב והייחודיות של העיר נראה שעדיין קשה לתמחר את השינוי והשוק יצטרך לעבור התאמה, בנוסף הדבר יגרום לפער מחירים משמעותי בין דירות שכוללות חנייה לאלו שלא. אך מסתמן שבטווח הרחוק זה הדבר הנכון לעיר. על כך אומר אוהד דנוס יו"ר לשכת השמאים לשעבר "בטווח של השנים הקרובות זה יגרום לשטחים חדשים בתל-אביב שיבנו בלי חניה להימכר בפחות, מצד שני הסחורה בתל אביב היא מבוקשת ויהיה קשה למדוד את הירידה הזאת. בהסתכלות לטווח ארוך כשיהיה מערכת הסעת המונים יעילה לא נצטרך את כמות מקומות החניה לפי התקנים הישנים"
"שהשוק מנסה לתמחר את שינוי תקן החניה הוא מסתכל על המחיר מחר בבוקר ולא בעוד 20 שנים, וכשחנייה ברוטשילד עולה 600 אלף שקל זה הפסד גדול ליזמים. וגם ירידת ערך של הנכסים בלי חניות. עם זאת יהיה הבדל מובהק במחירים.
"לדוגמא אתה בונה באזור יוקרתי ב-60 אלף שקל למ"ר ומגולמת בתוכה חניה, אז דירה מקבילה ללא חניה היזם יאלץ למכור בפחות. גם ייתכן מצב שמחיר הדירה עם החנייה יעלה ל-70 אלף שקל למ"ר והדירה שבלי החנייה המחיר ירד ל-50 אלף שקל למ"ר ואז בממוצע היזם קיבל את המחיר הממוצע 60 אלף שקל למ"ר." אומר דנוס.
- סולל בונה הוא הקבלן המבצע שנבחר לפרויקט בן גוריון ברמלה
- המדינה ממשיכה להמר על "דירה בהנחה": התכנית הוארכה עד נובמבר 2025
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- רשות המסים לא קונה את המשחקים של הקבלנים - דורשת מע"מ על...
בדיון שהתקיים בוועדה הוסיף כרמלי – " נושא שעורר הרבה גלים, חלקם לדעתי עבר הגדלה מיותרת. הרקע לבקשה הוא מספרי, אין כאן אידיאולוגיה להוריד חניות מתל-אביב. אנחנו ממתנים את הקצב המטורף של תוספת החניות בתל-אביב. כל שנה נוספים מאות רבות של חניות ואולי אלפים.
"יש לנו בצנרת הרבה פרויקטים של התחדשות עירונית במתחמים שלא ערוכים לקלוט את כמות הרכבים- בשיכונים של צפון, דרום ומזרח העיר. גם ההפחתה המדוברת הינה מינורית והבשורה היא מעבר מתקן מינימום לתקן מקסימום. אנחנו רוצים לייצר מצב שההיתר הראשון שיגיע במקרה הטוב בעוד שנתיים שלוש וייבנה במקרה הטוב בעוד ארבע חמש שנים."
יהודה כתב, יו"ר ארגון הקבלנים מחוז תל אביב והמרכז : "המדיניות לצמצום תקני החניה שהעירייה אישרה, נשענת ונאחזת בחזון תחבורתי עתידי – רכבת קלה ומטרו ומסלולי תחבורה ציבורית, חזון שקיים כרגע רק על שולחנות המתכננים ובמקרה הטוב בשלב הקמת התשתיות. זהו אבסורד כאשר מה שייווצר בפועל זה כאוס תחבורתי עבור תושבי העיר כמו גם אלפי הנכנסים והיוצאים בשעריה מדי יום לעבודה ומטרות שונות.
"יש לקחת בחשבון גם צמצום של אלפי מקומות חנייה קיימים לאור בניית נתצ״ים ברחבי העיר. הרעיון להפחית חניות בקרבת רכבת קלה או תחנות מרכזיות עתירות נוסעים הוא רעיון טוב כשלעצמו שנועד לעודד ו"לחנך" את הציבור להשתמש יותר בתחבורה הציבורית ופחות ברכב פרטי, אך יש ליישמו בהדרגתיות ורק כאשר ברור שלעיר קיים מערך תחבורה ציבורית מתאים ופעיל כדי להכיל את התעבורה והתנועה בה. כיוון שמרבית אמצעי תחבורה עליה נסמכת התוכנית יפעלו כהלכה בעוד שנים לא מבוטלות, יש להיערך לתקופת ביניים עם פתרון מתאים.
"התוכנית תשפיע באופן ישיר גם על הקמה של פרויקטים חדשים, במיוחד בפינוי בינוי. צמצום תקני החניה במרכז העיר לפחות מתקן חניה אחד לכל יחידת דיור, ללא חלופה מידית וזמינה, יביא לכך שקבלנים לא יבנו באזורים אלה פרויקטים חדשים או יחדשו בניינים קיימים , מתוך החשש שלא יצליחו למכור דירות ללא חניות והתחלות הבניה בעיר תיעצרנה. כמו כן, עלות חניה בפרויקט חדש תאמיר מאוד ותעלה עוד יותר את יוקר הדיור בעיר, זו הסיבה שהצענו לוועדה לקבל פתרון ביניים, של חניה אחת לכל יחידת דיור, אשר יאפשר לגשר על התקופה עד להקמת של מערך תחבורה ציבורית נאות"
- 11.כופים את הדבר הנכון 28/07/2020 19:24הגב לתגובה זובמקום לספק תחבורה ציבורית ורכבים שיתופיים זמינים 24x7 (גזר) עובדים בשיטת המקל. כל כך אופייני לקומיסרים בשירות הציבורי
- 10.ערן 28/07/2020 18:29הגב לתגובה זועל פי התחשיב של השמאי - דירה של 100 מ"ר עם חניה תעלה מליון שקלים יותר מאותה הדירה ללא חניה
- 9.צריך להפנים שהרכב הפרטי הוא נחלת העבר (ל"ת)מזהם ולא יעיל 28/07/2020 17:47הגב לתגובה זו
- 8.שמשוני 28/07/2020 14:23הגב לתגובה זוטימטום הבירוקרטיה בעיריה ..רוב הפקידות בעיריה אינם תושבי העיר ואינם סובלים מחוסר חניה וכאן קבור הכלב
- 7.מומחה לקנוניות 27/07/2020 15:41הגב לתגובה זוחפשו "הערים החכמות גטו עירוני"
- 6.שמואל ברגר 25/07/2020 09:02הגב לתגובה זואנשים זקוקים לחניות. למה אתם מטומטמים ומנסים למנוע את זה רק כדי לגרום ליותר קנסות? אל תגידו תחבורה ציבורית, כי לא תהיה תחבורה ציבורית בשבת ואנשים יהיו חייבים להחזיק רכב.
- 5.יובל 22/07/2020 20:37הגב לתגובה זואפסים מושחתים
- 4.פופטיץ 21/07/2020 14:25הגב לתגובה זולדעתי זה לא יעבוד להם, כי הרבה משפחות זקוקות ליותר מרכב אחד – בעלי מקצוע (שרברבים, חשמלאים, מתקיני מזגנים וכו'), שצריכים להתנייד עם הציוד שלהם, אנשים שעובדים מחוץ לעיר במקומות שאין אליהם תחבורה ציבורית תדירה, אנשים שעושים משמרות וצריכים להגיע לעבודה בשעות שאין תחבורה ציבורית, וכו'. גם הקורונה תשכנע אנשים שעדיף להשתמש בתחבורה פרטית ולא בתחבורה שמשמשת מוקד הדבקה (או מתפוצצת אם חלילה יחזרו הפיגועים).
- 3.אני 21/07/2020 12:50הגב לתגובה זובאמצע השבוע, אבל בסוף שבוע מעבר לכך שאין תחבורה, אנשים רוצים לטייל, אם אין חניה אז מה אין אוטו? מה עשיתם בזה?
- 2.8 21/07/2020 10:58הגב לתגובה זווהתוצאה, כמובן, תהיה חורבן.
