חניון חנייה רכב
צילום: Istock

תקן החנייה החדש בתל אביב מעורר קול צעקה אך בטווח הרחוק זה צעד נכון

בקרוב: 0.5 עד 0.8 חניה לכל יחידה בתל אביב - איך זה ישפיע על מחירי הדירות בתל אביב
צחי אפרתי | (11)
נושאים בכתבה חניה

עיריית תל אביב אישרה בשבוע שעבר את המדיניות החדשה להקצאת מקומות חניה בפרויקטי מגורים בעיר. המסמך מתייחס לתב"ע חדשה שצפויה להגיע לכדי מימוש בעוד כ-5 שנים. הרקע למדיניות החדשה של עיריית תל אביב נובעת מהשינוי התחבורתי הצפוי עם הקמת הרכבת הקלה והמטרו, ובמקביל כמות הולכת וגדלה של פרויקטים של התחדשות עירונית שאינם מסוגלים לקלוט את כמות הרכבים באזור.

מסמך המדיניות החדש של עיריית תל אביב יפו צפוי להביא לצמצום בהיקף הבנייה של מקומות החניה בפרויקטי מגורים חדשים רבים – כלומר אין גריעת חניות אלא בנייה בתקן נמוך יותר.

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בעירייה התכנסה לדיון והגדירה תקן מקסימום לבניית מקומות חניה לכל יחידת דיור, וקבעה כי ברובעי מרכז העיר – 5,4,3 ו-6 – התקן יעמוד על 0.5 חניות לכל יחידה, כלומר מתוך שתי דירות בבניין רק לאחת תהיה חניה. ברובעים 9,8,7,2,1 שבצפון העיר ובדרומה, יעמוד התקן המקסימלי על 0.8 מקומות חניה לכל דירה.

בעלי הנכסים והקבלנים חוששים לפגיעה בכדאיות העסקאות החדשות בעיר, ונראה שייקח זמן לשוק להפנים את השינוי. מצד שני אמר אודי כרמלי מהנדס העיר תל אביב בדיון שהתקיים לפני כשבועיים:  "זה פעם ראשונה שאנחנו מייצרים מעשה אמיתי להוזלת מחירי דיור, יש כאן הזדמנות ליצירת מלאי דירות; שמחירם יהיה ב-200-400 אלף שקל פחות. במיוחד שבאותו פרויקט תהיה דירה עם חנייה ובלי חנייה וזה יאפשר למעמד בינוני-גבוה לרכוש דירות ולהסתמך על מערכות התחבורה הציבוריות". 

לאור הביקושים החזקים בעיר תל אביב והייחודיות של העיר נראה שעדיין קשה לתמחר את השינוי והשוק יצטרך לעבור התאמה, בנוסף הדבר יגרום לפער מחירים משמעותי בין דירות שכוללות חנייה לאלו שלא. אך מסתמן שבטווח הרחוק זה הדבר הנכון לעיר. על כך אומר אוהד דנוס יו"ר לשכת השמאים לשעבר "בטווח של השנים הקרובות זה יגרום לשטחים חדשים בתל-אביב שיבנו בלי חניה להימכר בפחות, מצד שני הסחורה בתל אביב היא מבוקשת ויהיה קשה למדוד את הירידה הזאת. בהסתכלות לטווח ארוך כשיהיה מערכת הסעת המונים יעילה לא נצטרך את כמות מקומות החניה לפי התקנים הישנים"

"שהשוק מנסה לתמחר את שינוי תקן החניה הוא מסתכל על המחיר מחר בבוקר ולא בעוד 20 שנים, וכשחנייה ברוטשילד עולה 600 אלף שקל זה הפסד גדול ליזמים. וגם ירידת ערך של הנכסים בלי חניות. עם זאת יהיה הבדל מובהק במחירים.

"לדוגמא אתה בונה באזור יוקרתי ב-60 אלף שקל למ"ר ומגולמת בתוכה חניה, אז דירה מקבילה ללא חניה היזם יאלץ למכור בפחות. גם ייתכן מצב שמחיר הדירה עם החנייה יעלה ל-70 אלף שקל למ"ר והדירה שבלי החנייה המחיר ירד ל-50 אלף שקל למ"ר ואז בממוצע היזם קיבל את המחיר הממוצע 60 אלף שקל למ"ר." אומר דנוס.

