נעילה שלילית בוול-סטריט; דומינו'ס נפלה ב-13%, אופקו קפצה ב-7%
מאקרו
לאחר הורדת הריבית ביוני: הריבית באירופה נשארה על כנה - הבנק המרכזי האירופי השאיר את האפשרות להורדת נוספת בחודש ספטמבר על השולחן. ב-ECB צפויים להתכנס שוב ב-12 בספטמבר, שבוע לפני הפדרל ריזרב, על מנת להחליט על כך יוליוס בר: שאיפות טראמפ לא תמיד תואמות את המציאות בשוק הנפט על פי התחזית של בכיר בבנק ההשקעות, "לקראת 2025, המגמה בשוק הנפט עשויה להשתנות ככל שהמלאים יצטברו בהדרגה וגורמים כלכליים עולמיים ישפיעו - מה שידחוף את המחירים כלפי מטה". ניתוח טכני - למה לא מתלהבים מהביטקוין ואיך לעשות סיבוב על טראמפ? טראמפ מזהיר את ג'רום פאוול לא להוריד את הריבית לפני הבחירות - החוזים על ריבית הפד מתמחרים סבירות של 96% להורדת ריבית בחודש ספטמבר, טראמפ טוען שזה יעזור לביידן בבחירות ולוחץ על יו"ר הפד להימנע מלהוריד את הריבית משקיע ההון סיכון שגדל בעוני: המשנה הכלכלית של ג'יי.די ואנס - הביוגרפיה הלא שגרתית של המועמד הרפובליקני לתפקיד סגן הנשיא, עיצבה את ראיית עולמו הכלכלית; התנגדות להעלאת מיסים, הטלת מכסי מגן והגבלות על הגירה הם רק חלק מהנושאים אותם הוא צפוי לקדם עם ייבחרמניות במרכז
דומינו'ס פיצה DOMINO'S PIZZA INC אחרי שחתכה את צפי פתיחת החנויות החדשות - החברה דיווחה על הכנסות של של 1.1 מיליארד דולר ברבעון השני, בהתאם לצפי האנליסטים אבל המכירות בחנויות זהות אכזבו עם עלייה של 4.9% לעומת צפי האנליסטים לעלייה של 4.8%. בנוסף, המשקיעים התאכזבו במיוחד מהודת התחזית לפתיחת סניפים חדשים ב-2024 שירדה מ-1,200 ל-925, זאת אחרי שהרשת הודיעה כי תסגור סניפים שמציגים תוצאות מאכזבות ביפן ובצרפת. האהבה תנצח? באמבל BUMBLE INC וחברת האם של טינדר MATCH GROUP מזנקות בוול סטריט מניית Match, החברה שבבעלותה אפליקציות ההיכרויות המובילות מזנקת בוול סטריט בימים האחרונים על רקע השינויים הצפויים אליהם צפויה לדחוף אחת מבעלות המניות הגדולות בחברה. סקטור השבבים נפל - אז למה אינטל INTEL CORPORATION עלתה? האסטרטגיה של מנכ"ל אינטל, פט גלסינגר, מתחילה לאט לאט לעבוד, וקיימת סבירות גבוהה שבמידה ודונלד טראמפ ייבחר שוב לנשיאות, מניית אינטל עשויה לחזור לימים טובים יותר. לאמזון AMAZON יש נשק סודי שעשוי להגדיל לה את ההכנסות ב-46 מיליארד דולר - אמזון רכשה את Twitch ב-2014 תמורת כ-970 מיליון דולר, כאשר בזמן הרכישה הפלטפורמה הכניסה 72 מיליון דולר. בסוף שנת 2023 ההכנסות עמדו כבר על 3 מיליארד דולר.הישראליות בוול סטריט
מניית אופקו אופקו הלת' (US) קופצת לאחר שאמש גייסה 250 מיליון דולר באמצעות הנפקת אג"ח המגובות בתמלוגים ממכירת הורמון הגדילה לילדים שנמכר על ידי פייזר (NGENLA). היום פרסמה החברה תוכנית לרכישה חוזרת של מניות בהיקף של עד 100 מיליון דולר.