- 1.אברם המלך הראשון 21/07/2020 07:34הגב לתגובה זומילא היה מטרו הייתה רכבת. אבל אין. ועוד 5 שנים גם לא יהיה. מה יעשו אנשים? יסעו באוטובוסים העלובים והמפוייחים שלא עומדים בזמנים?

סולל בונה הוא הקבלן המבצע שנבחר לפרויקט בן גוריון ברמלה
הכשרת היישוב בחרה בקבלן לצורך ביצוע שלב א'. היקף ההסכם הוא כ-287 מיליון שקל לבניית 270 דירות חדשות במקום 48 ישנות. הדיירים החלו להתפנות לקראת הריסה והקמת הבניין החדש. לפי ההערכות החברה, הרווח הגולמי הכולל יעמוד על כ-647 מיליון שקל בפרויקט בכללותו שיכלול כ-3 אלף דירות חדשות עם שטחי מסחר ותעסוקה
הכשרת הישוב התחדשות עירונית הכשרה התחדשות 0% מסמנת מציינת שלב די חשוב בפרויקט ההתחדשות העירונית הגדול ברמלה - "מתחם בן גוריון". החברה הודיעה כי חתמה על הסכם עם חברת סולל בונה, שנשלטת בידי חברת שיכון ובינוי שיכון ובינוי 0% , לביצוע שלב א' בפרויקט, בהיקף של כ-287 מיליון שקל בתוספת מע"מ.
במסגרת השלב הראשון יהרסו 48 דירות ישנות, ובמקומן ייבנו 270 דירות חדשות בשיטת "עד המפתח", כלומר - הקבלן המבצע - במקרה הנוכחי סולל בונה, נותן את שירותי הבנייה מההתחלה ועד לאיכלוס. קרי - עד לטופס 4. ו"עד למפתח". העבודות יארכו עפ"י התחזית של החברות כ-3.5 שנים. בימים אלו הדיירים החלו להתפנות מהמבנים הישנים כדי לפנות מקום להתחלת העבודות.
מדובר באחד המיזמים הגדולים מהתקופה האחרונה בתחום ההתחדשות העירונית: בסך הכול יכלול הפרויקט כ-3 אלף דירות חדשות, לצד כ-7.5 אלף מ"ר שטחי מסחר וכ-5.6 אלף מ"ר שטחי תעסוקה. המתחם כולו משתרע על פני כ-150 דונם, בין הרחובות יהודה שטיין, שדרות בן גוריון, שדרות דוד רזיאל וא.ס. לוי בעיר, והוא צפוי לשנות את פני השכונה. לפחות במישור המגורים.
הרווח הגולמי הכולל שתרשום הכשרת התחדשות מהפרויקט יעמוד על כ-647 מיליון שקל, כאשר בשלב הראשון לבדו צפוי הרווח הגולמי להגיע לכ-52 מיליון שקל. החברה מדווחת כי עד כה נמכרו בפרויקט 40 דירות בהיקף של כ-93 מיליון שקל, כלומר - דירה ממוצעת ב-2.325 מיליון שקל. חלקה של הכשרת הישוב בפרויקט הוא 65%, במסגרת עסקת שותפות עם מנורה מבטחים.
- הכשרה התחדשות: ההכנסות זינקו פי 4; ההפסד הסתכם בכ-3.7 מיליון שקל
- היתר רביעי בתוך חודש: הכשרה התחדשות תקים 27 דירות בתל אביב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הכשרת הישוב מחזיקה כיום צבר של כ-30 אלף דירות בשלבי קידום שונים ברחבי הארץ, מתוכן כ־9,000 צפויות להיות בשלות לשיווק ולביצוע עד 2027. עבור העיר רמלה, מדובר בתנופת בנייה חסרת תקדים, שתוסיף אלפי דירות חדשות ותעניק לתושבים סביבת מגורים מתקדמת יותר, עם חיבור למסחר, תעסוקה ותשתיות עירוניות חדשות.

