וול סטריט
צילום: Roberto Junior, Unsplash
וול סטריט

הנאסד"ק ירד ב-1%; ASML נפלה ב-16%, הנפט איבד 4%

נעילה שלילית בוול-סטריט, הנאסד"ק ירד ב-1%, מדד הדאו ג'ונס ירד ב-0.75% וה-S&P 500 עם 0.76%. אחרי נתוני האינפלציה בשבוע שעבר המשקיעים מפנים את תשומת ליבם לעונת הדוחות שנכנסת לקצב - היום דיווחו מספר בנקים ובינהם גולדמן זאקס שדיווח על זינוק של 45% ברווח ברבעון השלישי שהסתכם ב-3 מיליארד דולר לעומת 2 מיליארד דולר בשנה שעברה.

השקעות, צריכה ומדיניות: איך שוק המניות משפיע על הכל - תנודות בשוק המניות, שנראות לעיתים רחוקות ולא קשורות לחיים שלנו, משפיעות באופן ישיר על הכיס שלנו ועל הכלכלה כולה. עליות וירידות במדדים משקפות את מצב הרוח הכלכלי, ומעצבות את ההחלטות שאנו מקבלים - מצריכת מוצרים ועד להשקעות ארוכות טווח.

בעקבות התחזיות של ASML ASML HLD NV ORD SHS : אנבידיה NVIDIA CORP נפלה ב-5% - על פי הדיווחים שדלפו, ASML צופה מכירות נטו של 30-35 מיליארד אירו בשנת 2025. תחזית זו נמוכה משמעותית מהערכות האנליסטים, שעמדו על 35.8 מיליארד אירו.

אחרי המסחר צפויה לדווח חברת התעופה יונייטד  UNITED AIRLINES שתספק תובנות נוספות לגבי סקטור התעופה בארה"ב אחרי שדלתא  DELTA AIR LINES כבר דיווחה בשבוע שעבר ופספסה את הצפי בשורה העליונה והתחתונה, מה שמעלה בקרב המשקיעים את החשש שההתאוששות בסקטור התעופה מאז מגפת הקורונה נעצרת.

הנה הלו"ז המלא לדוחות שצפויים להתפרסם השבוע:

יום רביעי

לפני המסחר: ASML  ASML HLD NV ORD SHS , מורגן סטנלי  MORGAN STANLEY .

יום חמישי

לפני המסחר: TSMC  TAIWAN SEMICOND MNFCG CO , אינפוסיס  INFOSYS LTD .

אחרי המסחר: נטפליקס  NETFLIX .

יום שישי

לפני המסחר: אמריקן אקספרס  AMERICAN EXPRESS , פרוקטר אנד גאמבל  PROCTER & GAMBLE .

 

מאקרו

מניות ה-EV מאכזבות, אבל מכירות הרכבים עולות - הפער בין וול סטריט לשטח האימוץ של רכבים חשמליים מתקדם לאט מהצפוי וזו הסיבה שהרבה ממניות חברות ה-EV מאכזבות כבר תקופה ארוכה; עם זאת, בשטח המכירות דווקא עולות והתחום מציג צמיחה מתונה אך ברורה - מתי זה ישתף במניות?

לקראת פתיחת שבוע המסחר בוול סטריט - האנליסטים מנתחים אחרי פרסום מדד המחירים לחודש ספטמבר בשבוע שעבר, השבוע צפוי להיות דליל בנתוני מאקרו - את השבוע ימלאו החברות הגדולות הראשונות שידווחו על תוצאותיהן לרבעון השלישי.

מבוא למסחר מומנטום: זיהוי סיכויים וניהול סיכונים, מהו מסחר מומנטום? איך סוחרים במומנטום? מה סיכויים ומה הסיכונים? – בכתבה שלפנינו נסקור את אחת האסטרטגיות הפופולריות בקרב סוחרים, כולל מדריך קצר שמלמד איך לעשות זאת.

אכזבה מתוכניות הסיוע של סין: מחירי הנפט יורדים ב-2% חוסר הוודאות מכך שסין לא סיפקה הבהרות לגבי כוונותיה, גרמו לשוק להגיב באכזבה וללחץ על מחירי הנפט, כשבמקביל פרסמה אופ"ק את תחזיתה המעודכנת לביקוש העולמי לנפט.