קיראו עוד ב"נדל"ן"

 

בדיון שהתקיים בוועדה הוסיף כרמלי – " נושא שעורר הרבה גלים, חלקם לדעתי עבר הגדלה מיותרת. הרקע לבקשה הוא מספרי, אין כאן אידיאולוגיה להוריד חניות מתל-אביב. אנחנו ממתנים את הקצב המטורף של תוספת החניות בתל-אביב. כל שנה נוספים מאות רבות של חניות ואולי אלפים.

"יש לנו בצנרת הרבה פרויקטים של התחדשות עירונית במתחמים שלא ערוכים לקלוט את כמות הרכבים- בשיכונים של צפון, דרום ומזרח העיר. גם ההפחתה המדוברת הינה מינורית והבשורה היא מעבר מתקן מינימום לתקן מקסימום. אנחנו רוצים לייצר מצב שההיתר הראשון שיגיע במקרה הטוב בעוד שנתיים שלוש וייבנה במקרה הטוב בעוד ארבע חמש שנים."

 

יהודה כתב, יו"ר ארגון הקבלנים מחוז תל אביב והמרכז : "המדיניות לצמצום תקני החניה שהעירייה אישרה, נשענת ונאחזת בחזון תחבורתי עתידי – רכבת קלה ומטרו ומסלולי תחבורה ציבורית, חזון שקיים כרגע רק על שולחנות המתכננים ובמקרה הטוב בשלב הקמת התשתיות. זהו אבסורד כאשר מה שייווצר בפועל זה כאוס תחבורתי עבור תושבי העיר כמו גם אלפי הנכנסים והיוצאים בשעריה מדי יום לעבודה ומטרות שונות. 

"יש לקחת בחשבון גם צמצום של אלפי מקומות חנייה קיימים לאור בניית נתצ״ים ברחבי העיר. הרעיון להפחית חניות בקרבת רכבת קלה או תחנות מרכזיות עתירות נוסעים הוא רעיון טוב כשלעצמו שנועד לעודד ו"לחנך" את הציבור להשתמש יותר בתחבורה הציבורית ופחות ברכב פרטי, אך יש ליישמו בהדרגתיות ורק כאשר ברור שלעיר קיים מערך תחבורה ציבורית מתאים ופעיל כדי להכיל את התעבורה והתנועה בה. כיוון שמרבית אמצעי תחבורה עליה נסמכת התוכנית יפעלו כהלכה בעוד שנים לא מבוטלות, יש להיערך לתקופת ביניים עם פתרון מתאים.

"התוכנית תשפיע באופן ישיר גם על הקמה של פרויקטים חדשים, במיוחד בפינוי בינוי. צמצום תקני החניה במרכז העיר לפחות מתקן חניה אחד לכל יחידת דיור,  ללא חלופה מידית וזמינה, יביא לכך שקבלנים לא יבנו באזורים אלה פרויקטים חדשים או יחדשו בניינים קיימים , מתוך החשש שלא יצליחו למכור דירות ללא חניות והתחלות הבניה בעיר תיעצרנה. כמו כן, עלות חניה בפרויקט חדש תאמיר מאוד ותעלה עוד יותר את יוקר הדיור בעיר, זו הסיבה שהצענו לוועדה לקבל פתרון ביניים, של חניה אחת לכל יחידת דיור, אשר יאפשר לגשר על התקופה עד להקמת של מערך תחבורה ציבורית נאות"

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 11.
    כופים את הדבר הנכון 28/07/2020 19:24
    הגב לתגובה זו
    במקום לספק תחבורה ציבורית ורכבים שיתופיים זמינים 24x7 (גזר) עובדים בשיטת המקל. כל כך אופייני לקומיסרים בשירות הציבורי
  • 10.
    ערן 28/07/2020 18:29
    הגב לתגובה זו
    על פי התחשיב של השמאי - דירה של 100 מ"ר עם חניה תעלה מליון שקלים יותר מאותה הדירה ללא חניה
  • 9.
    צריך להפנים שהרכב הפרטי הוא נחלת העבר (ל"ת)
    מזהם ולא יעיל 28/07/2020 17:47
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    שמשוני 28/07/2020 14:23
    הגב לתגובה זו
    טימטום הבירוקרטיה בעיריה ..רוב הפקידות בעיריה אינם תושבי העיר ואינם סובלים מחוסר חניה וכאן קבור הכלב
  • 7.
    מומחה לקנוניות 27/07/2020 15:41
    הגב לתגובה זו
    חפשו "הערים החכמות גטו עירוני"
  • 6.
    שמואל ברגר 25/07/2020 09:02
    הגב לתגובה זו
    אנשים זקוקים לחניות. למה אתם מטומטמים ומנסים למנוע את זה רק כדי לגרום ליותר קנסות? אל תגידו תחבורה ציבורית, כי לא תהיה תחבורה ציבורית בשבת ואנשים יהיו חייבים להחזיק רכב.
  • 5.
    יובל 22/07/2020 20:37
    הגב לתגובה זו
    אפסים מושחתים
  • 4.
    פופטיץ 21/07/2020 14:25
    הגב לתגובה זו
    לדעתי זה לא יעבוד להם, כי הרבה משפחות זקוקות ליותר מרכב אחד – בעלי מקצוע (שרברבים, חשמלאים, מתקיני מזגנים וכו'), שצריכים להתנייד עם הציוד שלהם, אנשים שעובדים מחוץ לעיר במקומות שאין אליהם תחבורה ציבורית תדירה, אנשים שעושים משמרות וצריכים להגיע לעבודה בשעות שאין תחבורה ציבורית, וכו'. גם הקורונה תשכנע אנשים שעדיף להשתמש בתחבורה פרטית ולא בתחבורה שמשמשת מוקד הדבקה (או מתפוצצת אם חלילה יחזרו הפיגועים).
  • 3.
    אני 21/07/2020 12:50
    הגב לתגובה זו
    באמצע השבוע, אבל בסוף שבוע מעבר לכך שאין תחבורה, אנשים רוצים לטייל, אם אין חניה אז מה אין אוטו? מה עשיתם בזה?
  • 2.
    8 21/07/2020 10:58
    הגב לתגובה זו
    והתוצאה, כמובן, תהיה חורבן.
  • 1.
    אברם המלך הראשון 21/07/2020 07:34
    הגב לתגובה זו
    מילא היה מטרו הייתה רכבת. אבל אין. ועוד 5 שנים גם לא יהיה. מה יעשו אנשים? יסעו באוטובוסים העלובים והמפוייחים שלא עומדים בזמנים?
שי אהרונוביץ רשות המסים
צילום: דני שם טוב דוברות

חובת דיווח על הכנסות משכר דירה: בעד ונגד והסיכויים להצלחה

כמה משכירים מעלימים הכנסות שכירות, למה להעלים אם המס כל כך נמוך? וגם - איך רשות המס תופסת משכירי דירות שלא מדווחים? 

אדיר בן עמי |

משרד האוצר ורשות המסים בישראל מקדמים חובת דיווח גורפת על כל הכנסות משכר דירה, כולל אלה הפטורות ממס. ההצעה מופיעה בטיוטת חוק ההסדרים הנלווה לתקציב. המטרה היא הקמת רשם שכירויות לאומי, שיאסוף נתונים על כל עסקאות השכרה, כולל פרטי הנכס, השוכר וההכנסה. כיום, בעלי דירות שמכניסים עד לרף הפטור -  5,654 שקלים לחודש משכר דירה פטורים ממס ואינם מחויבים בדיווח. מעל סכום זה, קיימת חבות מס, אך רבים נמנעים מדיווח ומתשלום למס הכנסה. זה מקומם מאוד כי מדובר במס נמוך במיוחד. לא רק שיש אפליה לטובת משקיעים בדירות להשכרה לעומת משקיעים בשוק ההון, אלא שגם את המס הנמוך שהם צריכים לשלם - חלקם לא משלמים. 


העלמות מס במיליארדים

רשות המסים יודעת שעצם חובת הדיווח תגרום לאלפים לדווח באופן אקטיבי ולשלם באופן אקטיבי. הם כבר לא יוכלו להגיד - לא ידענו, חשבנו ש...הם חייבים לדווח וזה שלב אקטיבי שיחייב אותם לשלם. מעבר לכך, מיפוי שוק השכירות  יציף מחבואי מס - דירות רבות שנמצאות בידי היורשים או שעדיין  רשומות על הנפטרים ומושכרות בלי לשלם מס, דירות ששכר הדירה עליהן הוא לא ריאלי - דירה בת"א של 5 חדרים בשכר דירה של 5,500 שקל - רשות המסים תאתר הברחות מסים, טריקים ושטיקים של הציבור ולכן היא רוצה מאוד את הדיווח, והיא צודקת.    

 ההצעה מבקשת לבטל את הפטור הקיים  מדיווח, כך שכל משכיר יגיש הצהרה שנתית מקוונת עד סוף אפריל של השנה הבאה. הדיווח יהיה פשוט, דומה לטופס 6111 הקיים, ולא ידרוש דוח מס שנתי מלא אלא אם כן קיימת חבות מס. ההצעה צפויה להשפיע על כ-500 אלף משכירים בישראל, שמחזיקים בכ-700-800 אלף דירות מושכרות. 

