משקיעים מסחר בורסה שוק ההון עליות ירידות וול סטריט
צילום: Istock

סגירה חיובית בוול סטריט: אפל עלתה 1%, הנפט נפל 2.6%

המדדים עלו עד 0.8% ברקע להתייצבות בנתוני המאקרו בסין ובאירופה. מדד ה-ISM בארה"ב אכזב, ובתגובה מודל הפד' צופה צמיחה של 0.88% בלבד ברבעון הקרוב. ה"פיק" בתמיכת הממשל בשווקים התרחש הערב. תשואות האג"חים זינקו

עמית נעם טל | (8)

יום המסחר בוול סטריט נסגר בעליות שערים של עד 0.8%, ברקע למסחר, לאחר תקופה ארוכה של הידרדרות בנתוני המאקרו בעולם, הנתונים שפורסמו הבוקר מצביעים על התאוששות קלה בסין ובאירופה. מנגד, נתוני המאקרו בארה"ב נחלשו. במקביל, "הפיק" בהזרמת הנזילות מצד הממשל האמריקני בשווקים להתרחש הערב.

מדדים בוול סטריט

S&P 500 0.13%

דאו ג'ונס 0.16%

נאסד"ק -0.21%       

אחרי רצף של נתוני מאקרו חלשים במיוחד בחודשים האחרונים, מספר נתוני מאקרו משמעותיים פורסמו הבוקר והצביעו על התאוששות קלה. בסין, מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור של Caixin הפתיע הבוקר והצביע על קריאה של 49.9 נק' בחודש פברואר, וזאת לאחר קריאה של 48.3 נק' בחודש ינואר. למרות שהמדד עדיין מתחת לרמה של 50 נק' (רמה המצביעה על צפי להתכווצות בחודשים הקרובים), אך בהחלט ייתכן כי השוק הסיני סימן תחתית לתקופה הקרובה ברקע להזרמת הכסף מצד הממשל. יחד עם זאת, חשוב לציין מדד מנהלי הרכש הרשמי של סין במגזר הייצור הפתיע אמש לרעה לאחר שהצביע על קריאה של 49.2 נק'.  

גם באירופה הנתונים היום מעודדים לאחר מספר חודשים של האטה כלכלית חדה. המכירות הקמעונאיות בגרמניה עלו בחודש ינואר ב-3.3%, גבוה מהצפי שעמד על עלייה של 1.9%. מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור באיטליה עלה לרמה של 47.7 נק', אך עדיין נמצא עמוק בטריטוריה המצביעה על צפי להתכווצות. מדד מנהלי הרכש בצרפת על לרמה של 51.5 נק', קצת מעל הצפי. בספרד מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור ירדו במפתיע לרמה של 49.9 נק', לעומת קריאה של 51.8 נק' בחודש שעבר. מדד מנהלי הרכש במגזר הייצור לכלל האיחוד האירופאי עמד בחודש האחרון של רמה של 49.3 נק', קצת מעל הצפי המוקדם.

למרות ההתייצבות היחסית באירופה, יש לציין כי מוקדם יותר השבוע פורסם הגידול בהיצע הכסף באיחוד האירופאי במהלך חודש ינואר (M1). בחישוב שנתי, קצב הגידול עומד על 6.2% בלבד, נתון שהיסטורית מאותת כי הכלכלה האירופאית צפויה להמשיך להאט, ולהיכנס למיתון עמוק בהמשך 2019.

קצב גידול הכסף באירופה (מקודם ב-12 חודשים) מול התמ"ג האירופה: צפי לצמיחה אפסית ברבעון הקרוב וכניסה למיתון מאוחר יותר השנה

 

 

בארה"ב, נתוני המאקרו שפורסמו הערב אכזבו. מדד ה-ISM לפעילות היצרנית בארה"ב ירד לרמה של 54.2 נק', לעומת צפי לקריאה של 55.5 נק' (לכתבה המלאה). מודל הפד' הוריד בתגובה לנתונים את תחזית הצמיחה שלו ל-0.88% בלבד ברבעון הקרוב.

בתוך כך, האירוע המשמעותי ביותר הערב היה ה"פיק" בהזרמת הדולרים לשווקים ע"י הממשל האמריקני. קופת האוצר האמריקני ירדה כבר מרמה של 410 מיליארד דולר בתחילת החודש לרמה של 266 מיליארד דולר בלבד ביום רביעי האחרון, וצפויה לקבוע הערב שפל של 230-220 מיליארד דולר. בחודש הקרוב הממשל צפוי "לקחת" מהשווקים כ-110 מיליארד דולר. לנוכח כך, סבירות גבוהה כי מצוקת הדולרים בעולם צפויה להתחדש (לכתבה המלאה).

נראה כי השווקים כבר מתחילים להיות מושפעים מהתהליך. הלירה הטורקית נחלשה הערב  ב-0.7% מול המטבע האמריקני. הריאל הברזילאי ירד ב-0.6%. היין היפני נחלש ב-0.5%. השקל הישראלי מצטרף למגמה, נסחר סביב רמה של 3.63 שקלים לדולר.

הדולר מול הלירה הטורקית הערב: הלחץ של הדולר בעולם צפוי להתחדש?

 

 

תשואות האג"חים של ארה"ב המשיכו לטפס הערב: התשואה ל-10 שנים עלתה לרמה של 2.76%. פער התשואות בין 10 לשנתיים עומד כעת על 20 נק' בסיס.

בגזרת הסחורות, הזהב איבד הערב 1.8% ונסחר ברמה של 1,290 דולרים לאונקיה. הנפט איבד הערב 2.6% ונסחר ברמה של 55.8 דולרים לחבית. נזכיר כי אמש דווח כי הממשל האמריקני החליט להתחיל למכור נפט ממחסני הרזרבה במטרה להוריד את מחיר הסחורה (לכתבה המלאה).

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    רמזור 01/03/2019 19:16
    הגב לתגובה זו
    ועכשיו אדום !!!!
  • 6.
    מה בפתח ? 01/03/2019 19:12
    הגב לתגובה זו
    הפתעה !!!
  • 5.
    לאיש הדיסלייקים 01/03/2019 18:44
    הגב לתגובה זו
    ברח ואל תסתכל קדימה
  • 4.
    טראמפ, בדרך אליך 01/03/2019 17:20
    הגב לתגובה זו
    הלכתי ברחוב...פגשתי ברבור...בצבע שחור...שאל אותי...איפה הבית...הלבן.
  • 3.
    טראמפ 01/03/2019 16:17
    הגב לתגובה זו
    הגענו למצב שבו אי אפשר לדעת אם הנתונים אכן אמיתיים...פשוט הפייק ניוז הפכו לנורמה השלטת.
  • 2.
    לא הבנתי 01/03/2019 15:55
    הגב לתגובה זו
    מה יוצא מזה?
  • אני בחוץ 01/03/2019 17:09
    הגב לתגובה זו
    הזרים כסף כדי שפראיירים כמוני וכמוך ייכנסו לשוק...עכשיו השוק יתחיל לרדת כשאנחנו בפנים...כשאנחנו נצא הוא יזרים כסף מחדש...(הבנת ברוך ?...)
  • 1.
    100 01/03/2019 15:53
    הגב לתגובה זו
    למה מה קרה.....? טעות בדרך לחור שחור..?? אז ממש לא...אולי אתנחתא לאחר 3 ימי ירידות רצופים..אבל ממש לא בטוח.
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: