תרופות
צילום: pixbay

מכסים או הקלות מס? ענקיות התרופות בארה"ב מבולבלות

חוסר הוודאות משגע את תעשיית התרופות - בורלה מפייזר מביע אופטימיות לגבי המכסים בעוד ריקס מאלי לילי קורא להפחתת מיסים כחלופה

אדיר בן עמי | (2)

שוק התרופות האמריקאי עומד בפני תקופה של חוסר ודאות. בעוד השעון מתקתק לקראת המכסים על תרופות מיובאות, ענקיות הפארמה מנסות להבין כיצד ישפיע הצעד של ממשל טראמפ על פעילותן, אך נתקלות במסרים מעורבים ובלתי עקביים.


במהלך השבוע האחרון התגלו פערים משמעותיים בהתבטאויות של מנהלי חברות התרופות המובילות. אלברט בורלה, מנכ"ל פייזר Pfizer Inc 0.16%   ויו"ר איגוד לוביסטים של תעשיית התרופות PhRMA, הביע אופטימיות זהירה לאחר שיחות שקיים עם בכירים בממשל. "נאמר לי מפיהם של פקידים בדרגים הגבוהים ביותר כי המכסים יתמקדו באיומים על הביטחון הלאומי," טען בורלה, רומז כי הצעד יהיה ממוקד בתרופות מיובאות מ"מדינות יריבות".


לעומתו, דיוויד ריקס, מנכ"ל אלי לילי Eli Lilly and Co 1.6%  , התבטא באופן שונה לחלוטין. הוא טען כי האופטימיות של בורלה מוקדמת מדי. "אולי הוא יודע משהו שאני לא יודע," אמר ריקס. "התהליך הבירוקרטי שהממשל משתמש בו לתכנון המכסים אמנם נועד לטפל בסוגיות ביטחוניות, אך זה לא אומר בהכרח שהמכסים יישארו בגבולות אלה. הם עלולים ללכת למקומות אחרים עם זה. אני לא חושב שאפשרויות אחרות נשללו."


חוסר הוודאות מוזן במידה רבה מהתבטאויותיו המשתנות של טראמפ עצמו. בתחילת אפריל, טראמפ איים ב"מכס משמעותי על תרופות" ורמז כי שיעורי המכס עשויים להגיע לגובה של 200%. אולם, בנאום שנשא בסוף אפריל, הנשיא ריכך את הטון באופן משמעותי ורמז על דחייה אפשרית של הטלת המכסים. "אנחנו הולכים לתת להם הרבה זמן לעשות את זה, אבל אחרי תקופה מסוימת תוקם חומת מכס, והם לא יהיו מרוצים מזה," אמר טראמפ, בהתייחסו ליצרני התרופות שמעבירים ייצור לארה"ב. "כרגע זה יהיה 'לבנות', ואחרי תקופה מסוימת זה יהיה קשה יותר ויותר, ואז יהיה קשה מאוד לעשות עסקים במדינה הזו."



השקעות של מיליארדים

חברות התרופות הגדולות אינן יושבות בחיבוק ידיים. בשבועות האחרונים, ענקיות כמו ג'ונסון & ג'ונסון, אבווי, נוברטיס, לילי, רוש ומרק הכריזו על תוכניות להשקיע מיליארדי דולרים בהגדלת מערך הייצור שלהן בארה"ב, בניסיון ברור לפייס את הנשיא ולמנוע את הטלת המכסים.


טראמפ אף הזכיר רבות מחברות הפארמה בנאומו בסוף אפריל, והתלוצץ עם מנכ"ל לילי, דיוויד ריקס, על הלחץ שהפעיל עליו בנושא מתווכי התרופות. "בכל פעם שאני מדבר איתו על מחירי תרופות הוא מתחנף אליי, הוא מספר לי על המתווכים," אמר טראמפ.


למרות ההשקעות המוצהרות, השיח על המכסים לא נעצר. כעת, התעשייה מציגה טיעון חדש ומאוחד: הפחתת מסי החברות בארה"ב תביא לייצור בארה"ב ביעילות רבה יותר מאשר הטלת מכסים חדשים. "אם מה שאתה רוצה הוא לבנות יכולת ייצור בארה"ב, הן בטכנולוגיה רפואית והן בתרופות, התשובה היעילה ביותר אינה מכסים אלא מדיניות מס," אמר חואקין דואטו, מנכ"ל ג'ונסון & ג'ונסון, בשיחת משקיעים באפריל.