שוק השכירות מגלגל  מעל 70 מיליארד שקל בשנה, אך העלמות המס מוערכות בכ-3-4 מיליארד שקל. רשות המסים המנוהלת על ידי שי אהרונוביץ' הגבירה בשנתיים האחרונות אכיפה באמצעות בדיקות פיזיות, והצלבות מידע בין רשם המקרקעין, רשם הירושות ומאגרי בנקים. אותרו רבבות מעלימים שהעלימו מעל 2 מיליארד שקלים  רשות המסים ממשיכה לאתר משכירים שבורחים מתשלום מס, אבל דיווח מלא כמובן יביא לקיצור דרך.  

שלושה מסלולי מיסוי

מסלולי המיסוי הנוכחיים כוללים שלוש אפשרויות עיקריות. ראשון, פטור מלא אם ההכנסה החודשית משכר הדירה לא עולה על 5,654 שקלים, תקרה שמתעדכנת מדי שנה בהתאם למדד המחירים לצרכן, אבל היא קפואה כבר שנתיים על רקע הקפאת הרף דבר שכמובן שוחק את הטבת המס.  במסלול זה הכנסות מעל הרף מחויבות לפי המס השולי כפול פעמיים המרחק מהרף. נשמע מורכב, אבל לא מדובר במס משמעותי ואם כן - יש "מסלול חילוץ"  

התחדשות עירונית
צילום: ליאור פתאל

בונים על התחדשות עירונית? תקבלו הרבה פחות ממה שחשבתם; על המשבר הגדול בהתחדשות

התחדשות עירונית אמורה היתה לפתור חלקית את בעיית המגורים, אבל תמונת המצב במרכז קשה - פרויקטים נתקעו בגלל ירידות המחירים, הקבלנים רוצים (ויכולים) להעביר פרויקטים לאחרים והתמורות שקיבלו הדיירים יורדות

ענת גלעד |
נושאים בכתבה התחדשות עירונית

ענף ההתחדשות העירונית עובר טלטלה כלכלית משמעותית: למרות עלייה בהיקפי הפעילות, רווחיות השחקנים הצטמצמה, ועשרות חברות מחפשות קונה לפעילות הזו. הן לא רוצות להמשיך - הרווחיות התכווצה בגלל ירידית המחירים, המימון עלה. מסתבר שהן יכולות לסגת מהפרויקט, ולהשאיר את הדיירים תקועים באמצע ההכנסות. יש פרויקטים שעובדים עליהם כבר 4-5 שנים והיזם אמר - "אני צריך להוריד את שטח הדירות ולעשות עוד שינויים, אחרת אי אפשר להמשיך, זה לא כלכלי". הדיירים אמרו - "אבל יש הסכם"  אבל היזם הראה להם שההסכם מאפשר נסיגה בהינתן שינויים מסוימים.  

כל הסכם לגופו, אבל בשטח יש עשרות רבות של פרויקטים שמחפשים "אבא". היזם המקורי רוצה למכור. זה גורם לשני דברים - הדיירים יצטרכו לחכות לדירה הרבה יותר זמן ממה שהעריכו. והם יקבלו תמורות נמוכות יותר משמעותית. כשהם מדברים עם יזמים חדשים הם מבינים שמה שהיה לא יהיה. אלו שהצליחו להיות בתחילת הדרך של ההתחדשות העירונית הרוויחו בגדול. כעת, ההשבחה תהיה נמוכה יותר. 

ירידות מחירים במרכז 

הגאות שהיתה במחירי הדירות במרכז קידמה מאוד את תחום ההתחדשות ודגש על תמ"א באזור המרכז כשרווחיות של הקלבנים נמדדה בעבר בשיעורים של כ־20% ואף יותר. היזמים גם נהנו מעליית מחירים מתמדת תוך כדי תנועה.

בשנה האחרונה התמונה השתנתה: המחירים במרכז ירדו בין 5% ל-10%.  הירידה הזו משנה לחלוטין את התחשיב של היזמים. בפרויקטים מרכזיים רבים הרווחיות יורדת לכ־10% ואף פחות.

ההשפעה של ירידות מחירים מלווה במורכבות התפעולית של תמ"א 38/1 שרק הולכת והופכת למורכבת יותר.  העבודה מבוצעת בתוך מבנים קיימים לרוב עם מגורים פעילים, וזה מורכב, כשבתל אביב המורכבות כפולה - יש אזורים שלא ניתן לעבוד בהם על רקע עבודות תשתית גדולות.