"בכל מוצר חדש של סיילספורס יש נגיעה ישראלית"
איתי מרגלית, מנהל הפעילות העסקית של סיילספורס ישראל: "ישראל היא אחד מהמוקדים האסטרטגיים של סיילספורס העולמית"; על פיתוחי ה-AI של החברה: "סוכני AI יכולים לתת מענה לבערך 40% מהפעולות שמבוצעות היום על ידי בני אדם בארגונים"
סיילספורס Salesforce.com -2.64% היא אחת מחברות הטכנולוגיה המוכרות בעולם, אבל לא כולם מודעים עד כמה משמעותית הפעילות שלה בישראל. עם כ-1,000 עובדים, מתוכם הרוב המוחלט עוסקים בפיתוח, סיילספורס ישראל היא אחד משלושה מרכזים
אסטרטגיים גלובליים של ענקית התוכנה האמריקאית. הפעילות המקומית אחראית על שורה ארוכה של מוצרים מרכזיים, כאשר ההתמקדות בפיתוחי בינה מלאכותית (AI) הפכה לאחרונה למנוע צמיחה מרכזי של החברה.
מה שהחל בישראל בשנת 2004 עם עובד יחיד, התרחב
לאורך השנים לרכישות של חברות ישראליות בהיקף של מיליארדי דולרים ולמרכז פיתוח המשפיע על מוצריה סיילספורס העולמית. במקביל להשפעה הטכנולוגית, הפכה החברה לשחקנית דומיננטית גם בשוק העבודה הישראלי, כשהיא ממשיכה לגייס עובדים באופן שוטף ולרכוש חברות.
על הפעילות בישראל, בדגש על תרומת העובדים המקומיים למהפכת ה-AI של סיילספורס העולמית, אחראי איתי מרגלית, מנהל הפעילות העסקית של החברה בארץ. בשיחה איתו במסגרת כנס Agentforce World Tour ניסינו להבין כיצד משפיעים המפתחים הישראלים על החדשנות הגלובלית של
סיילספורס, מהם האתגרים בגיוס טאלנטים, והאם מהפכת הבינה המלאכותית באמת משנה את חוקי המשחק גם בענקיות הטכנולוגיה הוותיקות.
כמה עובדים סיילספורס מעסיקה בישראל ובמה הם מתמקדים?
"בסיילספורס העולמית יש כ-73 אלף עובדים, בישראל אנחנו מעסיקים כ-1,000 עובדים, כש-850 מהם הם בפיתוח והשאר במכירות ושיווק. סיילספורס ישראל היא אחד מתוך שלשוה אתרים אסטרטגיים של סיילספורס העולמית, כשהשניים האחרים הם ארה"ב והודו. מה שמייחד את ישראל הוא שיש לה חלק כמעט בכל מוצר שמפתחים בסיילספורס. גדלנו בישראל יחסית מהר - סיילספורס הוקמה ב-1999, וב-2004 היה פה עובד אחד. ב-2013 כבר בנינו משרד ותוך כדי קנינו חברות ישראליות. סיילספורס השקיעה כמה מיליארדי דולרים ברכישת חברות ישראליות, לאחרונה גם חברות כמו Own או Zoomin, הטכנולוגיה הישראלית מאוד מעניינת את החברה וגם הכישרון".
- סיילספורס מבטיחה להגדיל את ההכנסות ב-60% תוך 5 שנים
- קראודסטרייק מזנקת 10% לאור עדכון תחזית של 20 מיליארד דולר ARR עד 2036
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מגייסים עובדים גם בשוטף מעבר לרכישות?
"כמובן. מגייסים כל הזמן. אנחנו תומכים בבערך 3,000 לקוחות בישראל וממשיכים לגדול".
איך אתם מרגישים מבחינת יכולת גיוס עובדים גם לעומת החברות הגדולות וגם לעומת סטארטאפים?
"סיילספורס בעולם וגם בישראל נחשבת לאחד המעסיקים היותר אטרקטיביים, אז המון טאלנטים כבר רוצים להגיע אלינו ויש לנו את ה'פריבילגיה' לבחור את האנשים שאנחנו רוצים. החברה גדלה בקצב מהיר ולכן יש לנו משאבים ויכולות לשאוב טאלנטים".
