התחום הלוהט בוול סטריט: גוגל הודיעה על הסכם להקמת כור גרעיני פרטי

הבינה המלאכותית יוצרת ביקוש חזק לאנרגיה לצורך מרכזי הנתונים, וגוגל מצטרפת למיקרוסופט, אמזון ואורקל שכבר מקדמות פתרונות גרעיניים לייצור חשמל פרטי; מניות אנרגיה גרעינית הן מהמנצחות הגדולות מתחילת השנה עם תשואות תלת ספרתיות

גיא טל | (3)

גוגל GOOGLE היא שחקנית הבינה המלאכותית האחרונה שחותמת על הסכם פרטי לייצור אנרגיה באמצעות כור גרעיני. הכור  יספק חשמל למרכזי הנתונים צרכני האנרגיה המאסיביים הנדרשים לצורך תפעול יישומי הבינה המלאכותית של החברה.

ההסכם נחתם עם חברת Kairos Power (שאיננה נסחרת) ליצור כורים גרעיניים מתקדמים חד ליבתיים שיספקו עד 500 מגהווט למרכזי הנתונים. הפרויקט צפוי להתחיל לפעול בשנת 2030 ולהגיע להספק מרבי בשנת 2035. קיירוס שואפת להסכמים נוספים מן הסוג הזה עם חברות נוספות. 

קדמו לגוגל חברות טכנולוגיה אחרות עם התמקדות בבינה מלאכותית שחתמו על הסכמי יצור חשמל פרטיים עם חברות לייצור אנרגיה גרעינית. חברת קונסטליישן אנרג'י CONSTELLATION ENERGY חתמה על הסכם דומה עם מיקרוסופט MICROSOFT . קונסטליישן הציבורית זינקה ב-160% מתחילת השנה והיא אחת החברות המובילות בתשואות במדד ה-SP500. 

למיקרוסופט הסכם דומה עם מובילת התשואות ב-SP500 מתחילת השנה, חברת תשתיות  האנרגיה VISTRA CORP , לה הסכם גם עם אמזון AMAZON . גם חברת התוכנה אורקל ORACLE CORP תקים מרכז נתונים ענק שידרוש כגי'גהוואט חשמל, ויתופעל באמצעות שלושה כורים גרעיניים קטנים, כך לפי היו"ר והמייסד לארי אליסון. 

ייצור חשמל באמצעות כורים גרעיניים רגילים או ממוזערים הוא תחום שצובר תאוצה, ומהווה פתרון יעיל ליצור אנרגיה נקייה, יציבה ובטוחה. התחום נמצא בפיתוח בשנים האחרונות לקראת מזעור הכורים, צעד שעשוי להביא להגדלת היעילות בייצור, להוזלת עלויות, וכן ייצור את האפשרות לשיווק פרטי של כורים המותאמים לצרכים של חברות ספציפיות, אך טרם הגיע למסחור. ההסכמים החדשים מראים שהחברות מאמינות שאנחנו כבר שם או שממש בקרוב הטכנולוגיה תהיה מסחרית. 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    לרון 15/10/2024 09:22
    הגב לתגובה זו
    ב VST אך הסיכון גבוה ולא מומלץ לכאלה "מן השורה"
  • לרון 15/10/2024 09:45
    הגב לתגובה זו
    שגם TLN,לא המלצה
  • 1.
    מה עם kolo? (ל"ת)
    ציצו 15/10/2024 07:11
    הגב לתגובה זו
אנטליה טורקיה (AI)אנטליה טורקיה (AI)

קריסת התיירות בטורקיה: 3 מיליארד דולר הפסדים, 30% ירידה באנטליה ובריחה המונית ליוון

אינפלציה של 33.5% הורסת את היתרון של הלירה החלשה;  מלונות מחזיקים מעמד עם "הכול כלול" בזמן שעסקים קטנים קורסים;  1.5 מיליון טורקים נוטשים לטובת האיים היווניים; מאנטליה ועד איסטנבול: המספרים שמטלטלים את הענף שמניב 12% מהתמ"ג