אמדוקס אמדוקס לקראת פיטורים של 1,000-2,000 עובדים החברה מעסיקה כ-5,000 עובדים בארץ, כ-400-500 יפוטרו; בשנים האחרונות קיצצה אמדוקס את כוח האדם בישראל והסיטה אותו למקומות עם שכר עבודה נמוך יותר כמו הודו. דיווח: טאבולה טאבולה חתמה על הסכם מול אפל - המניה זינקה אמש לפי דיווח באתר Axios, חברת הפרסום חתמה על הסכם עם אפל במסגרתו תטמיע פרסומות באפליקציות החדשות של החברה במכשירים; ההכנסות מפרסומות של אפל צפויות להסתכם ב-10 מיליארד דולר השנה. משמועות על מכירה לגיוס של 25 מיליון דולר: מה קורה במדיווונד מדיוונד ? החברה השוודית Molnlycke הובילה את הגיוס וכתוצאה ממנו תחזיק בנתח של 8.1% ממדיוונד והתחייבה לא להגדיל את האחזקה מעבר ל-9.99%- 1.מריו 18/07/2024 16:33הגב לתגובה זוכולה גג 97.78 אחוז על ציר הזמן עד 28.05.2025....עשרות רבות של טריליוני דולרים יעופו לקיביני מאט וישאירו את המשקיעים עם או בעצם בלי תחתונים.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיותממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
הבית הלבן הודיע כי ב־10 בדצמבר ייערך מכרז ראשון למכירת זכויות קידוח בים, בהיקף אדיר של כ-324 אלף קמ"ר במפרץ מקסיקו, שאותו מיתג מחדש הנשיא כ-“מפרץ אמריקה”; שיעור התמלוגים ייקבע על 12.5% בלבד, כדי לעודד השתתפות רחבה מצד חברות האנרגיה; במקביל הודיע על מכרז נוסף באלסקה בתחילת 2026, בצעד ראשון בתוכנית כוללת של 36 מכרזים ימיים, שנועדה לקדם עצמאות אנרגטית ולהמריץ את תעשיית הנפט האמריקאית
ממשל טראמפ הודיע רשמית על מכרז עצום להענקת זכויות קידוח נפט וגז במים הכלכליים של ארצות הברית, כחלק ממדיניות “העצמאות האנרגטית” של הנשיא. לפי הודעת משרד הפנים, ב-10 בדצמבר 2025 ייפתח מכרז על שטח ימי של כ-80 מיליון אקר (324,000 קמ״ר) במפרץ מקסיקו, אזור
שטראמפ בחר למתג מחדש כ-“מפרץ אמריקה”. מדובר במכרז הראשון מתוך 30 מכרזים באזור, המתוכננים עד שנת 2040, במסגרת החוק החדש שאושר בקיץ האחרון.
הגוף המופקד על ניהול המשאבים האנרגטיים הימיים, ה-BOEM הודיע כי לצד המכרז במפרץ, ייערך גם מכרז נוסף במפרץ
קוק שבאלסקה ב-4 במרץ 2026. מכרז זה יכלול כמיליון אקר (כ-4,050 קמ״ר), והוא הראשון מבין שישה מכרזים מתוכננים באזור זה עד שנת 2032. על פי החוק החדש, המדינה מחויבת לקיים מכרזי קידוח ימיים מדי שנה כמעט לאורך שני העשורים הבאים.
ב-BOEM ציינו כי שני המכרזים יקבעו שיעור תמלוגים אחיד של 12.5%, הנמוך ביותר שמותר בחוק, במטרה “לעודד השתתפות רחבה מצד תעשיית האנרגיה” ולחזק את התחרות בשוק. ממלא מקום מנהל הסוכנות, אמר בהודעתו: "אנחנו פועלים על פי לוח זמנים צפוי וברור שהוגדר על ידי הקונגרס, במטרה לתמוך בפיתוח ארוך טווח של תעשיית הנפט והגז הימית של ארצות הברית בעשורים הבאים".
המהלך משתלב במדיניות רחבה יותר של הממשל, המבקשת להגביר את תפוקת הנפט, הגז והפחם, תוך צמצום רגולציה סביבתית והפחתת סובסידיות למקורות אנרגיה ירוקים. התוכנית החדשה נועדה להבטיח "רצף עסקי ויציבות השקעות" לחברות האנרגיה, לאחר שנים של תנודתיות רגולטורית בשווקים.
- אלמנת הנשיא נעצרת בחשד להונאה וחברת הקופונים יוצאת להנפקה בנאסד"ק
- שר האנרגיה של אבו דאבי יכהן גם כמנכ"ל זרוע ההשקעות הבינלאומית של אדנוק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אלפי מקומות עבודה חדשים
האנליסטים מציינים כי פתיחת המכרזים הללו צפויה להניב עשרות מיליארדי דולרים לקופת המדינה וליצור אלפי מקומות עבודה חדשים במגזרי התשתית, ההנדסה והשירותים
הלוגיסטיים. עם זאת, פעילי סביבה ואנשי אקדמיה מזהירים מהשלכות אקולוגיות כבדות. "פתיחת שטחים חדשים לקידוח במים עמוקים עלולה להגדיל את הסיכון לאסונות סביבתיים ולפגוע במערכות אקולוגיות רגישות לאורך חופי המפרץ", הזהירו ארגונים סביבתיים.