אבל דווקא בגלל שסיילספורס כל כך גדולה, למה שמפתח לא ילך לעבוד בסטארטאפ שבו הוא יכול להשפיע יותר?
"ממה שאני מדבר עם המפתחים ועם המנהלים שלנו, אנחנו יותר ויותר שומעים עד כמה היכולות שאנחנו מפתחים בישראל משפיעות על סיילספורס העולמית. כל מפתח אצלנו הוא לא עוד בורג, לכל אחד יש משקל משמעותי בפעילות שלנו ובכיוון שאליו המוצרים הולכים".
- "האם ה-AI יחליף אותי?" - על הפיטורים שבדרך, גם בישראל
- איך מתמודדים עם בוס רעיל בלי לאבד את מקום העבודה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
מגייסים גם ג'וניורים?
"במקומות מסוימים כן. סיילספורס זה בית ספר מעולה בכל מה שקשור ל-go to market".
איך אתם רואים את משבר הג'וניורים?
"תמיד מחפשים אנשים עם ניסיון ותמיד יחפשו. אבל אני כן אומר שמי שרוצה לבוא ולצבור ניסיון משמעותי, יותר באזורי ההפצה או מכירות - אין הרבה מקומות שטובים יותר ללמידה מאשר סיילספורס, ואנחנו מחפשים אנשים כאלה".
במה יותר מתמקדים בפיתוחים בארץ?
"יש לנו כמה אזורי מיקוד. מתמקדים באזורי ה-field service, באזורי ה-AI, באבטחה, בדאטה - כל אלה הם בחזית הטכנולוגיה של החברה".
איפה אתם לעומת המתחרים? עם דגש על ה-AI
"אנחנו מאוד ממוקדים באיך אנחנו משתמשים ב-AI. באזורים האלה אנחנו מתמקדים בסוכני AI, מה שמבדיל אותנו הוא שאנחנו מספקים יכולות לארגונים על ידי אותם סוכנים, שלא רק עונים לשאלות או תומכים בתהליכים, אלא גם עושים פעולות אמתיות. זה יכול להיות בשירות לקוחות למשל - הסוכן גם מדבר עם הלקוח, גם מטפל בפניה שלו, וכל זה על בסיס ההיסטוריה והדאטה של הלקוח. אלה תהליכים שלמים שיכולים היום להיעשות בלי מגע יד אדם, תחשוב מה זה אומר לחברה מבחינת תפוקה ויעילות, יש פה תרומה אמתית גם לשורה העליונה וגם לשורה התחתונה של חברות".
הסוכנים מחליפים הרבה תפקידים, אבל הם גם דורשים תחזוקה ותפעול, כלומר בסוף צריך בן אדם שיטפל בהם
"ברור, לפעמים צריך לעשות עבודות תיקון או שיפור, אבל הסוכנים יודעים להחליף בערך 40% מהפעולות שהיום בני אדם עושים בארגונים. זה חיסכון אדיר לארגונים".
אתם מתחברים למודלים חיצוניים?
"כן. הפלטפורמה שלנו אחודה שמבוססת על שלוש שכבות עיקריות - דאטה, אפליקציות וסוכנים. המידע שנמצא אצל הלקוחות מתממשק בצורה חלקה עם המערכת שלנו. לא מעט פעמים לקוחות רוצים להשתמש במנועים אחרים - בין אם זה ChatGPT, סנואופלייק, ג'מיני - אנחנו פתוחים ועובדים עם כולם. אבל חשוב לציין - הלקוח הוא הבעלים של הדאטה, הוא תמיד נשאר אצלו, אנחנו רק מסתכלים עליו כדי לראות איך אנחנו יכולים לתת ללקוח מענה אחוד והוליסטי".
אתם גם מפתחים מודלים פנימיים?
"כמובן. יש לנו את אטלס שהוא מודל ה-Reasoning שלנו שמדמה חשיבה של בן אדם".
