לקראת דוחות נטפליקס - האם החברה תעמוד ברף הגבוה?
ענקית הסטרימינג נטפליקס שנסחרת בכ-280 מיליארד דולר, תדווח הלילה על תוצאותיה לרבעון השני. הציפיות גבוהות בעיקר עקב ההצלחה של המסלול המוזל מבוסס הפרסומות שאותו יישמה החברה לפני יותר משנה. החברה עדכנה במהלך הרבעון כי מספר המנויים במסלול צמח מ-5 מיליון לפני שנה ו-23 מיליון בתחילת השנה ל-40 מיליון משתמשים במאי.
הצמיחה במנויים האלו גדולה מהצמיחה בכלל בהיקף המנויים כשהמנויים מבוססי פרסומות כבר מגיעים ל-40% מהיקף המנויים החדשים של החברה. ככל שהמספרים גדלים, קצב הצמיחה ייאט, כשהאנליסטים מצפים למעל 50 מיליון מנויים חודשיים במסלול הזה עד סוף השנה.
האנליסטים מצפים להכנסות של 9.53 מיליארד דולר ברבעון השני, זאת לעומת תחזית החברה ל-9.49 מיליארד דולר ו-8.19 מיליארד דולר שהכניסה ברבעון המקביל. בשורה התחתונה הצפי הוא לרווח של 4.74 דולר למניה לעומת תחזית החברה של 4.68 דולר למניה ו-3.29 דולר למניה עליהם דיווחה ברבעון המקביל. המנויים החדשים צפויים לעמוד על 4.7 מיליון לעומת 5.9 מיליון ברבעון המקביל.
הצמיחה במסלול המבוסס פרסומות צפויה להגיע בחלקה גם מהמנויים הקיימים כאשר מנויים במסלול היקר יותר עוברים למסלול המוזל הכולל פרסומות.
הכניסה לשידורי הספורט
למרות שהמניה נסחרת קרוב לרמות שיא, האנליסט בנג'מין סווינברן ממורגן סטנלי חושב שיש עוד הרבה הזדמנויות צמיחה בהסתכלות קדימה". צעד נוסף שתרם לסנטימטנט החיובי של המשקיעים סביב נטפליקס הוא הכניסה שלה לאירועי ספורט כאשר גולת הכותרת היא זכייה בזכויות שידור לשני משחקים מליגת ה-NFL בעונה באזור חג המולד.
- אמזון עקפה את הציפיות - המניה מזנקת ב-9%
- לקראת דוחות מאנדיי - למה מצפים האנליסטים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, החברה גם הודיעה בתחילת השנה על עיסקה בשווי 5 מיליארד דולר לרכישת שידורים חיים של ליגת ההיאבקות WWE לעשר שנים החל מינואר 2025. העסקה כללה שידור שבועי חי של תוכנית הדגל RAW. כמו כן, החברה תהפוך להיות הספק של כל שידורי WWE מחוץ לארצות הברית, במה שנראה כחדירה נוספת לתחומי השליטה של חברות המדיה הוותיקות.
דאגות המשקיעים לטווח הארוך
למרות העליות במניה יש גם סימני אזהרה - הבולט שבהם הוא הצהרת החברה על כך שתפסיק לספק נתוני מנויים חדשים כחלק מהדוחות שלה החל משנה הבאה, מה שמעלה חשש בקרב המשקיעים בנוגע לאסטרטגיית הצמיחה של החברה. גם התחרות של נטפליקס גוברת הן מהמתחרות הטבעיות כמו יוטיוב TV של גוגל ופריים וידאו של אמזון, אבל גם מכיוונים אחרים כמו הרשתות החברתיות שמוכיחות שהצופים נוטים לצפות ביותר ויותר תוכן קצר.
גם הצמיחה במנויי המסלול המוזל נלקחת בעירבון מוגבל על ידי חלק מהמשקיעים והאנליסטים. האנליסטית ג'סיקה ריף מבנק אוף אמריקה ציינה כי בבנק רואים את המסלול כמרכיב משמעותי יותר לטווח הארוך כאשר הם צופים שהוא יתחיל לתרום מהותית להכנסות רק בשנת 2025.
- לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
- מנכ"ל ג'יי פי מורגן: "אני לא קורא הודעות טקסט בעבודה, אין לי התראות בכלל"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
דאגה נוספת של המשקיעים היא ההשפעה שתהיה לבינה מלאכותית על תחום הבידור. הדאגות האלה כבר הביאו למחאה גדולה של התסריטאים והשחקנים בהוליווד שמחו על כך שחברות ההפקה הגדולות מתכוונות לרתום את הבינה המלאכותית בשביל לייצר תוכן זול יותר ולוותר על הכשרונות בתעשייה.
החששות כעת הם שגופים אחרים, כמו חברות הפקה קטנות יותר, ישתמשו בבינה מלאכותית בשביל ליצור תוכן איכותי לא פחות מזה של חברות הסטרימינג ובחלקיק מהמחיר ובכך יחסלו את חברות הסטרימינג.
