פרופ' אמיר ירון

פרופ' אמיר ירון הוא כלכלן ישראלי
המכהן כנגיד בנק ישראל וראש הוועדה המוניטרית של הבנק. ירון, שמונה לתפקידו לראשונה
בדצמבר 2018, מכהן כעת בקדנציה השנייה שלו לאחר שמינויו הוארך בדצמבר 2023. קודם למינויו הציבורי, כיהן כפרופסור מן המניין לבנקאות ומימון בבית הספר למנהל עסקים "וורטון" באוניברסיטת פנסילבניה, והוא מומחה בעל שם עולמי במקרו-פיננסים, תמחור נכסים וניהול סיכונים פיננסיים.
כנגיד הבנק המרכזי, להחלטותיו של
ירון יש השפעה מכרעת על המשק המקומי ועל שוקי ההון בישראל. המדיניות המוניטרית שהוא מוביל - ובראשה קביעת גובה ריבית בנק ישראל
וההתערבות בשוק מטבע החוץ - מנווטת את סביבת האינפלציה, משפיעה על חוזקו של השקל, וקובעת את עלויות האשראי והמשכנתאות במשק. בנוסף, מתוקף תפקידו כיועץ הכלכלי לממשלה, ירון מעורב ישירות בעיצוב המדיניות הפיסקלית, תוך מתן המלצות ותחזיות רשמיות בנוגע לתקציב המדינה,
ניהול הגירעון ויחס החוב-תוצר של ישראל.
למידע מלא על אמיר ירון ובנק ישראל
- בזמן שבארה"ב חוגגים - פרופ' אמיר ירון: "האינפלציה מתבררת כדביקה"הפער בין מצב עליית המחירים בין ארה"ב לישראל רק ממשיך לגדול והמצב עלול להוביל את הריבית בארץ להמשיך ולעלות בזמן שהשווקים צופים כי הפד' יכריז מחר על הפסקת העלאות הריבית (לפחות כרגע); מה דעתו של הנגיד על המצב בשוק הדיור?
- "יש לבנק ישראל לגיטימציה להעלות ריבית""השכר של העובד הישראלי לא נשחק עדיין מול האינפלציה" וזה מאפשר לבנק ישראל מרחב תמרון, כך אומר עפר קליין מהראל שצופה: המדד בחודש מאי יעלה ב-0.5%
מסכמת שבוע
למה הנגיד והמפקח על הבנקים עושים הכל כדי שהבנקים ירוויחו ולא עושים כלום בשביל...הציבורתשמעו בדיחה - הנגיד מבקש-מפציר בבנקים שיורידו ריבית על הלוואות ויעלו ריבית על הפיקדונות; הבעיה - הבדיחה הזו על חשבוננו
מאקרו כלכלה
עליית הריבית פוגעת במשק. אבל אי עליית הריבית, תפגע בכם אפילו יותרהתעשיינים, משקי הבית והפוליטיקאים מתלוננים על העלאת הריבית. כואב להם, ובצדק. מדוע בנק ישראל מעלה את הריבית, למרות הכאב של האנשים? או במילים אחרות: מה כל כך מסוכן באינפלציה?ראיון
בנק ישראל עדיין צופה גירעון של 1%; ירידת מחירי הדיור, לצד בנייה, תעצור את העלייה בשכירותלאחר העלאת הריבית - נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון התראיין לביזפורטל, ענה לטענות כי העלאת הריבית מתדלקת את מחירי השכירות ואת האינפלציה והדגיש: "אם נצטרך, נמשיך להעלות את הריבית - בלי העלאת הריבית האינפלציה הייתה דו ספרתית ואנשים היו מאבדים אמון בשקל", ומוסיף: "הפיחות של 5% בשקל העלה את האינפלציה ב-1%"- כצפוי: הריבית במשק עלתה ב-0.25% לרמה של 4.75%אפשר לכעוס על בנק ישראל אבל האמת שאין לו ברירה - אלא אם אתם רוצים שכל הכסף שלכם יאבד 30% מערכו תוך 5 שנים; ההחזר החודשי לנוטלי המשכנתאות קפץ כעת בעוד 50 שקל והתייקר בשנה האחרונה ב-1,150 שקלים ובסך הכל 350 אלף שקל תוספת למשכנתא. האם זו העלאת הריבית האחרונה? הנה הרמז של בנק ישראל
- ריבית בנק ישראל תעלה מחר. האם זאת תהיה הפעם האחרונה השנה?נוטלי המשכנתאות בכוננות ספיגה - כמעט 40% תחת סיכון. במקביל, שיעורי האבטלה נמוכים. הבנק רוצה להוריד את מחירי המזון, אבל עשוי לפגוע בשוכרים. האם הנגיד יעצור כאן כדי לראות כיצד מגיב השוק לעלייה עשירית ברציפות?
- האם בנק ישראל יעלה שוב את הריבית בשבוע הבא?נתוני שוק העבודה מראים 3.1% אחוזי אבטלה, האינפלציה נשארה על 5%, נראה כי לנגיד לא תהיה ברירה ויצטרך להעלות שוב את הריבית שעומדת כרגע על 4.5%
- פוליטיקאים - תיזהרו כשאתם תוקפים את החלטות בנק ישראלמה מסכן בנקים בעולם, מה קרה ב-2008, וגם אצל SVB, ומה היתרון דווקא במערכת הבנקאות הריכוזית-מדי בישראל?