מנכ"ל משרד השיכון תומך בהערכת ביזפורטל: "הירידה במחירי הדירות גדולה יותר ממה שמפרסם הלמ"ס"
מחירי הדירות שמספק הלמ"ס לא רלבנטיים; בחזרה לטעות ולרשלנות של הלמ"ס ובכמה באמת יורדים מחירי הדירות?
"הלמ"ס לא מודדת את מבצעי הקבלנים. כשמשקללים הטבות, הירידות של מכירות הדירות בפועל הן גדולות יותר ממה שמתפרסם, וכך זה יימשך" כך אמר יהודה מורגנשטרן, מנכ"ל משרד השיכון, בוועידת הנדל"ן של TheMarker - לתכני הוועידה.
אנחנו רוצים להגיד תודה למורגנשטרן. אנחנו צועקים את הבלוף של נתוני הלמ"ס כמעט שנה וחצי. הוא גיבה את הערכתנו בעבר, גם באוצר מגבים אותה, אבל הבעיה שהם לא עושים מעבר. חוסר המעש והאדישות הזאת, פוגעת מאוד ברוכשי הדירות. זה נחמד להיות על במה ולהאשים את הלמ"ס, אבל מה מורגנשטרן עשה כדי להילחם במדידה העקומה? כלום.
נזכיר בקצרה במה מדובר: יש כמה בעיות במדידה של הלמ"ס. בעיה ראשונה היא שהנתונים מגיעים בדיליי של חודשיים וחצי. למה? ככה. זה נותן בטווח הזמן הזה לקבלנים להיערך, לתמרן, לתאם, לווסת. למשל - ב-15 בספטמבר נקבל מידע על החודשים יוני-יולי שזה בממוצע ה-1 ביולי. מרחק של חודשיים וחצי. זה מאוד בעייתי, כי מידע זמין ורלבנטי זה הבסיס לניתוח והבנת הנתונים. כאשר מידע מתפרסם בעיכוב של חודשיים וחצי זה מאפשר להשפיע על המחירים ולספק תמונה לא נכונה. מעבר לכך, זה פשוט הופך את המצב ללא רלבנטי. מה שווה המידע הזה אם הוא לא משמש את הציבור?
הלמ"ס מדברים על ירידה של כ-1.4%, אנחנו בביזפורטל בודקים בשטח ומסבירים ומדגימים שהמחירים ירדו במעל 5% ויש מקומות שגם 10%. האם מערכת ביזפורטל יודעת יותר טוב מהלמ"ס? האם ללמ"ס אין תקציבים על כל עשרות ומאות העובדים בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ואין עובדים שיסדקו את נכונות ואמינות הנתונים? זאת בדיחה. זה מגזר ציבורי רדום, אדיש, והבעיה שזה הגוף שנחשב להכי מקצועי בתחום - הוא מוטה אקדמית, הוא מנתח ובוחן את המידע באופן סטטיסטי. משהו מאוד רקוב בממלכה של פרופ' ירון פלוס, ראש הלשכה.
זה לא ייתכן שחברות ציבוריות-נסחרות מדווחות על רבעון שלם בעיכוב של עד חודשיי ופעמים רבות תוך חודש, וזה גם מאוחר ביחס לעולם שם תוך שבועות יש דוחות מורכבים, ונתונים שהם נתוני מאקרו מאוד חשובים והגישה אליהם ממש לא מסובכת, מדווחים באיחור.
- ינקי קוינט לביזפורטל: "יצרנו אפקט דומינו בשדה דב ומחירי הדירות החלו לרדת בכל הארץ"
- מחירי הדירות בגבעתיים ועסקאות אחרונות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הבעיה השנייה היא מדידת ההנחה במבצעים. מורגנשטרן הזכיר את המבצעים הגדולים למועדון חבר שמרוחים על כל איילון, הוא התכוון בעיקר לאאורה. אבל כל החברות עושות מבצעים כאלו ואחרים. המבצעים שהיו הכי פופולריים ובשל הנחיית בנק ישראל ירדו בהיקפים הם מבצעי ההנחות המימוניות.