בשורה התחתונה, הנתון העיקרי שאמור להעסיק את המשקיעים הוא מספר המנויים שמצטרפים כי ממנו ניתן להעריך את הצמיחה של החברה. העובדה שהחברה מתכוונת להפסיק לכלול את הנתונים האלה בדיווחים שלה מדאיגה מאחר שהיא מעלה את החשש שהחברה יודעת שצמיחת המנויים שלה צפויה להאט בעתיד.
בינתיים, נראה שהחששות האלה לא מגולמים במחיר המנייה של נטפליקס שנסחרת לפי שווי של 279 מיליארד דולר, זאת אחרי שהיא משלימה עלייה של 38% מתחילת השנה ושל 36% ב-12 החודשים האחרונים. החברה נסחרת במכפיל 29 על הרווחים הצפויים ב-2025.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ. קרדיט: רשתות חברתיותממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
הבית הלבן הודיע כי ב־10 בדצמבר ייערך מכרז ראשון למכירת זכויות קידוח בים, בהיקף אדיר של כ-324 אלף קמ"ר במפרץ מקסיקו, שאותו מיתג מחדש הנשיא כ-“מפרץ אמריקה”; שיעור התמלוגים ייקבע על 12.5% בלבד, כדי לעודד השתתפות רחבה מצד חברות האנרגיה; במקביל הודיע על מכרז נוסף באלסקה בתחילת 2026, בצעד ראשון בתוכנית כוללת של 36 מכרזים ימיים, שנועדה לקדם עצמאות אנרגטית ולהמריץ את תעשיית הנפט האמריקאית
ממשל טראמפ הודיע רשמית על מכרז עצום להענקת זכויות קידוח נפט וגז במים הכלכליים של ארצות הברית, כחלק ממדיניות “העצמאות האנרגטית” של הנשיא. לפי הודעת משרד הפנים, ב-10 בדצמבר 2025 ייפתח מכרז על שטח ימי של כ-80 מיליון אקר (324,000 קמ״ר) במפרץ מקסיקו, אזור
שטראמפ בחר למתג מחדש כ-“מפרץ אמריקה”. מדובר במכרז הראשון מתוך 30 מכרזים באזור, המתוכננים עד שנת 2040, במסגרת החוק החדש שאושר בקיץ האחרון.
הגוף המופקד על ניהול המשאבים האנרגטיים הימיים, ה-BOEM הודיע כי לצד המכרז במפרץ, ייערך גם מכרז נוסף במפרץ
קוק שבאלסקה ב-4 במרץ 2026. מכרז זה יכלול כמיליון אקר (כ-4,050 קמ״ר), והוא הראשון מבין שישה מכרזים מתוכננים באזור זה עד שנת 2032. על פי החוק החדש, המדינה מחויבת לקיים מכרזי קידוח ימיים מדי שנה כמעט לאורך שני העשורים הבאים.
ב-BOEM ציינו כי שני המכרזים יקבעו שיעור תמלוגים אחיד של 12.5%, הנמוך ביותר שמותר בחוק, במטרה “לעודד השתתפות רחבה מצד תעשיית האנרגיה” ולחזק את התחרות בשוק. ממלא מקום מנהל הסוכנות, אמר בהודעתו: "אנחנו פועלים על פי לוח זמנים צפוי וברור שהוגדר על ידי הקונגרס, במטרה לתמוך בפיתוח ארוך טווח של תעשיית הנפט והגז הימית של ארצות הברית בעשורים הבאים".
המהלך משתלב במדיניות רחבה יותר של הממשל, המבקשת להגביר את תפוקת הנפט, הגז והפחם, תוך צמצום רגולציה סביבתית והפחתת סובסידיות למקורות אנרגיה ירוקים. התוכנית החדשה נועדה להבטיח "רצף עסקי ויציבות השקעות" לחברות האנרגיה, לאחר שנים של תנודתיות רגולטורית בשווקים.
- אלמנת הנשיא נעצרת בחשד להונאה וחברת הקופונים יוצאת להנפקה בנאסד"ק
- שר האנרגיה של אבו דאבי יכהן גם כמנכ"ל זרוע ההשקעות הבינלאומית של אדנוק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אלפי מקומות עבודה חדשים
האנליסטים מציינים כי פתיחת המכרזים הללו צפויה להניב עשרות מיליארדי דולרים לקופת המדינה וליצור אלפי מקומות עבודה חדשים במגזרי התשתית, ההנדסה והשירותים
הלוגיסטיים. עם זאת, פעילי סביבה ואנשי אקדמיה מזהירים מהשלכות אקולוגיות כבדות. "פתיחת שטחים חדשים לקידוח במים עמוקים עלולה להגדיל את הסיכון לאסונות סביבתיים ולפגוע במערכות אקולוגיות רגישות לאורך חופי המפרץ", הזהירו ארגונים סביבתיים.
