
מגמה מעורבת באסיה אחרי נתוני התמ"ג בסין, יציבות בחוזים העתידיים
השווקים באסיה פותחים את היום בעליות קלות, לאחר שצמיחת התמ"ג בסין ברבעון השני הפתיעה לטובה והגיעה ל-5.2%, מעל התחזיות, אך עם סימני חולשה פנימיים
השווקים באסיה מתנהלים ברובם במגמה חיובית, לאחר שהצמיחה ברבעון השני בסין הפתיעה מעט לטובה ועמדה על 5.2%. זה מגיע ברקע המשך המתיחות מול ארה"ב והאטה בביקושים הפנימיים. בשווקים ממשיכים לעקוב גם אחרי גל הדוחות בוול סטריט ופרסום נתוני האינפלציה בארה"ב בהמשך
השבוע, כמו גם אחרי מגמת התקדמות השיחות בין ארה"ב לסין לקראת ה-12 באוגוסט.
כלכלת סין צמחה ברבעון השני בקצב של 5.2% לעומת השנה שעברה, מעט מעל תחזיות הכלכלנים שציפו ל-5.1%, אך האטה לעומת הצמיחה של 5.4% ברבעון הראשון. בכך, היא כבר חצתה את היעד השנתי
הרשמי של ממשלת סין (5%) ועשויה להפחית את הלחץ על הממשל להוסיף תמריצים בטווח המיידי. עם זאת, חלק מהנתונים הפנימיים היו פחות מעודדים: המכירות הקמעונאיות ביוני עלו ב-4.8% בלבד מול תחזית ל-5.4%, השקעות הנכסים הקבועים גדלו ב-2.8% בלבד במחצית השנה, הרבה מתחת לציפיות,
בעוד ההשקעות בנדל"ן צנחו ב-11.2%.
בצד החיובי, הייצור התעשייתי הפתיע לטובה עם זינוק של 6.8% בקצב שנתי, מה שמדגיש את עמידות מגזר התעשייה למרות המתח מול ארה"ב. בנוסף, האבטלה נשארה יציבה על 5%. כלכלנים בסין מעריכים כי הממשלה לא תמהר להשיק חבילת תמריצים
נוספת לפני ספטמבר, אלא אם כן המומנטום ייחלש משמעותית. במקביל, נמשכת עבודת המו"מ מול ארה"ב להשגת להסכם קבוע שירכך את מגבלות הסחר והמכסים לקראת הדד ליין בחודש הבא.
המסחר באסיה
אוסטרליה: מדד
ה-ASX 200 עולה ב-0.55% לרמה של 8,617 נקודות, בהמשך למגמה חיובית בשוק המקומי שעדיין מקבל רוח גבית ממניות המשאבים.
- הירידות באסיה ממשיכות גם היום; עליות בחוזים בוול סטריט
- נפילות באסיה: הניקיי יורד 3% אחרי הירידות בוול סטריט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
יפן: הניקיי מוסיף 0.06% ונסחר סביב 39,485 נקודות, תוך עיכול נתוני צמיחה חלשים בהזמנות
ציוד בחודש מאי אך עלייה מתונה בתשואות האג"ח.
הודו: הניפטי 50 מטפס ב-0.18% ל-25,128 נקודות, כאשר השוק ההודי ממשיך ליהנות מתזרים פנימה של השקעות זרות.
הונג
קונג: ההאנג סנג עולה 0.19% לרמה של 24,248 נקודות, על רקע עליות בבנקים ובחברות נדל"ן.
- שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
- איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
סין: יוצאת דופן היום עם ירידה של 0.93% במדד שנחאי ל-3,487 נקודות, כאשר המשקיעים מגלמים המשך חולשה בצריכה
הפנימית ובתחום הנדל"ן על אף נתוני התמ"ג.
החוזים בוול סטריט
החוזים העתידיים על המדדים בארה"ב נסחרים הבוקר ביציבות יחסית עם נטייה קלה לעליות, לאחר שאתמול ננעלה וול סטריט בעליות קלות למרות איומי המכסים של טראמפ, שהודיע על כוונתו להטיל מכס
של 30% על ייבוא מהאיחוד האירופי וממקסיקו החל מה-1 באוגוסט.
עם זאת, בשווקים כבר מכירים את תופעת ה-TACO כלומר טראמפ נוטה לאיים בקול רם אבל בסוף מוצא פתרונות שמרככים את הפגיעה, כדי לשמור על השווקים.
עוד דוגמא לכך קיבלנו אתמול, כאשר אנבידיה הודיעה שהממשל אישר לה לחזור ולמכור את השבבים שלה בסין, צעד שמראה שטראמפ מבין את החשיבות של תמיכה בעסקים האמריקאים הגדולים למרות הקו הלאומני שהוא מוביל נגד סין. הדבר תומך במניות הטכנולוגיה ומוסיף אופטימיות לוול סטריט.
ברקע המשקיעים ימשיכו להתמקד בשני דברים עיקריים:
עונת הדוחות לרבעון השני, שנפתחת רשמית השבוע עם תוצאות ענקיות הבנקים: היום צפויים לפרסם ג'י פי מורגן, וולס פארגו וסיטיגרופ, ומחר יתפרסמו דוחות
של בנק אוף אמריקה, גולדמן זאקס ומורגן סטנלי. הציפיות נמוכות יחסית, עם תחזית לצמיחת רווחים ממוצעת במדד S&P 500 של 4.3% בלבד לעומת שנה שעברה, הקצב החלש ביותר מאז סוף 2023.
נתוני האינפלציה בארה"ב,
שיתפרסמו מאוחר יותר היום (מדד המחירים לצרכן לחודש יוני), וצפויים להציג עלייה חודשית של 0.3% ושיעור שנתי של 2.6% במדד הכללי, לצד 3% במדד הליבה. מדובר בנתון ראשון שעשוי להראות אם למכסים החדשים של טראמפ יש כבר השפעה על המחירים לצרכן, אם כי עדיין רואים מלאים גדולים
בחלק מהעסקים.
אנבידיה מקבלת אישור למכור שבבים בסין אנבידיה מקבלת את האישור מוושינגטון לחזור למכור בסין ומשיקה גרסה מוחלשת של ה-H20 שתעמוד
במגבלות הייצוא; המהלך אמור להחזיר לה מיליארדים שאיבדה בהכנסות פוטנציאליות ולמנוע מהלקוחות בסין לעבור ליריבות המקומיות
חברה חדשה ב-SP500 טרייד
דסק מזנקת בכ-15% במסחר המאוחר, רובינהוד ואפלובין שוב נותרו בחוץ, אך המניות כמעט לא מגיבות.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