קיראו עוד ב"גלובל"


מנכ"ל פייזר הצביע על שיעור מס מינימלי גלובלי של 15% על תאגידים רב-לאומיים גדולים שנכנס לתוקף בשנה שעברה, שנקבע באמצעות ארגון ה-OECD. שיעור מס החברות בארה"ב גבוה יותר, ועומד על 21%. "זה לא טוב כמו בארה"ב," אמר בורלה.


דיוויד ריקס מלילי הדגיש את הקשר הישיר בין מיסוי נמוך למיקום מפעלי הייצור: "אם נסתכל לטווח ארוך על מה שקרה בצד החדשני, מבחינת המקומות שאליהם הועתק הייצור, זה היה בעיקר למדינות עם מיסוי נמוך - פוארטו ריקו, אירלנד, סינגפור, שווייץ. זה לא בגלל שהיה שם בסיס משאבים טבעיים מדהים או סיבה אחרת, נכון?"


רוב חברות הפארמה לא משלמות מס חברות

טראמפ הציע בנאומו בסוף אפריל להפחית את שיעור מס החברות ל-15% "אם אתה מייצר את המוצר שלך בארה"ב". לפי דיווחים, שר האוצר סקוט בסנט קידם את רעיון שיעור מס החברות של 15% בפגישה עם סנאטורים רפובליקנים. ריקס אישר כי הוא תומך במדיניות זו.


דו"ח ממרץ, המבוסס על דיווחים שנתיים של ניירות ערך משנת 2024, קבע כי רוב חברות הפארמה האמריקאיות הגדולות אינן משלמות מסי חברות בארה"ב כלל. לילי הייתה יוצאת דופן. ריקס הדגיש כי הפחתת מסי החברות תחזיר את הייצור לארה"ב באופן טבעי. "אני חושב שאם עושים את זה, הבעיה תיעלם די מהר," אמר ריקס. "אנחנו לא צריכים מכסים."


ההשלכות של מכסים על תרופות מיובאות עלולות להיות משמעותיות עבור תעשייה המסתמכת על שרשראות אספקה גלובליות. חוסר הוודאות באשר לתוכניות הממשל מקשה על חברות לתכנן את צעדיהן העתידיים, ומעמיד בסימן שאלה את יציבות האספקה ואת מחירי התרופות לצרכן האמריקאי.


התקופה הקרובה תהיה קריטית עבור תעשיית התרופות. ההכרזה הצפויה על מכסים, היקפם ומועד החלתם, תקבע במידה רבה את עתיד שרשרת האספקה העולמית של תרופות ואת היקף ההשקעות בייצור מקומי בארה"ב.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    פרגו 03/05/2025 06:40
    הגב לתגובה זו
    זה נוגע לענפים יצור רבים.מס החברות מנוכה מרווחים בשורה התחתונה. כדי שיהיו בכלל רווחים צריך מערך יצור יעיל. לא בטוח שאפשרי בארהב. עדיף מכס קטן על תרופות יבוא שיכניס לקופת המדינה ויקטין גרעון.
  • 1.
    בא 03/05/2025 01:40
    הגב לתגובה זו
    לא יהיה מסחר עם מדינות עבדים קומוניסטיות.כן שינויים כואבים ..אבל העולם החופשי חייב לנצח את המפלצות האלה.
אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)אילון מאסק וג'נסן הואנג (אנבידיה)

אילון מאסק = 2 מיליון ישראלים = 1 מיליון אמריקאים

ההון של מאסק, האיש העשיר בעולם - כ-500 מיליארד דולר - שקול להון של 2 מיליון ישראלים. לא נתפס

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אילון מאסק


אילון מאסק שווה כ-500 מיליארד דולר. רוב ההון מגיע מההחזקה בטסלה, אבל יש לו גם שווי מאוד משמעותי בספייסX שצפויה להנפיק בטווח של שנה-שנתיים והיא החברה הפרטית הכי גדולה בעולם עם שווי של מעל 500 מיליארד דולר. לאחרונה היו דיווחים על עסקאות בשווי של 800 מיליארד דולר, אך מאסק טען שזה לא נכון. בכל מקרה, זו חברה עשויה להנפיק לפי שווי של 800 מיליארד עד 1.2 מיליארד דולר, אולי יותר, תלוי כמובן במצב השווקים. אם זה יקרה, מאסק כבר יהיה שווה 700-800 מיליארד דולר, וצריך גם לזכור שיש לו חבילת הטבות ענקית מטסלה, אם יעמוד ביעדים.

כלומר, העושר עשוי לגדול, אבל כמובן שגם לרדת. אם נתייחס לעוגן - השווי הנוכחי של 500 מיליארד דולר, נקבל שהונו שקול להון של 1 מיליון אמריקאים ו-2 מיליון ישראלים. לא נתפס.