 

מניות במרכז

מנכ"ל מארוול מארוול רכש מניות בשווי מיליון דולר - הרכישה המסקרנת התרחשה ב-14 באוקטובר, כאשר מרפי רכש 13,000 מניות מארוול במחיר ממוצע של 77.63 דולר למניה. מהלך זה העלה את סך אחזקותיו האישיות בחברה ל-221,915 מניות

וולגרינס WALGREENS BOOTS ALLIANCE במסלול התאוששות: סגירות סניפים מניעות זינוק במניה - החברה אומנם עקפה את צפי האנליסטים רק במעט, אבל המשקיעים אהבו את ההודעה על כוונת החברה לסגור כ-1,200 סניפים במהלך 3 השנים הבאות כמהלך התייעלות, זאת כאשר כיום החברה מפעילה כ-8,500 סניפים בארה"ב.

מניית Bright Minds Biosciences (DRUG) טסה ב-800%, במה שנראה כמו שורט סקוויז, כאשר המניה פתחה את יום המסחר במחיר של בערך 2.4 דולר למניה וכעת נסחרת סביב ה-27 דולר.

נגד המגמה: יצרנית השבבים שזינקה ב-22% - המהלך המשמעותי ביותר שהוביל לעליית המניות היה הבטחת מימון בסך 750 מיליון דולר מקבוצת משקיעים מובילה.

פלנטיר: בדרך לשורט סקוויז? מספר המניות הנמכרות בשורט, כלומר כאלה שנמכרות על ידי משקיעים שמקווים לקנות אותן בחזרה במחיר נמוך יותר, עלה בצורה דרמטית בספטמבר עם זינוק של 81% – העלייה החדה ביותר בכל מדד ה-S&P 500.

אתגרים חדשים: אנפייז ENPHASE ENERGY נאלצת להתמודד עם תחזיות פסימיות - אחת השחקניות המובילות בתחום האנרגיה הסולארית, נאלצת להתמודד עם רוחות נגד גוברות. שינויים בשוק, כגון עלייה בשימוש במערכות סולאריות בבעלות צד שלישי ותחרות גוברת מצד חברות כמו טסלה, מעכבים את צמיחתה. ההשלכות של מגמות אלו עלולות להשפיע על מחירי המערכות הסולאריות ועל זמינותן בשוק.

אובר UBER TECHNOLOGIES , אנבידיה  NVIDIA CORP ושופיפיי  SHOPIFY INC - ההמלצות של אופנהיימר לקראת עונת הדוחות עונת הדוחות לרבעון השלישי בוול סטריט תיפתח השבוע באופן רשמי כאשר בין היתר ידווחו TSMC, נטפליקס וג'ונסון אנד ג'ונסון; באופנהיימר שמים דגש על מספר מניות מענייניות לקראת הדוחות.

ג'ונסון אנד ג'ונסון  JOHNSON & JOHNSON מעלה את תחזית ההכנסות, אבל מורידה את תחזית הרווח ענקית התרופות עקפה את צפי האנליסטים בשורה העליונה והתחתונה והעלתה את הצפי שלה לשנה כולה - צופה כעת הכנסות של 89.6 מיליארד דולר; תחזית הרווח ירדה.

התחום הלוהט בוול סטריט: גוגל  GOOGLE הודיעה על הסכם להקמת כור גרעיני פרטי הבינה המלאכותית יוצרת ביקוש חזק לאנרגיה לצורך מרכזי הנתונים, וגוגל מצטרפת למיקרוסופט, אמזון ואורקל שכבר מקדמות פתרונות גרעיניים לייצור חשמל פרטי; מניות אנרגיה גרעינית הן מהמנצחות הגדולות מתחילת השנה עם תשואות תלת ספרתיות.

השיירה עוברת: TSMC  TAIWAN SEMICOND MNFCG CO צפויה לדווח על זינוק של 40% ברווח ברבעון דוחות הרבעון השני של חלק מחברות השבבים הציתו בקרב המשקיעים את הדאגה כי הביקושים לשבבי בינה מלאכותית נחלשים; TSMC תדווח על הרבעון השלישי שלה ביום חמישי והיא צפויה להוכיח שאלו רק רעשי רקע.

 

הישראליות בוול סטריט

אפסטרים ביו: הקשר הישראלי, ההנפקה בוול סטריט והטיפול החדשני בדרכי הנשימה אפסטרים ביו, גייסה 255 מיליון דולר לפי שווי של 830 מיליון דולר וזינקה ביום הראשון לשווי של 1.08 מיליארד דולר.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    נתניהו הגיע במסוק לבסיס גלילות .זה הזמן לקנות דולר ונפט (ל"ת)
    שלמה 15/10/2024 22:07
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    לא יתרסק חזק (ל"ת)
    וארון 15/10/2024 16:26
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".