ערן ב. י. מידול ב-AI"עם ה-AI כתבתי 20 תסריטים באורך מלא ב-3 חודשים. הוא מאוד משכלל את העבודה"
אם חשבנו שה-AI לא יכול לעסוק ביצירה ולהחליף אומנים, אז כבר עכשיו הוא מסוגל להחליף תעשייה שלמה- שיחה עם ערן ב. י. תסריטאי, מרצה ויוצר קולנוע וטלוויזיה ותיק
ספר קצת על עצמך:
שמי ערן בן יעקב, שם מקצועי ערן ב י. תסריטאי ובמאי ותיק בטלוויזיה ובקולנוע. עם הפקות מקוריות גם בקשת וגם בערוץ 10, לשעבר עורך ראשי של נענע 10, ומרצה ותיק בתסריטאות בסם שפיגל באוניברסיטת רייכמן. התחלתי לעבוד עם ה-AI בשלב מאוד מוקדם, לפני שנתיים כשהוא רק התחיל. התחלתי להתמחות בכתיבה עלילתית בסיוע בכלי AI וכיום אני ראש מחלקת התוכן בחברת תוכנה חדשה שנקראת Appreel שזו פלטפורמה חדשה ליצירת מיקרו סדרות.
איך ה-AI משפיע על המקצוע או על הענף?
היום אומרים שבינה מלאכותית זה הדבר הכי חם, ולמען האמת זה הדבר הכי חם כבר שנה וחצי. אני נכנסתי לזה בשלב מוקדם והבנתי מהר שזו מהפכה גדולה כמו שהאינטרנט שינה הכל. עדיין יש אנשים שמסרבים להבין שהדבר הזה ישנה הכל ואומרים "זה עדיין לא שם", בהרבה דברים זה שם לגמרי.
התחום שלי זה התחום של כתיבה עלילתית לקולנוע ולטלוויזיה ויצירת וידאו. אני מתעסק בתחום שנמצא בין כתיבת טקסט ליצירה ספרותית ועד הפקת סרט. אם נעבור על כל הפייפליין של יצירה לעולם הטלוויזיה והקולנוע- זה מתחיל מלכתוב תסריט, התסריט מפורק לתוכנית הפקה, הוא מופק על ידי צוות מקצוענים ולבסוף התוצר הזה נערך והופך לסדרת טלוויזיה/סרט/מיקרו סדרה/פרסומת או כל יצירת וידאו אחרת. ההשפעה של ה-AI נמצאת בכל אחד מהשלבים הללו. כשבחלקים מסוימים העבודה של ה-AI בהם היא חלקית, ובחלקים אחרים בהם ה-AI כבר עכשיו עובד פיקס לגמרי.
כתיבת תסריטים: זה מיתוס אנשים חושבים של-AI אין נפש אנושית ושהוא לא יודע ליצור, אבל כמבקשים ממנו ליצור פוסט או פרסומת או סצנה, הוא יודע לעשות את זה טוב. כשהוא מתמודד עם אתגר של ליצור תסריט שלם או סרט שלם ברוחב היריעה אז הוא לא עושה את זה לבד אבל הוא מאוד משכלל את העבודה. ב-3 חודשים כתבתי 20 תסריטים באורך מלא וזה ברמה של תסריט אחד ליום-יומיים. המהפכה של ה-AI על עולם התסריטאות דומה למהפכה בעולם התכנות. פעם היה ג'וניור שהיה כותב את הגרסה הראשונית לאתר ואז סניור היה עובר על זה. היום אין ג'וניור, ה-AI כותב את הגרסה הראשונית והסניור יותר מנהל, יותר עורך תוכן ויותר עושה בקרת איכות, אותו הדבר קורה בתסריטים.
- השקעות ה"קפקס" ממשיכות: מיקרוסופט ו-IREN בעסקת ענן של 9.7 מיליארד דולר
- ה-AI צמא לאנרגיה: ADNOC צופה ביקושים של 4 טריליון דולר בשנה לנפט
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לגבי עולם ההפקה כאן מסתתרת המהפכה הגדולה ביותר. הפקה של סרט כוללת הרבה אנשי מקצוע עם מקצועות מכובדים שקיימים מאז המצאת הקולנוע לפני 100 שנה: מנהל לוקיישנים, צלם תאורן, איש סאונד, מעצבת שיער, איפור, הרבה מאוד אנשים שזו העבודה שלהם וכמו שזה נראה כרגע אלו מקצועות שיעברו מהעולם כי הכל יהפוך ל-AI ג'נרייטד. כבר היום עושים פרסומות ב-AI ולדעתי תוך שנה שנתיים כמעט וכבר לא תהיה הפקה בלייב-אקשן.