הון של 500 מיליארד דולר

ההון של מאסק מבוסס בעיקר על החזקותיו בחברות טסלה וספייסX: שיעור של 19.8% ממניות טסלה בשווי כ-290 מיליארד דולר, ו-42% מספייסX בשווי 190 מיליארד דולר, בתוספת החזקות ב-XAI ובחברות אחרות. מאסק, בן 55, הפך לאדם העשיר בעולם לפני כשנה וחצי.

העושר הממוצע לאדם בוגר בארה"ב עומד על כ-550 אלף דולר  - מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי? וזה כולל נכסים פיננסיים, נדל"ן וחובות נטו. ההון של מאסק שקול לזה של 900 אלף אמריקאיים. ביום טוב זה מגיע למיליון. 

השוואה זו מדגישה את אי-השוויון בארה"ב, שם 10% העליונים מחזיקים ב-70% מהעושר הכולל, בעוד 50% התחתונים מחזיקים ב-2.5% בלבד. 

ריביאן אתר החברהריביאן אתר החברה

ריביאן חושפת שבב חדש ומערכת נהיגה אוטונומית בתשלום

יצרנית הרכבים החשמליים מציגה שבב עיבוד עצמאי, חבילת נהיגה מתקדמת בתשלום ומערך ליידאר בדגמי R2, אך המשקיעים מודאגים מהעלויות ומהקצב האיטי של הייצור; המניה נופלת ב-4.5%

אדיר בן עמי |

ריביאן Rivian Automotive -6.11%  חשפה שורה של מהלכים טכנולוגיים חדשים במטרה לחזק את מעמדה בשוק הרכב החשמלי ולבסס יכולות נהיגה מתקדמות בכלי הרכב העתידיים שלה. במסגרת אירוע ייעודי שעסק באוטונומיה ובינה מלאכותית, הציגה החברה לראשונה שבב עיבוד שפותח באופן עצמאי, מערכת סיוע לנהג בתשלום, ותוכנית הדרגתית לשילוב מערכות נהיגה ברמות מתקדמות יותר.


הצעד המשמעותי ביותר הוא המעבר לשבב ייעודי שפותח בתוך החברה, מהלך שמחליף את השימוש במעבדי אנבידיה שהיו בלב מערכות הנהיגה של דגמי ריביאן עד כה. השבב החדש צפוי להתממשק עם מצלמות, חיישני ליידאר ומערכות נוספות, ולספק יכולת עיבוד גבוהה יותר מבעבר. בריביאן אומרים כי ההחלטה לבנות שבב עצמאי התקבלה לאחר שנים של פיתוח, וכי הוא ישפר משמעותית את ביצועי מערכת הנהיגה המתקדמת, תוך הפחתת עלויות הייצור. לטענת החברה, מדובר בשילוב נדיר בין שיפור ביצועים לבין הורדת עלויות, מהלך שאינו נפוץ בפיתוח שבבים לרכב.


החברה הציגה גם חבילה חדשה של סיוע לנהג, Autonomy+, שתוצע בתשלום חד-פעמי או כמנוי חודשי. החבילה תאפשר נהיגה ללא מגע ידיים במיליוני קילומטרים של כבישים בארה״ב וקנדה, ומיועדת להפוך למנוע הכנסה נוסף עבור החברה בתקופה של ביקוש מתון לרכבים חשמליים.


דגמי R2 החדשים ועוזר הבינה המלאכותית

דגמי ה־R2, הצפויים לצאת לשוק במחצית הראשונה של השנה הבאה, יצוידו בשבב החדש ובחיישני ליידאר מתקדמים. בכך מצטרפת ריביאן לשורה של יצרניות רכב ופתרונות רובוטקסי המשלבות ליידאר כמנגנון בטיחות ותפיסת מרחב נוסף. מנגד, הדגמים הנוכחיים, מסדרת R1, לא יזכו למלוא היכולות של הדור החדש, אך יקבלו שדרוגי תוכנה שירחיבו את היכולות הקיימות. חלק מהשדרוגים נועדו לשפר נהיגה ללא מגע ידיים, ואחרים יאפשרו ניווט מתקדם יותר כאשר הרכב עדיין מחייב השגחת נהג.


לצד פיתוח השבב, חשפה החברה עוזר בינה מלאכותית חדש המיועד לתפעל פונקציות ברכב, לסנכרן אפליקציות ולזהות תקלות פוטנציאליות. זהו צעד נוסף בכיוון של שילוב מערכות תוכנה מורכבות כחלק מהערך המסחרי של כלי הרכב.