עמית בר |
נושאים בכתבה תיירות טורקיה

ענף התיירות הטורקי, שהיווה במשך עשורים את אחד מעמודי התווך של הכלכלה המקומית, נמצא בצניחה חופשית. הנתונים העדכניים מציירים תמונה קשה: ירידה של 5% במספר התיירים הזרים ביולי, צניחה של 30% במבקרים באנטליה ברבעון הראשון, והפסדים צפויים של 3 מיליארד דולר בהכנסות השנתיות. מדובר ברעידת אדמה כלכלית עבור מדינה שבה התיירות מהווה 12% מהתמ"ג ומעסיקה מעל 3 מיליון עובדים.

המשבר מתבטא בירידה חדה במספרים: גרמניה, שהיא השוק הגדול ביותר של מבקרים, רשמה ירידה של 8%, בריטניה 10%, וארצות הברית צנחה ב-22%. אבל מעבר לסטטיסטיקה היבשה, מדובר בסיפור של ענף שלם שמתמוטט תחת העומס של אינפלציה דוהרת, אסונות טבע חוזרים ומדיניות כלכלית כושלת עם תדמית שהולכת ונהית בעייתית יותר לעולם המערבי - ארדואן נגד להקת בנות - "לבוש ומעשים לא הולמים". ארדואן נלחם באופוזיציה הליברלית, שם מנהיגים שלה בכלא, ומדבר יותר ויותר על קיצוניות דתית. זה עלול להפחיד את התיירים.

וכל זה קורה כשטורקיה נתפסת זולה מאוד. המטבע שלה איבד מעל%5 ב-20 שנה, אלא שהאינפלציה של 335 שהיא אומנם בירידה, מחסלת את היתרון התחרותי. משפחה של ארבעה משלמת כיום 150-200 דולר ללילה במלון בינוני באנטליה, לעומת 100-130 דולר לפני כשלוש שנים. 

המודל של "הכול כלול": כך שורדים המלונות הגדולים בזמן שהמסעדות המקומיות נסגרות

הפתרון שמחזיק את הענף בחיים הוא דווקא מודל הכל כלול. המלונות מרכיבים חבילות מיוחדות לתיירים רוסים כדי לשמור על תפוסה גבוהה. השוק הרוסי, שמהווה 14% מהמבקרים, נשאר יציב יחסית בזמן שהאירופים בורחים.

אבל יש לזה מחיר כבד. המודל יוצר "בועה" שבה התיירים לא יוצאים מהמלון ולא מוציאים כסף בכלכלה המקומית. התוצאה: בעלי עסקים קטנים באנטליה מדווחים על ירידה של 40% במכירות. מסעדות משפחתיות נסגרות, חנויות מזכרות מורידות תריסים, ומדריכי טיולים מקומיים נשארים ללא עבודה.

מדד ניתוח טכני
צילום: Jason Briscoe, unsplash

ה-PPI בארה"ב מפתיע כלפי מטה: ירידה של 0.1% לעומת צפי לעלייה

הפתעה בשוק האמריקאי: מדד מחירי היצרן (PPI) לחודש אוגוסט רשם ירידה של 0.1%, לעומת ציפיות לעלייה של 0.3%. גם מדד הליבה, שמנכה מזון ואנרגיה, ירד באותו שיעור; זו סטייה ממה שהשוק ציפה מה שמאותת על רגיעה אפשרית בלחצי המחירים שמגיעה רגע לפני פרסום מדד המחירים לצרכן (CPI) מחר

מנדי הניג |
נושאים בכתבה מדד

הפתעה בשוק האמריקאי: מדד מחירי היצרן (PPI) לחודש אוגוסט רשם ירידה של 0.1%, לעומת ציפיות לעלייה של 0.3%. גם מדד הליבה, שמנכה מזון ואנרגיה, ירד באותו שיעור; זו סטייה ממה שהשוק ציפה מה שמאותת על רגיעה אפשרית בלחצי המחירים שמגיעה רגע לפני פרסום מדד המחירים לצרכן (CPI) מחר.


הרחבה מיד